PlayStation2 5.1 optisch via een geluidskaart - Onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02 19:32

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Ik heb via de search van GoT en Google gezocht en gezocht naar een geluidskaart waaraan ik mijn PlayStation2 via een digitaal-optische kabel kan aansluiten en het 5.1 surround geluid door te sluizen naar mijn analoge 5.1 set (Creative Inspire 5300). Ik heb begrepen dat dit een onmogelijke opgave is, omdat geluidskaarten met een optisch digitale ingang alleen stereo ondersteunen, in ieder geval de kaarten van Terratec en Trust met een optische ingang/uitgang hebben dit 'euvel' wel.
Maar is dit wel zeker? Ik kan me niet voorstellen dat er helemaal geen geluidskaarten bestaan die het digitaal-optisch 5.1 signaal van een PS2 aankunnen (zonder downsampeling naar stereo). Weet iemand een (aantal) geluidskaart(en) die kan (kunnen) doen wat ik voor ogen heb? (even niet gelet op de prijs) Of ben ik toch gebonden aan een digitaal optisch 5.1 setje a 200 euro (of meer)?

Voordat dit topic gesloten wordt: In de search heb ik geen antwoord kunnen vinden waar een definitief antwoord wordt gegeven, of ik moet scheel kijken. Ook Google heeft mij niet kunnen helpen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:53
Audigy 2, 2 ZS en Audigy 4 kunnen een AC3 signaal vanuit de SPDIF_IN decoderen naar een 5.1 signaal,

Verwijderd

De spellen van een ps2 zijn stereo hoor, geen dolby digital of DTS.

Ik weet niet of je een pc kan gebruiken als decoder, maar je hebt dus geen optische ingang nodig die 5.1 ondersteund omdat de ps2 een 2.0 signaal uitstuurt :)

Tenzij je dvd's wilt afspelen op je ps2, dan kan die wel DTS of dolby digital uitsturen.

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Oh? Ik dacht dat er wel spellen waren die 5.1 ondersteunden tijdens gameplay. Nooit geweten dat het niet zo was. Na ja, dan maar vanmiddag naar de electronicaboer om een 2x female tulp -> 3,5 mm blokje te halen. DVD's kijk ik wel via de computer. Bedankt!

Verwijderd

Glaanieboy schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:45:
Oh? Ik dacht dat er wel spellen waren die 5.1 ondersteunden tijdens gameplay.
ps2 spellen zijn hooguit prologic2 gecodeerd, een surround versie wat over een sereo signaaltje wordt meegestuurd :)
Nooit geweten dat het niet zo was. Na ja, dan maar vanmiddag naar de electronicaboer om een 2x female tulp -> 3,5 mm blokje te halen. DVD's kijk ik wel via de computer. Bedankt!
Je kan ook een prologic decoder kopen (staan denk wel op marktplaats), die kunnen een stereo signaal omzetten in een (simpel) surround signaal.
Ik gebruik dit ook voor me ps2, en werkt prima :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:01:
[...]

ps2 spellen zijn hooguit prologic2 gecodeerd, een surround versie wat over een sereo signaaltje wordt meegestuurd :)
[...]

Je kan ook een prologic decoder kopen (staan denk wel op marktplaats), die kunnen een stereo signaal omzetten in een (simpel) surround signaal.
:P Mierenneukmodus: :P

GTA vice city is anders wel DTS :)

Oke niet 5.1 maar toch wel 4.0 (bij mij tenminste, heb geen sub namelijk)

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 06:29
dr kan best dts in zitten, maar dan is het echt alleen voor de filmpjes... een ps2 ondersteunt geen ingame dolby digital/dts, alleen maar prologic. alleen de xbox heeft dolby digital ingame

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:01:
[...]

Bedoel je een upsampling van stereo naar 5.1? Oftewel, de stereo kanalen worden verspreid naar de achter-kanalen? Beetje zoals MP3's/muziek-cd's afspelen op de computer, die worden ook geupsamplet naar 4.1 (middelste kanaal doet niet mee), dus? Of is het een 'speciaal' stereo signaal wat alleen prologic2 decoders snappen, waardoor je wel een echt surround effect krijgt (alles wat er achter je gebeurt, hoor je achter, en alles wat er voor je gebeurt, hoor je voor).
Tevens schreef triple_A op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:01 het volgende:
[...]

