Toon posts:

Defragsoftware die andere partities als cache gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me het volgnde af... ik heb verschillende defragmentatieprogramma's gebruikt, de standaard windows(9x en NT) defraggers, Vopt9x en VoptXP, en Raxco PerfectDisk.

Altijd als ik een groot volume (60BG ofzo) ga defraggen, maak ik die eerst zo leeg mogelijk, dus kopieer ik zoveel mogelijk (de minst gebruikte) zooi naar andere partities/schijven, om die na het defragmenteren weer terug te kopieren. Dit zorgt voor een sterk verkortte defragmentatietijd, omdat er meer werkruimte voor de defragmentatiesoftware is op de te defragmenteren partitie.

Ik denk dat veel meer mensen dit doen alvorens te defragmenteren. Is er dan geen software die dit ook doet (en nog op een wat slimmere manier misschien) ? Dus alle vrije ruimte op andere partities (liefst op een andere schij(f)(ven)) gebruiken als tempruimte, waarbij de gebruiker dan maar moet zeggen welke partities daarvoor gebruikt mogen worden ?

Nadeel is dan natuurlijk wel dat het langer duurt om het proces eventueel af te breken, de files moeten immers weer terug naar de oorspronkelijke partitie. Zou dat misschien de reden zijn ?

Iemand een idee ?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 22:06 . Reden: tiepvaud ]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:51

sus

is druk :+

Maar, na het terugplaatsen van je data is je schijf toch meteen weer gefragmenteerd? Of zie ik het nou verkeerd?

* sus kent er iig geen. Ik gebruikte @ windows altijd DisKeeper. Later is dit de standaard winXP-defragtool geworden.

Verwijderd

Topicstarter
Nee,
om die na het defragmenteren weer terug te kopieren.
Dus zoveel mogelijk dingen weg, dan defraggen, dan dingen weer terug. dan komen ze achter de gedefragmenteerde data te staan, en staan dus keurig aan een stuk door.

Maar wat ik me dus afvroeg, is of er defragprogramma's zijn die andere partities als tijdelijke ruimte kunnen gebruiken voor het tijdelijk plaatsen van grote files (lees: die niet in het geheugen passen). Wnat huidige defragsoftware doet dat gewoon op dezelfde partitie, en als het niet anders kan, ook nog eens gefragmenteerd. Ok, natuurlijk zorgt zo'n programma ervoor dat er zo min mogelijk verplaatsingen plaatsvinden, maar als er meer tijdelijke ruimte ter beschikking staat op andere partities, gaat het gewoon sneller. Alleen ik zie geen enkel programma dat doen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het kopieren van bestanden kost ook weer tijd, en wat als je maar 1 partitie hebt?

En op zich is een harde schijf leeg halen en dan weer vol zetten ook defragmenteren.

Maar ik denk dat het niet echt interressant is voor de makers. En hoe bepaal je welke bestand even weggezet moet worden? En het komt de veiligheid ook niet ten goede denk ik..

specs

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 22:32
nah dan wordt het een ritje naar d elokale compputerboer ( of de mdiamarkt) om een 300 gb externe hd te kopen, een hd ff helemaal te kopieren . en dan weer terug te zetten. lekker simpel. en snel.

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het kopieren van de ene naar de andere partitie duurt langer dan in je eigen partititie heen en weer kopieren dus theoretisch zou je methode langer duren.

Daarnaast vind ik persoonlijk de duur van het defragmenteren niet echt iets dat kort zou moeten zijn aangezien je vrijwel altijd defragmenteert zodat het lezen/schrijven sneller gaat. Je hoeft niet elke week te defragmenteren. Pas als je fragmentaties over de 50% hebt en weinig/geen schijfruimte over, kan het nogal wel schelen maar dat krijg je echt niet makkelijk. Elke maand een keer 2 uur besteden aan het defragmenteren lijkt me niet veel.

Als je nog goede defragmentatie-software zoekt: O&O Defrag. Heeft ook ondersteuning om bestanden te sorteren per map/laatst gelezen/laatst beschreven. (Sorteren per map is bijv. wel handig voor spelletjes)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-08 22:32
nou ja het was ook bedoels als soort van poor mans defrag, nou ja. on externe hd is niet goedkoop.
maar ik heb een programma gedownload dat tijdens het opstarten( als er dus geen bestanden gelocked zijn) je hd defragmenteert. je kunt er voor keizen dit elke reboot te doen.
dan duurt het p dat moment waarschijnlijk ook niet elke keer zoooo erg lang en heb je eigenlijk nooi tmeer defragmentatie. als je dus overal vanaf wilt zijn......

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb wel goede ervaring met Diskeeper. Als je de volledige versie hebt (niet die in Windows XP wordt gebruikt) kun je ook boottime defragmentatie uitvoeren, op deze manier wordt er nog veel meer gedefragmenteerd zoals systeemfiles en pagefiles. Met boottime defragmentatie heb ik eigenlijk nooit echt performance problemen gehad het kan soms even duren, maar ja daarna heb je weer de extra performance.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik snap het. Ik denk ook niet dat veel mensen twee harde schijven hebben, dus veel mensen kunnen dan geen performancewinst verwachten... Maar het is natuurlijk ook wel weer zo dat je TOCH moet wachten op het defragmenteren... dus eigenlijk maakt het ook niet veel uit.
En het komt de veiligheid ook niet ten goede denk ik..
Dat maakt niet uit denk ik, het is toch zo dat bij elke stap eerst gekopieerd wordt naar de nieuwe lokatie, dan registreren in FAT (of hoe dat bij NTFS ook heet), dan de oude pas verwijderd. Als er dan stroomuitval plaatsvindt, staat de oude file nog op zijn plek, en is de nieuwe file nog niet geregistreerd in het filesystem en kun je dat dus zien als lege ruimte, die file zie je dan ook niet.
Pagina: 1