Toon posts:

PCI-Express -> PCI-64 bridge? Of MoBo advies voor FBSD AMD64

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Allereerst: dit is de eerste keer dat ik in dit forum post. Ik heb reeds gezocht via de zoekmachine, maar kwam zogauw geen duidelijk antwoord op mijn vragen tegen. Ik hoop dat ik niet iets vraag dat toch reeds ergens behandeld is. :P

O.k., gaan we:
Ik ben bezig een nieuwe server op te bouwen, en de geleverde hardware is niet geheel zoals ik eigenlijk had beoogd. Ik heb het volgende 'gekregen': 4U rack mounted server kast (mooi zwart, zware voeding, lekker veel ventilatoren, etc.), met daarin een -als het goed is doorgegeven- Asus K8N deluxe moederbord. De CPU is een AMD Athlon XP 3400, met een 754 socket.

Ik wil daarop FreeBSD 5.4-Release AMD-64 }) gaan draaien. Goed, so far, so good... Echter, ik heb een moederbord van hoge betrouwbaarheid (bij voorkeur server-grade) met daarop in ieder geval 1 64-bit min. 66MHz PCI slot nodig. Dit ter plaatsing van een Adaptec 2200S U320 SCSI RAID controller (met 4x Maxtor Atlas 10KIV, U320, 36GB schijven), die in een 32-bits en/of 33MHz slot slechts op U160 zou draaien (onacceptabel). Het kan zijn dat ik zelf die wens niet helemaal duidelijk naar de leverancier heb doorgegeven, maar goed, dat maakt even niet meer uit. :+

Ik zit nu even met het volgende: De leverancier kan eigenlijk alleen maar voordelig Asus materiaal leveren (helaas wordt het aanschaffen van bijv. Tyan materiaal een HEEL stuk duurder), en het zou het mooiste zijn als ik dezelfde CPU kan gebruiken...

Nu dan de lastige punten waarvoor advies meer dan welkom is:

1) Op de Asus site lijkt de top-of-the-line aan borden met een 754 socket de K8N4-E Deluxe
(http://www.asus.com/produ...3=0&model=454&modelmenu=1) te zijn. Deze zou ik redelijk makkelijk kunnen laten bestellen, en bestukken met de huidige CPU, geheugen, etc.
2) Het hierboven vermelde bord heeft geen PCI-64 slot, maar heeft wel een PCI-Express architectuur (ik zie zo snel even niet of dat X1, X2, X4, X8 of X16 is).
3) De enige andere Asus borden die ik zie die wel PCI-64 sloten hebben zijn allemaal Intel gebaseerd (Xeon, etc.).

Nu dan eindelijk de vragen:
1) Ik heb links en rechts iets gelezen over een PCI-Express -> PCI-X bridge. Kan iemand mij met zekerheid vertellen of er inderdaad een bridge is waarmee ik mijn Adaptec 2200S met PCI-64 (66MHz) kan aansluiten op een PCI-Express slot ZONDER snelheidsverlies (de Adaptec 2200S is backwards compatible met 32-bit/33MHz sloten, maar draait dan slechts op U160 - niet cool)?
2) Indien er niet zo'n bridge bestaat, weet iemand dan welke Intel processoren het beste aansluiten bij de AMD-64 versie van FreeBSD (N.B. volgens de www.freebsd.org site is deze compatible met de Intel EM64T architectuur)?
3) Indien de bovenstaande twee punten allebei niet mogelijk danwel sterk af te raden zijn, kan iemand me dan een goed bord van een andere fabrikant (Tyan?, iets anders?) aanraden dat wel geschikt is voor de AMD-64 versie van FreeBSD en waar ook minimaal 1 PCI-64 66MHz (of sneller) slot op zit (N.B. het bord hoeft niet dual processor te zijn, maar dat mag wel natuurlijk...)?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen...

Alvast bedankt!
}) Olafo })

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Jij wil met S754 wat een desktop processor een server omgeving creeren maar dat kan niet.
Er zijn geen S754 moederborden met PCI-X.
Er zijn sowieso weinig AMD serverborden goed leverbaar. Als je goedkoop PCI-X wil dan kom je terecht bij Intel systeemborden. Wat ook eventueel S478 kan zijn.

Die bridgechip waar jij het over hebt is bedoeld voor de integratie op moederborden die kan je niet los aanschaffen.

