Remote installation / desktop deployment - Wat doen jullie?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.740 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Remote installation / desktop deployment, er zijn meerdere manieren om een werkstation via het netwerk te installeren. Een veel gebruikt voorbeeld hiervan is Microsoft RIS. Een ander veelgebruikt voorbeeld is Symantec Ghost. Omdat ik mij wat meer in deze materie wil verdiepen (en een testopstelling wil bouwen) vraag ik mij af hoe jullie deze "taak" hebben geregeld.

Van welke software maak je gebruik? Gebruik je bv naast het toch best kale RIS andere tools? Wat bevalt goed en wat bevalt minder? Welke struikelblokken kom je op dit pad tegen?

Het is niet mijn bedoeling om direct de namen van tools en software te spammen als in 'wij gebruiken ghost' maar meer om op zoek te gaan naar een optimale oplossing door te leren van de ervaringen van anderen.

Wie begint ?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-02 18:23

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Oh, ik wil best beginnen:

Ik heb geen ervaring met RIS, wel flink wat met ghost:

Werkt best fijn, vooral voor win2k (geen activatie of nix) 98 kan problemen met onboard sound opleveren.

Bij ons op de zaak maken we gebruik van Pre-install: (voor nieuwe systemen)

Werkt toppie, cd en floppy erin, ff een realtek netwerkkaartje in de pc, aan netwerk hangen, booten van cd en weglopen, als ie klaar is staat de pc uit!

Meer info over RIS intresseert mij ook wel eigelijk :)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 11:15

DinX

Motormuis

Bij ons op het werk gebruiken we Ghost.
De meeste gebruikers hebben quasi dezelfde pc (zeker na de laatste vervangingsronde), dus dat is een standaard image. Voor diensten die een hoop andere of specifieke software gebruiken maken we een aparte image.

Die images hebben we allemaal op de server staan op een netwerkshare.
Het enige wat we dan nodig hebben is onze BartPE cd. Daarmee kan je netwerk support krijgen en netwerkshares mappen.

Dan Ghost starten en de image over het netwerk terugzetten :)
5 minuten werk :)
Het enige wat dan nog moet gebeuren is op voorhand de mail even overkopieren (was nog met de oude pc's, bij de nieuwe staan alle mail en documenten op een aparte partitie, dus geen werk meer).

Echte nadelen zijn er niet aan, buiten dan bij de buitendiensten. Die zitten op ons netwerk via Netscreen (VPN) over adsl. Dus daar moet je met de externe HD naartoe.
Voor de rest natuurlijk het standaard werk wat je hebt met images, ze up-to-date houden. Maar dat gaat ook weer vlot over het netwerk. Als je vind dat het te lang begint te duren met nieuwe updates downen na een image dan maak je gewoon weer een nieuwe die je over de oude op de server zet.

[ Voor 39% gewijzigd door DinX op 12-08-2005 00:25 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Ris + Cmd + Gpo + Msi

Installatie doe ik dus door de ris server, daarna enekele zaken die ik niet via msi of gpo's kan afregelen, of simpelweg niet wil afregelen via deze tools. Werkt perfect, maar wat wil je nu eigenlijk precies weten?

Er zijn diverse topics op got, oem topic/ris topic en ghost als laatste iets minder prominent aanwezig. Het grote nadeel van een ghost image is het syspreppen, dit hoef je bij een oem of ris install niet te doen en zo weet je zeker dat er niet toevallig "rotzooi" van oudere drivers achterblijft.

Een ris howto is hier te vinden: [rml][ Howto] RIS[/rml]

• Bor

Bor

Topicstarter
Dat is nou juist niet de bedoeling. Het gaat mij voornamelijk om ervaringen. Hoe RIS in te richten is mij compleet duidelijk (meerdere malen gedaan).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Ik heb ervaring opgedaan met Ghost. Dit in een klein MKB bedrijf met +/- 10 systemen. Dit is me niet bijster goed bevallen, we hebben namelijk niet de beschikking over een testnetwerk e.d. omdat we daar te klein voor zijn. Dit is overigens geen fulltime baan o.i.d. Verder verschillen de systemen teveel en moet er diverse software op geinstalleerd worden waardoor je bijna op 1 image per systeem terecht komt. Ik hoop met RIS tijd te gaan besparen op de langere termijn omdat de desktops soms echt vervuild zijn. Met een druk op de knop opnieuw installeren moet daar goed gaan werken.

Verder ben ik bezig met een nieuw netwerk. Hier zijn we nu aan het orienteren op de beste oplossing. Het grootste probleem: de servers hangen aan het internet en de mensen werken allen thuis aan een ADSL lijn. We zijn nu aan het kijken of we bijvoorbeeld een mini-windows installatie op een verborgen partitie kunnen doen o.i.d. waarmee we de nieuwe image kunnen downloaden als de huidige installatie verpest is.

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Eigen ervaring is alleen met Norton ghost in een groot netwerk +- 300 pc's. Daar is het ideaal voor zeker als nagenoeg alle machines ongeveer hetzelfde zijn. Dan is het namelijk floppy erin en systeem laten kiezen en 10 minuten later is de pc opnieuw geinstalleerd. In een omgeving waarvan het merendeel van de pc's een eigen images nodig heeft is ghost via een server niet aantrekkelijk dan zou je beter kunnen werken met een verborgen partitie waarop de ghost image staat. Het nadeel/voordeel van ghost is dus dat het statisch is opgezet zodoende alle pc's dezelfde software en installatie hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door venomous op 12-08-2005 12:36 ]

Specs

• Bor

Bor

Topicstarter
Gebruiken de mensen die RIS gebruiken alleen de default RIS menu's of bouwen jullie daar met een of andere tool nog weer een schil omheen? Ik vind de mogelijkheden van RIS soms wat beperkt. Zo is het mij nog nooit gelukt tijdens de installatie het werkstationnaam in te laten vullen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > PNS onder voorbehoud

Het topic ziet er goed uit, en er wordem goede ideen uitgewisseld. Houd dit topic op niveau, en maak er geen opsomtopic ala "Wij gebruiken Ghost. ALT-S" van :*

Tijd voor een nieuwe sig..

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Bor de Wollef schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:04:
[...]
Dat is nou juist niet de bedoeling. Het gaat mij voornamelijk om ervaringen. Hoe RIS in te richten is mij compleet duidelijk (meerdere malen gedaan).
Mijn ervaring is dat het, mits je er enige tijd in steekt om alles voor elkaar te krijgen, prima werkt. Nadeel vind ik wel dat je voor elke 'serie' machines eigenlijk een nieuwe image moet maken als je alles goed wil doen.

In mijn situatie heb ik voor het OS (Windows XP met geslipstreamde SP en fixes) een kale image, maar maak ik dus voor elke reeks machines (alles Dell, veel 'Precision', maar ook Lattitude notebooks) een image waar al heea aan gedaan is, zoals een custom background bij het inlogscherm en installatie van enkele apps.
Deze laatste image (met riprep gemaakt van de kale images) is dus eigenlijk wat je aan wilt bieden, maar waar van ik merk dat deze nogal serie afhankelijk is. De HAL is hier vaak debet aan..
Daarna gebruiken we overigens ook weer GPO om Office, Firefox e.d. te installeren. RIS images komen netjes in een eigen OU terecht enzo.

