[Ervaringen] Ovislink MU-5000FS

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Graag zou ik ervaringen uitwisselen over de Ovislink MU-5000FS. Dit is een NAS met 2 USB poorten met SAMBA, FTP en sheduled downloading.

Afbeeldingslocatie: http://www.ovislink.com.tw/MU-5000FS.JPG

informatie en specificaties: http://www.ovislink.com.tw/MU-5000FS.htm
ovislink mu-500fs in de tweakers.net pricewatch

Het eerste model model heeft een levensduur van 1 dag gehad toen ik met installatie en verhuizing het kabeltje van de adapter van de Maxtor Onetouch USB schijf per abuis in het gaatje van de Ovislink prikte. Deze was een paar voltjes hoger en een ranzige geur kwam uit het apparaatje. Hij deed het wel nog maar waarschijnlijk was de USB controller beschadigd, geen enkel usb apparaat werd nog herkend.

Het nieuwe model herkent alle usb apparaatjes prima. USB sticks en externe schijven zijn geen probleem. Een probleem is alleen de netwerkverbinding. Deze heeft een maximum van 3,5 MegaByte per seconde en is erg instabiel. Een firmware update naar versie MU-5000FS Firmware v1.20, 2005/4/29 verhielp het probleem niet.

Hieronder een plaatje van DU Meter die het "springerige" van het kopieren van 4 bestanden van 730Mb weergeeft. De maxsnelheid is niet te zien op het plaatje maar was 3,5MByte/s. Niet geweldig maar dat is wel een normale snelheid die ik hier meestal haal. Naar een andere server haal ik die 3,5MByte/s ook maar dan constant. Niet zo instabiel.

Afbeeldingslocatie: http://x1.putfile.com/8/22207581760.gif
link naar plaatje

Ik vraag me af of meer mensen dit probleem hebben en wat hun gemiddelde doorvoersnelheden zijn.

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Om het verschil nog wat duidelijk te maken tussen kopieren naar een "gewone" server en een schijf die middels de Ovislink is aangesloten nog een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://x1.putfile.com/8/22208124168.gif

links zie je het kopieren naar een USB schijf via de Ovislink
midden zie je kopieren naar eeen USB schijf via de Ovislink + kopieren naar een schijf op een "gewone" server
rechts zie je het kopieren naar een schijf op een "gewone" server...

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-03 08:18
Ik denk, dat je met de 3,5 MB/s nog hoog zit...
Ik heb een aantal keren zitten meten en kom gemiddeld met een snelheid van 1,30 Mb per seconde...

Dit is VEEL te traag voor zo'n apparaat lijkt mij.
100Mbit netwerk verbinding zou in praktijk toch 10 Megabyte moeten kunnen halen (of in ieder geval in die buurt)

De snelheid van het USB apparaat, kan het niet aan liggen, aangezien die met USB 2 zijn uitgerust.
Als ik die direct op de PC aansluit, krijg ik met een USB stick 8 Mb/s en met mijn harddisks 15/20 MB per seconden.

Ik had Ovislink al meerdere keren hierover gemaild, maar kreeg antwoorden terug dat dat normaal zou zijn....

Ik zag toevallig net dat er een firmware versie 1.40 staat op hun site, maar maar je begrijpt al....
Het maakt echt NIETS uit.
Er staat niet eens een changelog bij.

Wel zie ik op hun site iets staan dat er een versie 2 ofzo zou zijn met snellere NEC chip...
Ik zie dit apparaat als een miskoop.....

Verwijderd

joostman schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 14:11:
Ik denk, dat je met de 3,5 MB/s nog hoog zit...
Ik heb een aantal keren zitten meten en kom gemiddeld met een snelheid van 1,30 Mb per seconde...

Dit is VEEL te traag voor zo'n apparaat lijkt mij.
100Mbit netwerk verbinding zou in praktijk toch 10 Megabyte moeten kunnen halen (of in ieder geval in die buurt)

De snelheid van het USB apparaat, kan het niet aan liggen, aangezien die met USB 2 zijn uitgerust.
Als ik die direct op de PC aansluit, krijg ik met een USB stick 8 Mb/s en met mijn harddisks 15/20 MB per seconden.

Ik had Ovislink al meerdere keren hierover gemaild, maar kreeg antwoorden terug dat dat normaal zou zijn....

Ik zag toevallig net dat er een firmware versie 1.40 staat op hun site, maar maar je begrijpt al....
Het maakt echt NIETS uit.
Er staat niet eens een changelog bij.

Wel zie ik op hun site iets staan dat er een versie 2 ofzo zou zijn met snellere NEC chip...
Ik zie dit apparaat als een miskoop.....
Ik heb de MU-5000FS A2 met de betere snellere NEC USB Chip maar het is nog steeds bagger over een kopieer slag van 160MB doet hij bijna 2 minuten en wat nog ik nog erger vind is het browsen door een grote hoeveelheid bestanden gaat ook erg traag elke keer een vertraging heel irritant en soms bij het kopiëren van een groot bestand verlies ik gewoon netwerk verbinding en het MODE lampje is dan rood en power off lost dat weer op.
De MU-5000FS A2 lost ook het probleem niet op dus het ligt zeker niet aan het Media maar aan die Samba ballen. :(

• b.art
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb hem laatst 2e hands gekocht voor 25euries :P

Opzich ben ik er wel te vreden mee, maar ik krijg vooralsnog de ftp-server niet aan de praat.. in PASV-mode stuurt hij zn eigen lan-ip mee, waarmee de remote client dus uitraard geen verbinding mee kan krijgen..
ben nog hard aan het zoeken om dat probleem optelossen (ervaringen iemand??)

verder bevalt hij mij goed, en heb ik geen probs met lage snelheden (alleen met brakke cd-rw's maar das duh) of dat die wegvalt of stuff like that..

wanneer ik de ftp-server aan de praat krijg (waarvoor ik hem heb gekocht) dan ben ik tevreden :)

versie 1.40? versie 1.30 zul je bedoelen?

[ Voor 5% gewijzigd door b.art op 04-11-2005 20:06 ]