[linux] hdd startklaar maken voor andere computer

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
'n avond

Ik ben sinds enige tijd in de weer met het hele linux verhaal en tot nog toe zeer tevreden :)

Nu wilde ik een oude computer in elkaar steken om als fileserver te gaan dienen.
Het betreft hier een oude computer die alleen van floppy of harddisk kan booten.
Aangezien ik geen floppydrive heb en ook niet wil (jeugdtrauma's) moest ik een andere manier vinden om het geheel werkend te krijgen.

Nu was mijn plan om het volgende te doen. (schijf hangt als hdc in andere computer)
De harde schijf indelen in 3 partities.
* 1GB - gevuld met de inhoud van een net-instal image
* 6GB - ext2, aankoppelpunt /
* ~500MB - swap partitie

Dit is inmiddels wel gelukt, alleen is het mij nog niet gelukt de eerste partitie bootable te maken.
Dit is nodig, want deze schijf moet uiteindelijk dus in een andere computer komen zodat ik daar debian kan instaleren.
Nu had ik gehoopt dat ik er met GRUB/LILO documentatie wel uit zou komen, maar dat viel tegen. Ik ben een beetje huiverig om zomaar wat te gaan klooien met de bootloaders, voordat ik het weet kom ik zowel linux als windows niet meer in :)

Bij deze dus de vraag of iemand mij zou kunnen uitleggen hoe ik te werk moet gaan om grub te instaleren op hdc, zodat deze als hda gaat werken in de andere computer?

alvast bedankt!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• deadinspace
  • Laatst online: 21:52

deadinspace

The what goes where now?

Is het niet eenvoudiger om die harddisk als hda in je recentere computer te hangen, er Debian op te installeren, en na de installatie de harddisk over te zetten naar de uiteindelijke computer?

De standaard geinstalleerde kernel is toch gecompiled voor 80386 en met zoveel mogelijk drivers, en hotplug zou de andere hardware gewoon netjes moeten herkennen. Als je er dan voor zorgt dat de HD zowel in het intallatie-systeem als het uiteindelijke systeem op dezelfde plaats hangt (dus in beide gevallen hda hier), dan zou de bootloader ook geen probleem moeten vormen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het bootable maken van je schijf heeft eigenlijk maar weinig met grub/lilo te maken. Met fdisk kun je een partitie actief of bootable maken. Daarna installeer je grub/lilo en moet het geheel kunnen starten.

Maar zoals deadinspace al zegt, waarom gebruik je je huidige systeem niet om een complete install op de hdd te zetten en vervolgens de hardeschijf over te zetten. Linux is in dat opzicht een stuk flexibeler dan windows.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Dat had ik natuurlijk eerst geprobeerd, maar dat leverde een grub error op. Nu zou deze error aan het bios kunnen liggen, het hele LBA Large en Normal verhaal. Ga ik even checken.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Atgast schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:13:
Dat had ik natuurlijk eerst geprobeerd, maar dat leverde een grub error op. Nu zou deze error aan het bios kunnen liggen, het hele LBA Large en Normal verhaal. Ga ik even checken.
Hoe groot is de kans dat jij grub niet op de eerste sector van de schrijf had geinstalleerd maar in het mbr van de andere schrijf?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Zwerver schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:05:
[...]

Hoe groot is de kans dat jij grub niet op de eerste sector van de schrijf had geinstalleerd maar in het mbr van de andere schrijf?
Vrij klein aangezien het de enige schijf was die ik op dat moment aangesloten had :)

Nee, het probleem is inmiddels opgelost, en zat in die bios instellingen. Eerst had ik handmatig geprobeerd de totale grootte overeen te laten komen in beide computers, maar toen ik instelde dat de CHS settings overeenkwamen, ook al kwam de grootte niet overeen, toen deed ie t :)

• deepbass909

deepbass909

handmatig een hardeschijf instellen kan je tegenwoordig eigenlijk beter niet meer doen. Autodetect werkt bij alles machines sinds de p2 eigenlijk altijd goed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deadinspace
  • Laatst online: 21:52

deadinspace

The what goes where now?

deepbass909 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 09:19:
Het bootable maken van je schijf heeft eigenlijk maar weinig met grub/lilo te maken.
Jawel, maar of je systeem op wil starten hangt wel af van hoe grub of lilo ingesteld/geinstalleerd is. Als in de configuratie van je bootloader staat dat /dev/hdc1 je root device is, dan zal hij dit doorgeven aan je kernel, die /dev/hdc1 niet kan vinden omdat dat inmiddels /dev/hda1 is.

