Toon posts:

Pentium 4 -- warm

Pagina: 1
Acties:
  • 487 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ongeveer 4 maanden geleden een nieuwe pc gekocht en deze opgebouwd met een collega. Het is een Pentium 4 met daarbij een intel moederbord. De temperatuur van de processor staat meestal rond de 52 graden en wanneer (heel soms) ik een game speel dan wordt de processor 60/61 graden. Ik heb hiervoor een standaard intel programma geinstalleerd staan wat de temperatuur meet. Dit programma gaat dan meldingen geven (vanaf 58 graden, standaard instellingen). De koeler die erop zit zat bij de processor toen ik hem kocht. De koelpast was de standaard koelpast van informatique.

Het lijkt mij dat dit veel te warm is. Wat kan ik hieraan doen? Zou een andere cooler helpen? Welke is dan een geschikte? Of moet ik de koelpast vervangen (er zit nog zat in die tube).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:26:
Ik heb ongeveer 4 maanden geleden een nieuwe pc gekocht en deze opgebouwd met een collega. Het is een Pentium 4 met daarbij een intel moederbord. De temperatuur van de processor staat meestal rond de 52 graden en wanneer (heel soms) ik een game speel dan wordt de processor 60/61 graden. Ik heb hiervoor een standaard intel programma geinstalleerd staan wat de temperatuur meet. Dit programma gaat dan meldingen geven (vanaf 58 graden, standaard instellingen). De koeler die erop zit zat bij de processor toen ik hem kocht. De koelpast was de standaard koelpast van informatique.

Het lijkt mij dat dit veel te warm is. Wat kan ik hieraan doen? Zou een andere cooler helpen? Welke is dan een geschikte? Of moet ik de koelpast vervangen (er zit nog zat in die tube).
Je kan artic silver 5 kopen, koelt ook weer beter dan de normale koelpasta. Of je kan het zo gewoon laten, het zal vast geen schade brengen. Maar als je een nieuwe koeler wilt kopen, wat zoek je dan? Stilte etc?

Verwijderd

dit is een acceptabele tempratuur voor een p4 prescott en kijk eens in de bios voor meer betrouwbare tempraturen ;)
en zeg eens je volledige specs :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
pentiums zijn juist blij als ze het warm hebben....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Of je CPU te warm is kan je gewoon in de FAQ vinden :)

PMG FAQ

Wat voor type heb je gekocht? Even in de tabel kijken @ BalusC server... voila...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:35 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 14:20

ThunderNet

Flits!

Rey Nemaattori schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:31:
pentiums zijn juist blij als ze het warm hebben....
wat is dat voor onzin?

Of zitten er in de pentium geleidende materialen, die juist beter geleden als ze warm worden :?
Ik heb er iig nooit van gehoord, en zou een flinke doorbraak in de electronica zijn!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik hoef me dus niet al te druk te maken. In de bios worden +- dezelfde temperaturen aangegeven als in het intel-programma. Ik maakte me zo 'druk' aangezien het intel programma die meldingen geeft en het lijkt mij dat intel wel weet wat ze doen.

Specificaties:

Intel pentium 4 (boxed) (socket 775)
Intel desktop board d865perl
1 Gig 3200 geheugen
2x120 gig maxtor sata
128 mb agp kaart (verdere specs weet ik ff niet)

Een stillere koeler hoef ik niet.. ik zou alleen graag willen dat de temperatuur een stuk omlaag gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:46 ]

Verwijderd

dan heb je gemiddelde temps voor je cpu`tje als je graag ze lager wilt zien zou ik een betere cpu koeler kopen bijv een zalman 7700 cu :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:38:
dan heb je gemiddelde temps voor je cpu`tje als je graag ze lager wilt zien zou ik een betere cpu koeler kopen bijv een zalman 7700 cu :)
hoeveel graden kan dat schelen?

