Heel vreemd Versterker probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Hey mensen, alweer een tijdje geleden dat ik echt iets had waar voor ik een topic kon openen op GoT, maar nu heb ik toch echt een vreemd probleem met mijn versterker.

Deze versterker heb ik altijd gebruikt als home cinema versterkertje. Dus een kabeltje van de versterker naar de SB Live die in mijn computer zit. Dit werkte altijd prima, tot dat op een gegevenmoment de rechter speakers begonnen te kraken. Ik dacht als eerste, misschien is er wat mis met de bekabeling, dus dit ging ik tot de bodem uit zoeken. Ik kwam er achter dat de speaker bedrading perfect is. Nu dacht ik, is de speaker zelf dan niet op geblazen? Ook dat ging ik testen. Bleek niet zo te zijn, want de speaker staat nu vrolijk te spelen.

Goed dan begin je te denken dat de bekabeling van de pc naar de versterker niet in orde is. Dus ook dit weer testen, door die draad op de scart kabel van mijn TV aan te sluiten, en te horen of het geluid daar ook kraakt. Geluid was kraak helder dus ook die kabel was goed.

Blijft er nog 1 ding over, waar wat mee aan de hand kan zijn, en dat is dus de versterker (een Sony). Mooi, aan de behuizing niks te zien, dus dacht ik, dan pakken we gewoon de schroeven-draaier en maken we hem even open. Misschien treffen we daar wat aan wat niet klopt? Nou de kap der af, en nee hoor.. Alles zag er mooi uit, er is geen ge-pofte elco te bekennen, er is geen weerstandje door gebrand en de transistoren zien er toppie uit als je het mij vraagt. Heb even met een schroevendraaier tegen wat onderdeeltjes aan getikt, maar dit mocht ook niet helpen.

Toen dat ding weer in elkaar gezet, en toen ff zien of hij het weer deed. De kraak was er nog steeds. Toen schoot mij wat anders in de gedachten, pak eens een hoofdtelefoon en check of het dan nog kraakt! ik had 1 speaker op de rechter uit gang gedaan, en die kraakte. Ik sluite de hoofdtelefoon aan en daar kraakte het ook op. Ik dacht dan is er toch echt wat kapot! Maar, wat ik toen deed, was de speaker die op de rechter uitgang zat, er even afhalen zodat echt alleen de hoofd telefoon aangesloten was, en wat denkje? weg was het gekraak! de hoofdtelefoon gaf nu dus op rechts ook gewoon goed geluid! (De versterker werkt dus gewoon nog goed, was mijn conclusie, of heb ik het fout?)

Snappen jullie dit nou? Ik weet echt niet meer wat er nu nog verkeerd kan zijn. Misschien wat troep in de speaker connectoren op dat ding? heb het al schoon geblazen, maar zag nog wel een klein stukje koperdraad in een van de rechter connectoren... maar weet niet of dit wat uit maakt? Als jullie een oplossing voor dit gekke probleem weten, dan hoor ik dat graag :)

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je de linker luidspreker al eens op de rechter uitgang aangesloten en het zo geprobeerd?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Jep als het goed is staat dat ook in mijn post... ik kwam tot de conclusie dat alleen de rechter uitgang kraakt... heb em nu weer open, maar ik snap er niks meer van..

als je de koptelefoon aansluit zonder speakers op de rechter uitgang dan kraakt het ook niet. met de fader vna links naar rechts heb ik beide getest op de hoofdtelefoon en daar was het geluid gewoon goed :S

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Waarschijnlijk een slechte eindtransistor.
Een luidspreker is natuurlijk een veel grotere belasting voor je eindtrap dan een hoofdtelefoon
die met een serie weerstand word afgetapt.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:42:
Waarschijnlijk een slechte eindtransistor.
Een luidspreker is natuurlijk een veel grotere belasting voor je eindtrap dan een hoofdtelefoon
die met een serie weerstand word afgetapt.
Ja daar heb je een punt, dacht dit namelijk zelf ook al. zie hier wel een transistor met zon koellichaampje er op, dat zal em wel wezen dan denk ik? moet ik die dan vervangen?

Verwijderd

In versterkers worden vaak eindversterker modules (typenummer STKxxxx) gebruikt.
In deze modules wil nog wel eens wat los gaan, wat flink kraken veroorzaakt.

Zonder speaker geen kraak: Omdat er geen uitgangsstroom geleverd hoeft te worden, luister je feitelijk naar het uitgangssignaal van de stuur ipv eindtransistor

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:57:
In versterkers worden vaak eindversterker modules (typenummer STKxxxx) gebruikt.
In deze modules wil nog wel eens wat los gaan, wat flink kraken veroorzaakt.

Zonder speaker geen kraak: Omdat er geen uitgangsstroom geleverd hoeft te worden, luister je feitelijk naar het uitgangssignaal van de stuur ipv eindtransistor
Dat klopt ik heb hier ook zon STK ding er in zitten, met een dikke heatpipe er onder... valt daar nog wat aan te fixen of is het echt einde oefening?

EDIT: het is de STK2240, en euh... naja het kraken begon eigenlijk opeens, en soms was het in eens weer weg, en nu is het er, maar gaat niet weer weg :S

[ Voor 12% gewijzigd door DAMAGE op 11-08-2005 23:01 ]

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-02 10:28
Stomme vraag: staat je versterker ver van je overige apparatuur?
Stomme vraag 2: gebruik je aarding? Voor al je apparatuur? Of niet, maar aard je apparatuur onderling?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
apparatuur wordt onderling geaard, maar nu niet meer. heb me versterker nu open los op de grond liggen.. maar voorheen stond hij in me tv meubel, daar boven stond mijn tv... maar heb nooit problemen gehad verder, dit is echt zo in eens... heel vaag...

• MOmax
Ik zal morgen eens vragen aan een collega van mij wat in 80% v/d gevallen de oorzaak is van een kraak in één van de kanalen. Hij is jarenlang zelfstandig reparateur van audioapparatuur geweest, duzzz...

Typenummer van je versteker is?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
het is een Sony, TA-AX44, al een redelijk oud dingetje.. maar deed het altijd perfect..

heb dat ding maar aangesloten, omdat ik hier voor ook al een aantal versterkers opgeblazen heb.. weet niet hoe ik dat steeds doe :)

• MOmax
Er is kans dat het luidsprekerrelais vuil of ingebrand is. Deze relais hoor je schakelen als je je versterker aanzet (indrukken ON/OFF knop, 1 sec. wachten en dan hoor je <klik> ...).

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ai, das niet zo mooi hehe is daar nog wat aan te doen? (en hoe check ik of dat daadwerkelijk het geval is dat ie vuil is of ingebrand) het kan eigenlijk van alles zijn als ik het topic zo moet geloven, maar ik wil gerust een paar dingen proberen, als dat kan, om het te fixen op een of andere manier...

[ Voor 16% gewijzigd door DAMAGE op 12-08-2005 14:32 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik heb de relais gevonden, zit een bijna transparant kapje op, is daar nog wat aan te doen? hij klikt wel gewoon zoals hij dat normaal zou doen.

Nog iets opmerkelijks is dat het kraken eerst kwam, en na een tijdje was het kraken weer even weg.. nu is het kraken er altijd... echt heel vaag... Iemand nog een suggestie op wat ik kan doen, om hem maybe te fixen, of is dit apparaat gewoon rijp om langs de kant vande weg te gaan staan?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Heb je al een andere geluidsbron op je versterker aangesloten?!

Zo niet, wil je dat eens eerst proberen?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
JuuL20 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:00:
Heb je al een andere geluidsbron op je versterker aangesloten?!

Zo niet, wil je dat eens eerst proberen?
Jep heb ik al wel gedaan natuurlijk... de tuner gewoon, of een cdtje spelen.. allemaal het zelfde probleem. Als ik met de kabel die ik aan de versterker hang, het zootje op de tv aansluit dus dat het geluid over me tv speakers komt, dan heb ik geen gekraak, dus de kabel die ik gebruik is ook gewoon goed.

Dit heb ik allemaal al getest :(

• JuuL20
De volumeknop (potmeter dus) kan ook smerig zijn. Dat zou je miss ook nog eens kunnen nakijken.
En dat relais is ook een goeie, miss zie je op het oog wat? Want om nou te gaan meten met de versterker aan...

Of slecht contact bij input connectortjes? Smerig? Of....:P

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:19
kraakt ie ook bij aansluiting van de rechter speaker op de rechter uitgang? dus zonder koptelefoon en linker speaker?

als je op de koptelefoon ook gekraak hoort als er een niet krakend seaker op links zit, en niks op rechter uitgang, en je de niet krakende speaker verwijdert er geen kraak mee ris, dan heeft volgens mijn beperkte inzichten, de eindevertserker van links een krakende invloed op je versterker die je rechts dan waarneemt.

ook nog te testen, als je rechter speaker op links aansluit en andersom, welke speaker kraakt dan?
dan weet je of het in de eindversterker of de speaker zit.

sluit je de speakers ( in van je tv) dan aan via de line uit of via de linker en rechter uitgang waar je normaal de speaers aan hangt?

[ Voor 26% gewijzigd door engelbertus op 12-08-2005 18:12 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ik ga nu eerst even eten. De volume knop is geen pot meter, dit gaat via een knopje, dus ik hoef niet een potmeter open te schroeven.

Als ik niks op de speaker uitgang aansluit dan hoor ik met de koptelefoon geen gekraak op links en rechts.

Sluit ik een speaker links aan, dan hoor ik ook geen gekraak op de koptelefoon en op de speakers.

wissel ik de speaker van links naar rechts dan hoor ik op de rechter speaker gekraak, maar ook op de koptelefoon gekraak... (rechts) Links blijft gewoon goed... ook als ik een extra speaker op links aansluit is het gekraak rechts. en links is gewoon goed..

tot zo ;) eetsmakelijk als jullie ook even een happie gaan doen! thanks iig voor de hulp :D

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
engelbertus schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:09:
..

ook nog te testen, als je rechter speaker op links aansluit en andersom, welke speaker kraakt dan?
dan weet je of het in de eindversterker of de speaker zit.

sluit je de speakers ( in van je tv) dan aan via de line uit of via de linker en rechter uitgang waar je normaal de speaers aan hangt?
Het zit echt in de eind versterker denk ik want die speakers zijn gewoon goed. heb ik al getest.

als ik het zaakje aansluit op de tv, dan gaat dit niet via de versterker maar gewoon de uitgang van mijn sb live, waar je normaal de achterspeakers op aansluit... en die prik ik anders in de versterker want mijn versterker zijn de achterspeakers :)

• JuuL20
Kun je eens fototje maken?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Sure, waar wil je de foto van hebben, macro shot van de relais ofzo? ik maak wel even een aantal pics..

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.nl/files/versterker_003.jpg
De versterker

Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.nl/files/versterker_004.jpg
Relaisje

• JuuL20
Ah, kijk eens aan :)
Heb je toevallig ook een oscilloscoop? :P
Dan zou je zo kunnen meten of het relais of bijv de chip het krakende geluid veroorzaken.

Btw, ik ben ook geen prof ofzo hoor, zo heel erg veel weet ik er ook weer niet van, probeer alleen maar wat te helpen

[ Voor 69% gewijzigd door JuuL20 op 12-08-2005 19:05 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Alle hulp is welkom! Maar nee die heb ik niet, wel een dikke multi meter maar jah om stuff te gaan meten waar dikke power op staat, tsja weet ook niet of dat zo'n goed idee is :) Op het oog zie ik geen rare dingen eigenlijk.. Beetje vreemd allemaal. Snap er niks meer van hehe

• JuuL20
Ik zou zeggen, of de chip is stuk of het relais is smerig.

Jammer dat je geen scope hebt, maar miss is het een idee om het relais los te solderen en te kijken of hij smerig is?
En bijv een (juiste) gelijkspanning op het spoeltje zetten en de weerstand meten over de contacten.

Bij de input maakt hij goed contact?

[ Voor 191% gewijzigd door JuuL20 op 12-08-2005 19:17 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
hmmm ik DENK dat de chip naar zijn grootje is.. Hoe kan ik het beste checken of de relais smerig is? moet ik hem dan helemaal los solderen denk je? want dan moet ik die hele print er uit klauwen en de relais los halen :S das ook een pokke werkje denk ik hehe

• JuuL20
Als jij een beter id hebt :*)

Je zou kunnen proberen om een oude speaker op het relais aan te sluiten, van de kant die direct van de versterker komt. Want die relaisen zitten erin om in/uit schakelploppen tegen te gaan.
Dan hoor je meteen of het gekraak door het relais komt, maar dan moeten we wel zeker weten dat het relais in serie met de uitgang zit, en niet ergens anders. Anders zijn we nog verder van huis...

[ Voor 87% gewijzigd door JuuL20 op 12-08-2005 19:25 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
dit is ook raar! ik heb ff op de relais getikt en nu duurde het heel lang voor dat hij pas inschakelde :S weirde shit..

• JuuL20
:> Dat zou wel eens heel goed slecht contact bij het relais kunnen zijn!

Wil je eens al het tin bij de connectors van het relais eraf halen (desoldeer pompje of litze ofzo) en opnieuw solderen? (kijk wel uit dat je nergens kortsluiting maakt oid he).

Ook kan er nog spanning op de elcos blijven staan, ookal is de stekker eruit. Als je ff wacht gaat dat er waarsch wel af.

[ Voor 21% gewijzigd door JuuL20 op 12-08-2005 19:30 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
ja inderdaad daar wil ik geen knal van krijgen wat er in die elcos opgeslagen zit.. ik ga nog ff keihard op die relais beuken ;) haha en daarna laat ik em wel ff uit staan.. kijke of et effect heeft of niet.. stekkertje er ff uit. eerst nog even tikken...

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
nou ik heb de soldeerbout nog niet ter hand genomen, maar misschien ook wel handig er bij te vertellen is dat het eigenlijk niet echt kraakt, het is meer, dat de hoge tonen weg zijn, en op een krakerig geluid alleen bij hoge basstonen er dus echt gekraak uit komt, naja net zeg maar als bij een radio die niet goed op de frequentie staat.. ik snap er echt geen ruk meer van...

Wat ik nog steeds vreemd vindt is dat het kraken begon, en even later weer weg was, en dat was de laatste tijd wel vaker. nu in eens is het alleen nog maar gekraak... vreemd toch?

• JuuL20
Zou best kunnen bij een kapotte chip denk ik hoor.
Miss ook bij een relais, dat weet ik niet. Daarom zou je ff moeten controleren of het van het relais komt, zoniet dan zou ik die chip vervangen als ik jou was.

Ik zou dat relais opnieuw solderen, kjiken of het weg is. Zo nee, dan zou ik een oude speaker voor het relais aansluiten (tenminste, als dat relais in serie met je speakers zit en niet ergens anders!)
Als hij dan nog kraakt is het niet het relais iig.

Btw, er zitten 2 relaissen in die versterker he? 1 voor links en 1 voor rechts?

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
dat weet ik niet, ik zie maar 1 relais zitten, en daar naast zit ook nog een zwart blokje, ik kan niet precies zien wat dat is, dat staat wel op die foto... maar is het wel verstandig om de print er zo uit te halen? heb geen zin om een bult stroom door mijn donder te krijgen...

• JuuL20
Laat nog maar ff zitten.
Dat blokje ernaast met S4VB is een gelijkrichter, die maakt van wisselspanning een gelijkspanning. Door die grote elcos wordt die spanning mooi strak.

Als er geen 2 relaisen inzitten is hij ergens anders voor, of het is een dubbele relais :P Maar dat heb ik ook nog nooit gezien.

Het lijkt er wel erg op dat die chip stuk is. Heb je versterker miss keer hard aangehad?
Want 2x40Watt (toch? ;)) blaas je nog wel een keertje op. En wat van impedantie speakers heb je erachter zitten? Want bij speakers met een impedantie van 4 Ohm heeft de versterker het helemaal zwaar.

Ik zou dat ic vervangen en kijken of hij het dan wel doet. Vraag me alleen niet waar je een nieuwe kunt kopen :/

[ Voor 18% gewijzigd door JuuL20 op 12-08-2005 21:03 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
gewoon 8 ohms.. ik denk dan idd dat ik hem gewoon naar zijn grootje geblazen heb, want ik had hem wel vaak hard aan ja... Kwam wel redelijk wat bass uit.. mischien vond hij dat toch niet zo leuk dan!

• JuuL20
Hehe, dan is het wel een hele grote kans dat dat IC stuk is.