Daarnaast moet de bootloader zijn tweede stage van het filesystem lezen, en het zou kunnen dat dit als /dev/hdc1 wordt opgeslagen in de eerste stage van de bootloader, waardoor de hele bootloader niet meer werkt als de schijf met bootloader van plaats verandert. Maar dat weet ik zo snel niet zeker.
Met fdisk kun je een partitie actief of bootable maken. Daarna installeer je grub/lilo en moet het geheel kunnen starten.
De bootable flag op partities wordt door grub, lilo en GNU/Linux volledig genegeerd :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:08:
handmatig een hardeschijf instellen kan je tegenwoordig eigenlijk beter niet meer doen. Autodetect werkt bij alles machines sinds de p2 eigenlijk altijd goed.
;)

• deepbass909

deepbass909

tja, je hebt er ook niet bij staan of hij oud of antiek is ;)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ik heb een iets ander probleem, maar de oplossing kan dezelfde zijn. Ik heb een fileserver met een mobo waar 2 ata aansluitingen op zitten, dus 4 devices. Ik heb al 3 hdd's en een cdrom past niet meer ivm kabellengte.
Floppy gaat niet of irritant werken als ik ubuntu wil installeren dus hier een goede oplossing.
Download tftpd.exe ergens vandaan en haal een netinstall image op van de distro die je wilt installeren. De netinstall image zet je in tftpd als bootimage. Daarna met de oude pc via PXE opstarten en je hebt cdrom noch floppy noch hdd nodig als installmedium. Werkt perfect.

EDIT: moet je natuurlijk wel een netwerkkaart hebben die kan booten van pxe.

[ Voor 7% gewijzigd door jealma op 12-08-2005 14:35 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Garyu
  • Laatst online: 15:55

Garyu

WW

jealma, dan kan je natuurlijk ook ff dat ding openschroeven, een hd eruithalen, cd er tijdelijk inhangen, de boel installeren vanaf cd, apparaten weer verwisselen en klaar?

Zonder breedband toch wel de handigere oplossing ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
wat jij nu zegt wil toch niet omdat de pc alleen van hdd en floppy wil booten?? of heb ik dat nu verkeerrd? O-)

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

• Garyu

Garyu

WW

jealma schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:30:
wat jij nu zegt wil toch niet omdat de pc alleen van hdd en floppy wil booten?? of heb ik dat nu verkeerrd? O-)
Dan moet je dat er wel even bijzeggen :? Want er stond volgens mij alleen dat de kabel voor de cd-rom te kort was :+.

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
@ Garyu, ik bedoelde de pc van de TS, niet mijn pc. In de TS staat toch dat die oude pc alleen van hdd en floppy wil booten, niet van cdrom?? Daarom kun je niet even dat ding openschroeven, een cdrom inbouwen, installeren en de cdrom er weer uit slopen, de pc wil namelijk niet van cd booten.

Wat ik dus bedoel is dat de TS een netwerkkaart met PXE boot capability gebruikt om van te booten en zo een OS te installeren, dan heb je geen cd, floppy of hdd nodig als opstartmedium.

• Garyu

Garyu

WW

jealma schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:02:
@ Garyu, ik bedoelde de pc van de TS, niet mijn pc. In de TS staat toch dat die oude pc alleen van hdd en floppy wil booten, niet van cdrom?? Daarom kun je niet even dat ding openschroeven, een cdrom inbouwen, installeren en de cdrom er weer uit slopen, de pc wil namelijk niet van cd booten.

Wat ik dus bedoel is dat de TS een netwerkkaart met PXE boot capability gebruikt om van te booten en zo een OS te installeren, dan heb je geen cd, floppy of hdd nodig als opstartmedium.
* Garyu = :O, ff een vers bakkie koffie pakken, sjow, ff wakker worden B).

Goed ik, ben er weer bij.. Duurde ff, sorry voor de nutteloze reacties van mijn kant. Alleen vraag ik me wel af of een P1 moederbord over het algemeen PXE-booten ondersteunt? Mijn oude moederbordje in ieder geval niet..

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je hebt er nergens bijgezet welke distro je er precies op wil zetten. Als het Debian is kan je ook een root image maken mbv. debootstrap. Zie de debian installation manual (hier) voor meer info.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:22:
[...]

* Garyu = :O, ff een vers bakkie koffie pakken, sjow, ff wakker worden B).

Goed ik, ben er weer bij.. Duurde ff, sorry voor de nutteloze reacties van mijn kant. Alleen vraag ik me wel af of een P1 moederbord over het algemeen PXE-booten ondersteunt? Mijn oude moederbordje in ieder geval niet..
Dat ligt aan de netwerkkaart, vaak zit er een romchip ervoor erop, en anders kan je een 'bootdiskette' maken die zich voordoet als zo'n rom. Maar je wil geen diskdrive neem ik aan.

Ik heb een oude p120 laptop zonder cdrom maar wel diskdrive. Maar deze installeerde ik door de hd als enige schijf in mijn gewone pc (XP2600+) te zetten en simpelweg gewoon alles erop installeren wat ik wou, inc pcmcia en prism2 wlandrivers. Daarna plaatste ik de hd terug in de laptop en op de wlan instellingen en wat ongeladen modules na draaide die meteen lekker.
Pagina: 1