Het kost dus behoorlijk wat tijd, ook omdat je zo nu en dat een SP moet slipstreamen en nieuwe ge-'riprep'te images moet maken, maar als er genoeg (dezelfde) machines zijn en genoeg gebruikers die er gebruik van (moeten/willen/kunnen) maken, dan loont het zeker de moeite. Als je 20 PC's hebt die uit 3 series bestaan en die de gebruikers hooguit 1x per jaar opnieuw installeren dan zou ik ernstig twijfelen om met RIS te gaan werken.

Groot voordeel vind ik (ook als je maar weinig PC's hebt) dat je een machine zo ongeveer kunt 'uitrollen' terwijl de nieuwe gebruiker staat te wachten. Als de provisioning van nieuwe machines niet altijd even planmatig gaat, kan dat een enorm voordeel zijn. Iig kun je van machine in doos naar een geinstalleerde PC op de werkplek in een minuut of 30, terwijl het OS dan wel helemaal customized is.

Met Ghost heb ik geen ervaring, niet de laatste 5 jaar iig.

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Bor de Wollef schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 11:01:
Gebruiken de mensen die RIS gebruiken alleen de default RIS menu's of bouwen jullie daar met een of andere tool nog weer een schil omheen? Ik vind de mogelijkheden van RIS soms wat beperkt. Zo is het mij nog nooit gelukt tijdens de installatie het werkstationnaam in te laten vullen.
Persoonlijk ben ik wat blij dat alles (in onze situatie) met de standaard Microsoft oplossing werkt en vind ik de machiennaam dan van ondergeschikt belang. De template waarmee bijvoorbeeld de username gebruikt wordt (mits users natuurlijk ZELF kunnen RISsen) vind ik werkbaar genoeg.

Ik weet dat er hele mooie oplossingen zijn inclusief eigen packaging zaken enzo (van VAI bijvoorbeeld), maar in die zijn in veel (<100 Pc) situaties niet rendabel, vooral qua beheer/installatie tijd.

• Bor

Bor

Topicstarter
Ik heb zelf een heel klein beetje ervaring met VAI. Dat werkt op zich goed en geeft je meer handvaten dan de "default" RIS oplossing. Helaas heb ik er alleen wat aan kunnen snuffelen en is er niet echt een demo versie (bv voor studie) beschikbaar. De VAI login processor bleek helaas soms wat onstabiel.

Natuurlijk heb ik erg veel interesse in meer "hands on" ervaring met VAI.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Maarten.O schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 12:43:
Mijn ervaring is dat het, mits je er enige tijd in steekt om alles voor elkaar te krijgen, prima werkt. Nadeel vind ik wel dat je voor elke 'serie' machines eigenlijk een nieuwe image moet maken als je alles goed wil doen.
Jij kiest voor RIPREP images - ik heb er bij ons voor gekozen om met unattended installaties te gaan werken precies omdat ik geen zin meer heb om verschillende images te moeten bijhouden :)

Ik vertrek van een bestaande installatie waarin voor alle typen PC's die ik heb de NIC drivers geintegreerd zijn.

Met verschillende SIF files die vertrekken van dezelfde source, worden de drivers geladen en start ik PC specifieke driver installaties op (SSM van HP voor HP machines, custom unattended installs voor Dell PCs).

Met een globaal scripts regel ik zaken (SP2 install, custom security template bv.) die voor elke PC moeten gelden, via GPO's komt de software erop, en de PC namen komen gewoon omdat ik alle PC's prestaged in AD heb staan :)

Al met al een flexibele omgeving - nadeel is zeker dat het installeren vele malen langer duurt dan met bv. een standaard imaging techniek maar voor mij is het zeker de moeite waard :)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hier ook ghost + bootdisk voor het basic os (XP) die images worden eigenlijk niet aangepast. Daarnaa de PC (manueel) in het domain joinen waarna WSUS zijn werk doet om de PC te updaten. Software en ander instelling komen via GPO of een script of een combinatie van de 2.

Dit werkt voor 90% van onze users, ik heb er nu gewoon geen onderhouds werk meer aan en de weinige keren dat ik een PC moet herinstallen (1 in de maand max) ben ik een half uurtje bezig. Die 10% andere gebruiken speciale software en die software gaat manueel..

We hebben redelijke aantallen gelijke PC's dus dat valt goed mee. Als ik nog eens een hele batch aan PC's moet installeren dan ga ik RIS eens bekijken.

You don't need eyes to see, you need vision

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:10
Wij gebruiken bij klanten van ons oa RIS installaties. Hierin wordt gewoon een kaal OS geinstalleerd (XP + SP1). Hierna wordt er 1 keer aangemeld op het netwerk, waarna de SMS client en een aantal windows settings via VB files worden geinstalleerd. Daarna worden alle applicties via SMS geinstalleerd die standaard nodig zijn voor de gebruiker. Als de machine speciale software nodig heeft, dan wordt de machine toegevoegd aan de groep en installeerd SMS de software automatisch. Ik ben met deze methode redelijk te vreden.
RIS werkt goed, zeker omdat het iedere keer een schone installatie is, Drivers zijn gemakkelijk toe te voegen aan het image, maar netwerk kaarten leveren nog wel eens wat problemen op hiervoor.
Ik ben me nu aan het verdiepen in een Installatie via SMS. Je kan deze ook op basis van boot via RIS + Windows PE een image laten terug zetten. Het image runned een sysprep en je machine is geinstalleerd. Ik verwacht hiermee sneller de machines te kunnen imagen. Ik wil hiermee meteen SP2 gaan uitrollen, zodat dit mooi onder het zelfde project kan vallen.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

We gebruiken hier ZENworks icm Ztoolkit van ENGL. Je creeerd één basis image en een aantal zogenaamde add-on images waarin de drivers voor een specifiek model staan. Als je een nieuw model moet imagen dan hoef je alleen nog maar de drivers te downloaden en een add-on image van maken (dit is een soort zip file). Je kan dan de image via DVD, PXE of WOL distribueren.

Je kan tijdens de build ook gebruik maken van LDAP/WMI attributen en daar een beslissing over maken. Je kan dus een computer naam koppelen aan een MAC address zodat je die tijdens de build niet hoeft in te geven. Ook kan je kiezen om vlak na de build process automatisch in te loggen op het netwerk zodat een aantal standaard applicaties alvast geinstalleerd worden.

Erg handig als je een aantal PCs moet imagen. Je start het 's-avonds op (eventueel gescheduled) en de volgende morgen kunnen de gebruikers er al op werken.

Verwijderd

Dit is een onderwerp die mij persoonlijk heel erg intereseert omdat ik er zelf ook onlangs een volledig nieuw systeem heb voor geïnstalleerd. (Samen met Software Delivery software erbij ook).

Bij ons gaat het om een netwerk die in 2 jaar tijd van +/- 400 computers uitgegroeid is naar +700 computers en nog eens 100/150 laptops. Deze groeie is de laatste periode goed aangepakt en daarbij hebben we steeds gekozen om gedurende 1 jaar dezelfde toestellen te kopen en wanneer er een nieuw model komt terug 1 jaar die te kopen. Dus we hebben veel dezelfde computers nu. Vroeger was dit echter niet zo en was er per 10 tot 25 computer een ander model (van IBM, nu van Dell).

