Sony autoradio werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 790 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LorD_GyproX
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 21:59
Ik heb onlangs een Sony XR-U401RDS auto/cassetteradio gekocht en deze proberen aan te sluiten op mijn auto; peugeot 106 uit 1994.
Dit is me echter niet gelukt, althans de radio doet totaal niets, zelf al staat de motor aan.
Dus ik denk dat de radio geen voeding krijgt, maar ik weet niet juist hoe ik hem moet aansluiten (eerste auto+radio namelijk).

Hier zijn de aansluitingen van de auto:
1 X Rode draad
1 X Zwarte draad
1 X Groene draad
2 X 2 stereodraden (1 x voor de boxen vooraan en 1 x voor de boxen achteraan?)
1 X Antenne draad

De vorige radio die erin zat heb ik eruit gehaald, dit was een zeer oude blaupunkt radio met maar 2 knopjes eraan (frequentie kiezen en volume regelen). Hieraan was de zwarte draad aangesloten aan de metalen console van die radio en de rode aan de +12VDC ingang. De antenne draad in de antenne ingang en de stereo draden waren aan elkaar gekoppeld, dit waarschijnlijk omdat de radio maar 1 X stereo uitgang had en dus maar geschikt was om alleen de voorste boxen te voeden met geluidsignalen.

Hier zijn de aansluitingen van de Sony radio:
1 X Stereokabel Front speakers kleur wit

1 X Stereokabel Rear speakers kleur paars

1 X zwarte draad met – teken, beschrijving: naar een metalen onderdeel van de auto

1 X Gele draad met + teken, beschrijving : naar de (+) 12V accu-aansluiting, die altijd
onder spanning staat.

1 X Rode draad met + teken, beschrijving: naar de (+) 12V accu-aansluiting die onder
spanning komt te staan bij het omdraaien van de kontaktsleutel.

1 X Hemelsblauwe draad, beschrijving: Tel Mute, naar de interface-kabel van een
autotelefoon

1 X Blauwe draad, beschrijving: Ant Rem, naar de relaisdraad voor de automatische
antenne

1 X Blauw/wit gestreepte draad, beschrijving: naar een afstandsbedieningssnoer

Ik heb dus de Rode draad met de rode draad in de auto verbonden, de zwarte met de zwarte, de antenne draad in de antenne ingang van de radio en de samengebonden stereokabels heb ik samengebonden gelaten en verbonden met de witte front stereokabel. (omdat de auto toch geen rear boxen heeft)

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 11:42
Je moet de gele en rode allebei aansluiten aan +12V. Je kunt de rode draad continue onder stroom laten staan maar dan moet je de radio steeds met de hand aan/uit zetten.

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Anoniem: 136143

de gele draad van je radio moet je ook aansluiten. Dat is de constante spanning. Eventueel kan die op dezelfde rode draad aangesloten worden als de rode draad. Dat betekent wel dat de radio ook werkt als de sleutel uit het slot is, of dat de radio alleen werkt als de sleutel omgedraaid worden (wat betekent dat je de zenders niet bewaard als je de sleutel uit het slot haalt)

EDIT: Spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 136143 op 11-08-2005 11:48 . Reden: te laat ]

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:48
Heb je geen multi-metertje ofzo? Meet dan even wat er met de spanning op de groene (en rode) draad gebeurt als je je contact aan/uit zet. Als deze zonder contact geen spanning geeft en met het contact aan wel dan kun je daar de gele draad van de radio aansluiten, hij zal dan met het contact automatisch aan- en uitschakelen. De draad waar constant spanning op blijft staan, ongeacht wat je met het contact doet, is de constante +12V (vermoedelijk de rode draad) en daar sluit je de gele draad van je radio aan.

De zwarte draad kun je inderdaad ergens aan een metalen onderdeel van de auto verbinden maar je kunt 'm ook gewoon aan de beschikbare zwarte draad aansluiten natuurlijk (dit is de - of massa-draad).

Zoals hierboven al een paar keer genoemd kun je de rode en gele draden ook bij mekaar nemen en beide aansluiten op de +12V. De radio zal dan niet uitschakelen met het contact en werkt dan ook zonder sleutel.

Mogelijk heb je al perongeluk een kortsluiting gemaakt (kan ook zonder dat je het zelf gemerkt hebt of onbewust is gebeurt) en is je zekeringetje er door. Er zit een zekering aan je autoradio (achterop of in de kabel ergens) en anders de zekering van je auto zelf. Controleer dan ook even voor de zekerheid.

Succes :) !!

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter! op 11-08-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LorD_GyproX
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 21:59
Thx, alles werkt nu perfect, de groene draad was de constante +12V dus voor de gele draad, de rode moest aan de rode en de zwarte aan de zwarte draad. Lekker feesten nu in de auto :Y)