Zowel voor PC als iBook wireless

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik ben echt een leek op dit gebied maar ik wil het volgende:
Ik wil zeer binnenkort een iBook aanschaffen. Ik werk nu nog (niet wireless) op een Windows-bak. Ik heb wel de materialen (Wireless USB-adapter, Router en Wireless Network PCI Card) maar dit heb ik na een jaar nog niet aan de gang gekregen. De verbinding ging te langzaam. Nu wil ik met mijn iBook wireless op internet maar dit hoeft niet persee voor de Windows-bak. Wat is nu de beste oplossing? Moet ik gebruik maken van Airport of kan ik de huidige materialen gewoon gebruiken? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Als ik dit duidelijk heb ga ik over tot de koop! Geld tde Airport ook direct als modem? Kijk dan kan ik die aanschaffen en dan kan ik zowel voor mijn Windows-bak als de iBook wireless gaan! HELLUP!!!! Het wordt een wirwar van mogelijkheden nu! :?

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22

Superflip

*pwiet*

Ik zou voor de Airport gaan, omdat die gewoon veel beter in mekaar zit. Zowel qua design als signaalsterkte ed.
Hoewel het instellen soms net iets moeilijker is (Voor één keer kan dat geen kwaad hé) dan mijn Linksys access pointje.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
awwexl schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 19:21:
Ik ben echt een leek op dit gebied maar ik wil het volgende:
Ik wil zeer binnenkort een iBook aanschaffen. Ik werk nu nog (niet wireless) op een Windows-bak. Ik heb wel de materialen (Wireless USB-adapter, Router en Wireless Network PCI Card) maar dit heb ik na een jaar nog niet aan de gang gekregen. De verbinding ging te langzaam. Nu wil ik met mijn iBook wireless op internet maar dit hoeft niet persee voor de Windows-bak. Wat is nu de beste oplossing? Moet ik gebruik maken van Airport of kan ik de huidige materialen gewoon gebruiken? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Als ik dit duidelijk heb ga ik over tot de koop! Geld tde Airport ook direct als modem? Kijk dan kan ik die aanschaffen en dan kan ik zowel voor mijn Windows-bak als de iBook wireless gaan! HELLUP!!!! Het wordt een wirwar van mogelijkheden nu! :?
Airport zelf is geen AP. Je kan in je iBook een Airport-kaart laten zetten (als die er standaard al niet inzitten in de nieuwe versies ;)) en een Airport Extreme of Airport Express aanschaffen als accesspoint. Of dat beter gaat werken dan een WLAN-router van merk X kan ik je niet beloven, maar die trage snelheid zal waarschijnlijk voorbij zijn.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• awwexl
Maar dan moet ik nog steeds gebruik maken van mijn router? En als ik het goed begrijp is die Airport Extreme geen modem? Dus ik zal mijn stokoude modem nog moeten gebruiken?

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Kijk eens op Apple airport uitleg daar staat alle info die je nodig hebt :)

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Wat voor modem hebben we het in dit geval over :) Want in de AE zit wel een modem ingebouwd, maar da's zo'n analoog 56k geval en ik gok dat dat niet is wat je zoekt :)

De meeste mensen hebben de setup als volgt staan:
laptop -> airport -> Access Point -> ethernet -> router -> internet

Je kan er dan voor kiezen om je PC ook uit te rusten met wifi (dan sluit ie aan op het airport gedeelte), of om'm op het ethernet gedeelte aan te sluiten. De Airport Extreme/Express hebben maar 1 ethernet poort, dus dan zou je nog een hub/switch nodig hebben. Vele andere AP's hebben iets dergelijks ingebouwd (weet niet of dat bij jou model ook zo is).

Het lijkt mij in elk geval overbodig om meteen een Apple access point te gaan halen. 'kZou eerst kijken of het niet gewoon werkt met je huidige apparatuur (wat ik me heel goed in kan denken).

Liege, liege, liegebeest!

• awwexl
Ja ik heb dus meerdere aansluitingen op de Sitecom router. Dus dan komt de setup er als volgt uit te zien voor de iBook: modem > router > iBook (wireless)
en voor de PC als volgt: Modem > router > PC (niet wireless)

Dit zeg ik nu toch juist?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:15

franssie

Save the albatross

yep. Zo werkt het bij mij thuis ook al jaren zonder problemen; Apple iBooks met ingebouwde airport kaart op een Senao AP (eerder sitecom).