Vroeger Ghost
De aanpak was vroeger dan ook zo goedkoop mogelijk. Er werd van iedere nieuwe computer een ghost gemaakt met alle software er al op en deze werd gewoon zo terug gezet en aangepast voor de gebruikers.

Gevolgens, wanneer er software updates, patches, ... uitkwamen werden er nieuwe images gemaakt. Het installeren van nieuwe PC's vroeg veel tijd.

Nu : Unicenter Software Delivery OSIM
Gezien de sterke groei van de PC's ongeveer toen ik binnen het bedrijf de installatie en onderhoud enzo overnam was er een nieuwe aanpak nodig. Het was niet de bedoeling om veel extra mensen hiervoor in dienst te nemen, maar er was wel behoefte aan een nieuw asset management systeem, software delivery systeem en een domain (eindelijk dacht ik toen).

Nu gebruiken we dus OSIM van CA Unicenter en na wat problemen tijdens de installatie ervan zijn we er heel tevreden mee. De voordelen voor ons zijn, dat je 2 manieren kan gebruiken om je installaties te doen. Je kan kiezen om gewoon Windows unattended te installeren of je kan kiezen om ghost images te gebruiken die je dan verder script binnen het systeem.

Wij kunnen hiermee dus perfect verder bouwen en alle nieuwe computer installeren met een blanco installatie en met onze Unicenter Software Delivery onmiddelijk de meeste recente software en updates installeren (terwijl de PC al op de plaatst staat als dat nodig is).
Daarnaast kunnen we onze oude images redelijk gemakkelijk in het nieuwe systeem importeren en nog een jaartje voortwerken met die oude computers tot ze volledig verdwijnen.

De laatste stap gebeurd ook via GPO's dan. Achtergronden, snelkoppelingen, netwerkdrives, ...

edit > het installeren gebeurd via PXE, dit was voor ons een enorme vereiste want het booten van CD's met netwerk drivers voor ieder type computer was er echt te veel aan ...
Of ik ben te lui, kan ook ;)

ps : het kost wel wat natuurlijk om alles zo op te zetten, maar mijn ervaringen tot nu toe zijn zéér positief.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2005 15:37 ]

Verwijderd

Ik heb erg positieve ervaringen opgedaan met de standaard unattended installaties.

Eerst gaat de XP cd er in (met sp2/updates) en deze gaat via de answers de hele zooi installeren, na afloop wordt er een runonce uitgevoerd die de drivers installeerd welke niet bij de setup worden geinstalleerd. Hierna heb ik diverse scripts gemaakt met 'Auto IT Script writer' voor elk programma zo'n setup maken en deze in een batch bestandje plaatsen.
Als laatste worden de register instellingen toegevoegd en de pc is klaar om in het netwerk te worden gezet.

Enig nadeel is dat het wat langer duurt, echter je zet het aan en je kunt koffie drinken :9

Verwijderd

Ik zie meerdere mensen die kiezen voor de optie van unattended Windows installatie, maar zit je dan niet steeds met problemen als er een nieuw type PC's bijkomt ? Dan moet je waarschijnlijk de CD opnieuw maken met de nieuwe drivers erbij ?
Zelfde wanneer er nieuwe software bij moet of wanneer er updates zijn... ?

Ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar is dit niet een oplossing die vooral voor kleinere netwerken handig is ?

Vraag is gewoon uit interesse, ik wil niets afdoen van het systeem :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Nee juist niet - zeker niet als je die unattended install via RIS laat lopen :)

Met die unattended install kan je één install maken voor erg veel verschillende typen PCs omdat een unattended install feitelijk hetzelfde is als Windows met een CD installeren, alleen geef je van tevoren even aan wat er ingevuld moet worden :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 gebruikt dezelfde methode als ele
2 i386 dirs (XP en win2k) met daarbij 6 sif files.
(80 clients in dit netwerk, 8 verschillende hardware modellen waarvan 3 gelukkig identieke drivers slikken)

Gewoon over het netwerk installeren die hap.
En zoals gezegd is het makkelijker een RISimage aan te passen naar nieuwe drivers (extra SIF) dan het eeuwige image-maken, testen, sealen en met de volgende fix / versie weer een nieuwe Ghost maken.

Daarnaast ben je met een Image file bijna altijd afhankelijk van de HDD die in de bak zit: 1x een andere default HD die een beetje kleiner is en je ghost image is onbruikbaar.

RAID of SATA drivers ben ik ook niet bang voor.
Ik heb genoeg Servers geinstalleerd via RIS op RAIDsets dat me dat niks meer doet :+

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 20-08-2005 23:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

elevator schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 17:17:
Nee juist niet - zeker niet als je die unattended install via RIS laat lopen :)

Met die unattended install kan je één install maken voor erg veel verschillende typen PCs omdat een unattended install feitelijk hetzelfde is als Windows met een CD installeren, alleen geef je van tevoren even aan wat er ingevuld moet worden :)
Heb me waarschijnlijk een beetje mis uitgedrukt ...
Ik bedoelde dat het nogal onhandig is om met CD's met unattended installs te gaan werken om steeds zo te installeren.

Het Unicenter systeem die ik gebruik werkt ook via unattended install die gepushed worden via PXE naar de clients. Dus een gewone unattended installatie over het netwerk zoals bij RIS (denk ik).

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:05
Wij gebruiken buiten images niet echt veel om dit soort processen te vereenvoudigen, wij hebben dan ook maar een stuk of 10 fat clients (buiten de Macs), de rest zijn allemaal thin-clients welke verbinding maken met een Citrix farm (7 servers).

Wij gebruiken RES PowerFuse en romaing profiles voor het beheer van het user enviroment. Je zou met GPO's vrijwel alles kunnen regelen wat wij met PowerFuse doen, alleen is alles veel overzichtelijker en eenvoudiger met PowerFuse.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen gebruik maken van GPO's voor het uitrollen van applicaties en updates.
Zijn er mensen die Softricity gebruiken?

• Bor

Bor

Topicstarter
Wij gebruiken inderdaad GPO's voor het uitrollen van applicaties die niet in de standaard install zitten. Daarbij moet ik zeggen dat we naast GPO's ook de VAI logonprocessor hebben (sinds kort). Daar zie ik nu echt een verschuiving naar toe bij ons.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 20-08-2005 19:10 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:36:
Ik bedoelde dat het nogal onhandig is om met CD's met unattended installs te gaan werken om steeds zo te installeren.
De achterliggende techniek is hetzelfde of je install medium RIS, CD of anderszins netwerk install is.
Dat betekent inclusief RunOnceEx, applicatie-installs, basisconfiguratie, local policies.
En dan is RIS toch wel een stuk makkelijker met testen dan een CD hoor :)
ff editten, RIservice herstarten en weer f12 indrukken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 18:36:
De meeste van mijn desktops hebben geen CD speler - ik zie dus zelden een CD :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jouw desktops? die van je users uiteraard ;)
Zo zijn bij een klant van ons inderdaad ook alle machines gestripped van CD drives en floppies.
(voorkomt echt hele stomme userprobleempjes als mensen die floppies in machines laten zitten en er vervolgens nog een in willen stouwen > echt waar!)

• Bor

Bor

Topicstarter
Zullen we afspreken dat we in het vervolg bij een post aangeven om hoeveel desktops het ongeveer gaat op de plek waar jij werkt? Dat is wel zo duidelijk voor de anderen. Een oplossing voor 10 clients is wellicht niet geschikt voor een grotere omgeving.

