Toon posts:

Vragen: Reinigingsdoekje, Koelpasta

Pagina: 1
Acties:
  • 973 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn CPU en de bodem van mijn Zalman cooler schoonmaken voordat ik de koelpasta erop doe. Ik lees soms waarschuwingen over sommige soorten doekjes die hiervoor niet geschikt zijn. Is dit ok:

Home&Office Vochtige reinigingsdoekjes
Vloeistof bevat geen alcohol, volledig vrij van butylglycol en methanol alcohol.
Sneldrogend.

En ik heb Arctic Silver 5 gekocht. Ik heb twee manieren gezien om dit aan te brengen. Een gladde laag over de CPU smeren en de cooler installeren, of een klein hoopje pasta op de CPU en platdrukken met de cooler. Welke manier is beter? En waarom?

Bedankt!

Verwijderd

pak gewoon wat aceton ofzo.. een grote rijstkorrel is op je cpu is het beste....
als je het op cpu en heatsink smeert heb je grote kans dat er teveel tussen zit

ff beetje edit want dit was mijn goetste nederlands :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 19:13 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 10:30
Zoals hierboven staat een rijstkorrel op de core en dan uitsmeren met een creditkaart achtig plastic,
bij mij doet een giropas het altijd erg goed weet alleen niet of je pasje beschadigt bij mij in ieder geval niet ;)

Dus geen overdreven hoeveelheden gewoon een flinterdun laagje.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus toch een laagje smeren. Niet een rijstkorrel op de CPU en dan platdrukken met de cooler, tegelijkertijd met het installeren ervan?

En die doekjes die ik heb? Zijn die ok?

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Uitsmeren is het beste hoor, dan ben je zeker dat heel de core egaal bedekt is. En die doekjes, ik weet het niet, ik zou eerder voor iets gaan dat juist wel alcohol bevat, en liefst nog 80% of meer. Zolang er maar geen olie in zit, dat vormt een film...

Verwijderd

Officieel volgens de fabrikant van Arctic, moet je een rijstkorrel erop doen en dan gewoon de koeler erop monteren zonder eerst uit te smeren. Vervolgens de koeler een paar graden draaien in elke richting.
Maar ik heb hierbij men twijfels. Heb gewoon eeen heel klein beetje erop gedaan en in een dun en gelijkmatig laagje opengesmeerd.
Hier zijn de officiele insructies van hoe je AS5 moet gebruiken: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
... maar heb er mijn twijfels bij

Verwijderd

Oops!! Ik heb net een nieuw systeem gekocht en ik heb best wel veel koelpasta op de procesor gedaan..... Nu start de hele boel niet meer..... kan het zijn dat het door de grote hoeveelheid koelpasta komt? Ik heb er al veel eruit gehaald maar misschien moet ik hem helemaal schoonmaken.... Iemand advies... ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken T_T

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:14
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:20:
Oops!! Ik heb net een nieuw systeem gekocht en ik heb best wel veel koelpasta op de procesor gedaan..... Nu start de hele boel niet meer..... kan het zijn dat het door de grote hoeveelheid koelpasta komt? Ik heb er al veel eruit gehaald maar misschien moet ik hem helemaal schoonmaken.... Iemand advies... ik wil mijn nieuwe systeem gebruiken T_T
meer informatie zou prettig zijn.. krijg je piepjes te horen? gebeurt er helemaal niets? krijg je alleen geen beeld? etc etc.

betreft dat doekje..

een zakdoekje met wasbenzine werkt ook uitstekend!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:20:
mmm waar euh slaat dit op? Het is al kinderbedtijd hoor ... foei gauw je nest in. |:(

@tomvdburg, volgens mij moet je hem niet te serieus nemen, dat is zijn reactie in dit topic ook niet echt volgens mij.

Ontopic maar weer, Ik gebruik tegenwoordig TIM cleaner en is speciaal bedoeld voor dit soort doeleinden. Je kunt ook medische Alcohol gebruiken dat is wel te krijgen bij een drogist of apotheek.

Je hebt ook wel van die alcohol houdende schoonmaak doekjes die heb ik ook wel eens gebruikt.

