[XP] Legale key, hoe te gebruiken?*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.563 views sinds 30-01-2008

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
Ik heb bij mijn tante windows opnieuw moeten installeren omdat er veel virussen op de pc zaten.

Ze hebben hun pc gekocht als OEM geloof ik, bij de mediamarkt.

De pc is dan ook voorzien van een officiele windows XP key. Ik heb deze opgeschreven, en toen ik windows wilde installeren bleek dat de recovery, of installie cd kwijt was. Ik heb vervolgens een "illegale windows versie gedownload", met de intentie de officiele code te gebruiken.
Van de cd mag je namelijk 10.000 kopieen maken, zolang je maar niet de code kopieert. De code die ik nu heb is legaal, dus ik dacht dat ik gewoon de illegale kon installen en dan registeren met de legale.

Na de installatie bleek de code niet te werken. Na nadere inspectie kwam ik erachter dat hun een home-key hebben, en ik professional geinstalleerd heb. Alles werkt overigens gewoon (ik typ dit vanaf hun pc in firefox), maar het zit me dwars dat zij nu een illegale versie hebben.

Hoe kan ik de offciele key instellen? Als ik dat doe dan beschik een over een legale installatie, of zie ik dit verkeerd?

Als ik hiervoor home moet installeren, dat maakt niet uit, zolang ik het maar weet.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

XP Home installeren met die key. Als je 'n illegale key had gebruikt op XP Home dan had je simpelweg de key kunnen wijzigen, maar XP Pro en XP Home keys zijn verschillend :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-03 10:13
probeer dan home te installeren, en laat het ons dan nog ff weeten

PSN: djmurcielago

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Faust schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:39:
Als ik hiervoor home moet installeren, dat maakt niet uit, zolang ik het maar weet.
Doe maar. :)

ARME AOW’er

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Nvidiot schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:40:
XP Home installeren met die key. Als je 'n illegale key had gebruikt op XP Home dan had je simpelweg de key kunnen wijzigen, maar XP Pro en XP Home keys zijn verschillend :)
klopt helemaal :)

je moet in google maar eens op zoek naar windowsxp keychanger ;) geeft je genoeg results ;)

Wabbawabbawabbawabba

• E-Vix
  • Laatst online: 26-03 15:24

E-Vix

Nu met sneeuw!

Sowieso zit je met dat je een key hebt voor Windows XP Home en dat je XP Professional geinstalleerd hebt. Dat gaat al nooit werken. Al had je dan Windows XP Home gehad, dan had je ook nog eens een keer de goede versie van Windows XP Home moeten hebben, namelijk de OEM versie.
De key had je niet op hoeven te schrijven overigens. Deze hoort op een sticker te staan die op de zij/onder/achterkant van de kast is geplakt. Zit deze sticker er niet op dan is het alsnog een illegale versie. Die sticker is namelijk je licentie.
Zoek de sticker op, klim in de telefoon en bel Microsoft op. Zij kunnen je als het goed is tegen geringe kosten een nieuwe installatiecd opsturen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt dus betaald voor WinXP home, maar wilt met dezelfde key legaal WinXP pro draaien? Dat kan gewoon niet.

• Faust
Ik ga meteen home installeren.

Alleen een probleem nu, hoe kom ik aan een installatie cd?

Ik zit er aan te denken om een te downloaden vanaf een torrentsite;
voordat je denkt "ILLEGAL ILLEGAL!!!", een cd zonder code is toch gewoon legaal? aangezien je die niet kan gebruiken (zonder legale code).

Voor alle duidelijkheid, ik wil er zeker van zijn dat een kopie installeren met een legale key legaal is, dit heeft niks met piracy te maken.

Als mijn methode wel legaal is, hoe kan ik een originele cd dan terugkrijgen?

Verwijderd

Ook dat werkt niet altijd. Ik heb een sony vaio laptop met legale xp pro key voor de bijgeleverder engelstalige cd's. Hiermee wordt ook allerlei sony software geinstalleerd die ik liever niet erop heb (gare bluetooth software die niet met ipaq's werken bijv.) Als ik echter gewoon xp pro uk installeer vanaf een andere cd werkt de key niet. Ik denk dat het toch te maken heeft met verschillende versies (corporate, oem, retail etcc..) Heeft iemand misschien een oplossing om toch legaal xp te kunnen installeren vanaf een standaard installatie cd?