[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 12-08-2005 09:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• awwexl
Het is wel een b versie van WIFI. Ik hoop niet dat het zo traag wordt als wat ik voorheen had met die Sitecom-router. Dit was te vergelijken met een ISDN verbinding.

• franssie
  • Laatst online: 12:15

franssie

Save the albatross

b kan dacht ik 11mbit aan of iets dergelijks, zijn toch nog een heleboel isdn lijntjes en ik elk geval voo rinternet wel snel genoeg hoor!
Die lage snelheid destijds was waarschijnlijk aan je ontvangst te wijten, staal in je beton of andere vreemde aardstralen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
maja... 802.11g is natuurlijk wel merkbaar sneller... zeker bij file transfers tussen je iBook en je PC...

Nu wordt het namelijk:
pc -> 100 mbit -> switch -> 11 mbit -> iBook

Met 802.11g zou het zijn:
pc -> 100 mbit -> switch -> 54 mbit -> iBook

Liege, liege, liegebeest!

• awwexl
Ja maar niet zo langzaam als een ISDN-verbinding.

• scan
isdn is maar 64k of 128k dus het zal niet zo langzaam zijn.
Maar je router ondersteunt wireless ?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• awwexl
scan schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:42:
isdn is maar 64k of 128k dus het zal niet zo langzaam zijn.
Maar je router ondersteunt wireless ?
Ja ik heb een wireless router!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vermoedelijk kun je je oude spul gewoon gebruiken (als je 802.11b of 802.11g), wat is het precies?

Mijn eigen opzet is zo:

code:
1
2
[kabelmodem] >100mb> [SMC2804wbr] >wireless54mb> [WRT54G] >100mb> [PC]
                                  >wireless11mb> [iBook]

• awwexl
Het is het volgende:

Wireless Network Router Kit van Sitecom. FF voor de duidelijkheid: dit heb ik nog steeds niet werkend. Dit wou ik dus met een PC wireless hebben.

En ik wil dus een iBook aanschaffen met airport.

Het allermooiste is natuurlijk dat zowel de PC als de iBook wireless gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door awwexl op 12-08-2005 18:02 ]

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Dat kan gewoon :) De Airport kaartjes in de iBooks zijn gewoon compatible met de 802.11x standaarden, dus je hebt dan alleen nog een PCI-kaartje nodig voor je pc. En dan gaan zoeken in Network Troubleshooting over hoe je je router aan de praat krijgt ;)

On a side note: kan de iBook inmiddels al WPA-AES als beveiliging aan?

• scan
Volgens dit draadje wel linkie :)

• awwexl
Lijkt me verstandig om eerst maar de PC aan de gang te krijgen en dan de iBook gana proberen. Dan heb je altijd internet bij de hand. Eerst maar de iBook aanschaffen. En voor de Pc heb ik een USB adapter dus dat heb ik al. Bedankt voor de tip!

• The Evil Brain
Veel succes! En sowieso heeft de iBook ook gewoon een ethernetpoort, zodat je 'm ook gewoon via een kabel op je netwerk kunt aansluiten :)

• awwexl
Ik heb net na een lange strijd met Sitecom een email ontvangen met de mededeling dat ik het pakket kan retouneren aan hun maar dan via Dixons. Dit werd moeilijk aangezien ik geen bon meer had. Hierbij vertelde Dixons dat het niet mogelijk was om het te retouneren. De betaling ging via pin dus dit was te achterhalen. Sitecom vertelde me dat ik 2 jaar productgarantie had en dit ten alle tijde via Dixons kan retouneren. Dit zijn zij verplicht. Wouden ze het alsnog niet dat konden zij contact opnemen met Sitecom zelf. Dus ik hoop dat het nu goed komt! Ik wil men geld terug en dan koop ik wel iets anders!

• awwexl
Ik heb nu een nieuwe Linksys Broadband Router geruild gekregen. Maar nu heb ik het volgende probleem. Alles heb ik werkend gekregen maar nu vliegt om de haverklap de verbinding eruit. Het icoontje dat de verbinding moet aangeven is even volledig en daarna maar 1 streep zodat er geen verbinding meer is tussen de router en PCI Card. Ik maak gebruik van een Wireless Network PCI Card 11m, Linksys Wireless-G 2.4 GHZ 54Mbps Broadband Router en een Alcatel Speedtouch Home modem. Wie kan mij helpen met dit probleem?

