Toon posts:

RIS Server geïnstalleerd maar PXE boot werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even situatie uitleggen.

Windows Netwerk met Windows 2003 Server als domain controller, Windows 2000 server als applicatie server. Op de 2003 machine draait DNS, DHCP, Active directory.

Ik heb vandaag de RIS services geïnstalleerd op die Windows 2000 Server. Dit heb ik gedaan aan de hand van de klassieke guide die je kan vinden op http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;298750. Ik heb op deze server via de RISetup images geladen van Windows 2000 Professional en Windows XP Professional. Om Windows XP images te maken, moest ik wel een update van RIPrep downloaden (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;304314). Ik heb dan vanaf een volledig geïnstalleerde client laptop (Windows XP Professional SP2) RIPrep gedraaid en een image van deze client op de server kunnen maken. Zo ver zo goed.

Nu het probleem. Vanaf een client wil de PXE boot niet werken. De client is een Dell Latitude D610 (die zeker PXE boot ondersteunt). Bij het opstarten kies ik voor Onboard NIC. Maar ik krijg dan geen verbinding met de RIS server.

Ik heb geen idee wat ik fout doe. De NIC van de client is PXE compatibel. De images kunnen gemaakt worden. De services die moeten draaien, zijn actief (BINL, TFTP). De RIS server is geauthorised op de DHCP en de RIS server maakt deel uit van de Active Directory. Kan ik nog op één of andere manier testen of de server PXE requests kan ontvangen? Ik heb ook in de Event Viewer gekeken en daar zie ik geen spoor van mogelijke requests.

Ik heb wel ergens gelezen dat ik mogelijk aan de DHCP expliciet moet zeggen waar hij de RIS server kan vinden. Hiervoor zou ik de keys 60, 67 in de Scope van de DHCP server moeten aangeven. In de klassieke guide die je kan vinden op http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;298750 is hier echter niks van vermeld.

Iemand die mij verder op weg kan zetten? Alvast bedankt

• V1P3R
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Wij hebben dezelfde laptop en deze gebruiken wij via een dockingstation. Wij hebben de snelheid van het netwerk voor RIS op deze laptop wel op 10mbit moeten zetten ipv auto of 100mbit.

Ik weet niet of dit ook moet als je dit via de interne nic doet.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:11:

Nu het probleem. Vanaf een client wil de PXE boot niet werken. De client is een Dell Latitude D610 (die zeker PXE boot ondersteunt). Bij het opstarten kies ik voor Onboard NIC. Maar ik krijg dan geen verbinding met de RIS server.

Ik heb geen idee wat ik fout doe. De NIC van de client is PXE compatibel. De images kunnen gemaakt worden. De services die moeten draaien, zijn actief (BINL, TFTP). De RIS server is geauthorised op de DHCP en de RIS server maakt deel uit van de Active Directory. Kan ik nog op één of andere manier testen of de server PXE requests kan ontvangen? Ik heb ook in de Event Viewer gekeken en daar zie ik geen spoor van mogelijke requests.
Pak een andere willekeurige PC met een PXE nic en kijk daar of je wel een f12 prompt krijgt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:11:
Ik heb wel ergens gelezen dat ik mogelijk aan de DHCP expliciet moet zeggen waar hij de RIS server kan vinden. Hiervoor zou ik de keys 60, 67 in de Scope van de DHCP server moeten aangeven. In de klassieke guide die je kan vinden op http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;298750 is hier echter niks van vermeld.
Deze DHCP opties zijn alleen nodig als de RIS-server niet via DHCP-broadcast bereikt kan worden. In een single subnet omgeving hoeven deze dus niet ingevuld te worden.

Een PXE Client doet tijdens het opstarten 2-maal een broadcast. De eerste is voor een ip-adres, zowel de DHCP, als de RIS server reageren hierop (dit is ook de reden dat een RIS-server geathorized moet worden als DHCP-server). Alleen de DHCP-server heeft een geldig ip-adres, deze wordt geaccepteerd door de client. De tweede DHCP-broadcast is voor een bootservername en bootfile-name. Weer reageren beide servers, maar deze informatie kan alleen maar gegeven worden door de RIS-server.

Zie voor meer info: Description of PXE Interaction Among PXE Client, DHCP, and RIS Server
RIS and DHCP on the Different Server
The client, the RIS server, and the DHCP server are on the same subnet in this example. The interaction is as follows:

• DHCP DISCOVER from client (asking for IP address and PXE boot server)
• DHCP OFFER from DHCP server (offers IP address)
• DHCP OFFER from RIS server (offers PXE boot server)
• DHCP REQUEST from client to DHCP server (requesting IP address)
• DHCP ACK from DHCP server (offering an IP address)

Note in the above interaction that the RIS server also responds with an offer, but the client never replies with a DHCP REQUEST to that server. This behavior is by design in the case of the PXE client. The client prefers a DHCP OFFER that contains both an IP address and a PXE boot server, but will take a DHCP OFFER with the IP address only. Because the DHCP OFFER from the RIS server contains only a PXE boot server (no IP address), the client never responds.