Ik denk als jij perse PCI-X wilt dan moet je eens denken aan een asus NCCH-DL of NCT-D of andere merken natuurlijk. De NCT-D biedt onderstuening voor intel XEON met EMT64 wat 100% compatible is met AMD64 of een Opeteron bord.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 12:52

KneoK

Not in a million lightyears

Ik denk dat je niet veel verder gaat komen dan op zoek gaan naar een PCI-E Raid Controller.
Na wat googlen kom ik uit op Tekram en Areca die in ieder geval dat spul maken. Nu kom ik er in ieder geval eentje tegen in de pricewatch, Areca ARC-1210 (4x SATA300 RAID, 128MB, PCI-e X8) € 443,-.
Voor die prijs zou het het overwegen waard zijn om gewoon over te stappen op een systeem dat wel standaard PCI-X (en dus veelal Intel zoals ik begrijp) ondersteuning heeft.

Converters/bridges heb ik niets over gehoord/kunnen vinden...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk dat TS zich eerst wat meer moet gaan verdiepen in de materie aangezien hij een AMD64 OS wil gaan draaien op een Athlon XP (32-bit), daar heeft hij toch minimaal een Athlon 64 voor nodig.

TS als je inderdaad PCI-X sloten wilt hebben moet je naar workstation/server moederborden gaan kijken en niet de meestal goedkopere huis, tuin en keuken borden. (om ze maar even oneerbiedig zo te noemen.)

Er zijn ook wel AMD moederborden die PCI-X ondersteunen, daar hoef je niet perse bij Intel voor te zijn, maar je komt gewoon in een hoger klasse, PCI-X is normaal gesproken niet bedoeld voor de thuis gebruiker en dat is wel de hardware die jij nu hebt liggen.

Met wat je nu hebt binnengekregen red je absoluut niet... tenminste niet wat je nu als eisen hebt.
Heb je uberhaubt wel doorgegeven dat je een 64-bit OS wilt gaan draaien?

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2005 14:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
BioWEB schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:15:
Ik denk dat je niet veel verder gaat komen dan op zoek gaan naar een PCI-E Raid Controller.
Na wat googlen kom ik uit op Tekram en Areca die in ieder geval dat spul maken. Nu kom ik er in ieder geval eentje tegen in de pricewatch, Areca ARC-1210 (4x SATA300 RAID, 128MB, PCI-e X8) € 443,-.
Voor die prijs zou het het overwegen waard zijn om gewoon over te stappen op een systeem dat wel standaard PCI-X (en dus veelal Intel zoals ik begrijp) ondersteuning heeft.

Converters/bridges heb ik niets over gehoord/kunnen vinden...
Je haalt dingen door elkaar een PCI-E past nooit op een PCI-X slot.

• KneoK

KneoK

leonbong schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:30:
[...]

Je haalt dingen door elkaar een PCI-E past nooit op een PCI-X slot.
Dat is precies wat ik zeg ;)

De topicstarter moet op zoek gaan naar en PCI-E variant van de kaart die hij nu bezit, omdat PCI-X sloten uberhaupt bijna niet te verkrijgen zijn op een AMD based moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, allereerst: bedankt voor de suggesties! Ik ben er -denk ik- bijna uit, en ik heb de volgende mogelijkheid qua moederbord: Asus NCT-D (zie: http://www.asus.com/produ...del=117&l1=9&l2=39&l3=106)

Zo te zien aan de specificaties zou dit moeten kunnen (voor de verandering wordt ook eens FreeBSD -zij het versie 4.9- vermeld bij de supported OS-en).

Qua processor ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb in ieder geval de volgende kandidaten (met bijbehorende inkoopprijs) ter beschikking:
-Intel Xeon 2.8GHz, 800Mhz 1MB cache, Active 1+ € 190
-Intel Xeon 3.0GHz, 800Mhz 1MB cache, Active € 238
-Intel Xeon 3.2GHz, 800Mhz 1MB cache, Active € 285

En ook nog deze, maar die hebben zo te zien niet de gewenste systeembus:
-Intel Xeon 2.4GHz, 533Mhz 512 kb cache Box € 190
-Intel Xeon 2.8GHz, 533Mhz 512 kb cache Box € 238
-Intel Xeon 3.0GHz, 533Mhz 512 kb cache Box € 285

Kan iemand mij vertellen of de combinatie van het genoemde bord (d.i. Asus NCT-D) + 1 van die 800MHz bus Xeons goed werkt en volledig EMT64 is en dus ook volledig geoptimaliseerd zou moeten zijn voor FreeBSD 5.4 (amd64)?

Ander vraagje: ik neem aan dat de minieme verschillen in de kloksnelheden van deze CPUs weinig interessant zijn, of verdient het toch sterke aanbeveling om een 3,2GHz te nemen i.p.v. een 2,8GHz?

