Toon posts:

Linksys NSLU2 "storage link" installatieprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.610 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik ben een beginneling qua netwerken, IP-adressen en dergelijke, maar zoek me al drie dagen rot en kom er niet meer uit. Mijn Probleem;

Ik heb recent een Linksys Storage Link gekocht en een Lacie 250 Gb harde schijf. Dit zou voor mij een goedkope serveroplossing zijn.

Nu wil ik de storage link gaan installeren. Ik heb al gevonden dat de firewall van de router (ook linksys) uit moet staan.

Als ik nu begin ziet de storage link de harde schijf en vraagt ie netjes om wat instellingen (IP-adres enz.) daarna zegt ie dat hij moet formatteren, klik ik OK en dan begint ie. Na een tijdje lijkt het echter of de verbinding wegvalt of dat de harde schijf stopt met dataverkeer, want bij zowel de HD als de storage link gaan de dataverkeer lampjes over van knipperen (verkeer) naar normaal branden. Het installatieprogramme gaat dan nog een paar minuten door en geeft dan een error.

Ik heb dit nu al wel 8 keer gehad en ik weet nu echt niet meer wat te doen

Mijn vraag; Iemand een idee hoe dit kan, iemand hier ervaring mee, of iemand een oplossing?

Verwijderd

Hallo...

Probeer eens het volgende:

GEEN disk aansluiten en een firmware upgrade doen van de NSLU2 naar R63

Dan een disk aansluiten op USB2 (jawel op 2, niet op 1 zoals in de manual staat)

Dan zou alles perfect moeten werken... zoniet, koop een andere disk (ik had ook problemen met Lacie, en nu geen meer met Maxtor Onetouch II).

Verwijderd

Topicstarter
Hé Ciro71,

Dat is iig weer een nieuwe stap. Gisteren weer tot 3 uur 's nachts bezig geweest, maar geen resultaat.
Ik heb al wel de firmware-update gedownload, maar (en dat klinkt nogal stom) ik weet niet hoe je die draait. Ik kan namelijk ook niet in het configuratiescherm van de SL.
Ik weet dat dat moet via 192.168.1.77 ,maar daar kom ik dus niet in.

Hoe doe jij dat?

Verwijderd

Het probleem is dat de manual daar nogal onduidelijk over is.

Je NSLU2 zal waarschijnlijk niet op dat adres zitten, maar op een ander adres (je werkt volgens DHCP niet... d.i. je router kent zelf een adres toe aan de NSLU2) ?

Er zijn 2 mogelijkheden:

1. draai de setup software van de NSLU2 en je zou het correcte IP-adres moeten zien (klik geoon op "No", want in dit geval wil je niets wijzigen...); Geef dat adres in op de adreslijn van de browser en je zit in de webbeheermodule van de NSLU2... dan kun je via Administration // advanced // upgrade de firmware update uitvoeren. (ps het standaard wachtwoord voor het admin account dat nodig is om dit te kunnen uitvoeren is "admin")

2. m.i. is het beter om niet met DHCP te werken, maar een vast adres te geven aan de NSLU2 (ik heb gehoord van problemen wanneer je DHCP gebruikt). Kies best een hoog adres in je bereik... wanneer je op een router zit en die begint via DHCP adressen uit te delen vanaf 192.168.1.0 dan zou je safe moeten zitten door bvb de NSLU2 vast in te stellen op 192.168.1.250 (doe eerst eens een ping naar dat adres om te zien of er niet toevallig al iets op aangesloten is: dit doe je via een DOS-shell en dan ingeven "ping 192.168.1.250" en "enter")... je mag dan geen antwoord krijgen (dus enkel "time-out" berichten)... Geef het nieuwe adres in via de setup software (kies "vast adres"). (Indien je router met DHCP begint op 192.168.0.1 kies dan bvb. 192.168.0.250) De rest is gelijkaardig aan stap 1 (het adres is uiteraard dat wat je juist hebt ingegeven)

DENK ER AAN: NOOIT UITZETTEN TERWIJL DE FIRMWARE UPDATE BEZIG IS ... anders 8)7

Veel Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ga vanavond weer een poging doen,

Anders ga ik eens terug naar winkel om te kijken of apparaatje wel goed functioneert. (gaat soms niet uit, soms geen HD lampje enz.)

iig bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
OK, daar zijn we weer.

Nu alweer een dikke twee maanden geleden dit probleem gepost. Ik heb er op een gegeven moment een week lang elke avond/nacht ingestopt. Uiteindelijk terug naar winkel, bleek het apparaatje kapot!!!!
Dus blij met nieuwe apparaatje aan de slag. Installeren werkt, kan nu ook in menu komen. Maar.... geen automatische herkenning in Windows. Dus dan maar via zoeken, maar kan hem niet vinden. Ik heb dus de NSLU2 een naam gegeven, weet welke IP hij zit maar kan hem in verkenner niet vinden als harde schijf. Dus; Wie o wie heeft de gouden tip?

Heb er zelfs al aan gedacht weg te gooien en alternatief te zoeken, vandaar toch nog maar een post.

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Netwerk schijven worden, naar mijn weten, nooit automatisch herkent. Hiervoor gebruik je den windows share.

er zijn nog een aantal dingen die je nog kunt na gaan:
De schijf die je er aan hangt is deze door de nslu2 geformatteerd?
Het formatteren doe je via de website. klik

als je in een browser 192.168.1.77 in tikt is dan 1 van de 2 usb ports aan klikbaar? Zo ja dan kun je de bestanden zien.

open de verkenner: tik dan in de adres balk \\192.168.1.77\disk 1 in, of wacht een klein tijdje bij \\192
.168.1.77\

Hier mee benader je de netwerk share.
Mocht dat goed gaan dan kun je in windows een schijf toekennen aan de share.

Het maakt overigens niet uit welke port je gebruikt 1 of 2. Ik weet dat de nslu2 nog een vervelende bug heeft. Deze is gemeld aan linksys. Als ik verschillende rar bestanden uit ging pakken dan liep de nslu2 vast en was ook niet meer benaderbaar niet via de verkenner als de website (allerlei poorten lagen er ook uit). OP de harde schijf kun ik die bestanden wel uitpakken.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Al je tips uitgevoerd (mijn dank daarvoor trouwens)

Ik heb het idee dat ik toch bepaalde instellingen op router en/of nslu niet goed heb staan.

Via verkenner adres in typen (192.168.1.103\disk 1 bij mij) geeft het volgende resultaat:

"\\192.168.1.103\disk 1 is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtiging hebt.

kan het werkpad niet vinden"

Ik weet niet goed wat ik hier mee moet. Nog een tip??

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee. Ik heb geen inspiratie meer. Misschien moet ik iets op mijn router veranderen??

• polson
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:45
Een beetje laat misschien, maar heb zelf net een NSLU2 en heb soortgelijke problemen gehad.

Twee tips:

1: Zet in windows netbios via TCPIP aan in je netwerkkaart instellingen(als dit nog niet het geval is).
2: Zet de optie UPnP uit op de NSLU2, via de webinterface.

Hopelijk heb je het nog niet opgegeven en werken deze instellingen. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door polson op 07-12-2005 10:29 ]

Pagina: 1