Server opzetten, welke software gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.530 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een aantal dagen geleden een oude computer op de kop getikt met ongeveer de volgende specs:

Pentium I 133MHz
16MB
1.5GB HD
40x CD-Rom

Hier heb ik een Realtek netwerkkaartje ingestoken en een WLAN kaartje van Actiontec (Prism2).
Nu wil ik hiervan een FTP server maken die ook mijn internet verbinding doorgeeft, het liefst in windows.... maar Linux is ook een optie (mits het niet te moeilijk gaat worden om alles werkend te krijgen).

De server zal via het WLAN kaartje op het internet aangesloten worden via aan Linksys WRT54G router, en via een kabeltje aan mijn computer aangesloten worden.
Een kabel leggen van beneden naar boven is geen optie (mag niet van mijn ouders).

Nu is mijn eerste probleem het OS.
Indien ik nu windows wil gebruiken zal ik aangewezen zijn op windows 98 of windows 2000 (denk niet dat 200 goed zal lopen op deze computer), omdat mijn WLAN kaartje pas vanaf die windows versies werkt.
Linux... tjah, hier heb ik geen kaas van gegeten, ik zou ook helemaal niet weten hoe ik zou moeten beginnen, en van het internet word ik ook niet veel wijzer wat betreft hardware support.
Wel lees ik overal dat ik beter Linux voor een server kan gebruiken omdat dit nu eenmaal veel sneller zal werken.

Het 2e probleem is uiteraard de software.
Mijn voorkeur gaat uit naar Windows 98, deze is voor mij makkelijk te installeren en te onderhouden, echter lees ik vanalles over problemen zoals dat de FTP server niet werkt als je tegelijk het internet deelt met een andere pc.
Voor linux heb ik al een aantal leuke dingen gezien zoals Freesco etc., maar ik zit met m'n WLAN kaartje in m'n maag, ik denk namelijk dat deze niet zal gaan werken met bijv. Freesco.

Ik zit nu dus even met mijn handen in t haar omdat ik niets van Linux afweet, en ik ook geen software voor windows 98 kan vinden waarmee wel alles mogenlijk is wat ik wil.

Graag zou ik dus een softwarepakket willen hebben voor windows waarbij ik tegelijk een FTP server kan draaien en het internet kan delen.
Of ik wil graag weten hoe ik dit alles via Linux aan de praat kan krijgen.

De search en google hebben tot op heden nog geen uitkomst geboden... maar ik blijf uiteraard doorzoeken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DannyVersluis op 11-08-2005 16:10 ]

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

Tja een "gewone" debian-installatie does the trick, als je weet hoe je het moet doen ;)
Maak je over hardware-ondersteuning geen zorgen, alleen van de draadloze nic weet ik het niet. Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Je moet wel even achter de chipset zien te komen, wat ik zo op het 1e oog kan ontdekken is dat de volgende chipsets ondersteund worden:

-Cisco/Aironet
-Atmel
-Hermes
-Orinoco
-Strip
-Wavelan
-prism54

Grote kans dat het lukt dus.

Firewall kan ik je evt zo aan helpen, proftp voor ftp, evt apache voor web enzovoort. Debian met kernel 2.4.x deed het prima op jou systeempje (ben ook zo begonnen met linux), 2.6 heeft grotere hardware-ondersteuning.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:20
De prism2 chipset is prima ondersteund in Linux, volgens mij zijn er een drietal drivers voor te vinden en er zit er ook eentje in de vanilla kernel, ik geloof zelfs in de latere 2.4- reeks.