• elevator
  • Niet online

elevator

Het aantal desktops is ook niet per se relevant :) Als jij maandelijks 50 desktops moet herinstalleren en er maar 100 hebt dan heb je een andere omgeving nodig dan als je PC's inzet als thin clients en ze nooit terug laat komen, ook het verschil / stabiliteit in de hardware telt erg mee, net als het merk van de PC's (zo heeft IBM vziw een propietary oplossing voor hardware verschillen icm imaging technieken en heeft HP software om drivers unattended te pushen (hpssm)) ;)

IMHO moet je als beheerder zelf beslissen welke oplossing in welke omgeving het beste past en kan je dat niet van je aantal desktops laten afhangen maar tellen er veel meer factoren mee :)

Verwijderd

Ik heb OSD (Operating System Deployment), een feature pack van SMS nog niet voorbij zien komen.
Heb dit nu een tweetal keren op mogen zetten en ik moet zeggen dat het mij uitstekend bevalt.
Met de name de snelheid van het uitrollen van een image over een bestaande pc en het gemak ervan is verbluffend.
Nieuwe machines deploy je met een aangepaste RIS installatie die WinPE boot en vervolgens het image van de SMS server trekt, bestaande machines kun je aftrappen door middel van een advertisement.

Verwijderd

Wij hebben hier ong. 200 pc's maandelijks worden er 10 vervangen.

Ik heb geprobeerd RIS aan het werken te krijgen dit lukt me met geen enkele mogelijkheid.
ghost werkt perfect, echter hardware afhankelijk.

Een unattended XP cd werk niet ivm met vele aplicaties die erbij moeten worden geinstalled.

vandaga heb ik Rembo geprobeerd. Ook dit is een Hardware afhankelijk pakket.

Ik zoek dus gewoon een makkelijke en werkende oplossing voor HP desktops / Notebooks te voorzien van een vorf geinstalleerde image...

Bij RIS heb ik altijd problemen met de NIC's Intel 100 of 1000 of broadcom.
Aangezien alle HP pc's voorzien zijn van deze NIC's wordt ik er niet vrolijk van.

Met ris ben ik al weken bezig maar niets werkt.
Geen goede ervaring dus.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 16:26:
Bij RIS heb ik altijd problemen met de NIC's Intel 100 of 1000 of broadcom.
Aangezien alle HP pc's voorzien zijn van deze NIC's wordt ik er niet vrolijk van.

Met ris ben ik al weken bezig maar niets werkt.
Geen goede ervaring dus.
Daar kan ik dus echt niet bij...
Zo verschrikkelijk ingewikkeld is het namelijk niet, die 8 images waar ik het iets verder bovenin had zijn zonder uitzondering Intel pro100VE/VM of Gbit nics, kwestie van de juiste (intel-download) infs in je I386 douwen.

En om nog even op de computernaam terug te komen:
Die is gebonden aan een GUID en komt een doos voor reinstall terug krijgt-ie zn oorspronkelijke naam toch weer terug (als je tenminste de template goed zet).

Dat is eigenlijk mijn enige puntje van bezwaar op RIS: dat je maar 1 naming template actief kan hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 07-10-2005 21:05 ]

• Alex)
  • Laatst online: 12-12-2025
Mm, JoetjeF noemde iets over ZENWorks, hoe presteert dat i.v.m. RIS en SMS?

Wat trouwens erg leuk is aan Ghost is de Ghost Administrator en Client, je kunt een image vanaf een beheerstation pushen naar een client. Erg leuk.

(Heb overigens geen bedrijfsnetwerk o.i.d. liggen, ben gewoon geïnteresseerd :))

We are shaping the future

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:02

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik werk voor een bedrijf dat dit concept verzorgt voor basisscholen. Het is helemaal "in house" gebouwd en draait op een linux server.

Hoe werkt het.

Een client boot via PXE, in de PXE image zit een hardware detectie gebouwd. Deze kijkt wat voor een hardware er in de pc zit. Mocht de hardware nieuw zijn dan worden deze devices doorgegeven aan een controle centrum, zodat wij de goede drivers kunnen uploaden.
Dan begint er een unattended install die automatisch geschikt gemaakt is voor dat betreffende systeem.
Als de XP installatie afgerond is kijkt de pc in een database welke software hij moet installeren.

Het is ook heel makkelijk om later software toe te voegen en te verwijderen. Alle servers (door heel nederland) zijn gekoppeld aan een hoofd server. Als een basisschool een nieuw software pakket wil hoeven ze deze alleen aan te vragen (uit een lijst), de server op school download dit pakket van de hoofdserver en zorgt voor de installatie op de clients.

We hebben nu 2300 clients en dat zullen we er alleen maar meer worden :)

Ben er trots op :) (ook al heb ik het niet zelf geprogrammeerd)

Er

• Alex)
Mm, netjes, en dat gebeurt ook volautomatisch? Er kan worden ingesteld met welke opties je bijvoorbeeld Office 2003 wilt installeren...?

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Alles gaat automatisch.

Programma's worden gensnashot (MSI) dus geheel naar eigen hand aan te passen

Verwijderd

wij gebruiken voor zo'n 2000 werkplekken gewoon RIS. Het OS via RIS geinstalleerd, met wat scripts erbij.. Software distributie middels GPO. en de overige windows settings etc natuurlijk oop dmv GPO's..

werkt perfect..

Verwijderd

Replies met troubleshooting verwijderd. Het is hier niet de bedoeling je probleem aan de kaak te stellen.

Ik geef dit topic nog één kans voor discussie en ervaringen, zolang het maar geen probleemposten wordt.

• Bor

Bor

Topicstarter
Gebruiken jullie naast de mogelijke riprep images en de software deployment middels GPO nog andere 3rd party producten voor de softwaredeployment? Ik wil op dat vlak toch eens wat meer tijd gaan stoppen in VAI. Tot nu toe was dat mijn aandachtsgebied niet echt.

Voordat er hier VAI gebruikt werd deed men het grootste deel van de deployment middels kickstart scripts. Het nadeel is dat het geheel snel onoverzichtelijk word en je behoorlijk wat handwerk hebt als je bv op aanwezigheid van patches / andere programma's moet testen.

Dat is overigens ook iets wat ik mis in de software deployment middels GPO, je kunt niet echt de installatie van de afwezigheid van een file of programma laten afhangen.

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

PXE + TFTP + Systemimager

Pushen van updates, pullen van updates, per host en per groep overrides van images.
Verder staat je client compleet als file-by-file kopie op je server, zodat je kleine wijzigingen gewoon met vi kan doen, en mocht je packages willen updaten kan je er zelfs heen chrooten.
Heel systemimager werkt over rsync, dus updates en installaties zijn altijd wel snel.

Een herinstallatie is een kwestie van rebooten, op F12 drukken voor Netwerk boot, en 10 minuten later staat je complete installatie klaar. Wat toch wel erg prettig is...

Verder is het ook heerlijk voor meerdere servers die ongeveer dezelfde configuratie hebben of clusters... neem een server uit je loadbalancer, update de configuratie/packages/etc, test op deze server, push de updates terug naar de machine waar systemimager-server op draait, push deze updates naar de rest van de machines, en hang je testmachine weer in je loadbalancer. Klaar.

