Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Inbellen met UMTS of GPRS via laptop met Vodafone!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik ga op vakantie en neem mijn laptop mee om eventeel in te kunnen bellen op m'n werk mochten er problemen zijn. Ik doe dit via een DKU2-datakabel en Nokia 6680 van Vodafone. Dit is echter niet vooruit te branden omdat het met 9600 bps gaat.
Zijn er ook mogelijkheden om via GPRS en UMTS in te bellen? Ik kan eventueel ook een Bluetooth-verbinding met de laptop maken met een ontvanger die ik hopelijk morgen krijg.

Groetjes, FaceDown.

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 11:17
Toevallig afgelopen week een Mobile Connect Card van KPN met ondersteunen voor Wi-Fi/UMTS/GPRS ingebouwd in de laptop van een directeur van mij.
Werkt prima.

Volgend jaar komt de opvolger van UMTS uit, met HSDPA-techniek, hiermee zouden snelheden rond de 1-2Mbit mogelijk zijn.

Linkje : nieuws: T-Mobile: volgend jaar UMTS met HSDPA-ondersteuning

edit:

1. Type fout
2. Opvolger UMTS

[ Voor 22% gewijzigd door Sepiroth op 11-08-2005 10:09 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ja oke, maar dan heb je dus een PCMCIA kaart waar je je SIM in kunt duwen neem ik aan? Zoiets moet toch ook via je mobiele telefoon kunnen?

Groetjes, FaceDown.

• Sepiroth
Zelf heb ik een Samsung S300 met GPRS, hiermee is het idd ook mogelijk om te Internetten op een Laptop d.m.v. de verbinding van je telefoon.
Met een UMTS telefoon zal het dan ook wel kunnen.

En ja, de Mobile Connect Card is een PCMCIA kaart met daarin een apparte SIM.

[ Voor 18% gewijzigd door Sepiroth op 11-08-2005 10:15 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Hoe doe je dat dan? Want met GPRS neem ik ook al genoegen.. Heb je nog speciale software nodig op je PC? Op dit moment wordt mijn 6680 gewoon als 9600 baud modem gezien volgens mij.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Hou wel rekening met de torenhoge kosten in het buitenland voor GPRS gebruik.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:18:
Hou wel rekening met de torenhoge kosten in het buitenland voor GPRS gebruik.
Enig idee hoe hoog die kosten precies zijn? De baas betaalt maar ze zullen niet blij zijn als ik met een rekening van 500 euro aan kom zetten. :)

Groetjes, FaceDown.

• Sepiroth
Voor mijn Samsung heb ik EasyGPRS.

Voor jou Nokia moet je misschien eens op deze pagina kijken:
http://nokia-asia.com/nokia/0,8764,72757,00.html

Daar staan Modem drivers op en Nokia PC Suite.
Misschien dat het daarmee kan. Heb zelf weinig ervaring met Nokia PC Suite, dus weet niet wat de mogelijkheden zijn.

GPRS is idd duur in het buitenland ;)

Verwijderd

Ik denk dat je even op de site van vodafone moet kijken wat de kosten voor gprs in het buitenland zijn, ik weet bijvoorbeeld dat als je een telfort abo hebt en je maakt gebruik van GPRS in Spanje, dan ben je zo'n €15!!! per mb kwijt.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-11 13:14
De prijs staat keurig beschreven op de site van je provider.

Bij Orange is het slechts 25 euro per MB. En ik dacht dat ze nog niet eens de duurste waren.

• Sepiroth
Volgens google zou dit de link moeten zijn, maar www.vodaphone.nl doet het niet eens...

http://www.vodaphone.nl/Z...tenland/GPRS%20en%20UMTS/

Succes ;)

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik heb van m`n werk ook een laptop met UMTS. Eerlijk gezegd ben ik niet echt onder de indruk. Ik gebruik het nu al zo`n jaar maar de snelheden vallen vies tegen. Mijn UMTS abbo is van KPN. Ik vind de dekking van UMTS ronduit slecht, zelfs in Amsterdam centrum heb je maar mager bereik.

Maximum snelheid, dan zit je rond de 32 kilo byte te downloaden. Natuurlijk beter dan gprs, maar ik zie mezelf geen video streamen :))

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Dat videostreamen is dan ook bedoeld voor de kleine schermpjes op je mobiele telefoon en niet op je laptop.

De vodafone site is trouwens down.

Ik heb wel met de klantenservice gebeld. Ja kan een internetverbinding leggen door te 'bellen' naar *99***1# via je laptop. Dan heb je dus een GPRS-verbinding met internet. Ik wil echter rechtstreeks inbellen op een 56K6-lijn van het bedrijf. Dat kan niet volgens de medewerker van VF. Waarom kan dat niet via GRPS/UMTS?