• Faust
E-Vix schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:45:
Sowieso zit je met dat je een key hebt voor Windows XP Home en dat je XP Professional geinstalleerd hebt. Dat gaat al nooit werken. Al had je dan Windows XP Home gehad, dan had je ook nog eens een keer de goede versie van Windows XP Home moeten hebben, namelijk de OEM versie.
De key had je niet op hoeven te schrijven overigens. Deze hoort op een sticker te staan die op de zij/onder/achterkant van de kast is geplakt. Zit deze sticker er niet op dan is het alsnog een illegale versie. Die sticker is namelijk je licentie.
Zoek de sticker op, klim in de telefoon en bel Microsoft op. Zij kunnen je als het goed is tegen geringe kosten een nieuwe installatiecd opsturen.
de sticker zit op de achterkant en 90 graden gedraaid, ik heb hem voor mijn gemak opgeschreven.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Van de cd mag je namelijk 10.000 kopieen maken, zolang je maar niet de code kopieert. De code die ik nu heb is legaal, dus ik dacht dat ik gewoon de illegale kon installen en dan registeren met de legale.
Dat word vaak gezegd maar dat is niet zo. In tegenstelling tot muziek mag je in Nederland geen copieen van software voor jezelf / backup maken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Faust
Bor de Wollef schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:48:
[...]

Dat word vaak gezegd maar dat is niet zo. In tegenstelling tot muziek mag je in Nederland geen copieen van software voor jezelf / backup maken.
op mijn word 2000 nl offcial cd staat

"maak geen illegale kopien van deze cd",

een kopie mag volgens mij wel, maar een illegale kopie mag dus niet. Illegaal is voor iemand anders denk ik dan. :)

• E-Vix
  • Laatst online: 26-03 15:24

E-Vix

Nu met sneeuw!

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:46:
Ook dat werkt niet altijd. Ik heb een sony vaio laptop met legale xp pro key voor de bijgeleverder engelstalige cd's. Hiermee wordt ook allerlei sony software geinstalleerd die ik liever niet erop heb (gare bluetooth software die niet met ipaq's werken bijv.) Als ik echter gewoon xp pro uk installeer vanaf een andere cd werkt de key niet. Ik denk dat het toch te maken heeft met verschillende versies (corporate, oem, retail etcc..) Heeft iemand misschien een oplossing om toch legaal xp te kunnen installeren vanaf een standaard installatie cd?
Je image terug zetten en dan zoeken naar de map I386. Deze staat waarschijnlijk in de root van je C drive. met deze map een Windows XP cd maken (even Googlen en de FAQ hier raadplegen hoe je hem bootable kan maken) en dan vervolgens vanaf die CD installeren. Als het goed is moet dat nu werken.
Anders kan je ook zoeken naar een OEM cd. Deze moet je code ook accepteren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je kunt gewoon met een illegale versie van XP Home de installatie gaan uitvoeren en je legale key invoeren.

Als Bor de Wollef gelijk zou hebben dan heb ik een probleem. De originele CD zie ik hier liggen maar ook de kopie die ik ervan heb gemaakt om mee te installeren. Een keer over een originele Windows CD heen gereden met mijn bureaustoel zonder dat ik een backup voor eigen gebruik had. Dat gebeurt me dus nooit meer.

ARME AOW’er

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:00
Mensen, er wordt hier een cruciale fout gemaakt.

Er zijn diverse versies van XP home en pro.

Allen met hun eigen keys.

XP home retail
XP home oem
XP home volume

en

XP pro retail
XP pro oem (niet zeker)
XP home volume.

Als je een stikker op je pc hebt zitten is het nooit een volume. Maar kan het dus een van die 2 andere zijn.

Bij retail wordt een gebruikshandleiding geleverd. Bij oem alleen een klein kaartje / foldertje.

Als je op de cd ook drivers etc hebt of als die gelijk mee geinstalleerd worden heb je vrijwel altijd een OEM.

Bovendien kan een oem niet over een bestaande instalatie heen.