Helaas werkt het alleen met linux, maar gelukkig hoef ik alleen maar linux workstations bij te houden :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hmzaniac op 19-10-2005 12:14 ]

Ik heb een WOS-post!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Wij gebruikten in het verleden Norton Ghost.

We zijn nu alweer een 1/2 jaartje over op de imaging functie van de Altirs Deployment Server suite.

't Bevalt erg goed. Geen gedoe met bootfloppies meer, een PXE boot doen zal hier volstaan. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:39
MrJ schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:01:
Bij gebruikten in het verleden Norton Ghost.

We zijn nu alweer een 1/2 jaartje over op de imaging functie van de Altirs Deployment Server suite.

't Bevalt erg goed. Geen gedoe met bootfloppies meer, een PXE boot doen zal hier volstaan. :)
Jammer dat je niet wat meer info geeft over Altiris. Corporate heeft hier besloten dat wij dat gaan gebruiken en ik ben wel benieuwd wat ik straks voor mn kiezen krijg.
Kun je wat voordelen/nadelen aangeven tov andere bekenden applicaties die hier al genoemd zijn ?

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 10:43
Altiris heb ik een paar weken mee gespeeld. Zowel voor unattended installatie's als voor image deployment is het erg leuk. Interface is wel erg wennen. Altiris leunt ook zwaar op pxe dus misschien moet je je daar alvast wat in verdiepen. Het is eigenlijk het enige tool wat ik ooit gezien heb waar je ook goed servers mee kan uitrollen.
Zodra we hier op een deployment tool gaan standariseren hoop ik altiris te zien.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Sleepie schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:08:
[...]

Jammer dat je niet wat meer info geeft over Altiris. Corporate heeft hier besloten dat wij dat gaan gebruiken en ik ben wel benieuwd wat ik straks voor mn kiezen krijg.
Kun je wat voordelen/nadelen aangeven tov andere bekenden applicaties die hier al genoemd zijn ?
Ik weet niet wat jullie aanschaffen. Is het de webbased Notification Server (helemaal uitbreidbaar en schaalbaar) of de (op een uitfaseerspoor gezette) Deployment Server?

Wij gebruiken beide. De DS voor remote desktop management, het uitrollen van applicaties en de desktop imaging.

De NS voor ons MS patch management gebeuren (beetje WUS functionaliteit) en het draaien van inventories. :)
Wijnands schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:27:
Altiris heb ik een paar weken mee gespeeld. Zowel voor unattended installatie's als voor image deployment is het erg leuk. Interface is wel erg wennen. Altiris leunt ook zwaar op pxe dus misschien moet je je daar alvast wat in verdiepen. Het is eigenlijk het enige tool wat ik ooit gezien heb waar je ook goed servers mee kan uitrollen.
Zodra we hier op een deployment tool gaan standariseren hoop ik altiris te zien.
Inderdaad, de unattended installaties zijn makkelijk op te zetten en uit te rollen.

En PXE is zeer makkelijk op te zetten tijdens de installatie van de server. Weinig te configureren aan.

[ Voor 35% gewijzigd door MrJ op 20-10-2005 21:27 ]

Godfather Bodybuilding topic reeks

• djluc
Hardware:
  • 1x Dell PowerEdge 600SC
  • 3x Dell GX260
  • 2x Dell Dimension 4500
  • 1x IBM R51 notebook
Software:
  • Windows 2000 server
  • Windows 2000 professional
  • Office XP
  • Acrobat Reader
  • Macromedia Flash player
  • FileMaker pro 6
Ik gebruik op dit moment RIS in een nieuwe installatie bij een klein bedrijf. De eerste ervaringen zijn zeer positief. Mijn twijfels/onduidelijkheden over de technologie staan in italics. We hebben simpelweg howto, hier op got te vinden, gevolgt. We hebben Dell GX260 en Dimension systemen. Hiervoor moesten we de drivers simpelweg toevoegen in de I386 en de OEM map en vervolgens de paden toevoegen aan de setup. Dit is allemaal goed gedocumenteerd en eenvoudig. We hebben geen gebruik gemaakt van een basis-client maar gewoon de installatie cd gekopieerd. Uiteindelijk is de procedure tot 3 schermen teruggebracht. Helaas lukt het niet om dit geheel te automatiseren. We hebben echter standaard al een login ingevoerd dus F12 en dan 3x enter voldoet.

Alle software deployen we met behulp van MSI files. Dit kost wel even wat tijd maar uiteindelijk is het echt super handig. Zo ontdek je dat de beveiliging van software soms zo slecht is dat je zonder serial (die we wel hebben) met een MSI kunt installeren op alle clients. Wat imo niet werkt is de snapshot-technologie om software packages te maken. Ik heb het op een volledig verse installatie geprobeerd maar het geeft geen 100% goede resultaten. MSI's zijn dus gewoon verplicht.

Vervolgens alles configureren via policies. Dit kost even wat tijd maar dan heb je ook wat. Op dit moment assignen we Office XP aan users. Dit is volgens mij noodzakelijk om Outlook aan Exchange te koppelen? Dit heeft echter als nadeel dat je steeds moet wachten op de installatie.

De snelheid valt me enigzins tegen. In de praktijk zit er 25 a 30 min tussen het moment dat je op F12 drukt en je in Outlook zit. Dit is dus wel na het toepassen van diverse software policies e.d! Opzich vergeleken met vroeger (handmatig installeren) een topprestatie maar het is nog niet echt top. Ik heb nog geen updates geinstalleerd op de clients. Daarvoor wil ik iets als WSUS installeren maar tegelijkertijd is dat weer een vertraging. Ik wil liever de updates op de een of andere manier ook slipstreamen net zoals ik met SP4 gedaan heb.

De functionaliteit voor de users: 1 dom ding is dat je na het rissen bij de eerste logon het domein moet selecteren. Dat is niet handig, zeker niet omdat mijn computernaam op de domeinnaam lijkt. Verder is het raar dat software bij het eerste gebruik nog wat moet installeren en ik bijvoorbeeld bij Office software mijn naam in moet voeren. Dat moet nog weg zodat de gebruiker niet merkt dat je geRISt bent.

De toekomst: Ik ben me nu aan het orienteren om na het rissen een Ghost image te maken. Daarmee kan ik dan ook de performance eens testen. Verder wil ik gaan proberen om automatisch om bijvoorbeeld 5 uur 's nachts alles rissen.

Conclusie: Al met al is het zeker een succes, ik ben er nu al erg tevreden over. Het is zeker de eerste keer erg wennen omdat je alles serverside moet regelen. Vroeger kon je nog even lokaal wat aanpassen als je het niet gemakkelijker kon maken. Nu wordt je gedwongen alles serverside te doen en dat is alleen maar goed voor de kwaliteit van je werk.