After the client has an IP address, it must obtain a PXE boot server. The client sends out another
• DHCP DISCOVER to locate one:
• DHCP DISCOVER from client (client now has an IP address, but is still looking for a PXE boot server)
• DHCP OFFER from DHCP server (will re-offer the same IP address)
• DHCP OFFER from RIS server (will offer a boot server)
• DHCP REQUEST from client to RIS server (requesting the boot server)
• DHCP ACK from RIS server (this ACK contains the address of the RIS server, then the name of the RIS server, and the first file the client should send a TFTP request for to start the boot process

At this point, the PXE client has an IP address, has located a boot server, and has downloaded the file that is needed to boot. It is at this point that you receive a prompt to press F12 for a network boot. Note that the above interaction shows the DHCP server responding again with a DHCP OFFER with the same IP address. Remember, this process uses DHCP packets, so the servers will respond
Probeer inderdaad eens een andere pc, mocht dit niet werken dan zul je met een netwerksniffer aan de slag moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 12-08-2005 08:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Wat bij mij wel eens heeft geholpen:

de dhcp-scope laten reageren op zowel dhcp als bootp-verzoeken.

rechtermuisknop op scope, eigenschappen, tabblad geavanceerd

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:28
En kijk ook even na of "Respond to Unknown Clients" wel actief is, een dhcp lease moet je in ieder geval krijgen als je F12 drukt met booten anders zit er echt iets mis in je dhcp.

Verwijderd

heb je je routers wel goed geconfigged??

ff ip helper-address aanzetten op vlan

Is dit ok, druk na f12 eens op pauze en wacht ff druk daarna op enter.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:57:
heb je je routers wel goed geconfigged??

ff ip helper-address aanzetten op vlan

Is dit ok, druk na f12 eens op pauze en wacht ff druk daarna op enter.
Waar staat dat de TS gebruik maakt van Routers? Hij heeft nu een server staan met werkende clients, alleen RIS functioneerd niet. Ik mag aannemen dat de clients een ip-adres krijgen, anders had de TS wel andere problemen ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mbiesheuvel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Ik heb ook zon probleem. We hebben ook clients die normaal een dhcp adres krijgen maar als we een image willen terug zetten met RIS dan krijgt die een DHCP fout.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Noem eens de volledige foutmelding.. "een DHCP fout" kan vanalles zijn

Pvouput live

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Het is soms erg lastig pc/netwerkkaart en switch werkend te krijgen met PXE.
Het lijkt een auto-sensing probleem van bepaalde combinaties. Mijn ervaring is dat via een "el-cheapo" switch het meestal goed gaat, maar via Cisco switches(+portfast) bij bepaalde hardware niet. O.a. bepaalde Toshiba laptops.
De symptomen zijn: wel netwerklink, maar timeout bij PXE boot.
(wel of niet STP enabled kan ook verschil maken)

[ Voor 21% gewijzigd door paulhekje op 07-10-2005 20:52 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• mbiesheuvel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Wij krijgen de melding:

PXE-E53 No boot file recieved from DHCP.

In het systeembeheer lokaal waar de servers dus staan doet RIS het wel maar in het informatica lokaal dus niet (is op een school). Ik denk dat het aan de router/switch ligt. Ik heb de desbetreffende persoon gevraagd om de pc uit het ict lokaal mee te nemen naar het server hok en dan daar RIS uit te voeren.

Als dat werkt dan moet die het maar zo doen.

Maar hoe kom je erachter wat de RIS server eigenlijk is :s. Ik ben elke server langsgegaan maar zie nergens een RIS applicatie draaien. Alleen op de 2 DC staat in Administrative Tools => RIS Setup. Maar ik zou begot niet weten welke server nu eigenlijk de RIS server is.

-----------------------------

Kutzooi. In het server hok werkt het ook niet. pffff

[ Voor 7% gewijzigd door mbiesheuvel op 06-10-2005 11:26 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Remote installation service in services lijst (binlsvc)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mbiesheuvel schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 11:24:
Wij krijgen de melding:

PXE-E53 No boot file recieved from DHCP.

In het server hok werkt het ook niet. pffff
PC en Ris client zitten wel op hetzelfde subnet? RIS server is middels Broadcast bereikbaar?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Question Mark schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:51:
[...]

