Het gaat hier om Netware 3.12.
Die kun je heel gemakkelijk benaderen.
Windows 9x heeft een ingebouwde Netware client voor bindery (Geen NDS, is bij 3.x niet van toepassing). Via Netwerk in configuratiescherm installeren, kies voor de Microsoft Netware client, niet die van Netware zelf! Je kunt via de netwerkomgeving de server zo vinden, mits... je op je client (Windows dus) IPX hebt geinstalleerd. Netware 3.12 werkt nimmer over TCP/IP. Zorg er ook voor dat je voor IPX het juiste frametype gebruikt. Gebruikt frametype op de server kun je terug vinden in AUTOEXEC.NCF en nog zo'n soort opstart bestand, dat je kunt editen mbv. INSTALL.NLM ("load INSTALL.NLM" vanaf server-console). Als je niet je frametype kunt achterhalen, dan kun je ze ook gewoon allemaal proberen, het zijn er maar vier, maar de grote kanshebbers zijn ETHERNET_802.2 en ETHERNET_802.3
Nu nog inloggen door in netwerkomgeving op de server te klikken.. Als je het wachtwoord hebt van een user met de juist rechten of supervisor, ben je klaar. Alleen die bon nog zoeken.
Heb je geen supervisorwachtwoord? Er zijn tooltjes onder Netware 3.x waarmee je supervisor accounts kunt aanmaken. Ff googlen:
http://www.faqs.org/faqs/netware/security/
Hier is SETPWD.ZIP, waar de FAQ het over heeft, te vinden:
ftp://netlab2.usu.edu/misc/
Wil je onder DOS werken? DOS-client is nog wel te downloaden, dus die corrupte floppy is geen ramp. Je moet even goed zoeken. Ik ben zelf niet zo weg van client32 onder DOS, die VLM's vind ik stabieler werken. Hier staat een rij clients:
ftp://netlab2.usu.edu/misc/DOS-Win.c32/
Onderaan staan de VLM clients, die moet je hebben. Pak de nieuwste.
Oh ja: Belangrijkste verschil tussen oudere versies van Netware en NT/Unix/Linux is dat je bij Netware weinig op de server kunt doen met bestanden, behalve het configureren van de server zelf. Dus die bon krijg je nooit via de server-console, tenzij je speciale tools gebruikt zoals DeMoN hierboven adviseert. Maar ook dat is omslachtig. Volgens mij moet je met een Windows machine contact zien te krijgen met die server, met een supervisor-account, en dan meteen alle bestanden overzetten.
[
Voor 40% gewijzigd door
SvMp op 12-08-2005 01:12
]