• Faust
Dus wat ik zeg:

"download willekeurige xp home nl (service pack 1?) cd vanaf torrentsite

installeer met hun legale xp home nl key deze cd.

et viola!"

is legaal?

edit: op bovenstaande reactie

ik heb hier wel hun xp boekje, dit telt 16 bladzijdes, is groen, er er staat in het rood op alleen voor levering bij nieuwe pc's en er staat versie 2002, misschien kunt u mij zeggen wat dit voor versie is?

[ Voor 43% gewijzigd door Faust op 11-08-2005 15:03 ]

• Bor

Bor

Guardian Angel schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:54:
Je kunt gewoon met een illegale versie van XP Home de installatie gaan uitvoeren en je legale key invoeren.

Als Bor de Wollef gelijk zou hebben dan heb ik een probleem. De originele CD zie ik hier liggen maar ook de kopie die ik ervan heb gemaakt om mee te installeren. Een keer over een originele Windows CD heen gereden met mijn bureaustoel zonder dat ik een backup voor eigen gebruik had. Dat gebeurt me dus nooit meer.
Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd, MP3-muziekbestand of film. Deze uitzondering geldt echter niet voor computerspellen en andere software.

Verwijderd

Gewoon voor 30 Euro een vervangende cd aanvragen bij Microsoft Nederland.

Verwijderd

Sowieso niet slim om de recovery van de schijf te hebben verwijderd, daar staan gelijk alle stuur progamma's etc in. Begrijp ook niet waarom er geen recovery cd's bij zitten, tenzij het een merkloze is. Vaak is het zo dat je zelf een recovery cd/dvd back up moet branden van je recovery op je schijf.

In dit geval zou ik even de Mediamarkt bellen en vragen wat het beste te doen is. Als je straks wel een home werkend heb wil het nog steeds niet zeggen dat je door de update screener komt van MS. Zou lullig zijn als je zoveel moeite heb gedaan, achteraf voor niks ;)
Zitten ze straks weer vol met virussen en spyware. Gelijk ff goeie beveiligingssoftware erop zetten, ook wel handy voor ze en alles op auto update en auto screenign zetten.

Vraag me alleen af, zat de recovery op een aparte partitie of gewoon op de C schijf ? Tip : Volgende keer eerst ff goed kijken en vragen wat er allemaal meegeleverd is, in de gebruiksaanwijzing zal heus wel het 1 en ander hebben gestaan !

Succes

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

...
Van de cd mag je namelijk 10.000 kopieen maken, zolang je maar niet de code kopieert.
...
Beetje ot, maar toch:

Ik heb de licentievoorwaarden van MS nooit doorgenomen, maar het lijkt mij heel vreemd als MS dat zegt. Normaalgesproken mag je software namelijk alleen kopieren als het noodzakelijk is voor het gebruik ervan of als je er natuurlijk toestemming voor hebt van de rechthebbende.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bor de Wollef schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:02:
[...]
Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd, MP3-muziekbestand of film. Deze uitzondering geldt echter niet voor computerspellen en andere software.
OK, een leverancier zet XP op de HD die je zelf kunt branden, dat is vrij normaal, en achterop de PC de bekende sticker.... hoe moet je daar dan mee omgaan?

ARME AOW’er

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:00
Als ik mij niet vergis was het in Nederland niet illigaal om te downloaden. Alleen uploaden mag niet. Ze kunen zo veel op die CD zetten.

Reactie op Elia: Dat lijkt mij de OEM.

En wat betreft de service packs, als je handig bent slipstream je SP2 op de CD alvorens te installeren. Een van de vele mogelijke tutorials: http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal aan een matchende media (CD) moeten komen om een installatie te doen met de key die jij hebt :) Het gemakkelijkste gaat - imho - zijn om contact op te nemen met MS danwel Mediamarkt om vervangende media te vragen :)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:14
nijn-01 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:08:
Als ik mij niet vergis was het in Nederland niet illigaal om te downloaden. Alleen uploaden mag niet. Ze kunen zo veel op die CD zetten.

Reactie op Elia: Dat lijkt mij de OEM.

