Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Viervoudig synchroon volume instelling voor 4 kanaals amp

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11 11:37
Ik ben bezig met een 4 kanaals voorversterker te ontwerpen (dat is, een bestaand stereo ontwerp wat aanpassen en in tweevoud uitvoeren). Ik loop echter tegen een vervelend probleem aan. De volumeregeling van het stereomodel gaat via een stereopotmeter. Wat ik dus eigenlijk nodig heb is een viervoudige potmeter, maar die zijn niet echt te krijgen. Ik heb hier wel één liggen, gekregen van iemand die hem heeft gesloopt uit een oude versterker, maar op conrad.nl bijvoorbeeld kan ik zoiets niet vinden. Degene die ik hier heb is de verkeerde waarde, dus die kan ik niet gebruiken.

In eerste instantie wilde ik dit oplossen door digitale pots te gebruiken en aan te sturen met een microcontroller, maar eingelijk wil ik dit niet vanwege de toegevoegde complexiteit en prijs. Als ik het ontwerp dat ik zou gebruiken uitrust met die chipjes, ben ik zo 75 euro kwijt aan potmeters (16 chips in totaal). Gebruik ik iets als een PGA2311 (stereo volume instelchipje, te cascaden voor meerdere kanalen), dan moet ik mijn gevonden ontwerp wegdoen (wat ik liever niet doe, ik zag er namelijk naar uit om de wat alternatieve ideeën van het ontwerp in werking te zien) en een ontwerp vinden op basis van die chip en die gebruiken.

Mijn vragen zijn eigenlijk simpel:

1) Zijn er toevallig toch viervoudige potmeters (100K, linear) te vinden (bij google niet in ieder geval, die vind maar een paar hits)?

2) Is er een chip of een schakelingetje die gestuurd wordt met één potmeter (of met een 0v tot 5v schaal ofzo) die twee of vier potmeters bedient? Bij conrad zag ik wel een bouwpakket met een TDA nogwat chip, die met enkelvoudige potmeters, stereo bass, trebble en volume kon instellen. Iets dat lijkt op wat ik zoek is er dus wel.

3) Misschien een andere oplossing voor mijn probleem?

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Ik geloof dat er potmeters bestaan die je achter elkaar op een print kunt zetten en waar je 1 as doorheen kunt duwen. Zo kun je een potmeter maken met zoveel kanalen als je wilt.

Wat ook een oplossing kan zijn: Een mengpaneel met enkele AUX-SEND uitgangen. Je kunt dan bijvoorbeeld op 2 mono-kanalen of 1 stereo-kanaal het audiosignaal voor je eerste versterker laten binnenkomen. Die kanalen laat je via AUX-SEND1 naar je eerste versterker gaan. Vervolgens laat je op 2 andere monokanalen / 1 stereokanaal het audiosignaal voor je 2e versterker binnenkomen. Deze laat je via AUX-SEND2 naar je 2e versterker gaan. Zo heb je ook nog toonregeling voor alle kanalen. Dit gaat alleen niet met een standaard mengtafeltje, omdat daar meestal alleen maar een master-output opzit.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• halfgaar
Een mengtafeltje is niet echt handig in mijn home-hifi opstelling...

Maar de eerste optie die je noemde wel. Ik zal eens kijken wat mijn opties zijn. Het is natuurlijk wel zo dat ik de kwaliteit van de potmeters in acht moet houden en die kleine trimpotjes zijn misschien wat te priegelig voor accurate, en per kanaal gelijke, instelling.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Voor een volume regelaar moet je eigenlijk een logaritmische potmeter gebruiken.

Er zijn ook nog wel wat mechanische truuks te bedenken om twee stereo pots te koppelen, eentje daarvan is om twee van de bekende radiohm stereo pots te kopen ( of had je er nou drie nodig voor een vier dubbele ? ) en die te modden, haal er maar eens eentje uit elkaar, dan zie je meteen hoe je er in pricipe zoveel als je wilt achter elkaar kunt plakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.stquentin.net/potent/Im/potraddouble13.gif

--edit--

Je hebt er idd drie nodig

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 12-08-2005 02:21 ]

Repareren doe je zo.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Bij veel potmeters is de achterkant van de as zichtbaar.. Ik heb al een aantal keren potmeters gezien die opgebouwd waren uit losse.. aan de achterkant was dan simpelweg een asje gelijmd, of de achterkant had een gleufje waar je het volgende asjes in kon steken..

1 keer heb ik zelfs een oplossing gezien met wat potmeters naast elkaar die met een stel lego of fisher technik tandwieltjes en ene kettinkje aan elkaar gelinkt waren..

Overigens zijn er hele goede elektronische oplossingen voor.. Elektuur heeft daar volgens mij laatst ook het e.e.a. mee gedaan..

IP Rocks

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
mechanische koppeling lijkt me moeilijk.. is er geen oplossing met elektronica te maken? OpAmpjes? transistoren?

U vraagt, wij antwoorden.

• halfgaar
Voor een volume regelaar moet je eigenlijk een logaritmische potmeter gebruiken.
Normaal gesproken wel, maar de bedenker van dit schema converteert een gewone lineaire pot naar een "echte" logaritmische knop, met behulp van electronica. Hij noemt het zijn "Better Volume Control". Dit is hem overigens, de versterker. De andere projecten en artikels op die site zijn zeker het lezen waard. Vooral de electronisch geassisteerde sub, die ik ook nog wil maken.
Overigens zijn er hele goede elektronische oplossingen voor.. Elektuur heeft daar volgens mij laatst ook het e.e.a. mee gedaan..
Ik vond wel titels van electuren die impliceerde zo'n schakelingetje te hebben, maar die artikelen zelf zijn niet te vinden. Dan zou ik eens naar de bieb moeten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Ah, op die manier ...

Kijk maar eens naar die radiohm pots, die zijn zondermeer stapelbaar. ( en de meeste electro boeren voeren die dingen wel )

Repareren doe je zo.

Pagina: 1