[ Voor 5% gewijzigd door djluc op 23-10-2005 16:03 . Reden: systemen/software toegevoegd ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

1 dom ding is dat je na het rissen bij de eerste logon het domein moet selecteren.
Te fixen door een .regfile mee te laten lopen waar je in
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
DefaultDomainName al opgeeft.
Verder is het raar dat software bij het eerste gebruik nog wat moet installeren en ik bijvoorbeeld bij Office software mijn naam in moet voeren.
Is afhankelijk van het software pakket (Office dus in dit geval). Valt niet te verwijten aan RIS.
Op dit moment assignen we Office XP aan users. Dit is volgens mij noodzakelijk om Outlook aan Exchange te koppelen? Dit heeft echter als nadeel dat je steeds moet wachten op de installatie.
Profile Wizard voor een nieuwe useraccount, bij een bestaand roaming profile heb je dat niet nodig.
Ik wil liever de updates op de een of andere manier ook slipstreamen net zoals ik met SP4 gedaan heb.
SVCPACK methode gebruiken in je RIS setup.
Kijk maar eens goed hoe OEMs als HP en IBM dat doen, die voegen ook post-SP2 hotfixes toe aan hun images.

Overigens moet je je afvragen of het je de moeite waard is om elke maand je RIS image aan te passen terwijl je WSUS allang geimplementeerd hebt, ik zou het door WSUS laten afhandelen.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 23-10-2005 16:29 ]

• djluc
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Die regkey voor het domein ga ik zeker implementeren, dat is super handig.

We maken gebruik van domeinusers. Op dit moment slaan we echter alleen de mappen desktop en documenten op de server op. De rest is na een RIS weer weg. Dit zorgt voor erg snelle logins e.d. maar misschien moeten we inderdaad toch wat meer data op de server zetten. In dit geval bijvoorbeeld application data.

WSUS heb ik nog niet geimplementeerd. Ik ben op dit moment aan het kijken wat het handigste is. Als ik dat updaten van de image middels wat scripting een beetje kan automatiseren zie ik dat opzich wel zitten. Dan is een systeem meteen na het RISsen helemaal gereed. Verder moet ik even testen hoe het met reboots zit. Standaard zit bijvoorbeeld IE5 bij Windows 2000. Als ik via WSUS IE6 laat installeren zal ik moeten rebooten wat weer niet echt gebruiksvriendelijk is.

offtopic:
Verder gaat dit topic toch over remote deployment, niet specifiek RIS e.d.? Ik denk dat Office deployment voor vrijwel iedereen hier van belang is. Lijkt mij dat dit ook in dit topic thuishoort ;)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Leuk topic! Werk zelf bij een toko met 20 clients (allemaal programmeurs), krijgen een standaard ghostimage op hun PC, waar alle software in zit. Bij nieuwe versies van software (office, adobe cs, etc), upgraden ze zelf wanneer het hen uitkomt vanaf een netwerkshare, en ze installeren zelf de updates die door WSUS worden toegewezen, maar dit zijn dan ook niet de domste huis-tuin-en keukengebruikers..

Zijn er hier ook mensen die al hun softwaredeployments met SMS 2003 (al dan niet in combinatie met RIS) doen? Daar hoor ik nog verdacht weinig over hier..

[ Voor 4% gewijzigd door axis op 23-10-2005 17:51 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• djluc
Als een user dus opnieuw de image laad moet deze alle updates opnieuw installeren? Waarom is daarvoor gekozen in plaats van gewoon automatisch installeren of bijvoegen aan de image e.d.?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

djluc schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 18:33:
Waarom is daarvoor gekozen in plaats van gewoon automatisch installeren of bijvoegen aan de image e.d.?
Zoals ik al zei, dat is een beslissing die voor iedereen anders ligt.

Als je met een fixedfile image werkt moet je die elke keer opnieuw aanmaken, 1x per maand (per standaard update cycle).
Wil je daar je kostbare tijd in steken, of laat je dat klikken op [ok] bij AutoUpdates over aan de enduser?

En even over IE6Sp1: ook die laat ik automagisch installeren op win2k via een RunOnceEx install procedure tijdens de RIS install.
Geen omkijken meer naar.

[ Voor 14% gewijzigd door alt-92 op 23-10-2005 19:51 ]

• Alex)
Een gebruiker zal, als hij RISt, toch moeten wachten en de PC een paar keer zien herstarten. Waarom maak je niet iets zodat IE 6 wordt geinstalleerd, zonder een reboot, en dan een tekstregel toevoegen aan je script:
code:
1
shutdown -r -t 10 -c "Om de installatie te voltooien moet het systeem worden herstart."

En dan natuurlijk niet het gebruikersprofiel verder inladen, maar meteen
code:
1
logoff
erachter zetten. Dan wordt de gebruiker afgemeld terwijl het herstartscherm blijft staan.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

djluc schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:56:

Alle software deployen we met behulp van MSI files. Dit kost wel even wat tijd maar uiteindelijk is het echt super handig. Zo ontdek je dat de beveiliging van software soms zo slecht is dat je zonder serial (die we wel hebben) met een MSI kunt installeren op alle clients. Wat imo niet werkt is de snapshot-technologie om software packages te maken. Ik heb het op een volledig verse installatie geprobeerd maar het geeft geen 100% goede resultaten. MSI's zijn dus gewoon verplicht.
Ik dacht dat je door het maken van snapshot's met bijvoorbeeld Wise *.msi's maakte?

Hoe maak jij de msi's dan en met welke software?

Wat ik ben het met je eens dat snapshot's niet idiaal zijn

Verwijderd

Sleepie schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 13:08:
[...]

Wij gebruiken hier al een tijdje altiris naar volle tevredenheid.
Na uitgebreid onderzoek uiteindelijk de conclusie getrokken dat Altiris het enig pakket was dat in de buurt van ons eisen pakket kwam.

Inmiddels besteed onze helpdesk niet langer dan 10 minuten meer aan een probleem aangezien het opnieuw imagen van een pc nog geen 8 minuten duurt (dit is incl alle apps en configuratie)

Het update van apps gebeurd allemaal vanaf de luie stoel en kan gescheduled worden op elk gewenst tijdstip.

Ik kan nog een hele lijst met andere functies opnoemen....Sleepie wat voor een info wil je precies??

• djluc
Ik dacht dat je door het maken van snapshot's met bijvoorbeeld Wise *.msi's maakte?
Hoe maak jij de msi's dan en met welke software?
Ik zoek zoveel mogelijk installatiemethoden zoals bestaande MSI bestanden. Verder heb ik voor bijvoorbeeld Telebankieren een antwoordbestand gemaakt op basis van de installer die ze gebruiken: InstallShield. Ik ben nu bezig met Omegon, een pakket van Unit4, het blijkt dat dit pakket gewoon op een netwerkshare geinstalleerd kan worden. Dit doen we danook waardoor het installeren en backuppen zeer eenvoudig is.

Verwijderd

Waarom zijn snapshots niet ideaal?
Ik werk al met snapshots sinds Netware 5 en heb nog nooit problemen gehad.

Altiris werkt ook met een snapshot technologie waarbij je later je gemaakte pakketje ook nog eens volledig kan aanpassen (tot op registry niveau)

Buiten deze flexibiliteit is er ook nog eens de tijdswinst,snapshot technologie kost je zeer weinig tijd daar waar scripting,msi's en andere oplossingen je veel meer tijd kosten vnl omdat steeds opnieuw het wiel uitgevonden moet worden.

• djluc
In mijn geval heb ik sowieso geen systeem "over" (we hebben maar 4 systemen lokaal) waardoor ik dus eerst moet rissen. Vervolgens moeten we dus die snapshot maken. Dat kost wel even tijd. Verder kan je bij een update in veel gevallen gewoon dezelfde config bestandjes gebruiken.

