Toon posts:

Probleem Asus a8n-sli deluxe+amd643000+Zalman koelers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Nou eindelijk had ik mijn nieuwe systeem gekocht, en zoals dat vaak gebeurd in PC-wereld ging het mis .

Ik heb een ASUS a8n sli Deluxe, een amd64 3000+ en een zalman koeler voor de cpu en een zalman heatsink voor de NB van de mobo.

Om het verhaal kort te maken.... Heb ik alles aangesloten op mijn antec sonata 2 kast, eeeeen.....hij doet helemaal niks.... Hahaha, ok de power gaat wel aan, het ledje van de mobo brand.. Maar ik krijg helemaal geen reactie, geen piep, helemaal niks. De koelers draaien wel (ook een zalman op mijn graka geforce 6600GT), maar voor de rest gebeurd er niks, de monitor gaat ook niet "aan".

Nou heb ik zitten lezen en kan het misschien komen omdat ik teveel koelpasta op de procesor had gedaan (helft van een kleine zalman tube die standaard bij de koelers komt), maar ik heb inmiddels met wattenstaafjes veel van die koelpasta verwijderd. Hetzelfde heb ik gedaan met de NB heatsink waar ik ook veel koelpasta had gedaan.

Ik heb ECHT alles eruit gehaald, en alleen maar de graka, cpu + monitor aangesloten, en nog steeds krijg ik niet eens beeld....

Kan het zijn dat mijn cpu of mobo defect is? Iemand suggesties? Ik weet het echt niet meer...

Alvast bedankt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm je hebt zo te lezen al met minimale hardware geprobeerd te booten en dan nog niets. Heb je de vierpolig stekker ook aangesloten ookwel P4 stekker genoemd. Mocht je die vergeten zijn dan krijgt het moederbord en met name de CPU te weinig power/stroom.

Loop alles goed na en kijk of er nergens kort sluiting is onstaan. Het moederbord mag aan de achterzijde nergens tegen aan komen, behalfe de afstand busjes dan natuurlijk.

Overigens is er veel koelpasta op andere componenten terecht gekomen dus buiten de NB en processor om? Als dat het geval is zou ik dat in iedergeval ook goed schoonmaken.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2005 23:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb goed gekeken en het moederbord raakt helemaal niets aan, de stekker zit compleet op het moederbord (dus ook de "p4" extensie) en er is geen koelpasta op andere componenten...

Ik weet het echt niet meer.... Ik heb wel veel koelpasta eraf gehaald maar er zit nog een laagje over de hele processor....

Verwijderd

Geheugen getest?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15
Heb je dat kleine kaartje wat op je mobo zit wel op non-sli gezet? Die zit standaard geloof ik op SLI modus. ff omdraaien dus.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

makje

Professioneel prutser

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Overigens zul je zonder geheugen natuurlijk nooit beeld krijgen, probeer dus nog eens de pc kaal te starten met alleen:

- moederbord
- processor + koeler
- geheugen (1 reepje, verwisselen als het met het eerste reepje niet wilde neem tenminste aan dat je 2 reepjes hebt bij je socket 939)
- videokaart
- voeding (ATX + P4 stekker)

Dit is de basis, werkt het hiermee niet dan is steeds onderdelen vervangen en een voor een als probleem uitsluiten de beste manier...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb precies met alleen de bovengenoemde onderdelen de computer geprobeerd op te starten het resultaat kennen jullie al.

Ik zal het geheugen vervangen, maar met de processor zal het wat moeilijker gaan aangezien ik niet een andere amd64 thuis heb liggen.

Ik zal nu kijken naar dat kaartje dat tussen de 2 pciexpress sleufjes zit, misschien zit het inderdaad op SLI modus, maar ik betwijfel het.....

Misschien toch defect? Ik hoop het niet.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik had hetzelfde probleem toen ik net men nieuw systeempje gehad.
Ik keek op het schermpje op de mobo (epox sli) en zag dat het aan het geheugen lag. Ik had het geheugen in de verkeerde slot gestoken (moest helemaal rechts ipv linkse slot).
Eenmaal dat gebeurd had ik nog steeds geen beeld. Gelukkig waren er per ongeluk 2 videokaarten besteld ipv 1 en kon ik direct met een andere videokaart proberen. Het bleek uiteindelijk de videokaart te zijn.