Zoiets als dit?: http://www.marktplaats.nl...6q%3Dprologic%2520decoder

edit: Ik begrijp van Wikipedia dat Dolby ProLogic (II) inderdaad een soort stereo+ is, oftewel, doormiddel van ingewikkelde algorithmes wordt er een gevoel van surround sound gegeven, dus niet helemaal echt. Heb ik dit goed begrepen?

[ Voor 13% gewijzigd door Glaanie op 12-08-2005 16:21 ]

Verwijderd

Glaanieboy schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:17:
[...]

Bedoel je een upsampling van stereo naar 5.1? Oftewel, de stereo kanalen worden verspreid naar de achter-kanalen? Beetje zoals MP3's/muziek-cd's afspelen op de computer, die worden ook geupsamplet naar 4.1 (middelste kanaal doet niet mee), dus? Of is het een 'speciaal' stereo signaal wat alleen prologic2 decoders snappen, waardoor je wel een echt surround effect krijgt (alles wat er achter je gebeurt, hoor je achter, en alles wat er voor je gebeurt, hoor je voor).
Nee het is echt surround, dus je hoort idd (grotendeels!) wat voor je gebeurd voor, en wat achter je gebeurd achter je. Alleen is de kanaalscheiding bij prologic (2) lang niet zo goed als bij Dolby digital en DTS, dus helemaal 100% krijg je het surround effect nooit.
op de site van dolby staat alles helemaal uitgelegd :)
Het is idd zo een decoder, maar ik weet verder niet wat voor aansluitingen erop zitten ;)

• jpvk007
voor dat geld zou ik een surround setje kopen, heb je gelijk ook dolby digital, dts, dolby prologic 2 en een dvd speler die je via scart (->rgb) kan aansluiten op je tv (geeft een veeel strakker beeld dan composiet of svideo). dan sluit je je ps2 op de aux aan en speel je je spellen via dolby prolocic2; een losse decoder is alleen nuttig wanneer je al een goede bestaande set hebt en iig een 5 kanaals versteker en 5 speakers. maar voor 150-200 euro kan je gemakkelijk een setje vinden (philips md2500 ofzo meen ik) die én 5 speakers heeft, een subwoofer, een versterker en een hele rits aan decoders. geluid is waarschijnlijk ook beter dan je creative set (heb deze set nooit gehoord, alleen een ld3700 ofzo, die klonk verbazingwekkend goed voor 250-300 euro iig)

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Hartstikke gewelidg, maar ik wilde het via de computer doen :P Ik heb helemaal geen plaats voor nóg een 5.1 set, maar ja, in ieder geval ben ik een heel stuk wijzer geworden, ik denk dat ik mijn plannen wel opschuif ten tijde dat de PS3 er is, dan heb ik waarschijnlijk ook een eigen huisje + de ruimte om dit allemaal kwijt te kunnen :7 Ik laat mijn PS2 voorlopig wel aan m'n televisie, daar heb ik een 2.1 Creative Inspire 2400 aanhangen, dus echt slecht geluid heb ik niet, denk ik :D

Bedankt voor alle reacties allemaal!

[ Voor 5% gewijzigd door Glaanie op 12-08-2005 17:49 ]

Verwijderd

jpvk007 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:49:
dr kan best dts in zitten, maar dan is het echt alleen voor de filmpjes... een ps2 ondersteunt geen ingame dolby digital/dts, alleen maar prologic. alleen de xbox heeft dolby digital ingame
heb het ff gecontroleerd en het zit echt wel ingame. Krijgt waarschuwing en al als je van stereo overschakeld naar DTS en het gaat dan om een 4.1 signaal.
Dus wel DTS ingame. :)

Xerxes hoort auto,s achter zich toeteren enz.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 17:53 ]

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:52:
[...]

heb het ff gecontroleerd en het zit echt wel ingame. Krijgt waarschuwing en al als je van stereo overschakeld naar DTS en het gaat dan om een 4.1 signaal.
Dus wel DTS ingame. :)

Xerxes hoort auto,s achter zich toeteren enz.
:9~
* Glaanie denkt: Hmz, toch maar investeren in een Pro Logic setje?

• jpvk007
Glaanieboy schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:58:
[...]

:9~
* jpvk007 denkt: Hmz, toch maar investeren in een Pro Logic setje?
dan mis je nog steeds dts geluid, aangezien dit digitaal digitaal is en gedecodeerd moet worden met een dts decoder (prologic is alleen analoog om vanuit een stereo bron met extra signaal een meerkanaals geluid te krijgen)

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Ken je nagaan hoeveel ik verstand ervan heb :+
Pagina: 1