Misschien maak jij van andere/betere software gebruik? Ik gebruik dat pakket van Veritas, de LE versie, wat bij Windows geleverd wordt.

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een probleempje met Hardware Abstract Layer(HAL). Waar ik werk hebben ze een aantal images gemaakt. Nu zijn er een aantal nieuwe pc's besteld een sommige images worden niet weergegeven in de keuzelijst van images in de RIS.

Nu is mijn vermoeden dat dit komt door de HAL. Is het mogelijk om deze HAL te omzeilen? zijn hier andere oplossingen voor om toch die images aan de praat te krijgen voor die systemen met een andere versie van de HAL?

Of klopt het dat dit gewoon NIET gaat werken?

Groeten

Maze

• JoetjeF
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Alex schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 21:18:
Mm, JoetjeF noemde iets over ZENWorks, hoe presteert dat i.v.m. RIS en SMS?
Ik heb nooit RIS/SMS gebruikt, maar een PC compleet opnieuw imagen kost ongeveer 10 minuten, dat is inclusief een aantal kleinere applicaties. Je kan ook multicasten trouwens. Een nieuwe build bouwen (XP SP2 bijvoorbeeld) kost ongeveer 15 minuten bovenop de SP2 installatie.

edit:
Oh wacht, de quote is al ruim twee maanden oud, ik hoop dat je er nog wat aan hebt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door JoetjeF op 22-12-2005 14:52 ]

• djluc
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:56:
Nu is mijn vermoeden dat dit komt door de HAL. Is het mogelijk om deze HAL te omzeilen? zijn hier andere oplossingen voor om toch die images aan de praat te krijgen voor die systemen met een andere versie van de HAL?
Hoe heb je die image gemaakt? Heb je dat met Riprep gedaan? Ik zou gewoon de originele CD kopieren naar je RIS image map op de server, dan kan je dit soort problemen niet krijgen omdat dit geheel HAL onafhankelijk is.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Slipstreamen van updates kun je doen met behulp van nLite.

Misschien niet erg professioneel, maar zo kun je wel losse hotfixes integreren en wat zooi verwijderen uit je windows install.
Op die manier integreer ik in windows 2000 installaties Update Rollup 1 voor SP4

Dat RIS lijkt mij opzich ook wel leuk om eens mee te spelen.
Ik krijg regelmatig PC's te repareren hier, en vaak bestaat het uit het reinstallen van windows.
Met de onboard netwerkkaarten zou je opzich een redelijk makkelijk van netwerk kunnen booten.

Is RIS hier ook geschikt voor?
Zou mij heel wat tijd kunnen schelen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Alex)
RIS is hier best wel geschikt voor, alleen wordt je pc meteen in het domein gehangen, ook als dit niet de bedoeling is. Je kunt misschien de winnt.sif (of hoe die voor RIS ook heet) wijzigen om dit niet te doen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anti-XP schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 18:20:
[...]

Slipstreamen van updates kun je doen met behulp van nLite.

Misschien niet erg professioneel, maar zo kun je wel losse hotfixes integreren en wat zooi verwijderen uit je windows install.
Ieuw.
WSUS en RIS zorgt er al voor dat die doos na 5 minuten al z'n updates krijgt..
daar ga ik niet 1x per maand m'n image voor rebuilden.

#define "zooi".

Meeste ballast als spelletjes en zo kan je toch al via je .sif uitzetten, en ik heb er persoonlijk een graftakkehekel aan als ik een ge-nLite installatie tegenkom waar dingen dusdanig uitgesloopt zijn dat het systeem zelf daardoor gemankeerd wordt (remote beheer met native windows zooi).

Als je dat soort dingen gebruikt, documenteer het dan wel.

[edit]
Ik lees nog een keer..
Bedoel je dat dat ook standalone klantPCs zijn?

Doe jezelf, de klant, en je conculega's dan één plezier en ga niet aan een default install rommelen omdat jij vindt dat onderdeel X overbodig is...

Updates integreren, ok, maar OS opties moet je imho van afblijven.

Kijk maar naar hoe een standaard HP image eruit ziet: fully loaded, omdat de eindgebruiker bepaalt wat er met die PC allemaal gedaan kan worden, niet de leverancier.

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 24-12-2005 12:00 ]

Verwijderd

Bij ons bedrijf gebruiken we Ghost. De vestiging waar ik werkzaam ben heeft 300+ werkstations staan met 5 verschillende typen PC's. Er worden per week tientallen PC's omgezet.

Image maken
Er wordt eerst een PC geinstalleerd, dan lokaal sysprep uitgevoerd, dan de netwerkkaart opnieuw detecteren (raakt Windows kwijt bij het syspreppen) en dan een image pullen.

Sysprep is in de Ghost console te doen, maar dan vervalt op de een of andere manier de verwijzing naar de map c:\drivers.

Image pushen
Je pusht de image naar 1 of meerdere werkstations. Wanneer de push klaar is starten de PC's opnieuw op en wordt sysprep uitgevoerd. Drivers worden geinstalleerd, PC wordt in het domein gehangen en er wordt gevraagd om een computernaam. Computernaam vul je in en bij het inloggen wordt er nog een .xml bestand geopend in kladblok om aan te passen.

De updates worden binnenkort verzorgt door WSUS.

In het sysprep bestand staan de verwijzingen naar de map c:\drivers. Hier staan alle drivers in die Windows niet automatisch detecteert. In het sysprepmassstorage gedeelte staan de verwijzingen naar alle standaard Windows drivers zodat deze ook allemaal goed geinstalleerd worden.

Er is dus 1 image met verschillende lokale profielen die op verschillende typen PC's gepushed kan worden. RIS wordt lastiger omdat de floppy en cd-rom drives niet aanwezig zijn in de clients.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 12:44:
RIS wordt lastiger omdat de floppy en cd-rom drives niet aanwezig zijn in de clients.
Die vat ik even niet als je het niet erg vind.

Das nou net het hele grote voordeel aan RIS.
Fsck CDdrives en floppydrives.
netboot rules.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 16:56:
Hallo,

Ik heb een probleempje met Hardware Abstract Layer(HAL). Waar ik werk hebben ze een aantal images gemaakt. Nu zijn er een aantal nieuwe pc's besteld een sommige images worden niet weergegeven in de keuzelijst van images in de RIS.

Of klopt het dat dit gewoon NIET gaat werken?

Groeten

Maze
Kan het zijn dat je nieuwe pc's gebruik maken van Hyper Trading en de oude niet. Hyper Trading maakt namelijk gebruik van een andere hal.dll (of aangepast)

edit : tekst in quote getypt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sjod op 30-12-2005 00:29 ]

• mindcre8r
  • Laatst online: 16:10

mindcre8r

Tradepedia

Wij gebruiken Altiris Deployment centre met sysprep images.
Bij het bedrijf waar ik werk worden alle pc's t.b.h.v software ontwikkeling en testen elke dag meerder malen opnieuw geinstalleerd.
De engenieers kunnen dit zelf doen dmv PXEboot.

Het voordeel van altiris is dat je alle scripts en images kan deployen en niet ben gebonden aan 1 systeem (je kan dus evt als een klant een ghost image aanlevert van hun eigen O.S ook ghost images distributen)

Ik zeg ga voor sysprep met een deployment solution omdat je dan maar 1 image hoeft te maken voor de meerdere hardware types,dit scheeld ruimte en tijd.