PC en Ris client zitten wel op hetzelfde subnet? RIS server is middels Broadcast bereikbaar?
Is het IP adres van de RIS server neit een option die je meegeeft binnen DHCP :?
Dan wordt er toch niet naar gebroodkast :?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CyberJ schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 14:37:
[...]
Is het IP adres van de RIS server neit een option die je meegeeft binnen DHCP :?
Dan wordt er toch niet naar gebroodkast :?
Zie m'n eerdere verhaal hierboven over de discovery van de RIS server. 't werkt op basis van DHCP (wat broadcast is). Staat de RIS-server op hetzelfde broadcast domain, of wordt gebruik gemaakt van ip-helper, dan hoeft de RIS-server niet meegegeven worden via de DHCP-opties.
After the client has an IP address, it must obtain a PXE boot server. The client sends out another

DHCP DISCOVER from client (client now has an IP address, but is still looking for a PXE boot server)
DHCP OFFER from DHCP server (will re-offer the same IP address)
DHCP OFFER from RIS server (will offer a boot server)
DHCP REQUEST from client to RIS server (requesting the boot server)
DHCP ACK from RIS server (this ACK contains the address of the RIS server, then the name of the RIS server, and the first file the client should send a TFTP request for to start the boot process
Kan de RIS-server echter niet bereikt worden door de DHCP broadcast, dan is dit te omzeilen door het meegeven van het IP-adres van de RIS server middels DHCP-options. Ik heb echter het vermoeden dat de RIS-server op een ander subnet staat, en dat de DHCP-opties niet meegegeven worden. Vandaar mijn vraag ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Question Mark op 06-10-2005 18:58 ]

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-02 21:46
gebruiken jullie vlan's..? Check of je de RISserver kan bereiken (met een geinstalleerde pc) op die netwerkpoort.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij een vorige opdrachtgever hebben we ook problemen gehad met RIS en PXE boot. Daar zat het probleem in de Cisco switches. Bij de eerste keer kregen we een timeout en bij een tweede poging werkte het wel. Een definitieve oplossing hebben we daar toen niet gevonden aangezien er halverwege het project de stekker uit het bedrijf werd getrokken en het zaakje doodbloedde :/

Anyway.....lukt het de tweede keer wel ?! Er hingen daar toendertijd Cisco 2950's en 35xx serie switches voor de clients.

https://discord.com/invite/tweakers

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:40

Duinkonijn

Huh?

redfoxert schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 11:05:
Bij een vorige opdrachtgever hebben we ook problemen gehad met RIS en PXE boot. Daar zat het probleem in de Cisco switches. Bij de eerste keer kregen we een timeout en bij een tweede poging werkte het wel. Een definitieve oplossing hebben we daar toen niet gevonden aangezien er halverwege het project de stekker uit het bedrijf werd getrokken en het zaakje doodbloedde :/

Anyway.....lukt het de tweede keer wel ?! Er hingen daar toendertijd Cisco 2950's en 35xx serie switches voor de clients.
klopt gedeeltelijk tis meer incombinatie met bepaalde netwerkkaarten.

oplossing is op de poorten het command spanningtree portfast te geven
dit was de oplossing bij onze machines met 3com kaartjes

bij de HP 310 serie met intel 10/100 onboard nics zijn we tot de conclusie gekomen dat deze alleen pxe kunnen gebruiken als zij in het zelfde vlan zitten als de server.

nadien kan je hem gewoon weer in een ander vlan stoppen..

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Ik heb even een vergelijkbaar probleem, alleen was het nog vreemder.
omdat ik toch een aardige tijd met het probleem ben bezig geweest is het wellicht handig om het hier aan te halen.
Ik heb enkele maanden geleden hier een nieuwe RIS server geinstalleerd, dit omdat de specs van de andere server niet meer toereikend waren.
Maar toen ik vorige week opnieuw wilde installeren lukte dat ineens niet meer op mijn machine.
Dus niet, ik netjes op F12 drukken in het bios of vanaf netwerk te booten, krijg DHCP adres en toen TFTP....P-E32
Wat vreemd, nog vreemder omdat geen enkele andere computer hier in het kantoor hier last van had. Nu had ik wel wat met tweakXP lopen spelen, maar kon het niet verklaren.
Na lang vogelen ben ik erachter, de RIS server van mijn computer account verwees nog naar de oude.
Uiteindelijk maar even heel mijn computeraccount verwijdert uit de AD(ja, dit moet netter kunnen maar ik was ongeduldig) en toen werkte het.
Dus geen probleem, of directe oplossing, maar wel voor mensen die ooit in dit draadje komen met een vergelijkbaar probleem.

if you pay peanuts, you get monkeys

Pagina: 1