Toon posts:

[alg] Geavanceerd formulier.welke taal?

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Proberen even probleem uit te leggen.
Wat ik dus wil doen is een vrij geavanceerd formulier maken met volgende dingen:
  • Als je een naam intypt moet hij die naam automatisch aanvullen en dan
    de adresgegevens ophalen uit een database en die onmiddelijk tonen.
  • Als de persoon nog niet bestaat moet hij automatisch toegevoegd worden.
  • als je een bepaalde postcode invult moet hij automatisch de naam van de
    stad en de provincie uit een database halen.
Ik klik dus op een bepaalde datum en dan moet ongeveer dit formulier tevoorschijn komen.
Het liefst zou ik dit in realtime willen laten gebeuren. Dus ik vul mijn postcode in en direct verschijnt de stad. (een onchange event van de tekstbox?) Dus zonder op een submit knop te
klikken. Enkel maar op submit drukken om de data op die datum weg te schrijven.

Dit zijn zowat de problemen.
Ik vroeg mij nu af in welke taal ik dit best zou schrijven.
Ik was van plan om alles webgebaseerd te maken.
  • Gemakkelijker om te programmeren in asp of php
  • Weinig problemen met grafische omgeving en zo
  • Overal beschikbaar (nu niet echt een noodzaak)
Maar om zo een formulier te maken in php of asp daarover heb ik heel weinig gevonden. Ik ben in geen enkele taal echt thuis. Vooral een functie als autoaanvullen of in realtime dingen checken heb ik niet veel over gevonden.
Op w3c heb ik wel een xml-gebaseerde standaard gevonden nl xforms
http://www.w3.org/MarkUp/Forms/
Maar hierover is er verder niet echt veel beschikbaar. Weet ook niet als je via dit gemakkelijk dingen kan gaan opzoeken in een database. Ik zou een mysql database gebruiken om mijn personen en steden in op te slaan.
Anderzijds zat ik dan ook te kijken naar Microsoft infopath 2003. Hierin kan je heel geavanceerde formulieren maken maar om dit dan te integreren in een website of zo, dan moet je al een sharepointserver en zo hebben vermoed ik.

Een andere optie is Microsoft Acces te gebruiken hierin kan je ook wel vrij geavanceerd programmeren maar om dat dan te koppelen met een agenda of zo. Dit zie ik ook nog niet direct voor me. Ik ken acces ook niet echt.

Ofwel gebruik maken van java of een andere programmeertaal. Java en c++ kan ik wel een beetje mee werken (1 jaar in geprogrammeerd dus niet echt een pro..). Maar heb er ergens "schrik" van dat ik nogal grote problemen zal hebben met een calenderapplicatie goed te maken en dan nog eens die databasekoppelingen te maken.

Ik zit dus duidelijk nog in een planningsfase. Het meeste is voor mij nieuw en heb nog niet echt een "groot" project geprogrammeerd. Daarom dat ik graag wat info zou hebben van wat de beste opties zijn. De rest zoek ik dan zelf wel uit maar heb weinig zin om te beginnen in de ene taal en dan halfweg te zien dat ze te beperkt is of juist veel te ingewikkeld is voor wat het maar is. Heb nu niet de hopen tijd en verstand om 2 talen te leren just for fun...

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:12
Je slaat een hoop dingen door elkaar. XForms heeft niks te maken met een serverside verbinding. Het is gewoon een clientside mark-uptaal voor formulieren. Net zo weinig mogelijkheden voor een serverside verbinding als HTML formulieren, wel meer functionaliteit op de client zelf, maar het werkt nergens in (behalve FF1.1 dacht ik). Met Access ga je geen webbased formulier kunnen maken, met C++ ook niet, met Java zou je wel een applet kunnen maken maar dat is onzinnig, als de perfecte methode er toch al is.

AJAX. Je hebt een gewoon HTML formulier, en je communiceert met de server terwijl de gebruiker het formulier invult, om zo al die dingen te voorzien of al dingen op voorhand te kunnen doen.

Wat hij hieronder dus ook zegt eigenlijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door coubertin119 op 11-08-2005 10:34 ]

Skat! Skat! Skat!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 14:38

Apache

amateur software devver

gewone xhtml + Javascript + xmlhttprequest-object (zoek wat ajax tutorials op)

Al dan niet gegenereerd door server side taal naar keuze.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad even gezien en dit ziet er wel interessant uit. Heel veel mogelijkheden en die autocomplete functie is hiermee dus mogelijk:
http://formassembly.com/type-ahead/
zo is blijkbaar ook google suggest gemaakt.

