Toon posts:

nieuw geheugen, nu fouten en reboots

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

ik had eerder al gepost http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1060144

ik heb nu dus inderdaad 2x 512mb 400mhz gekocht (ik had 512 266mhz).

toen ik het net plaatste startte hij zonder problemen op, tot aan het windows xp gebruikerskeuze scherm. hij gaf daar ook meteen een winlogon.exe fout, en er stond een geheugenfout in. dacht naja wat is dat dan...

ik rebootte vervolgens, en sindsdien reboot hij wanneer hij bij het gebr.scherm komt, of zelfs nog eerder, af en toe laadt hij niet eens het windows xp loading scherm zeg maar.

ook met 1x 512 400mhz geeft hij deze problemen. doe ik het oude geheugen zoals nu er terug in, dan werkt alles zonder problemen...

nogmaals mijn mobospecs:

http://www.alternate.nl/h...rue&artno=GQIA11&#tecData

wie o wie helpt mij uit de brand, die ben ik dankbaar :)

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Heb je bij het geheugen (die 512ddr 266) de timings lager gezet (cas2)? Dat nieuwe geheugen kan dat misschien niet goed aan.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Welk merk geheugen heb je gekocht? Als ik jou was ging ik eerst in het BIOS spelen en mijn DDR-voltage wat opschroeven. Probeer anders eens een memtest! Of check of je BIOS de laatste is via de site van Asus :)

Edit: door bij het begin van het opstarten of op Del, Enter, F8 etc te drukken kom je in het BIOS. Daar ga je op zoek naar memorytimings etc. Mocht je dat echt totaal niet lukken dan kun je zelfs op load default BIOS-settings drukken. Stel er is ooit iets verkeerd ingesteld dan pakt hij de fabrieksinstellingen.

Het gaat erom dat je geheugen meer voltage krijgt. Of wat de poster hierboven al schrijft, je Cas weer 'normaal' wordt :) . Dit zijn de timings waarmee je geheugen werkt en dat kan verschillen tov van dat andere geheugen.

Geheugencheck: http://www.memtest86.com/

Edit: ik zou voor 5 euro even een floppydrive gaan halen dan misschien. Een BIOSflash staat goed uitgelegd op www.asus.com. En dat doe je het veiligst via een floppydisk. Mits je de juiste kiest etc

[ Voor 90% gewijzigd door objectief2 op 11-08-2005 17:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
het merk geheugen is Elixir.

over die timings weet ik niks, heb nooit iets aan mn BIOS veranderd.

wat versta je onder spelen met mn BIOS en voltages ?

ik heb niet veel verstand van mn BIOS en al helemaal niet over voltages bij hardware :(

en mn bios, dat vind ik risky om te updaten. tijdje geleden geprobeerd, vandaar nu dit nieuwe bord... flashen liep vast zomaar :X

en hoe kan ik een memtest doen als ik met dat nieuwe geheugen windows niet inkom, of gaat dat via dos ? heb er btw geen floppydrive in..

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 17:50 ]

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je, en wat voor een processor

Verwijderd

Topicstarter
moederbord is een asus p4p800-VM, processor pentium 4 2.8 ghz

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dan kun je dus beter http://www.memtest.org/ posten, aangezien hij niet in Windows komt ;)
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:47:
[..]
en hoe kan ik een memtest doen als ik met dat nieuwe geheugen windows niet inkom, of gaat dat via dos ?
Memtest86+ gaat via DOS inderdaad. Memtest niet. Daarom moet je op bovenstaande link klikken.
Download aldaar een bootable ISO waarvoor je geen OS nodig hebt :)

Pre-Compiled Bootable ISO (42,5 kB)

