Novell Login

Pagina: 1
Acties:

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 10:04
Op mijn werk hebben we een bon nodig uit 1996, deze bonnen waren vroeger opgeslagen op een Novell fileserver, nu willen we die bon eruit halen alleen we weten niet meer hoe we erin komen 8)7

Nu heb ik al vanalles geprobeerd en gezocht op het internet maar het lukt gewoon niet.

Het is een Novell "fileserver' uit rond 1996/1997:

Novell Netware v3.12 (5user) 8/12/93

Als hij is opgestart staat er:

Peels:

Ik neem aan dat ik hiet moet inloggen? Maar we weten geen 1 commando meer.

Peels is de bedrijfsnaam, iemand een ideetje? _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 11-08-2005 14:17 ]

BlaBlaBla

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:07

Kroontje

...

Peels: is de console..

Installeer eens een client op een workstation en zoek naar een tree, context en server? Nu ik de versie van Netware zie, denk dan wel dat je het IPX protocol installeert op je workstation. :)

Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om te 'exploren' vanaf een Novell-console..
JoetjeF schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:19:

[...]

NetWare Commander en CNW Commander zijn wel handige tools maar dat helpt niet zoveel als het bestand een database is.
Kijk, weer wat geleerd vandaag :) Thanks!

[ Voor 89% gewijzigd door Kroontje op 11-08-2005 14:32 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Er is altijd één handig commando: help :)

Je hebt er trouwens niets aan :P Je moet de Novell Client downloaden en installeren op een workstation. Dan kan je op de Fileserver inloggen. Als je tenminste nog een username en password weet.
Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om te 'exploren' vanaf een Novell-console..
NetWare Commander en CNW Commander zijn wel handige tools maar dat helpt niet zoveel als het bestand een database is.

[ Voor 42% gewijzigd door JoetjeF op 11-08-2005 14:22 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 10:04
K thx,

Maar we hebben nu een client pc, en nog een oude novell clien diskette waar waarschijnlijk altijd van gedraaid werd, maar je raad het al die bestanden op die diskette zijn voor de helft corrupt.

Nergens meer een cd/diskette te vinden hier, kun je op de fileserver een client aanmaken?

Btw, op de server werkt werkt de commando help niet.

BlaBlaBla

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

Je kunt gewoon de nieuwste client van de Novell site downloaden. Waarschijnlijk heb je zoals gezegd het IPX protocol (ook wel IPX/SPX) nodig op de client PC, en gezien het versie 3.12 is heb je waarschijnlijk geen tree maar een bindery waar je verbinding mee moet maken. Ook met de huidige client versies kun je bij de installatie van de client kiezen of je met een bindery danwel met een tree verbinding wilt maken.

Als dit je niet lukt, kun je denk ik het beste de bestanden die je nodig hebt van de Netware volumes kopiëren naar de DOS partitie van de netware server. Daarna zou je de HD in een andere PC kunnen bouwen en dan de data van de DOS partitie kopiëren. Je kunt namelijk niet vanuit DOS het netware FS benaderen.

[ Voor 56% gewijzigd door TXC op 11-08-2005 14:55 ]

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
nee op de server kan je niets op de novell site kan je gewoon de client downloaden en daarna kan je gaan zoeken naar een tree server enz. weet je wel welke ip range die server zit of dat hij een dhcp geeft ? anders zal het moeilijk zoeken worden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kun je niet met een knoppix achtige booten en dan de db eraf plukken?
hdd in andere bak hangen en dan proberen?

Ik heb geen verstand van novell hoor, maar dat is het eerste waar ik aan denk als je geen user+pass meer weet.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
nee dat gaat niet hoor :p maar heel simpel anders even met nwconfig kijken wat je ip is van de server een windows bak met client installeren ding in dezelfde range hangen en aanmelden. :)

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 12:23
BoudewijnLinux schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:50:
kun je niet met een knoppix achtige booten en dan de db eraf plukken?
hdd in andere bak hangen en dan proberen?
Novell heeft een filesystem wat je niet vanuit Knoppix of i.d. kunt lezen.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

martijnf schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:16:
nee dat gaat niet hoor :p maar heel simpel anders even met nwconfig kijken wat je ip is van de server een windows bak met client installeren ding in dezelfde range hangen en aanmelden. :)
En daarna de client opnieuw installeren met IPX :+

NetWare 3.11 ondersteund geen NCP over IP ;)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Heb je een diskdrive in die server zitten?

Zo ja:
Zoek even naar toolbox.nlm
Zet die op flop
load a:toolbox.nlm
Nu kan je gewoon dos commando's geven vanaf de console. Gewoon dat document naar flop copy'en en klaar.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het gaat hier om Netware 3.12.
Die kun je heel gemakkelijk benaderen.

Windows 9x heeft een ingebouwde Netware client voor bindery (Geen NDS, is bij 3.x niet van toepassing). Via Netwerk in configuratiescherm installeren, kies voor de Microsoft Netware client, niet die van Netware zelf! Je kunt via de netwerkomgeving de server zo vinden, mits... je op je client (Windows dus) IPX hebt geinstalleerd. Netware 3.12 werkt nimmer over TCP/IP. Zorg er ook voor dat je voor IPX het juiste frametype gebruikt. Gebruikt frametype op de server kun je terug vinden in AUTOEXEC.NCF en nog zo'n soort opstart bestand, dat je kunt editen mbv. INSTALL.NLM ("load INSTALL.NLM" vanaf server-console). Als je niet je frametype kunt achterhalen, dan kun je ze ook gewoon allemaal proberen, het zijn er maar vier, maar de grote kanshebbers zijn ETHERNET_802.2 en ETHERNET_802.3

Nu nog inloggen door in netwerkomgeving op de server te klikken.. Als je het wachtwoord hebt van een user met de juist rechten of supervisor, ben je klaar. Alleen die bon nog zoeken.
Heb je geen supervisorwachtwoord? Er zijn tooltjes onder Netware 3.x waarmee je supervisor accounts kunt aanmaken. Ff googlen: http://www.faqs.org/faqs/netware/security/
Hier is SETPWD.ZIP, waar de FAQ het over heeft, te vinden: ftp://netlab2.usu.edu/misc/

Wil je onder DOS werken? DOS-client is nog wel te downloaden, dus die corrupte floppy is geen ramp. Je moet even goed zoeken. Ik ben zelf niet zo weg van client32 onder DOS, die VLM's vind ik stabieler werken. Hier staat een rij clients: ftp://netlab2.usu.edu/misc/DOS-Win.c32/
Onderaan staan de VLM clients, die moet je hebben. Pak de nieuwste.

Oh ja: Belangrijkste verschil tussen oudere versies van Netware en NT/Unix/Linux is dat je bij Netware weinig op de server kunt doen met bestanden, behalve het configureren van de server zelf. Dus die bon krijg je nooit via de server-console, tenzij je speciale tools gebruikt zoals DeMoN hierboven adviseert. Maar ook dat is omslachtig. Volgens mij moet je met een Windows machine contact zien te krijgen met die server, met een supervisor-account, en dan meteen alle bestanden overzetten.

[ Voor 40% gewijzigd door SvMp op 12-08-2005 01:12 ]

Pagina: 1