Verwijderd

nou ik weet het niet precies maar zo`n 10 graden max en het is velen malen stiller moet ik er bij zeggen

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 14:20

ThunderNet

Flits!

[...]

hoeveel graden kan dat schelen?
bij mij scheelde het 25c, maar ik ben toen ook van case verwisseld, vandaar het grote verschil.
met een zalman 7000, 7700 koelt dus nog beter :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

kijk dan ff naar de zalman cnps7000B-cuAfbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00094644.jpg
stil + goede koeling :)

[edit] holy shit dit draadje gaat snel

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:41 ]

Verwijderd

Vergeet niet te checken op de zalman site of je mainboard in de compatibility list staat.

Verwijderd

Bij mij schilde het maar een paar graden met de 7700 cu en de boxed koeler :/ :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:41:
[...]

Bij mij schilde het maar een paar graden met de 7700 cu en de boxed koeler :/ :/
had je wel airflow in je kast

ik heb goede airflow... scheelde 10-12 graden

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik denk dat ik daar dan maar eens naar zal kijken. Mijn probleem was dat ik 'bang' was dat m'n processor zou overlijden bij >60 graden. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn :)

Thnks allemaal

===

Wow.. kan het allemaal niet meer bijhouden :) Ga die opties zeker nakijken. Airflow in kast is wel ok :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:43 ]

Verwijderd

het verkort wel de levensduur van de cpu B)

Verwijderd

[/quote]Bij mij schilde het maar een paar graden met de 7700 cu en de boxed koeler :/ :/[quote]

maar het is wel stiller :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:41:
[...]

had je wel airflow in je kast

ik heb goede airflow... scheelde 10-12 graden
Ja.

Magthedon,

Nope niet stiller. Alleen als je hem op het laagst zet, dan is ie best stil maar slecht koelend. En als ik hem op het hoogst zette, ging het onwijs erg trillen en maakte meer lawaai dan de boxed koeler |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:43 ]

Verwijderd

oftopic
HET IS MAGTHERODON BAKLAP!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :( :( :( :(

dan is er vast iets mis met je zalman

Verwijderd

offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:45:
oftopic
HET IS MAGTHERODON BAKLAP!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :( :( :( :(

dan is er vast iets mis met je zalman[/quote]

Wtf, je hoeft zo niet te reageren man... Magnetron.. 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:26:

Ik had ongeveer het zelfde probleem alleen bij mij werd de temperatuur rond de 72 graden als ik een spel aan het spelen was.
Maar ik heb sinds gister een nieuwe cooler erop gedaan(Coolermaster Hyper48) en nu wordt tie
maximaal 58graden.
Ik raad je aan om een nieuwe koeler te kopen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:42:
het verkort wel de levensduur van de cpu B)
Het verschil tussen 50 en 60 graden is praktisch niet te merken qua levensduur. Als 'ie altijd 65 graden draait moet de processor ook sowieso ruim 15 jaar worden. Tegen die tijd is er vrijwel niemand die naar de CPU omkijkt ;) .
(Mijn 19 en een half jaar oude CPU wordt ook vrij warm maar draait nog steeds perfect :9 )

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik wel een antwoord heb gekregen ;)

Ik ga waarschijnlijk voor een Zalman CNPS 7700-Cu (Retail).
Is dit een beetje makkelijk te plaatsen? Wordt de 1e keer dat ik het alleen/zelf zal doen.

Verwijderd

offtopic:
[...]
Wtf, je hoeft zo niet te reageren man... Magnetron.. 8)7
sorry :) alleen ik kan er niet tegen als mensen mijn naam misbruiken

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:34

SAiKO

Grote Smurf

Ik heb ook zo'n zalman. Houdt mijn pentium IV 2.8 op 38 graden en als het erg warm is op de zolder (word wel eens 35 graden) dan loopt ie maximaal op naar 48 graden. Het schakelaartje is erg handig want in de winter draai ik hem helemaal terug en dan komt ie niet eens boven de 35 graden terwijl je hem niet eens hoort draaien. Prima spul van zalman dus. Ik heb niet eens speciale pasta gebruikt, gewoon het spul dat zalman meeleverd.

