Dit is een onderwerp die mij persoonlijk heel erg intereseert omdat ik er zelf ook onlangs een volledig nieuw systeem heb voor geïnstalleerd. (Samen met Software Delivery software erbij ook).
Bij ons gaat het om een netwerk die in 2 jaar tijd van +/- 400 computers uitgegroeid is naar +700 computers en nog eens 100/150 laptops. Deze groeie is de laatste periode goed aangepakt en daarbij hebben we steeds gekozen om gedurende 1 jaar dezelfde toestellen te kopen en wanneer er een nieuw model komt terug 1 jaar die te kopen. Dus we hebben veel dezelfde computers nu. Vroeger was dit echter niet zo en was er per 10 tot 25 computer een ander model (van IBM, nu van Dell).
Vroeger Ghost
De aanpak was vroeger dan ook zo goedkoop mogelijk. Er werd van iedere nieuwe computer een ghost gemaakt met alle software er al op en deze werd gewoon zo terug gezet en aangepast voor de gebruikers.
Gevolgens, wanneer er software updates, patches, ... uitkwamen werden er nieuwe images gemaakt. Het installeren van nieuwe PC's vroeg veel tijd.
Nu : Unicenter Software Delivery OSIM
Gezien de sterke groei van de PC's ongeveer toen ik binnen het bedrijf de installatie en onderhoud enzo overnam was er een nieuwe aanpak nodig. Het was niet de bedoeling om veel extra mensen hiervoor in dienst te nemen, maar er was wel behoefte aan een nieuw asset management systeem, software delivery systeem en een domain (eindelijk dacht ik toen).
Nu gebruiken we dus OSIM van CA Unicenter en na wat problemen tijdens de installatie ervan zijn we er heel tevreden mee. De voordelen voor ons zijn, dat je 2 manieren kan gebruiken om je installaties te doen. Je kan kiezen om gewoon Windows unattended te installeren of je kan kiezen om ghost images te gebruiken die je dan verder script binnen het systeem.
Wij kunnen hiermee dus perfect verder bouwen en alle nieuwe computer installeren met een blanco installatie en met onze Unicenter Software Delivery onmiddelijk de meeste recente software en updates installeren (terwijl de PC al op de plaatst staat als dat nodig is).
Daarnaast kunnen we onze oude images redelijk gemakkelijk in het nieuwe systeem importeren en nog een jaartje voortwerken met die oude computers tot ze volledig verdwijnen.
De laatste stap gebeurd ook via GPO's dan. Achtergronden, snelkoppelingen, netwerkdrives, ...
edit > het installeren gebeurd via PXE, dit was voor ons een enorme vereiste want het booten van CD's met netwerk drivers voor ieder type computer was er echt te veel aan ...
Of ik ben te lui, kan ook
ps : het kost wel wat natuurlijk om alles zo op te zetten, maar mijn ervaringen tot nu toe zijn zéér positief.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 20-08-2005 15:37
]