Tim cleaner heb ik overigens hier gekocht: http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=3026 Met zo'n flesje kun je heel wat heatsinks en processoren mee schoonmaken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2005 22:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Koeler er wel goed om opgezet?

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:29:
[...]
mmm waar euh slaat dit op? Het is al kinderbedtijd hoor ... foei gauw je nest in. |:(
Grappig. Ok ik begrijp dat ik het nogal kinderachtig heb laten overkomen en dat het niet netjes is om in de thread van iemand anders vragen te stellen. Maar, een kind ben ik zeker niet, wanhopig wel.

In ieder geval bedankt.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:33:
[...]

Grappig. Ok ik begrijp dat ik het nogal kinderachtig heb laten overkomen en dat het niet netjes is om in de thread van iemand anders vragen te stellen. Maar, een kind ben ik zeker niet, wanhopig wel.

In ieder geval bedankt.
Het is helemaal niet erg om een vraag in iemand anders topic te stellen, maar je kwam inderdaad nogal kinderachtig over. Ik kreeg meer het idee dat je de TS wilde jennen. Hierbij bied ik mijn excuus aan als dit niet het geval is.

In iedergeval in mijn eerdere reactie staan een paar mogelijkheden om je processor en heatsink schoon te maken en ja het kan zijn dat er inderdaad te veel koelpasta tussen de processor en heatsink zit. In dat geval werkt het net tegenover gesteld en zal je processor de warmte alleen maar minder goed kwijt kunnen aan de heatsink waardoor hij te heet wordt en het systeem uitslaat.

Daarnaast is Artic Silver ook enigszins electrisch geleidend. Ik weet niet welke koelpasta je hebt gebruikt? Zoals AMD Athlon XP processoren hebben bijvoorbeeld van die "brugjes" op de processor zitten wanneer daar Artic Silver op is gekomen kan het zijn dat hierdoor verkeerde verbindingen worden gemaakt. Maar ik geloof dat b.v. een Athlon 64 een heatspreader (hoe tik je dat?) heeft in dat geval kan het weer geen kwaad aangezien electrisch geleidende componenten onder deze spreader zitten.

Ik raad je daarom aan om alles even weer schoon te maken om vervolgens een korreltje rijst (koelpasta ;) ) op je CPU vlak te strijken. :)

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2005 22:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:38:
[...]

Het is helemaal niet erg om een vraag in iemand anders topic te stellen, maar je kwam inderdaad nogal kinderachtig over. Ik kreeg meer het idee dat je de TS wilde jennen. Hierbij bied ik mijn excuus aan als dit niet het geval is.

In iedergeval in mijn eerdere reactie staan een paar mogelijkheden om je processor en heatsink schoon te maken en ja het kan zijn dat er inderdaad te veel koelpasta tussen de processor en heatsink zit. In dat geval werkt het net tegenover gesteld en zal je processor de warmte alleen maar minder goed kwijt kunnen aan de heatsink waardoor hij te heet wordt en het systeem uitslaat.
Geen probleem hoor, gewoon een communicatieprobleem :). Ik heb apart een topic geopend maar als jullie het beter vinden kan ik het hier doorvragen. Ik krijg helemaal GEEN reactie van de mobo, alles gaat wel draaien (de verschillende koelers) maar er is geen beeld, geen piepjes, daadwerkelijk niets. Ik heb de voeding (sonata 2, silentpower 2.0) op een andere pc geprobeerd en die werkt wel.

Is het zo dat alleen maar vanwege teveel koelpasta de procesor helemaal geen contact meer maakt en de mobo niet reageerd?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:46:
[...]

Geen probleem hoor, gewoon een communicatieprobleem :). Ik heb apart een topic geopend maar als jullie het beter vinden kan ik het hier doorvragen. Ik krijg helemaal GEEN reactie van de mobo, alles gaat wel draaien (de verschillende koelers) maar er is geen beeld, geen piepjes, daadwerkelijk niets. Ik heb de voeding (sonata 2, silentpower 2.0) op een andere pc geprobeerd en die werkt wel.