Bears and Bulls

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

mindcre8r schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 10:37:
Wij gebruiken Altiris Deployment centre met sysprep images.
Bij het bedrijf waar ik werk worden alle pc's t.b.h.v software ontwikkeling en testen elke dag meerder malen opnieuw geinstalleerd.
De engenieers kunnen dit zelf doen dmv PXEboot.

Het voordeel van altiris is dat je alle scripts en images kan deployen en niet ben gebonden aan 1 systeem (je kan dus evt als een klant een ghost image aanlevert van hun eigen O.S ook ghost images distributen)

Ik zeg ga voor sysprep met een deployment solution omdat je dan maar 1 image hoeft te maken voor de meerdere hardware types,dit scheeld ruimte en tijd.
Klinkt als waar ik werk :)

Wij doen het op exact dezelfde manier met Altiris. Voordeel van altiris is dat je bv. ook bios settings etc. kan aanpassen.

Het enige nadeel vind ik zelf dat de software deployment van altiris ontzettend braq werkt, maar dat kan ook aan de installatie van altiris zelf liggen, dat is door externe prutsers gedaan hier :+

Ook het schedulen, integreren van allerlei drivers, uitrol etc. werkt allemaal erg mooi via de deployment console. Reg keys doen etc. Vrijwel alles is hiermee mogelijk.

Dat geeft natuurlijk als nadeel dat het niet echt geschikt is voor kleine organisaties, maar voor hier (1300+ werkstations) wel een uitkomst.

De rest van onze software distributie (op user basis) gebeurt middels GPO via de AD (w2k3). Alle pc based software via altiris dus (office, acrobat reader etc, de standaard desktop dus).

Al met al ben ik wel redelijk tevreden erover. Rare dingen gebeuren altijd natuurlijk, maar het loopt wel vrij voorspoedig (behalve acrobat, die loopt nog wel eens te klooien, zowel de reader als de writer).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Sjod schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 00:28:
[...]

Kan het zijn dat je nieuwe pc's gebruik maken van Hyper Trading en de oude niet. Hyper Trading maakt namelijk gebruik van een andere hal.dll (of aangepast)

edit : tekst in quote getypt :)
Tsja mischien een beetje laat ;) maar zet je in de basis image de standard HAL niet om naar (zo uit mijn hoofd) multi ACPI? Ik heb dit met verschillende GX280's gedaan en werkt prima op P4, P4HT AMD64

Verwijderd

Installatie gaat dmv een ModBoot CD met nog meer mods/hacks er overheen. Hij opent een share en start een batchfile (vanaf de boot-cd of floppy). Die batchfile start de unattended windows installatie. Waarna we met wat scriptwerk nog wat extra hacks uitvoeren.
Verder komt de rest van de inrichting via GPO's die we zelf zo maken dmv wat scripts (toevoegen registerwaardes of het verwijderen er van, etc) regelen.

Oké het is niet echt officieel, en je moet exact weten hoe het in elkaar steekt (goed gedocumenteerd in ieder geval). Maar het beheren van de GPO's is wel goed te doen.

Na 4 maanden testen en voorbereiden heb ik hiermee in 1 dag "alle" (70) computers binnen het bedrijf geherinstalleerd, enkel door een boot vanaf een cd, die me vroeg om een computernaam en de rest zelf regelde :)
Rare dingen gebeuren altijd natuurlijk, maar het loopt wel vrij voorspoedig (behalve acrobat, die loopt nog wel eens te klooien, zowel de reader als de writer).
1) De goeie packages van Adobe gebruiken.
2) InstallShield Tuner (speciaal voor Acrobat oplossingen aangepast zodat je het daarvoor mag downloaden bij Adobe).

Ik heb nooit problemen met de reader, zolang je bij afmelden maar de registersleutels uit de usersettings verwijderd. En weer terugplaats zodra ze aanmelden op een pc met Adobe.

offtopic:
Hmz, topic was al weer 2 dagen oud, nouja, jammer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 00:48 ]

Verwijderd

Wij gebruiken ook RIS, maar we willen het opnieuw gaan bekijken/inrichten. Ik kende RIS niet echt, dus ik ben bezig geweest met mij zelf wat in te werken. RIS werkt opzich leuk, maar ik heb 3 vragen, maar ik weet niet zeker of hier een oplossing voor is:

1. Computernaam verkrijgen dmv AssetTAG ?
2. Hardware detectie, zodat je met rules weet welke drivers je naar lokaal moet kopieren ?
3. Automatisch doorlopen, geen inlognaam hoeft in te vullen (onder water zelf invullen), ik krijg dit wel een beetje voor elkaar. Door een aantal templates over te slaan en zoals inloggegevens zelf in de template al op te geven. Maar ik kan nergens vinden welke installatie ik wil gebruiken.

Ik ben bekend met ZENImaging en ENGL en dan kan het allemaal automatisch, maar dat zou hier toch ook wel mee moeten kunnen.

• djluc
Kijk even naar WDS, waarmee je tegenwoordig dit soort zaken beter kunt doen als je overstapt op Vista. Hier kan je wat globale info vinden: http://technet.microsoft....indowsvista/aa905119.aspx

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 08:13:
1. Computernaam verkrijgen dmv AssetTAG ?
2. Hardware detectie, zodat je met rules weet welke drivers je naar lokaal moet kopieren ?
3. Automatisch doorlopen, geen inlognaam hoeft in te vullen (onder water zelf invullen), ik krijg dit wel een beetje voor elkaar. Door een aantal templates over te slaan en zoals inloggegevens zelf in de template al op te geven. Maar ik kan nergens vinden welke installatie ik wil gebruiken.
De oplossingen die wij gebruiken:
1. Gebruiker in laten vullen aan het begin van de installatie, of als de pc al bekend is binnen je domein pakt 'ie gewoon die naam.

2. Gewoon alle drivers kopieren en windows het lekker zelf uit laten zoeken.

3. Snap ik niet helemaal... Je bedoelt dat je geen keuze lijstje krijgt waarin je moet kiezen welke image je wil installeren? Dan heb je een template teveel over geslagen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 15:31:
[...]

De oplossingen die wij gebruiken:
1. Gebruiker in laten vullen aan het begin van de installatie, of als de pc al bekend is binnen je domein pakt 'ie gewoon die naam.

2. Gewoon alle drivers kopieren en windows het lekker zelf uit laten zoeken.

3. Snap ik niet helemaal... Je bedoelt dat je geen keuze lijstje krijgt waarin je moet kiezen welke image je wil installeren? Dan heb je een template teveel over geslagen.
1. Is AssetTAG mogelijk ?

2. Je kunt niet oneindig veel doen, want de lengte van het driver path mag max 254 zijn, toch. Dus ik bedoel in de template van de installatie kun je het volgende opgeven "\drivers\hp\7700\nic, \drivers\hp\7700\video, \drivers\hp\7700\geluid, etc...." en dit mag volgens mij niet zo erg lang zijn, dus als je een aantal verschillende machines hebt, dan loopt dat lekker op.

3. Met dit punt bedoel ik eigenlijk, dat na de boot in RIS hij alles zelf doet, dus zonder handmatige handelingen. Dus automatisch het juiste image kiezen (b.v. dmv hardware detect).
Pagina: 1