Ik had ook zo'n versterker, deed het ook niet meer na een tijdje. Die dingen kunnen blijkbaar niet zoveel hebben. :(

Of je kunt dat IC vervangen en niet meer zo hard spelen, of een zwaardere versterker kopen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door JuuL20 op 12-08-2005 21:06 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ja inderdaad, maar het mindere is, geen enkele versterker die het hier overleefd.. wel jammer opzich.. Maar deze gaat dan bij het grof vuil, want zon IC kost 36 euro ofzo... en dan moet je maar hopen dat hij weer werkt na dat je hem er in gesoldeerd heb.. nee laat maar zitten dan :)

Wel jammer dat dit topic zo moet aflopen hehe had graag beter nieuws gegeven of gehoord.. maar ja het is niet anders.. raar dat die dingen het niet aan kunnen, heb nog nooit onscherp geluid er uit gehoord, alleen maar goeie lekkere doffe bass, en nu in eens gaat ie mij verlaten :(

• JuuL20
Wacht maar eerst op wat een ander je aanbeveelt :P

Of probeer dat van het relais nog fftjes, wieweet heb je geluk.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
das ook mooi heb je alles los geschroeft krijg je de print plaat er gewoon niet uit omdat die kabels allemaal te strak zitten :S haha nou ja zeg...

Verwijderd

Ik denk dat je het volgende ff moet doen.
Knip ff het tiewrapje weg zodat je bij het relais komt.
Als het goed is kan je het huisje van de relais afwippen , deze zit vaak met een inkeping links en rechts vast geklikt.
Dan moet je de zwarte vonkslag van de contacte afhalen doormiddel van een fijn schuurpapier of
dun nagel vijltje.
Niet te hard maar gewoon dat het zwarte eraf is.
Ik zou ook de onderkant ff bekijken op losse contacten.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Hmm ik heb het geprobeert maar volgens mij kan ik het kapje er niet af halen zie nergens een mogelijkheid hier toe.. helaas :(

• JuuL20
En als je de onderkant van het relais opnieuw soldeert dan? Dus eerst al het tin eraf en nieuwe erop. Dat zou ook best het probleem kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door JuuL20 op 13-08-2005 00:09 ]

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Jawel, maar dan moet ik die print plaat omkunnen draaien en dat lukt niet door dat al die draden vast zitten. heb al een boel kabels los geknipt maar blijft bijna geen beweging in te zitten..

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hehe is hij al helemaal uit elkaar of :) het kan ook nog zo zijn dat je uitgangselco's brak zijn. Zodra er dan wat meer vermogen moet komen kan er gekraak optreden. Dat zijn de zwarte torens die bij je stk module zitten. Die elco's kosten maar een 2 euro / stuk. Je zou die eens kunnen vervangen. Je kan ze natuurlijk ook even omwisselen en luisteren of het gekraak dan van kanaal veranderd.

• JuuL20
Die elcos zijn zeer waarsch voor de afvlakking van de gelijkspanning (of zie je nog ergens anders wat van die dikke elcos?). Dus eentje voor de positieve kant en eentje voor de negatieve kant.
Deze omwisselen heeft dus geen zin. En als ze niet goed waren dan zou je het probleem ook aan de linkerkant moeten hebben lijkt me.

Je kunt die kabels met stekkertjes ook wel loshalen, maak dan eerst ff wat fotos dat je nog weet waar wat hoort :)

[ Voor 16% gewijzigd door JuuL20 op 13-08-2005 14:57 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik bedoel niet de voedings elco's maar de die dingen die achter de eindtrap zitten. Elk kanaal heeft zo'n ding en die willen nog wel eens brak zijn. Tenminste ik had ooit een vergelijkbare versterker die weer ging leven na het vervangen van die elco's. waarvan er toch echt eentje voor elk kanaal was.

hoewel (kijkt nog is naar de pic) ik me nu afvraag op deze opstelling ook op die manier werkt.....

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 13-08-2005 15:05 ]

• impact
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn versterker. Alleen heb ik niet de hele tijd een kraak in het geluid.(is trouwens ook rechterkant, het is geen hard kraakje en ik hoor het alleen als het geluid zacht staat.)

Heb hem ook al open gemaakt en die relais(is trouwens wel een dubbele) wat heen en weer bewogen. Af en toe was de kraak weg.

Op dit moment hoor ik nix, maar als ik het weer hoor zal ik hem open maken en die relais schoonmaken.

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
kan dus bij mij ook wezen dat die relais dus gewoon vies is? ik dacht ook al aan die elcos maar jah... dat is wel een operatie dan :) ik krijg de print er gewoon weg niet uit, dan moet ik inderdaad al die kabels er af halen denk ik zo. Er zit ook nog een aarde kabel vast aan de chassis, die zit met een schroef vast en je wilt niet weten hoe strak die zit aangedraait hehe

Pagina: 1