Tnx!
Olafo

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:04:
Goed, allereerst: bedankt voor de suggesties! Ik ben er -denk ik- bijna uit, en ik heb de volgende mogelijkheid qua moederbord: Asus NCT-D (zie: http://www.asus.com/produ...del=117&l1=9&l2=39&l3=106)

Zo te zien aan de specificaties zou dit moeten kunnen (voor de verandering wordt ook eens FreeBSD -zij het versie 4.9- vermeld bij de supported OS-en).

Qua processor ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb in ieder geval de volgende kandidaten (met bijbehorende inkoopprijs) ter beschikking:
-Intel Xeon 2.8GHz, 800Mhz 1MB cache, Active 1+ € 190
-Intel Xeon 3.0GHz, 800Mhz 1MB cache, Active € 238
-Intel Xeon 3.2GHz, 800Mhz 1MB cache, Active € 285

En ook nog deze, maar die hebben zo te zien niet de gewenste systeembus:
-Intel Xeon 2.4GHz, 533Mhz 512 kb cache Box € 190
-Intel Xeon 2.8GHz, 533Mhz 512 kb cache Box € 238
-Intel Xeon 3.0GHz, 533Mhz 512 kb cache Box € 285

Kan iemand mij vertellen of de combinatie van het genoemde bord (d.i. Asus NCT-D) + 1 van die 800MHz bus Xeons goed werkt en volledig EMT64 is en dus ook volledig geoptimaliseerd zou moeten zijn voor FreeBSD 5.4 (amd64)?

Ander vraagje: ik neem aan dat de minieme verschillen in de kloksnelheden van deze CPUs weinig interessant zijn, of verdient het toch sterke aanbeveling om een 3,2GHz te nemen i.p.v. een 2,8GHz?

Tnx!
Olafo
Wat processoren en moederbord betreft kan ik je weinig verder helpen, maar "en volledig EMT64 is en dus ook volledig geoptimaliseerd zou moeten zijn voor FreeBSD 5.4 (amd64)?" gaat natuurlijk niet helemaal meer op als je een op Intel gebaseerd systeem gaat aanschaffen...

Verder staat er bij de specs dat 'ie EMT64T technologie bevat, dus daar zou je dan gerust van uit kunnen gaan.
Verder zie ik trouwens ook weinig problemen met de processoren die je gepost hebt en dit moederbord, is allemaal gewoon compatible (volgens mij ook de 533MHz varianten, maar als je voor dezelfde prijs een 80MHz variant kunt kopen dan doe je dat natuurlijk ;) )..

[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 11-08-2005 15:42 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik TS was zou ik ook eerst even heel goed uit gaan zoeken of EMT64 ook volledig compatible is met AMD64. Ik heb namelijk ookal eens gelezen dat er toch enige afwijkingen zitten in EMT64.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht dat de volgende combinatie:
-Asus NCT-D (voor details zie: http://www.asus.com/produ...del=117&l1=9&l2=39&l3=106)
-Intel Xeon 2.8GHz, 800Mhz 1MB cache, Active
-FreeBSD 5.4-Release AMD-64

Zou moeten werken. Volgens de Intel pagina ondersteunen alle Xeon processoren EM64T, mits het moederbord het ondersteunt. Zo te zien aan de moederbord specs (zie bovenstaande link) is dat zo. Tenminste, EM64T wordt expliciet vermeld bij de Xeon processor, ik vermoed dus dat het moederbord het ook gewoon ondersteunt.

Op de FreeBSD pagina (http://www.freebsd.org/platforms/amd64.html) staat:
"This page contains information of the FreeBSD port to AMD's AMD64 and Intel® EM64T (Extended Memory 64-bit Technology) architecture. The AMD64 architecture was previously known as x86-64 or ``Hammer.'' The Intel EM64T architecture was previously known as IA-32e, Clackamas Technology (CT), and Yamhill."

Dit lijkt dus allemaal te kloppen met de specs.

Helaas staat dit moederbord niet vermeld op de lijst van supported motherboards op
http://www.freebsd.org/platforms/amd64/motherboards.html

Maar dat komt wel vaker voor.
Er staat bijv. wel een HP Proliant met Xeon processor die gewoon werkt.

Ik zou echter toch wel graag 100% zeker weten dat de combinatie helemaal correct is, voordat ik weer andere spullen krijg dan ik had gehoopt (al die serveronderdelen zijn bepaald niet goedkoop, dus wil ik het graag in 1x goed hebben). :)

Durft iemand -gegeven het bovenstaande- het aan om een uitspraak te doen over hoe waarschijnlijk het is dat dit alles inderdaad keurig in 64-bits mode draait? 8)

Tnx!
Olaf
Pagina: 1