En wat betreft de service packs, als je handig bent slipstream je SP2 op de CD alvorens te installeren. Een van de vele mogelijke tutorials: http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm
Het is niet illegaal om films en mp3's te downloaden. Dit is een andere verhaal bij software en games, daar mag het namelijk niet. :) Maargoed, dit had je ook kunnen vinden op www.bigweb.nl en andere topics die hier over gaan :)

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

nijn-01 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:08:
Dat verhaal geldt alleen voor muziek en films, voor software is in art 45k Auteurswet heel duidelijk een uitzondering gemaakt.

• Faust
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:05:
Sowieso niet slim om de recovery van de schijf te hebben verwijderd, daar staan gelijk alle stuur progamma's etc in. Begrijp ook niet waarom er geen recovery cd's bij zitten, tenzij het een merkloze is. Vaak is het zo dat je zelf een recovery cd/dvd back up moet branden van je recovery op je schijf.

In dit geval zou ik even de Mediamarkt bellen en vragen wat het beste te doen is. Als je straks wel een home werkend heb wil het nog steeds niet zeggen dat je door de update screener komt van MS. Zou lullig zijn als je zoveel moeite heb gedaan, achteraf voor niks ;)
Zitten ze straks weer vol met virussen en spyware. Gelijk ff goeie beveiligingssoftware erop zetten, ook wel handy voor ze en alles op auto update en auto screenign zetten.

Vraag me alleen af, zat de recovery op een aparte partitie of gewoon op de C schijf ? Tip : Volgende keer eerst ff goed kijken en vragen wat er allemaal meegeleverd is, in de gebruiksaanwijzing zal heus wel het 1 en ander hebben gestaan !

Succes
Yo. Sorry als ik dom overkwam, even het volgende.

De laptop van mijn zus heeft een partitie (verborgen) als recovery, je moet de cd's zelf branden. Ik heb hier dus ervaring mee.
Voordat ik c: verwijderd had heb ik met partition magic gekeken of er een verborgen partitie was, die was er niet, dus ik ging ervan uit dat er een cd moet zijn geweest.

Er was wel op c: een map met drivers, die heb ik gebackupped op d:

Omdat het boekje erbij zit denk ik dat er een cd MOET zijn, ze zijn hem echter hoogstwaarschlijk kwijt.

De pc is een microstar 3.0Ghz met een radeon 9800 xxl, het is hetzelfde design als die van de medion/aldi.

Ik had alleen niet gelet op de illegale disc wat dit voor versie was. << anders weet ik zeker dat het gewerkt zou hebben.

Er stond ook 'proprietary software" op waar ik geen installers van kon vinden, maar omdat dit "powercinema" en consorten betreft, maakte mij dit niet uit. (voor alle duidelijkheid: deze shit is/was zo brak als de pest)

Ik heb zelf alleen OEM pc's gehad (als je denkt "haha, loser!" dan zeg ik "het zijn vaio's, loser ;) "), dus ik heb nog nooit een melding gehad van "je key klopt niet", of whatever.
Ik wilde hier service pack 2 installeren, ((wat ik bij mezelf niet heb gedaan, ik weet dat sp2 k*t is, en alleen je pc trager maakt (heb al een firewall in mijn router en doe elke week ghosten),)) hier bij mijn tante kreeg ik de melding dat het niet ging omdat de key die in gebruik is illegaal is.

Het is voor hun gezin, SP2 en de official key, mij boeit het eigelijk geen reet, ze kunnen toch niet met hun computer omgaan, voordat ik c: geformat had, deed de Pentium 3.0 Ghz er 5 minuten over om op te starten, mijne doet er ter vergelijking 30 seconde over.
Over 1 jaar is hun pc weer zo kut en fucking traag als de pest, ik wil daarom alles installeren en dan een ghost maken zodat de volgende keer een hoop werk bespaard wordt.

Daarom wil ik dus niet dadelijk in februari of zo horen dat een programma niet geinstalleerd wil worden omdat de key niet klopt. Vandaar.

• Bor

Bor

Gewoon contact opnemen met de winkel is inderdaad het beste.