Vroeg mij nu wel af of het wel goed is om webgebaseerd te werken. Het hoeft eigenlijk niet. Het zou enkel maar op een intern netwerk beschikbaar moeten zijn. Bijvoorbeeld een database van 2000 records met alle postcodes is deze niet wat groot om in op te zoeken? Of valt dit allemaal mee als je lokaal werkt. Want dit voorbeeld duurt toch wel even http://wick.sourceforge.net/wick_sample/ dit zijn 5000 adressen.

voor de rest denk ik wel dat dit zal lukken met ajax. Vrij mooi wat ze er allemaal mee uitsteken!
enkele links die ik gevonden heb ivm ajax:
http://www.webpasties.com/xmlHttpRequest/step4/step4.html
Dit is een voorbeeld met dynamisch een postcode

http://www.backbase.com/#home/pulldown/demos.xml[1]
wat demos

http://ajax.zervaas.com.au/examples/GoogleSuggestCloneJax/
google suggest kloon

en dan nog wat design patterns ivm met ajax
http://www.ajaxpatterns.org/

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 18:48
Vroeg mij nu wel af of het wel goed is om webgebaseerd te werken. Het hoeft eigenlijk niet. Het zou enkel maar op een intern netwerk beschikbaar moeten zijn.
Lokaal een webservertje is toch ook mogelijk? Het scheelt je gewoon een hoop tijd om aparte software overal te installeren e.d.

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 17:12
2000 items in een array gooien in Javascript is geen probleem, bovendien dient daar net AJAX voor, dat het niet allemaal al daar moet zijn, maar gewoon on-the-fly wordt gegenereerd/opgehaald.

Skat! Skat! Skat!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21

ripexx

bibs

coubertin119 schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 23:47:
2000 items in een array gooien in Javascript is geen probleem, bovendien dient daar net AJAX voor, dat het niet allemaal al daar moet zijn, maar gewoon on-the-fly wordt gegenereerd/opgehaald.
Suggest heeft helemaal geen nut bij 2000 records en is het voor je preformance ook niet al te best, zeker als je er uiteindelijk helenaal niets mee doet. Daarnaast kan je voor preformance ook pas gaan zoeken bij 3 tekens oid.

En als je geen gebruik wil maken van XMLHttpRequest, omdat IE hiervoor een activeX obejct voor nodig heeft. Kan je ook slim werken met een hidden (i)fram waarin je data ophaald. Maar dit is allemaal clinet side JS stuff en daar weten de buren van /13 veel meer van. Ook is daar best veel info mbt XMLHttp te vinden.

buit is binnen sukkel

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 21:17
Als je niet al te veel tijd hebt, en op ieder werkstation staat al office met access hebt staan , zal ik echt gaan voor een access database. Kun je binnen paar dagen wel wat formulieren met vba maken, die kwa performance en functie webbased niet zo maar gedaan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nu even de acces kant bekeken, en het ziet er inderdaad wel eenvoudiger uit om het met acces te maken aangezien het niet webgebaseerd hoeft te zijn. Via wat forms moeten de meeste functies te doen zijn om te maken. Aangevuld met wat vba-code zie ik het wel werkbaar. Het tegelijkertijd benaderen van een accesdatabase door verschillende gebruikers is dit goed geregeld? Ik vermoed van wel maar dat zal ik dus nog eens moeten bekijken.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het kan, maar Access is niet altijd even stabiel als je er met meerdere gebruikers tegelijk in werkt.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21

ripexx

bibs

LordLarry schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 19:22:
Het kan, maar Access is niet altijd even stabiel als je er met meerdere gebruikers tegelijk in werkt.
Dan gebruik je Access verkeerd, gewoon laten connecten naar een goede database en dan werkt het best goed. Maar niet Access als backend gebruiken, dat is al snel vragen om problemen.

buit is binnen sukkel

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:34
Een andere optie is wellicht PDF forms gebruiken (met Adobe Designer). Deze kunnen off-line gebruikt en verwerkt worden maar zijn geschikt om later om te bouwen om eveneens online gebruikt te worden. Onder andere de IB-groep maakt er gebruik van, maar daar hoef je het alleen maar uit te printen. Dit soort formulieren kunnen dus zoals gezegd ook HTTP postbacks doen.
Pagina: 1