[XP] Standaard programma's herkennen via command line*

Pagina: 1
Acties:

• Jeeeroen
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik heb geprobeerd te zoeken naar mijn vraag (GoT search, Google, etc.) maar ik weet niet precies waarnaar ik moet zoeken.

Ik heb de Java SDK op mijn pc geïnstalleerd. Via de command line kan ik in welke map dan ook bijvoorbeeld het programma 'java' gebruiken. Nu probeerde ik dit ook met de Borland C++ compiler (bcc32.exe), maar die wordt alleen herkend als ik deze vanuit de map draai waarin het programma daadwerkelijk staat (logisch).

Waar en hoe kan ik instellen welke programma's overal in de command line herkend worden?

Bedankt!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat heet het path, en dat kan je op de command line instellen. Door even te zoeken op GoT of Google had je daar heel makkelijk een hele boel over kunnen vinden. Wellicht heb je niet de juiste zoektermen gebruikt :P Wat heb je allemaal al geprobeerd, en gezocht en gevonden? Wat lukte er niet aan?

Welk besturingssysteem gebruik je? Dan zetten we dat even vooraan de topictitel, zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy.

[ Voor 1% gewijzigd door sanfranjake op 11-08-2005 18:36 . Reden: niet patch, path :+ ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Jeeeroen
  • Niet online
Ik wist niet dat dat het patch heette, dus had ik daar ook niet op gezocht en dus vond ik niks. Ik ga eens zoeken.

Ik beschouwde dit als een overall-Windows vraag, vandaar dat dit me een betere titel leek. Het spijt me. Ik gebruik overigens Windows XP Home edition SP2.

In ieder geval bedankt.

Verwijderd

Doe zowieso maar path

• Jeeeroen
  • Niet online
Gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag dat ik niks over 'patch' kon vinden (vond het er al een rare naam voor). Ik zoek weer verder, bedankt.

[ Voor 20% gewijzigd door Jeeeroen op 11-08-2005 18:14 ]

• Jeeeroen
  • Niet online
Jullie zijn geweldig, hartelijk bedankt. Voor anderen die hiernaar zoeken op GoT, hierbij de oplossing:

De environment variabele path bevat de mappen waarin wordt gezocht wanneer een commando wordt gegeven in de command line. Je kunt de huidige waarde van path opvragen door in de command line simpelweg path uit te voeren. Om de variabele te wijzigen, gebruik je: set path=mappen. De mappen scheid je door een puntkomma.

Voorbeeld:
set path=C:\Windows\system32;C:\WINDOWS\System32\Wbem;C:\Mijn_Map

Groeten,
Jeroen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Oeps tikfoutje :+ path natuurlijk :P Ik zet nog even [XP] vooraan de titel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Het is nog mooier om de PATH te wijzigen met Control Panel > System > Advanced > Environment Variables :)

• Jeeeroen
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 18:39:
Het is nog mooier om de PATH te wijzigen met Control Panel > System > Advanced > Environment Variables :)
Nog mooier inderdaad! Bedankt voor de hulp allemaal.
Pagina: 1