• The Evil Brain
Dit hoort niet hier in Apple Talk, maar in Network Troubleshooting.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Even een (waarschijnlijk dom) vraagje in dezelfde categorie, ik wil thuis een draadloze netwerk verbinding tussen mijn pc en mijn iBook aanleggen. Is het dan in principe mogelijk dat ik een PCI WiFi kaartje als accespoint voor mn iBook gebruik? Het internet komt die pc al binnen via de modem en die hoeft dus niet draadloos. Ik vraag me namelijk af of die PCI kaartjes puur recievers zijn of ook emitters.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
voor zover ik weet moet je voor een zinvolle "wifi" verbinding altijd kunnen ontvangen en zenden, wat wordt onvangen en gezonden zal het kaartje niet veel uitmaken.

[ Voor 69% gewijzigd door begintmeta op 17-08-2005 16:17 ]

• The Evil Brain
matiasjansen schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 16:02:
Even een (waarschijnlijk dom) vraagje in dezelfde categorie, ik wil thuis een draadloze netwerk verbinding tussen mijn pc en mijn iBook aanleggen. Is het dan in principe mogelijk dat ik een PCI WiFi kaartje als accespoint voor mn iBook gebruik? Het internet komt die pc al binnen via de modem en die hoeft dus niet draadloos. Ik vraag me namelijk af of die PCI kaartjes puur recievers zijn of ook emitters.
Dat moet in theorie gewoon werken, het is in feite gewoon een internetverbinding delen op de pc, maar dan naar een Wifi-kaartje toe.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik vraag me namelijk af of die PCI kaartjes puur recievers zijn of ook emitters.
ik mag hopen 2 kanten op, anders zul jer niet veel mee kunnen.
wat jij wilt is dat je pci wlan kaartje in je pc als accesspoint gaat functioneren, volgens mij moet dat afhankelijk van de drivers (die moeten daar support voor hebben) wel lukken, de pc moet je dan (welk os er ook op draait) instellen als router

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Letop !.. niet alle wifi kaartjes werken onder MacOSX.. kijk hier goed naar. Alle Belkin kaartjes bijvoorbeeld wel. .maar die van sitecom niet allemaal.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• awwexl
Heb mijn PC nu wireless aan de gang met een Linksys Router en netwerkkaart. Iemand ervaringen met de combinatie > iBook <> Linksys Router? aangezien het nu tijd is om de iBook an te gaan schaffen!

• The Evil Brain
Heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik heb al vaak gelezen dat dat gewoon goed gaat. Linksys maakt gewoon goed spul ;)

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 10:49

Len

Leeg

awwexl schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 16:58:
Heb mijn PC nu wireless aan de gang met een Linksys Router en netwerkkaart. Iemand ervaringen met de combinatie > iBook <> Linksys Router? aangezien het nu tijd is om de iBook an te gaan schaffen!
Ik heb er geen problemen mee.
Werkt goed, merk er niets van enz.

Free Tibet

Verwijderd

Eventjes, omdat je zegt dat je er nog niet veel van af weet.

Uit persoonlijke ervaring (Belkin Router => Access Point, een Powerbook en twee losse PCs aan een Modem) heb ik ervaren dat als je een online gamer bent, dan kun je beter niet overgaan op wireless.

Het stoort nog net iets teveel, tenzij je je wireless router vlak naast je PC zet. Maar ja, dan kun je net zo goed eventje nog een kabeltje verder trekken.

Ook zijn de file transfer snelheden tussen Laptop en PC dan verrotte traag (Een cross link kabeltje werkt sneller en beter)

Internet op schoot voor de TV is wel prachtig. Maar ik vind bij de powerbook de batterijduur met Airport aan een beetje weinig (4 uur ofzo als je ook nog eens iTunes aan hebt staan).

Verder is het zaak om de Windows share aan te zetten binnen de settings, anders krijgt je laptopje het nog lastig.

En waar het nu waarschijnlijk aan ligt bij je huidige spulletjes is of een defect in de Linksys spullen. Of een probleem in je IP/SSID instellingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:10:
Eventjes, omdat je zegt dat je er nog niet veel van af weet.