Is het zo dat alleen maar vanwege teveel koelpasta de procesor helemaal geen contact meer maakt en de mobo niet reageerd?
Mmm nee dit lijkt mij meer een ander probleem, tenminste ik zou denken dat het systeem in eerste instantie wel zou moeten booten. Ik zou alles nogeens nalopen kijken of er nergens kortsluiting is onstaan. Je moederbord is wel volledig vrij van de behuizing, op de afstandbusjes na natuurlijk.

Anders probeer het systeem eerst met het minimaal aan hardware dus alleen een videokaart één gehuegen module, mocht je er meerdere hebben. Sluit bijvoorbeeld alleen de hardeschijf aan en nog geen opticals zoals een DVD speler of brander.

Mogelijk dat je eigen topic wel vanpas komt want ik denk dat er toch een ander probleempje is, tenminste dat vermoed ik.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2005 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm.. Dat Arctic Silver 5 is moeilijk te smeren. Een rijstkorrel was niet genoeg om het oppervlak te bedekken, dus heb ik wat meer gebruikt. Twee rijstkorrels, denk ik. Daarna de koeler erop en een paar keer wat graden links en rechts gedraaid, wat nog kon na de installatie. Ik neem aan dat er niets rampzaligs kan gebeuren als ik te veel pasta heb gebruikt? In het ergste geval zal de temperatuur van de CPU wat hoger zijn, toch? Zou wel zonde zijn, natuurlijk. Dus ik zal de temperatuur van de CPU goed in de gaten houden.

En, wow. Ik had niet verwacht dat die grote Zalman 7700Cu zo goed zou passen. Het zit niet in de weg van het geheugen of de videokaart. Daar gaat de garantie van mijn CPU. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 23:16 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Ik doe het eigenlijk steeds met zo´n rubberen handschoentje of een plastieken zakje rond de vinger, rijstkorreltje op je vinger en dan deppen maar, uitsmeren lukt me ook nooit deftig met een kaart en met deppen kan je echt een heel dun laagje maken en perfect heel de core bedekken zonder stress. Dit is volgens mij de beste methode als je niet zo´n vaste hand hebt (zoals ik).

Verwijderd

Ik doe het eigenlijk steeds met zo´n rubberen handschoentje of een plastieken zakje rond de vinger, rijstkorreltje op je vinger en dan deppen maar, uitsmeren lukt me ook nooit deftig met een kaart en met deppen kan je echt een heel dun laagje maken en perfect heel de core bedekken zonder stress. Dit is volgens mij de beste methode als je niet zo´n vaste hand hebt (zoals ik).
Oh, ik smeer het eigenlijk altijd gewoon uit met mijn vingers... :X
Is dat een probleem?

En schoonmaken doe ik altijd met wc-papier en wasbenzine...

Verder is er nog nooit iets verkeerd gegaan ofzo, wel heb ik er altijd last van dat ik de koelpasta nooit uit de hoekjes van de core krijg. (niet mijn eigen cpu's waar het zo'n koelpastafestijn is :X )

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:46

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wasbenzine laat een laagje achter, dat is weer te verwijderen met spiritus.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 18:28
Ik gebruik een wattenstaafje met gedenatureerde alcohol 96% en daarna nog wat (droog )plee papier :X

En eropzetten doe ik volgens de instructies. Klein beetje in het midden, koeler erop, paar keer licht draaien en vastzetten.

Werkt allemaal goed genoeg, maar als iemand nog tips heeft.. :P

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 09:57:
[...]

Oh, ik smeer het eigenlijk altijd gewoon uit met mijn vingers... :X
Is dat een probleem?
Ja dat spul is namelijk best wel giftig hoor. Niet dat je er aan zal sterven of zelfs iets zal van voelen, maar echt gezond is het niet.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nooit geweten dat je een graankorrel hoeveelheid moet nemen voor een grote core :D. Ik duw altijd voorzichtig een stuk of 30x met de arctic silver tegen de core aan, steeds op een andere plek, net zolang tot overal een ultra dun laagje zit. Zelfde doe ik met de heatsink (waar ik eerst nog even de groeven vul door een klein beetje uit te smeren). 't Werkt prima voor zowel m'n cpu als m'n videokaart.
Pagina: 1