Dus kijk eens of het met een andere kaart gaat. Neem je pc mee naar de pcboer en vraag of hij je pc ff wil testen met een andere videokaart erin. En indien nodig je proc in een andere mobo etc. Bij mijn pc boer is dit geen probleem althans.

Veel succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik alle onderdelen bij 2 verschillende webshops heb besteld. Coolprices en 1to0... Dus kan ik niet met het hele systeem naar een zaak.... Ik moet eerst zelf proberen vast stellen wat er misgaat ....

De ledjes op het moederbord branden in ieder geval wel....

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 23:36:
Ik zal nu kijken naar dat kaartje dat tussen de 2 pciexpress sleufjes zit, misschien zit het inderdaad op SLI modus, maar ik betwijfel het.....

Misschien toch defect? Ik hoop het niet.
Dat kaartje staat volgens mij standaard altijd op dual video modus. Dus als je em niet hebt omgedraaid dan staat ie denk ik op dual.

[ Voor 9% gewijzigd door Jimster op 12-08-2005 00:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 00:54:
[...]

Dat kaartje staat volgens mij standaard altijd op dual video modus. Dus als je em niet hebt omgedraaid dan staat ie denk ik op dual.
Ik heb het net gechecked en hij staat standaard al op single video card :( ..... Aaargh wat zou het kunnen zijn..... ? Iemand nog suggesties?

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem bij dat moederbord afgelopen week.
Bleek aan de usb stekkers te liggen. USB aansluiten...niets doen. Niet aansluiten, perfect werken. Misschien heb je er wat aan.....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 01:31:
Ik had precies hetzelfde probleem bij dat moederbord afgelopen week.
Bleek aan de usb stekkers te liggen. USB aansluiten...niets doen. Niet aansluiten, perfect werken. Misschien heb je er wat aan.....
Ik had de usb stekkers voor de frontpanel van mijn case aangesloten, maar nu heb ik daadwerkelijk alleen maar:

- mobo

-ram

-graka

-cpu

- HDD

Mmmm, maar weten jullie wat het normaal gesproken is als je niet eens de "piep" hoord?

Verder heb ik ook de voeding uit mijn antec sonata2 kast uitgeprobeerd op deze pc, hoewel het met de "kleine stekker" werkt, dus met een gedeelte van de mainstekker eraf, werkte het perfect. Maar als ik kijk naar de 2 fans van de voeding terwijl hij aan staat, merk ik dat maar 1 fan werkt (degene die binnen zit). Activiteert die andere zich alleen maar als het heel warm wordt?

Ik herhaal: De voeding werkt correct, maar van de 2 fans... draait er maar 1. (silentpower 2.0, antec sonata2)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 23:14:
Ik heb goed gekeken en het moederbord raakt helemaal niets aan, de stekker zit compleet op het moederbord (dus ook de "p4" extensie) en er is geen koelpasta op andere componenten...

Ik weet het echt niet meer.... Ik heb wel veel koelpasta eraf gehaald maar er zit nog een laagje over de hele processor....
je zegt 'p4 extensie' - daar bedoel je toch het losse stekkertje mee, en niet de 4-polige 'uitbreiding' van de 20-polige atx-stekker? Behalve de atx-voedingsstekker moet er nog een stekker in, in de hoek van de aansluitingen (toetsenbord, usb, netwerk e.d.) ergens.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
In welke volgorde heb jeje geheugen zitten?
Het is niet zo bij dit bord dat een geheugen module in bank 1 moet... Als je dat doet, dan doet hij niets. Lees eens in de handleiding in welke volgorde de module of module's geplaatst moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
thunder7 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 08:00:
[...]

je zegt 'p4 extensie' - daar bedoel je toch het losse stekkertje mee, en niet de 4-polige 'uitbreiding' van de 20-polige atx-stekker? Behalve de atx-voedingsstekker moet er nog een stekker in, in de hoek van de aansluitingen (toetsenbord, usb, netwerk e.d.) ergens.
Ik bedoelde dat ik het volledige stekkertje had aangesloten op het moederbord. Je kan namelijk een stukje losmaken voor oudere moederbords (weet niet meer hoe het heet, sorry). Maar, wat bedoel je met andere stekker? Gewoon de voedingskabel die naar het stopcontact gaat? Of nog een interne stekker op het moederbord?

@Motormuisje

Ik heb de geheugen modules op de 2 blauwe bankjes bevestigd, b1 en a1 zoals het in de handleiding staat.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 08:54:
[...]