[ Voor 16% gewijzigd door Rone op 11-08-2005 18:00 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb die memtest gerunt met 1 reep 512 400mhz, nou na ongeveer 30 min. had hij bijna 3 miljoen errors en 1 passed... rofl

heb ook even met de voltages en de timings gespeeld zoals jullie zeiden, maakte niks uit. maar nu viel het mij op, kijk, bij de link van mijn mobo staat dat er t/m 400 mhz in kan, maar als ik in mijn bios kijk dan staat er alleen 266 of 333, geen 400 inderdaad...

kan het daaraan liggen of zal het wat anders zijn ?

ideeën zijn zeer welkom, knallende koppijn van dit gedoe :'(

edit: bios update bewaren we voor t laatst, krijg daar de kriebels van vanwege vorige keer (vastlopen bij flashen, mobo verrot)

edit 2: het werkt nu met 1 reep, heb de bios defaults geload en nu werkte het opeens. ga het nu met een 2de proberen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 19:06 ]

• Thermaltaker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 22:58

Thermaltaker

hardware enthusiast

heb je toevallig al uitgezocht of je moederbord dat geheugen merk van je wel ondersteunt? Er zijn namelijk wel vaker comptabiliteitsproblemen.

Liquid cooled!

• matel
Of misschien werken de twee modules gewoon niet samen (omdat wanneer je ze los van elkaar gebruikt wel gewoon doen). Dat komt ook wel eens voor.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Het kan zijn dat je nieuwe module gewoon gaar is, dat komt wel vaker voor. Gewoon omruilen.
Maar het kan ook zijn dat als je ze beide doet, hij lager moet. Vaak is het zo dat je dan command setting op 2t(ipv 1t) moet zetten. Of op disabled(enabled==1t namelijk).

Soms hoef je ook alleen maar het voltage 0.1~9.3volt te verhogen(vddr), had iemand uit de vorige post ook...

Verwijderd

Topicstarter
iemand die weet waar dat incompatible pdfje te downloaden is?

het is trouwens ook zo zag ik net, dat als ik de 2de erbij zet, ik meteen krijg te zien: bad bios checksum of iets dergelijks, en blijft maar zoeken naar een file op floppy/cdrom maar geen idee waar dat over gaat..

wat betreft deze post:

....
Maar het kan ook zijn dat als je ze beide doet, hij lager moet. Vaak is het zo dat je dan command setting op 2t(ipv 1t) moet zetten. Of op disabled(enabled==1t namelijk).
....

ik begrijp niet wat je bedoeld, command setting, is dat te vinden in de bios of ergens anders ?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 20:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou geprobeerd met "die 2de 512 400mhz" die er ook voor zorgt dat ik die bad bios checksum rommel krijg. heb hem er nu in zn uppie ingezet, geeft ook die error, zie geen POST, vliegt meteen naar die error.

kapot ? zoals die laatste post aangaf ?

ik zal morgen maar es kijken bij de winkel, iig verwelkom ik nog steeds hulpzame reacties en bedankt allemaal al tot zo ver!

• matel
Zeer waarschijnlijk dat hij inderdaad kapot is. Gewoon terugbrengen :)

Verwijderd

Ik heb een asus a8n sli de luxe (ok niet hetzelfde moederbord), ik had ook elke keer memory failure's
en bij mij lag dit aan de bios ik had 1006 en heb nu 1013, en mijn problemen zijn de wereld uit.

Kijk dus eens op de asus site of er meer problemen zijn met geheugen evt gerelateerd aan de bios

Suc6, Mistah X

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat wordt flashen dus. Ik zou trouwens voor flashen onder windows gaan ipv via een onbetrouwbaar floppy.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wwillem schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 00:01:
Dat wordt flashen dus. Ik zou trouwens voor flashen onder windows gaan ipv via een onbetrouwbaar floppy.
Blegh.

Bootable CD-(RW) maken met DOSflop emulatie + flashfiles erop.
Heb je ook geen brakke flops nodig :)

Bovendien kwam ie niet zn windows meer in toch, of was dat alleen met die nieuwe DIMMs?

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 14-08-2005 00:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1