PC wil vaak niet booten

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Eerst even de specs:

- AMD K6 200 Mhz
- PC Partner 35-8333-01 Socket 7 mobo
- 32 MB RAM (Getest)
- 4,3 GB Fujitsu Harddisk (Getest en vervangen)

Het probleem is als volgt:

De PC wil op bepaalde momenten helemaal niet booten of stopt op het moment dat hij de harddisk wil aanspreken om het OS te starten.

Op momenten dat de pc helemaal niet boot, doe ik de PC aan maar het beeld blijft zwart. Zonder beepcodes of whatever.

Op momenten dat de PC wel boot, crasht hij op het moment dat de hardeschijf aangesproken dient te worden om het OS te booten. Dat is dus na de regel: verifying pool data...

Ik heb zo'n beetje alles al gedaan:

Geheugen getest, hardeschijf getest en zelfs vervangen. Alle kaarten verwijderd, BIOS gereset. Jumpers gechecked, IDE kabels vervangen, BIOS update...

Heeft iemand een idee wat het nog kan zijn?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Besturingssysteem? Win 98? Misschien helpt t om proberen opnieuw te installeren. En verder is het natuurlijk vrij oude hardware, dus 't zou ook gewoon versleten kunnen zijn.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:39
Brakke voeding?
Heb je dus ook een andere voeding geprobeerd?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27

Thandor

SilverStreak

Heb je de jumpers ook goed gechecked ? Ze staan nl. niet allemaal in logische volgorde.
Overigens moet je zorgen dat het I/O voltage goed staat, is dat niet het geval dan kan dit mobo de problemen krijgen die jij beschrijft :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• LollieStick
Harddisk is helemaal leeg. Maar krijg niet eens de melding te zien dat er geen OS geinstalled is.
Jumpers staan allemaal goed. Het heeft jaren (lees vanaf 1997) gewerkt op deze instelling.

Voeding lijkt me niet... Ik heb hier geen andere liggen, maar het probleem wordt niet meer of minder als ik een brander aan- of afkoppel.

[ Voor 28% gewijzigd door LollieStick op 11-08-2005 23:22 ]

• LollieStick
Inmiddels heb ik er ook een DIMM van 128MB in gehad om het geheugen toch helemaal uit te kunnen sluiten, maar ook dit had geen resultaat.

Ik zou het echt niet meer weten. Misschien de VGA?

• LollieStick
*schop* O-)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je scherm zwart blijft en je hoort geen piep, dan is het je cpu of moederbord. Ik gok op een te warme northbridge chip op je moederbord.

• LollieStick
Zelfs als de PC "koud" is? Het is een Intel 430TX chipset en er hangt geen cooler boven.

• LollieStick
Het probleem is opgelost (eindelijk) :)

Het leek eerst een losstaand probleem te zijn, namelijk de instellingen van het BIOS werden niet onthouden. Conclusie: batterijtje leeg. Ik dacht, laat ik dat dan alvast verhelpen. Dus eenmaal het batterijtje verwijderd en dat ding is niet meer plat te krijgen :)

Is hier misschien een logische verklaring voor? Ik wist niet dat dit ook effect had op de stabiliteit van het moederbord.

Verwijderd

hé ik heb het zelfde probleem alleen dan met een notebook ik heb ook alles geprobeerd maar hij blijft wijgeren 1 keer heb ik hem zo ver gekregen dat ik halverwege de instalatie was van xp toen bleef hij hangen op dat scherm van bestanden kopieeren naar de windows setup mappen.

ik wil er eventueel een nieuwe hardeschijf in zetten maar het liefst houd ik hem dicht omdat er nog garantie op zit.

wat ik pas op het allerlaatste moment wil gebruiken omdat ik hem dan een aardige tijd kwijt ben zonder dat ik hem kan missen.

weten jullie toevallig hoe groot windows op de harde schijf is anders zet ik hem op een verwisselbare schijf en start ik hem daar van af op.

of hebben jullie een ander idee.

bedankt,
killer555

• LollieStick
XP is ongeveer 2GB (professional). Daarbij ruim gerekend ongeveer een GIEG swap.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
LollieStick schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:09:
XP is ongeveer 2GB (professional). Daarbij ruim gerekend ongeveer een GIEG swap.
XP op die bak? Ik hoop dat je een grapje maakt :P
Windows XP kan niet eens installeren op minder dan 128 MB. Maar je doet er denk ik beter aan om 2000 te nemen als je op die bak een NT-os wil hebben :P
Wat draait er nu op?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 05:57

tweakerbee

dus..?

Op zo'n machine is Windows 98 eigenlijk al behoorlijk heftig. Liefst zou ik daar met Win95 en firefox (voor als je op internet moet) werken.

You can't have everything. Where would you put it?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
@ Sanfranjake en Tweakerbee, er wordt nu geloof ik over een andere machine/laptop gepraat.
Eentje waar nog garantie op zit zelfs, dus een vrij recente machine zo te horen.

@Lolliestick:
De SWAP is volledig afhankelijk van de hoeveelheid ramgeheugen. Een standaard swapfile van XP is 1,5x de grootte van je RAM tijdens installatie. Tel daar bij 1 x je RAM voor een hiberfil (slaapstand), en je hebt naast ongeveer 2 GB aan Windows meuk ook nog eens 2,5x je RAM hoeveelheid aan harddisk ruimte nodig.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:34

Mentalist

[avdD]

Inderdaad, het gaat opeens over een andere machine. Dit is topickaping :).

Aangezien het probleem van de TS al is opgelost gaat deze dicht. killer555 : zie het slotje bij fout instalatie Xp.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.