Toon posts:

Monitorkabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij is bezig met een systeem voor een handboogvereniging, waarin o.a. meerdere monitoren op een flinke afstand moeten worden aangestuurd..

Nu was zijn vraag aan mij een hoeveel polige kabel (minimaal) nodig is om een monitor aan te sturen, hoelang zo'n kabel mag zijn en wat voor soort kabel de beste kwaliteit opleverd..
Aangezien ik hierop geen antwoord wist, leg ik de kwestie aan u voor..

Alvast bedankt voor de respons...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe langer de kabels worden, hoe lager de kwaliteit. Je zult bij lange afstanden sowieso moeten kijken naar hoge kwaliteits kabels omdat je anders veel last krijgt van ghosting.
En wat bedoel je precies met hoeveel polig de kabel moet zijn? gewoon een DSUB of DVI kabel is toch prima (of een BNC kan ook natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Hij had het er over dat hij de kabel zelf wilde maken, omdat hij van zijn zaak flink wat meters kabel mee kon nemen..
Daarvoor moest ie weten hoeveelpolig de kabel moest zijn..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 21:04:
Hij had het er over dat hij de kabel zelf wilde maken, omdat hij van zijn zaak flink wat meters kabel mee kon nemen..
Daarvoor moest ie weten hoeveelpolig de kabel moest zijn..
Sorry hoor, maar dat is toch doodsimpel te zien door naar de kabel te kijken :P
DSUB is 15 polig (hoewel er meestal 14 inzitten).
mocht hij een andere kabel gebruiken is het gewoon kwestie van pinnetjs tellen. Bedenk wel dat bij het zelf maken van kabels je rekening moet houden met interferentie e.d. (dus niet vergeten ferriet kernen te gebruiken bijvoorbeeld).

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoeveel aderig het is maakt niet uit.
Je moet gewoon DVI of VGA kabel gebruiken. Beide hebben hun eigen kenmerken wat betreft afscherming en aantal aders, impendantie enz. Een willikeurige kabel met toevallig evenveel aders gebruiken gaat echt niet werken.

Zowel DVI als VGA houden trouwens niet van hele lange kabels. Er zijn wel converters van VGA naar UTP en weer terug. Dan kan je wel grotere lengtes halen. Bovendien is UTP veel makkelijker te verwerken dan een dikke stugge VGA kabel. Een plug op een VGA kabel solderen is een rot klus als je er niet heel handig mee bent.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Een (d-sub) monitor kabel is niet zomaar een kabel met 14 draden.
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/6000_6999/6000/6020/6024/602416_BB_00_FB.EPS.jpg
Als je goed kijkt zie je dat het allemaal coaxkabeltjes bij elkaar zijn. Vaak zit er dan ook extra schielding omheen. Dit bij elkaar maakt de kabel erg duur.
Bedenk dat je zeker 4 euro per meter kwijt zal zijn. En dan heb je nog niet eens een goede...

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1