FreeSCO zou ik niet zo snel doen, die is meer bedoeld voor routertaken. Debian is meer geschikt hiervoor, maar voor zulke hardware is Slackware (geen ervaring mee persoonlijk, maar wordt beweerd) ook een goede keus.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Was dat niet de distro waar alles (iig het meeste) nog gecompileerd moet worden ? Tegen die tijd dat het syteem dat klaar heeft ben je 5 jaar verder ofzo ;)

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:55:
Was dat niet de distro waar alles (iig het meeste) nog gecompileerd moet worden ? Tegen die tijd dat het syteem dat klaar heeft ben je 5 jaar verder ofzo ;)
Nee hoor, da's Gentoo :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
je zou ook aan een freeBSD achtig iets kunnen denken.
Verder kan ik me voorstellen dat alternatieve OSen wat moeilijk over komen, maar voor de meeste OSen zijn uitgebreide forums en howto's te vinden. Ik heb zelf als noob met archlinux lopen spelen, wat redelijk op de command line is gericht, en het viel mij allemaal reuze mee. Zeker hardware detectie. Heb wel geen wireless.
Als je wilt weten of de hardware detectie werkt zou je een knoppix live cdtje kunnen maken. Kan je zien wat er allemaal zonder problemen wordt gedetecteerd.
Succes!

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Jaap-Jan
@DannyVersluis, als je inderdaad aan een alternatief OS wilt beginnen, dan kun je zo'n beetje de startpost kopiëren in dit topic: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

• DannyVersluis
  • Niet online
Gezien jullie reacties ga ik waarschijnlijk voor FreeBSD (of is er een reden om toch een andere te nemen), ik zie namelijk dat hij niet teveel van een systeem vraagt, en dat mijn WLAN kaartje gewoon zou moeten werken.

Ik neem aan dat alle software dat op bijvoorbeeld Debian werkt dit ook op FreeBDS doet? (proftp, apache)

Nu hoef ik dus eigenlijk nog maar 1 ding te weten voor ik in Linux kan gaan knutselen, en dat is hoe ik mijn internet verbinding door kan sturen naar een andere computer...
Heeft Linux hier een mooi iets voor ingebouwd zoals windows, of zal ik een appart programma nodig hebben?

Vanavond ga ik pas aan de slag, dus tips blijven welkom. ;)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wellicht kan je ook even kijken naar ClarkConnect, das iets minder leuk spelen met Linux, maar wel erg handig. Is niet moeilijk, installeren is in een wip en een zucht gebeurd en je kan zelf aangeven welke taken je servertje gaat krijgen. Ook het latere beheer kan veelal via webinterface. Weet niet of je systeempje zo krachtig genoeg is.

• Sallin
  • Niet online
FreeBSD is geen linux trouwens,
Here are some examples of the environments in which FreeBSD is used:

Internet services. Many Internet Service Providers (ISPs) find FreeBSD ideal, running WWW, Usenet news, FTP, Email, and other services. Ready-to-run software like the Apache web server or the ProFTPD FTP server make it easy to set up a business or community-centered ISP. Of course, with FreeBSD's unbeatable networking, your users will enjoy high speed, reliable services.

Bron

This too shall pass

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:26
Windows 98 zou ik in ieder geval niet doen, dat wordt dagelijks je server resetten.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Gentoo Linux...

Gewoon super. makkelijk updaten en stabiel!

• DannyVersluis
  • Niet online
Gentoo Linux zal niet gaan werken op deze computer (heeft 48-64MB RAM / 4GB HD nodig)

Clarkconnect ziet er heel goed uit!
Deze heeft echter een 200MHz proc. nodig en 256MB geheugen.
Of zal dit toch gewoon lekker kunnen gaan werken met mijn systeem? (wellicht ga ik over een tijdje wat meer geheugen erin stoppen).

Nu zit ik te twijfelen tussen Clarkconnect en FreeBSD.
Clarkconnect is zo te zien gemaakt voor de dingen die ik ermee zou willen doen...
Misschien zijn er nog alternatieven die hetzelfde kunnen, maar die veel minder nodig hebben?
Maar waarom is FreeBSD geen Linux, ik snap dat hij voor bepaalde doeleinden ontworpen kan zijn, maar dit wil toch niet zeggen dat het geheel niet op Linux draait?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

FreeBSD is een compleet ander OS, dat sommige commando's overeenkomen omdat het allebeide geent is op UNIX wil niet zeggen dat het één laken uit een pak is hoor ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Sallin
  • Niet online
What is FreeBSD?
FreeBSD is an advanced operating system for x86 compatible (including Pentium® and Athlon™), amd64 compatible (including Opteron™, Athlon 64, and EM64T), Alpha/AXP, IA-64, PC-98 and UltraSPARC® architectures. It is derived from BSD, the version of UNIX® developed at the University of California, Berkeley. It is developed and maintained by a large team of individuals. Additional platforms are in various stages of development.

bron is http://www.freebsd.org/
Het is net als linux gebaseerd op unix, maar het is geen linux. Je kan echter een hoop wat je met linux kan doen, ook met BSD doen.