Ik bedoelde dat ik het volledige stekkertje had aangesloten op het moederbord. Je kan namelijk een stukje losmaken voor oudere moederbords (weet niet meer hoe het heet, sorry). Maar, wat bedoel je met andere stekker? Gewoon de voedingskabel die naar het stopcontact gaat? Of nog een interne stekker op het moederbord?

@Motormuisje

Ik heb de geheugen modules op de 2 blauwe bankjes bevestigd, b1 en a1 zoals het in de handleiding staat.
Het moederbord en voeding hebben dus een 24 polige ATX stekker in plaats van een 20 polige ATX stekker. Als het goed is zit er vlakbij de USB, PS/2 poorten links boven de processor nog een 4 polige connector, hier hoor je volgens mij de zogenaamde P4 stekker nog op te drukken. Deze voorziet met name de processor van extra spanning (12 Volt). Als het goed is heeft jouw voeding dis nog zo'n vierkante (4 polige) stekker over. Kijk anders even in de handleidng staat het daar niet in?

edit:

Volgens mij moet je even op bladzijde 25 van de handleidnig kijken, daar staat een beschrijving van de power connectoren. Ik heb de handleiding (.pdf) versie E2068 van de Asus site even bekeken. :)

http://dlsvr02.asus.com/p...A8N-SLI/e2068_a8n-sli.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 12-08-2005 10:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
De atx stekker die naar mijn moederbord gaat, heeft een klein stukje aan het einde dat los gemaakt kan worden. Maar als het goed is moet dit op nieuwe moederborden helemaal worden aangesloten, dat heb ik ook gedaan en het past precies.

Moet ik een stukje van de atx stekker eruithalen en naast de processor prikken? Of is er een aparte stekker, naast die main atx stekker die naar het moederbord gaat, op het moederbord moet worden geprikt?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:16:
De atx stekker die naar mijn moederbord gaat, heeft een klein stukje aan het einde dat los gemaakt kan worden. Maar als het goed is moet dit op nieuwe moederborden helemaal worden aangesloten, dat heb ik ook gedaan en het past precies.

Moet ik een stukje van de atx stekker eruithalen en naast de processor prikken? Of is er een aparte stekker, naast die main atx stekker die naar het moederbord gaat, op het moederbord moet worden geprikt?
Nee, de 24 polige stekker moet je gewoon aan elkaar laten zitten. Er moet een extra 4 polige connector aan je voeding zitten. Maar er staat een beschrijving in het boekje van je moederbord ik heb twee versies van dit boekje bekeken in de eene moet je op bladzijde 25 zijn en in de ander op bladzijde 51 geloof ik.

In de handleiding staat letterlijk: Do not forget to connect the 4-pin ATX +12V power plug: otherwise, the system will not boot.

Dus ik denk dat je deze stekker nog niet hebt aangesloten. :)

Je hebt wel geteld 3 power connectoren op je moederbord zitten.

1x 24 polige (E)-ATX connector
1x 4-polige 12Volt connector (vierkant)
1x 4 polige molex connector (dit is een standaard platte aansluiting gelijk aan die van b.v.een hardeschijf.)

De laatste gebruik je alleen in een SLI opstelling hebt, dus als je twee VGA kaarten gebruikt, deze connector zit vlak boven het bovenste PCI-e x16 slot.

[ Voor 44% gewijzigd door _Dune_ op 12-08-2005 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh!!! Die kabel heb ik inderdaad niet aangesloten :S Van de processor heb ik gewoon het stekkertje van de fan aangesloten...zou dit het kunnen zijn ?

Dankjewel, ik zal het vanavond als ik thuis ben uitproberen :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:35:
Oh!!! Die kabel heb ik inderdaad niet aangesloten :S Van de processor heb ik gewoon het stekkertje van de fan aangesloten...zou dit het kunnen zijn ?

Dankjewel, ik zal het vanavond als ik thuis ben uitproberen :)
Ik denk dat jij vanavond met jouw systeempje aan de slag kunt. ;) Laat het nog wel even weten of dit inderdaad het probleem was, ik verwacht van wel.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 12-08-2005 10:52 ]

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 00:41

RMU

Hier heb je nog een plaatje ter verduidelijking ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robinmulderij/asus.jpg

Het gaat dus om de aansluiting rechts-bovenaan op het plaatje.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de late reactie, maar het is uiteindelijk gelukt!!

Dankjewel voor de hulp :)
Pagina: 1