[ Voor 84% gewijzigd door Bor op 11-08-2005 15:28 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Inmiddels lijkt me hier alles ook wel over gezegd. Er zit weinig anders op dan even de leverancier van de pc te contacteren voor een vervangend medium :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Faust
sanfranjake schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 17:57:
Inmiddels lijkt me hier alles ook wel over gezegd. Er zit weinig anders op dan even de leverancier van de pc te contacteren voor een vervangend medium :)
U als moderator bent verplicht mij te verlossen van mijn problemen met uw grote kennis.

is het volgende legaal? :

Ik download een XP home edition NL die compatible is met mijn key;
ik start de installatie vanaf deze cd;
ik voltooi deze installatie door middel van mijn legale key die zich op een officiele holografische sticker op de achterkant van mijn pc bevindt.

Nogmaals, is dit legaal?

(Ik hoef geen reacties van de 'stervelingen', ik heb graag dat de mod reageert (die is makkelijker aansprakelijk :P ) nee, even serieus, ik had dit graag geweten)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Lol, of het legaal of illegaal is zal je toch een worst zijn? Je hebt een legale key en ik denk dat geen hond ooit komt kijken of je de bijbehorende legale dan wel een illegale of geen CD hebt.

Ik denk eigenlijk dat de moderator een slot is vergeten. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 11-08-2005 21:33 ]

ARME AOW’er

• elevator
  • Niet online

elevator

Moderators op GoT zijn er niet om in 'absolute' (:+) kennis te voorzien maar zijn er enkel om de gang van een topic goed te begeleiden. Onze technische bijdragen zijn gewoon uit naam van een user en hebben maximaal net zoveel waarde als de technische bijdragen van elke andere user :)

Oftewel - je gaat hier geen antwoord op krijgen. Het verspreiden van de Windows XP binaries is gewoon per definitie illegaal - dat jij die binaries dus van een illegale copie betrekt doet mij persoonlijk concluderen dat jouw installatie ook illegaal is.

Maarehhh.. waarom vraag je niet gewoon een recovery CD aan zoals al een aantal keren in dit topic geopperd is? :)

• Faust
Nou,

1) de mediamarkt zei dat dit 'probleem'(kwijtraken recovery cd) niet onder een garantie valt,

2) het is niet mijn pc, ik heb geen zin om dalijk uren in in de wachtlijst te staan als ik ervoor moet gaan bellen

3) het is de pc van mijn tante (en haar man/kinderen), ik wou dit graag vanavond fixen, ipv wachten tot de cd's komen of cd komt en dan weer alles opnieuw moeten installen. ALs ik het vanavond doe, dan kan ik meteen al hun bestanden en programma's etc terugzetten (ze willen bijv. 30 gb aan mp3's op de c:\ in iemands mijn documenten hebben, dat duurt al bijna anderhalf uur), want ze hebben het gewoon dagelijks nodig allemaal (misschien wat minder werkstukken die in de vakantie/office gemaakt moeten worden, maar toch)

4) ik had allang klaar kunnen zijn nu ;(

ik vroeg het aan een mod omdat zij alles weten. Anders waren het geen mod's
(de juffrouw weet ook alles, dat wisten jullie toch?)

edit @ hierboven, ik ook, ga vanavond (als dit hier een beetje opschiet) itunes op de E398 zetten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Faust op 11-08-2005 21:47 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Faust schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 21:46:
ik had allang klaar kunnen zijn nu ;(

ik vroeg het aan een mod omdat zij alles weten. Anders waren het geen mod's
(de juffrouw weet ook alles, dat wisten jullie toch?)
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer. :)

ARME AOW’er

• elevator
  • Niet online

elevator

Kunnen we het serieus en ontopic houden? Thnx.

Topic opgeschoond. Nu serieus.

[ Voor 32% gewijzigd door elevator op 11-08-2005 21:55 ]

• Faust
Is er dan niemand (mod of sterveling) die mij kan zeggen of dit wat ik voor stelde illegaal is?

Ik wil best een foto maken van de systeemkast met de sticker er op.

• elevator
  • Niet online

elevator

En nu ben ik er klaar mee :)
Er zijn nu al vaak genoeg de verschillende visies geuit - de enige die je uitsluitsel kan geven is Microsoft en daar weiger je contact mee op te nemen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.