@Pim. je typt duidelijk sneller :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sallin op 12-08-2005 13:18 . Reden: betere zinsconstructie ]

This too shall pass

Verwijderd

*Allereerst, Sorry voor deze enorme kick*

Ik zelf zit ook met een soort gelijk probleem, ik heb van een vriend van mijn vader een oude computer gekregen, een Pentium II met 64MB ram geheugen. Optioneel kan ik er nog 128 of meer bijzetten. Ik heb daartoe de beschikking tot een 13GB hardeschijf waarop ik dan fileserver laat werken. Hierop komen grotendeels Documenten te staan of kleine Jpegjes ( max bestandgrote 1mb)

Ik wil er ook een mail server op laten draaien, zodat alle users in huis eigenlijk een intern mail adres krijgen. Een ftp server en een fileserver, een printserver is niet nodig want deze heb ik al op mijn router.

Kort samengevat wil ik dus de volgende functies
-Fileserver
-Mail Server
-Firewall
-Windows op laten starten van netwerk en met roaming profiles gaan werken ( OPTIONEEL )

Dit wil ik laten doen door het programma Clarkconnect, maar mijn grote vraag daarover is of dit wel een stabiel iets is. De server gaat 24/7 draaien, en misschien in de nachten uit staan

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Hij gaat 24/7 draaien, maar 's-nachts misschien niet? :?

Wil je persé op Windows draaien of is *nix ook een optie? Indien het laatste: kijk eens in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Ik ben zeer te spreken over Clarkconnect. Duidelijk, makkelijk, en vrij licht os dus draait al snel op oud systeempje.

draait hier al jaartje op server (voornamelijk file server)

server is ook simpel dingetje

2x pentium 2 350 mhz
256 mb geheugen
1 10 gb schijf
2 76.9 gb scsi schijven :9

draait nu al 8 weken non stop.

En eigenlijk nog nooit geen problemen gehad

Ben zeer te spreken over de webinterface om alles in te stellen. (hoef ik nie op saaie/koude voorzolder te gaan zitten om wat te klooien met instellingen :Y)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:14:
Een hele hoop en;

Ben zeer te spreken over de webinterface om alles in te stellen. (hoef ik nie op saaie/koude voorzolder te gaan zitten om wat te klooien met instellingen :Y)
Iedere Linux distro heeft ondersteuning voor SSH toch ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:03:
Pentium II met 64MB ram geheugen. Optioneel kan ik er nog 128 of meer bijzetten. Ik heb daartoe de beschikking tot een 13GB hardeschijf waarop ik dan fileserver laat werken.

-Fileserver
-Mail Server
-Firewall
-Windows op laten starten van netwerk en met roaming profiles gaan werken ( OPTIONEEL )
Mijn SuSE 8.2 met met 256MB snort gewoon lekker. Samba voor file and profileserver. Postfix als meel server en de "standaard" SuSEfirewall2 als firewall. Verder weet heb ik een andere testserver waar naar mijn tevredenheid nu Debian op draait.
ChaserBoZ_ schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:42:
[...]
Iedere Linux distro heeft ondersteuning voor SSH toch ?
Jep, maar sommige mensen kunnen niet zonder grafische ondersteuning... Alle commando's invoeren, pff is erg ingewikkeld (Disclaimer: Ik wil niet zeggen dat hier iemand zo erg is, ik heb het alleen meegemaakt)

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-04 23:29
Clarkconnect is geweldig, absoluut. Voor een P133 met 16mb wordt het wel erg zwaar - op een netserver E50, pII300 met 320mb is het al vrij sloom - dus ik zou persoonlijk iets anders zoeken.

code:
1
2
3
4
5
6
Hardware Guidelines
RAM and CPU     <5 users    5-10 users  10-50 users     50-200 users
Processor/CPU   200 MHz     750 MHz     1.2 GHz     2 GHz
Memory/RAM  256 MB  512 MB  1 GB    2 GB
Hard Disk    
Hard Disk   Installation and logs require 1 GB - optional storage is up to you.

Om je internet te routeren/delen en ook je wireless netjes te regelen zou je op zo'n machientje m0n0wall kunnen draaien; dat zal waarschijnlijk perfect werken. Mits je Wireless kaart ondersteund wordt natuurlijk. Deze software is makkelijk even te testen omdat de software van cd kan draaien en dan zijn configuratie op een floppy opslaat. Je hebt dan deze iso nodig. Als de distro je bevalt kun je later even uitzoeken hoe e.e.a. naar je hdd gezet kan worden.

Als je ook FTP wilt draaien zou misschien pfsense interessant kunnen zijn. Da's gebaseerd op m0n0, maar is bedoeld om vanaf een hdd te draaien en kan ook ftp server spelen.Is wat uitgebreider. Hoe dat op jouw systeem draait weet ik niet; men raadt over het algemeen aan een PII te gebruiken en ongeveer 128mb of meer :-)

Als ik jou was zou ik echt m0n0 even proberen; dat werkt echt super en is vrij licht. Mocht je geheugen tekort komen; ik heb nog wel wat EDO liggen :_)

edit; volgens mij is de m0n0wall site even down....

[ Voor 37% gewijzigd door garp op 06-11-2005 15:44 ]

• garp
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:03:
*Allereerst, Sorry voor deze enorme kick*

Ik zelf zit ook met een soort gelijk probleem, ik heb van een vriend van mijn vader een oude computer gekregen, een Pentium II met 64MB ram geheugen. Optioneel kan ik er nog 128 of meer bijzetten. Ik heb daartoe de beschikking tot een 13GB hardeschijf waarop ik dan fileserver laat werken. Hierop komen grotendeels Documenten te staan of kleine Jpegjes ( max bestandgrote 1mb)

Ik wil er ook een mail server op laten draaien, zodat alle users in huis eigenlijk een intern mail adres krijgen. Een ftp server en een fileserver, een printserver is niet nodig want deze heb ik al op mijn router.

-Fileserver
-Mail Server
-Firewall

Dit wil ik laten doen door het programma Clarkconnect, maar mijn grote vraag daarover is of dit wel een stabiel iets is. De server gaat 24/7 draaien, en misschien in de nachten uit staan
ClarkConnect is absoluut stabiel, als je hardware dat tenminste ook is. Het is gebaseerd op CentOS 4.x tegenwoordig volgens mij, wat weer een rebuild is van Red Hat Enterprise Linux 4. Dat zit dus wel snor.

Ik zou zeker de 128MB er nog even bij prikken; dat is altijd lekker.

Verwijderd

pven schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:05:
Hij gaat 24/7 draaien, maar 's-nachts misschien niet? :?

Wil je persé op Windows draaien of is *nix ook een optie? Indien het laatste: kijk eens in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5
Dat klinkt inderdaad een beetje vaag wat ik daar zeg. ik bedoel eigenlijk zo: De server gaat 24 per dag draaien 7 dagen in de week, maar als het bijvoorbeeld niet nodig is, dat deze dan uit gaat ( denk hierbij aan vakanties en eventuele andere dagen dat ik er niet ben)

• garp
*nix / *BSD kan prima uitgezet worden vanaf de commandline; halt is het commando dat je even moet onthouden voor die gelegenheden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door garp op 06-11-2005 17:38 ]

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 22:54
Draai zelf al heel lang freesco 0.3.4 op een cyrix 120 MHz met 32 Mb geheugen, voor file-sharing (samba), webservertje (toegang met password) en FTP. Een mail-server is er goed bij te installeren

Het systeem is zeer stabiel te noemen, draait 24/7. Laatste reboot 14 oktober omdat het even uit is geweest tijdens mijn vakantie.

Freesco biedt heel veel mogelijkheden en is uiterst "slank".

succes!
Pagina: 1