He bedankt voor alle replies...
Lego mindstorms heeft, afhankelijk van de firmware, een maximum aantal variablen van rond de 30 a 40 ofzo dacht ik. ben zelf ook geen expert. Het plan is om deze code in een andere taal te schrijven (mind storms ondersteund geen c#), maar dit is dus gewoon om de opbouw van de code te hebben, dan is het alleen een kwestie van een beetje aanpassen. En het is / was een oefening voor mij om een beetje met c# te spelen.
waarom zou een jagged array meer variabelen opleveren?

Ik bedacht me net dus ook dat een jagged array in principe ook maar 1 array is, maar er werd dus net gezegd:
Intern zullen er waarschijnlijk wel meer refferences zijn aangezien een Multidimensionale array gewoon als een normale array geimplementeerd kan worden en bij een Jagged array krijg je allemaal losse arraytjes. Maar denk dat het niet zoveel uithaalt voor de performance
Dus dat brengt me weer aan het twijfelen.
Ik heb dus zelf al een functie gemaakt die de hele array colum voor colum doorloopt, maar dat is natuurlijk een beetje zonde. De vraag was dus ook eigenlijk of je niet direct die column uit die mutidem array kan halen, maar ik krijg het gevoel dat dat niet kan....
Hoe dan ook, ik ben het er mee eens dat het in c# handiger is om een jagged array te gebruiken, dus dat ga ik dan denk ik ook doen, en dan kan ik die andere functie eens op mindstorms proberen, kijken of ik verschil merk...