Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 08:15:
kan iemand copyright claimen na het bewerken van een originele afbeelding?
ik kreeg deze week een boos telefoontje nadat ik afbeeldingen had gebruikt op een website die ik had gedownload. Van de leverancier had ik toestemming maar de zogenaamde concurrent waar ik ze had gedownload had de originele foto vergroot en een paar pixels verandert.
Nu claimt de concurrent een copyright op een vergrootte foto, kan dit????
Kennelijk is het wel duidelijk te zien dat je de door die ander aangepaste foto's hergebruikt hebt ... en dan wordt het wel een beetje twijfelachtig ..
het kan zijn dat het enkel gaat om herkenning op basis van exif data (als je direkt de bestanden van de ander online hebt geplaatst, inclusief eventuele EXIF data in jpegs en met de oorspronkelijke bestandsgrootte) ...
Als het enkel gaat om een rewsclaing en eventuele kleine aanpassingen om de foto's geschikt voor web te maken, kan de ander er geen rechten op 'claimen', auteursrecht kan enkel op een eigen 'werk' geclaimed worden ...
maar zodra er veel werk in gestoken is om wel een scherpe en nette vergroting mogelijk te maken, en dit dus een specifiek en moeilijke karwei is, staat de claimer mogelijk wel in zijn recht... dan is die bewerking wel een (afgeleid) 'werk' waarop hij ook rechten kan claimen (wat niet betekent dat hij het auteursrecht 'overneemt', maar zowel de originele maker, als de bewerker ook mogen bepalen of die bewerking hergebruikt mogen worden) ... dit overigens tenzij de bewerking in direkte opdracht van de oorspronkelijke maker was, in dat geval zou de oorspronkelijke maker gewoon ook het auteursrecht over de bewerking houden, als opdrachtgever.
Het is een beetje een 'grijs' gebied, waarbij bepaald zou moeten worden in hoeverre bij de bewerking sprake kan zijn van het 'scheppen van een nieuw werk', maar onderschat dat niet, en betitel dat niet al te makkelijk met 'enkel een paar pixeltjes veranderd' ... dat is misschien het idee dat voor jezelf wel het prettigste is, echter enkel al het feit dat de 'concurrent' makkelijk kan zien dat zijn bewerking is hergebruikt, doet me al een beetje twijfelen ...
Verder, G5r, de vraag of de herbewerking 'legaal' gebeurde, is voor de afgeleidde rechten niet van belang..., in het slechtse geval, van een bewerking zonder dat rechten zijn afgedragen, mogen beide 'makers' niet zomaar, zonder overeenkomst, het werk distribueren ... ook de oorspronkelijke maker mag dan niet zomaar de bewerking 'claimen', waarop, ook als het zonder toestemming van de originele maker gemaakt is, de rechten van de bewerker blijven berusten.
[
Voor 21% gewijzigd door
RM-rf op 12-08-2005 12:21
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen