Toon posts:

Thinkpad AND proc. AND vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al langere tijd aan het kijken naar een laptop. Ik zou graag een laptop hebben die ik kan configuren naar mijn specifieke wensen. Tot dusver niets nieuws, dat willen wij allemaal wel.

Laat ik een beeld geven van het soort gebruik dat ik met de laptop wil uitoefenen. Hiermee maak ik het gehele verhaal wat duidelijker.

Gebruik:
Ik heb opzich niet een hele snelle laptop nodig voor het dagelijks gebruik. Ik werk voornamelijk in de console wat bij mij een zwart-grijs verhouding is, dus grafische kaart kan mij niets schelen. Het enige waar ik een snelle pc voor wil hebben is omdat ik veel software compileer voor mijn linux programma's en geen behoefte heb aan te lange wachttijden. Daarnaast vind ik een goede wireless connectie ook zeer welkom gezien het feit dat ik voornamelijk wireless zal gaan werken.

Ideale laptop voor mij:
  1. Stevige/duurzame behuizing;
  2. Krachtige processor voor snelle compilatie;
  3. 14 inch scherm
  4. >= 1GB RAM zodat ik geen swap-partitie hoef te activeren;
  5. Laag gewicht;
  6. Alleen vol verbruik tijdens maximale belasting, dus verschillende frequentie scaling kunnen toepassen. 90% van de tijd zal mijn processor zo'n 5% belast worden voor het lezen in mijn links textbrowser.
Nu zit ik al langere tijd te denken aan het volgende:

Opzet:
Mijn plan is om een tweedehands thinkpad T-serie te kopen en daar de tragere processor uit te halen en er een snellere in te zetten --> bijvoorbeeld deze

ik vraag mij al langere tijd af in hoeverre het mogelijk is om zelf onderdelen van een laptop (thinkpad) te vervangen. Alles is mogelijk, maar ik bedoel dan sec de moelijkheidsgraad van het inbouwen en de beschikbaarheid van de onderdelen. En ja ik bouw mijn workstation's zelf dus ik heb wel enige ervaring.

Maar hoe zit het met het vervangen van de processor, interne wifikaart of zelfs het mobo. De processor (pentium M-7**) zijn gewoon los te koop. Ik zie alleen geen mobo's of interne wifi modules staan. Tenzij ik natuurlijk IBM zelf ga benaderen, maar dan betaal ik waarschijnlijk de hoofdprijs.

Kortom:
  1. Thinkpad t41/t42 aanschaffen
  2. processor
  3. oude interne wifimodule 802.11 a/b vervangen voor een a/b/g/
  4. evt zelfs moederbord vervangen dat beter "matcht" met processor-geheugen combi
Ik wil totaal zo'n 750-1000 euro uitgeven voor de laptop. Bedrag geheel afhankelijk van configuratie uiteraard. Met de nieuwste pentium-M processor kan de prijs aardig omhoog schieten.

Vragen:
  1. Zie ik iets over het hoofd in de pricewatch?
  2. Kan/wil iemand mij van goed advies voorzien?
  3. Heeft iemand dit al eens eerder gedaan?
Ja, ik kan de benodigde onderdelen wellicht door een servicecenter laten vervangen, maar dan worden de kosten denk ik zo hoog dat ik net zo goed een hele nieuwe thinkpad t42/t43 kan aanschaffen. Niet echt de opzet van het verhaal als je goed opgelet hebt ;) .

Tot slot, waarom niet direct een nieuwe thinkpad voor 1500 euro kopen?
  1. prijs
  2. begin 2006 komt de dualcore Yonah processor's, dus nu extra hard afschrijven
  3. nieuwe: case/finger print/CD/DVD combo/adapter/XP-Prof licentie/snelle veel verbruikende grafische kaart/ dat niet direct nieuw hoeft te zijn, laat staan dat ik "finger print" of Windows XP gebruik.
Alvast dank voor eventueel nuttig advies, danwel voor het lezen van dit verhaal.

Verwijderd

Het nadeel wat ik direct zie is dat 2e hands laptops relatief prijzig zijn, en losse mobile CPU's nou ook niet echt erg voordelig zijn. Door deze combinatie wordt het erg lastig om voor de gestelde prijs klaar te zijn.

Je noemt voornamelijk wireless en lichtgewicht; ik ga ervan uit dat je dus veel onderweg zal zijn. Mocht een 12" scherm ipv 14" dan geen probleem zijn, zou je kunnen kijken naar een ultra-portabel van rond de 1300,=
pricewatch: MSI Megabook S260-027NL (P-M 730; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 12,1"TFT; WXP Home)
pricewatch: MSI Megabook S270B (Turion MT-30; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 12,1"TFT; WXP Home)
(Één van deze is met Turion64, waar je straks dus ook 64bit code mee kan compilen/testen. De P-M ondersteunt dit niet.)

Ten opzichte van de 1000,= die jij stelt voor een 2e hands die je wil verbouwen, ofwel risico + geen garantie + geen support, vind ik die 300,= meerprijs zeker te verantwoorden.

Anders:
pricewatch: HP Pavilion DV1138EA (P-M 725; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 14" TFT; WXP Home)
Uitbreiden naar 1Gb en je zit ook ca. aan de 1000,=

Kortom, ik voorzie problemen om binnen de gestelde prijs een 2e hands P-M 7xx compatible laptop te vinden én dan nog een losse nieuwe CPU erbij te kopen. Je hebt ook nog eens geen garantie en support.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Floppus,

je hebt wel degelijk een punt. Alleen denk ik niet dat een HP of MSI kan tippen aan een thinkpad wat betreft kwaliteit.

Ik heb idd ook zitten kijken naar de Turion. Punt is dat het verbruik, naar dat ik gelezen heb, toch hoger ligt dan de Pentium-M. Hoewel beide d.m.v. frequentie scaling goed terug te schroeven zijn :) . Helaas is de Turion niet beschikbaar in de Thinkpad.

Maar om op de MSI terug te komen. Ik heb al wel het één en ander gelezen om een juiste keuze mbt het merk te maken . Thinkpad T en X serie hebben een goede kast en toetsenbord. Dit is wat ik mis bij andere merken. Met uitzondering van de Powerbook, maar dat is nu "nog" geen optie gezien de PowerPC architectuur. Het aantal programma's onder linux voor de PowerPC is vrij summier. Maar komende tijd gaat dat x86 worden wat dan een optie zal zijn gezien de kwalteit powerbook.

Edit: Ik kan een t41 Pentium-M 1.4 Ghz kopen voor 650 euro. Dus opzich is het 2e hands wel te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:08 ]

Verwijderd

Ik denk dat je zeker gelijk hebt wat betreft de kwaliteit van de Thinkpads, maar als er binnen je gestelde eisen geen mogelijkheden blijken, dan zal de consessie uit de lengte of de breedte moeten komen.
Voor mij persoonlijk zouden zaken als behuizing (Kwestie van met beleid mee omgaan) en toetsenbord (alles went/extern opvouwbaar) een lagere prioriteit hebben dan performance en de zekerheid van minimaal 2 jaar garantie.

In ieder geval zou je de V&A advertenties nog na kunnen lopen:
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/16637
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/15519

Verwijderd

Topicstarter
"zal de consessie uit de lengte of de breedte moeten komen"
Ach ja, consessies zijn altijd het moeilijkst :P

Maar dan blijft de vraag staan: zijn er mensen die de processor/mobo van hun laptop vervangen/upgraden?

Het lijkt erop alsof iedereen het laat repareren. Valt me dan toch tegen. Dan vraag ik mij weer of, waarom wordt de Pentium-M boxed verkocht? Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen is voor de "desktop" toepassing die ik wel eens lees.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 16:26 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Let erop dat laptops meestal op een bepaalde warmte generatie zijn gebouwd. Als jij opeens een meer hitte-producerende cpu erin zet, snellere harddisk (die meer hitte maakt) e.d. kan je hier problemen mee gaan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:29:
Let erop dat laptops meestal op een bepaalde warmte generatie zijn gebouwd. Als jij opeens een meer hitte-producerende cpu erin zet, snellere harddisk (die meer hitte maakt) e.d. kan je hier problemen mee gaan krijgen.
Klopt. Ik wilde mij daarom ook beperken tot slechts een snellere processor die destijds ook binnen de betreffende serie geproduceerd werd.
Pagina: 1