-edit- Site doet het weer: 6 euro per MB in Frankrijk.. valt nog wel mee dus.

-edit2- Nog eens gebeld. Volgens de klantenservice kloppen die tarieven niet 8)7 het kost in Frankrijk via SFR 0,39 per 20KB. 20 euro per MB dus.

[ Voor 76% gewijzigd door FaceDown op 11-08-2005 11:29 ]

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Nou ik heb het getest en VPN over GPRS werkt prima via de laptop! Alleen het rare; hij heeft 420,8kbps verbinding aan (xp dus) maar ik haal op speedtest maar 4,6KB/s. Nou zou dat gprs-snelheid kunnen zijn, maar waarom geeft ie dan 420,8 aan??

Groetjes, FaceDown.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
GPRS enz vind ik veel te duur.

Goedkoopste optie: Ter plekke een prepaid kaartje nemen en bij lokale ISP inbellen. Sommige landen bieden ook GPRS aan voor prepaid klanten.

Betere, snellere oplossing: Een hotspot gebruiken. (VPNnen naar huis/werk, die dingen hebben GEEN encryptie).
@ vakantie in hongarije heb ik ook gewoon Wifi gebruikt: Verhuurders van de woning hadden voor hun bedrijf ADSL, en niet beveiligd, die konden we gebruiken. Na afloop uitgelegd hoe en wat, en wijn gekregen als dank voor t melden dat hun netwerk dus onbeveiligd was. 3 weken 2Mbit gehad, ideaal.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FaceDown schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:32:
Nou ik heb het getest en VPN over GPRS werkt prima via de laptop! Alleen het rare; hij heeft 420,8kbps verbinding aan (xp dus) maar ik haal op speedtest maar 4,6KB/s. Nou zou dat gprs-snelheid kunnen zijn, maar waarom geeft ie dan 420,8 aan??
kbit versus kbyte. En 420 kbit lijkt me sterk, daar umts slechts 384 kbit is.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-11 13:14
FaceDown schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:32:
De verbinding tussen je mobiel en de PC zal theoretisch die snelheid aan kunnen. Dus dat is de maximum snelheid die je mobieltje doorgeeft aan je pc. Nou maakt dat verder niet uit, want die haal je toch nooit.

De ware snelheid zal idd niet hoger komen dan wat je met ISDN zou behalen. Meestal komt het niet eens over een 56K modem heen. UMTS is daarin veeel beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 13-08-2005 15:24 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12
maar wat zou het nou kosten als ik een umts pcmcia kaartje in me laptop koop en een umts abbo erbij? vroeg het me namelijk af. omdat ik net een laptop heb en ik dat misschien voor me verjaardag krijg :P

Adjust non olet, plerumque...

Verwijderd

bij Vodafone is het umts kaartje gratis bij een 1 GB per maand abbo, welke dan +/- 85 euro per maand kost. (inclusief btw) Ik gebruik mijn kaart ongeveer een uur of 3 per dag, vooral browsen, remote desktop, msn, e-mail, en ik verbruik daarbij ongeveer 300 MB per maand.

Vodafone heeft zelf een filter aangezet die graphics wat comprimeert/verkleint zodat het browsen relatief snel gaat c.q. minder dataoverdracht.

Ideaal voor in de trein, maar dus echt wel duur.

• max3D
  • Niet online
Wat ik zelf overweeg is om zo'n UMTS card voor mijn laptop te kopen én een Smartphone (HTC 9000).

Weet iemand of je het Sim kaartje tussen deze twee UMTS toestellen gewoon kan uitwisselen (telefoon is Simlock vrij).

• HunterPro
  • Niet online
ik zou dan gewoon lekker een duo-sim nemen :) kost je meestal éénmalig een tientje ofzo en dan kun je met allebei werken. :)

• max3D
  • Niet online
Ik ben er inmiddels achter dat die datacard ook gesimlocked is, maar voor 89E haalt Vodafone hem er af.

Weet ik alleen nog niet of dat zelfde sim kaartje ook werkt in een telefoon of dat er iets speciaals instaat dat het verhindert.

Dual sim zou ideaal zijn, maar dat biedt Vodafone niet aan (of kan ik niet vinden op die chaotische site).

• HunterPro
  • Niet online
mja met een datacard niet, daar willen ze gewoon een los abbo voor verkopen denk ik. :) Ga ff langs een businesspoint anders, die kunnen je een hoop meer vertellen.

• max3D
  • Niet online
Zal ik doen, want online is die informatie echt onvindbaar. Operators maken alles het liefst zo wazig mogelijk. Dat je gewoon wilt internetten is bij Vodafone al een ongekend begrip als je bij Vodafone live kijkt.
Pagina: 1