Hier op kantoor staat ook een pentium IV 3.0ghz die het wat minder doet. In warme dagen haalt ie ook de 65 graden en soms loopt dat nog wat verder op met een spontane reset als gevolg. Vergeleken met mijn 2.8 vind ik die 3.0 een stuk heter worden.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:54:
Ik geloof dat ik wel een antwoord heb gekregen ;)

Ik ga waarschijnlijk voor een Zalman CNPS 7700-Cu (Retail).
Is dit een beetje makkelijk te plaatsen? Wordt de 1e keer dat ik het alleen/zelf zal doen.
Klik :)

Er staat een Flash filmpje op de site met instructies. Overigens hebben de Zalman koelers ook nog een handleiding in de 'doos' zitten. Met een beetje geduld en verstand is het niet zo moeilijk om de koeler te installeren :)
SAiKO schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:56:
Ik heb ook zo'n zalman. Houdt mijn pentium IV 2.8 op 38 graden en als het erg warm is op de zolder (word wel eens 35 graden) dan loopt ie maximaal op naar 48 graden. Het schakelaartje is erg handig want in de winter draai ik hem helemaal terug en dan komt ie niet eens boven de 35 graden terwijl je hem niet eens hoort draaien. Prima spul van zalman dus. Ik heb niet eens speciale pasta gebruikt, gewoon het spul dat zalman meeleverd.

Hier op kantoor staat ook een pentium IV 3.0ghz die het wat minder doet. In warme dagen haalt ie ook de 65 graden en soms loopt dat nog wat verder op met een spontane reset als gevolg. Vergeleken met mijn 2.8 vind ik die 3.0 een stuk heter worden.
Is jouw Pentium 4 2,8GHz een 'Northwood' of een 'Prescott' ?
Als ik die temperaturen zo bekijk is de 2,8GHz een 'Northwood' en de 3,0GHz een 'Prescott' ;) .

[ Voor 44% gewijzigd door Thandor op 11-08-2005 16:59 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:57:

Klik :)

Er staat een Flash filmpje op de site met instructies. Overigens hebben de Zalman koelers ook nog een handleiding in de 'doos' zitten. Met een beetje geduld en verstand is het niet zo moeilijk om de koeler te installeren :)
Bedankt! Komt wel goed dus.

Verwijderd

kheb ook een prescottje 2.8 ghz
met zalman 7000B-cu

35 graden idle

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:36:
Specificaties:

Intel pentium 4 (boxed) (socket 775)
Intel desktop board d865perl
Ben ik de enige die dit opvallend vindt, een S775 CPU op een S478 moederbord? :+

Anyway, heb een tijdje terug voor mijn vader een S775 systeem gebouwd, P4 630 op een Intel D915PGN moederbord. Met de boxed cooler zat deze al rond de 45 graden idle, alleen het geluid was niet om aan te horen dus toen heb ik er een Arctic Freezer 7 opgezet. Resultaat: 50 graden idle, maar wel vrijwel onhoorbaar. En daar ging het om ;)

De moraal van dit verhaal is dus dat het gewoon hele warme processoren zijn. Zolang het binnen de limiet blijft die Intel opgeeft (en er geen instabiliteit, of, in het geval van de Pentium 4, throttling optreedt) is er feitelijk niks aan de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door NNF op 11-08-2005 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kick normaal geen oude topics maar vond het toch nog wel nuttig om dit te vermelden:

ik heb vandaag dan eindelijk een nieuwe cooler gekocht: de Zalman CNPS9500 LED

Zelfs met hele zware belasting (oa film renderen en tegelijk nog een aantal 'zaken') komt de temperatuur niet boven de 50 graden uit. Dus opgelost en misschien nuttig voor iemand met hetzelfde probleem.
Pagina: 1