Uit persoonlijke ervaring (Belkin Router => Access Point, een Powerbook en twee losse PCs aan een Modem) heb ik ervaren dat als je een online gamer bent, dan kun je beter niet overgaan op wireless.

Het stoort nog net iets teveel, tenzij je je wireless router vlak naast je PC zet. Maar ja, dan kun je net zo goed eventje nog een kabeltje verder trekken.

Ook zijn de file transfer snelheden tussen Laptop en PC dan verrotte traag (Een cross link kabeltje werkt sneller en beter)

Internet op schoot voor de TV is wel prachtig. Maar ik vind bij de powerbook de batterijduur met Airport aan een beetje weinig (4 uur ofzo als je ook nog eens iTunes aan hebt staan).

Verder is het zaak om de Windows share aan te zetten binnen de settings, anders krijgt je laptopje het nog lastig.

En waar het nu waarschijnlijk aan ligt bij je huidige spulletjes is of een defect in de Linksys spullen. Of een probleem in je IP/SSID instellingen.
4 uur vind jij weinig?? Ik kan geen enkele andere laptop opnoemen dat noemingswaardig meer batterij duur heeft dan een powerbook :S . Ja mijn iBook trekt ongeveer ook 4.5 uur met airport aan maar dat vind ik toch wel netjes.

Verwijderd

Ik heb een ADSL abo, en een speedtouch 330 usb modem. werkt ok op PC laptop en Mac G3 desktop (OS X 10.3), maar mn nieuwe iBook G4 met OS X 10.4.2 vertikt het dus om de speedtouch te herkennen; heb de laatste drivers (voor Tiger) van de speedtouch site gehaald, maar blijf foutmeldingen houden tijdens installatie van die upgrade voor de drivers.

Zit nu te denken aan een switch naar wireless... iBook G4 heeft interne airport, en PC laptop heeft WiFi.
Wat raden jullie aan? Ik wil beide laptops wireless kunnen laten werken, bij voorkeur ook wireless files uitwisselen, en 1 centrale usb printer via de modem/router wireless kunnen aansturen zou helemaal mooi zijn!

Tnx,
Mark

• The Evil Brain
Nou kan de Airport Extreme van Apple zelf een groot deel van dat (wireless router, USB support voor printer), dan moet je alleen nog zorgen dat je aan een ethernetmodem komt.

Maar je kan natuurlijk ook voor een apparaat van bijvoorbeeld Linksys gaan, zoals de WCG200, met modem, maar zonder printersupport.

Oftewel, met een beetje zoeken kun je veel vinden :)

Verwijderd

He Bas, bedankt voor je reply,

heb net even de specs van dat Linksys apparaat bekeken, en ook nu zag ik niet dat de Apple/mac werd genoemd als een ondersteund apparaat... Ben gisteren de hele middag wezen shoppen in de Rotterdamse electronica branch, en daar was de kennis al niet veel beter dan de mijne... ;-)
Uiteindelijk bij Dixons de Airport Express gekocht aangezien die volgens de doos voor zowel PC als Mac is... helaas is daar weer een ethernet modem voor nodig.

Kortom, hoe kun je aan de specs van een willekeurige modem/wireless router zien of je er zowel wireless PCs als Macs aan kunt hangen?

Grt,
Mark

Verwijderd

aik0n schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 19:31:
Ik zou voor de Airport gaan, omdat die gewoon veel beter in mekaar zit. Zowel qua design als signaalsterkte ed.
En dit kan jij vertellen zonder te weten welke wireless router het is? |:(

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je kunt met je iBook/PowerBook hardwarematig op elk b/g wireless netwerk. Daar maakt het type accesspoint/router/modem of combinatie daarvan niets voor uit, ik heb zelf bijvoorbeeld een USRobotics gehad en nu een Zyxel. Maar ik kan ook op de openstaande netwerken die ik hier in huis kan ontvangen, die worden aangeduid door "Sitecom" en "SMC".
Configureren gaat gewoon via een web-interface, dus ook universeel geschikt. Ik doe dat dus met Safari.
Het enige wat lastig kan zijn is het updaten van de firmware van zo'n apparaat. Maar zolang er geen problemen zijn, is dat ook niet nodig.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Ok, en dat configureren van de modem/router kan ik dus ook doen vanaf de wireless PC die ik erop wil aansluiten? want ik neem aan dat firmware in ieder geval up to speed is met windows XP OS...
Pagina: 1