PC te warm maar fan ANTEC SmartPower SL350 draait amper

Pagina: 1
Acties:

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-02 09:18
Weet iemand wat 'typische' draaisnelheden zijn voor de fan in de ANTEC SL350 voeding. (Die oa. in de ANTEC Solutions SLK1650 zit.) Er zit een geregelde fan in, dus hoe warmer de lucht (of boven een bepaalde grens) hoe sneller het ding zou moeten draaien.

Mijn PC (AMD64 venice 3000+) heeft een kast-temperatuur (moederbord temp. sensor) die oploopt tot 40 graden, maar de fan in de powersupply blijft slechts op 1120-1130 RPM lopen. Dit is dezelfde -lage- snelheid als bij 25 graden.

Deze PC is vreselijk instabiel, en crasht na een tijdje (30-60 minuten) gegarandeerd. Ik heb het vermoeden dat de fan of de temeratuur gestuurde aansturing kapot is waardoor er veel minder warme lucht wordt afgevoerd dan nodig is. Het systeem laten draaien met de kast open is wel stabiel.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De fans in je voeding dienen niet als casefans, maar als koeling voor de voeding. Zolang de temperatuur in de voeding niet hoog genoeg is gaan die ventilatoren niet harder draaien. Voor kastkoeling kan je gewoon 2 80mm of nog liever 120mm fans plaatsen in de daarvoor bestemde plaatsen in de kast. Dat scheelt gigantisch in temperatuur :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• AzertyNL
Altec je hebt helemaal gelijk, maar het is geen antwoord op mijn vraag :/

Zelfs met casefans, krijgt de voeding dezelfde (of hogere) temeraturen te verduren. De PSU fan moet de warmte afvoeren en harder gaan draaien. Ik wil graag weten wat normale draaisnelheden zijn, want als het stuk is gaat de voedig terug naar de leverancier.

Wie kijkt er even wat de 'typische' draaisnelheden zijn voor zijn fan in de ANTEC SL350 voeding is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
1.Maak voeding open/kijk in voeding
2.check type fan
3.check specs op pagina van fabrikant

Dan weet je de max iig. Een "normale" draaisnelheid is er niet echt. Er kan natuurlijk wat mis zijn met de relatie tussen temp/draaisnelheid. Maar een voedign kan/mag best warm worden. Voltages al gechecked enzo?

[ Voor 49% gewijzigd door maratropa op 11-08-2005 10:43 ]

specs

• AzertyNL
gladiool schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:35:
1.Maak voeding open/kijk in voeding
2.check type fan
3.check specs op pagina van fabrikant

Dan weet je de max iig. Een "normale" draaisnelheid is er niet echt. Er kan natuurlijk wat mis zijn met de relatie tussen temp/draaisnelheid. Maar een voedign kan/mag best warm worden. Voltages al gechecked enzo?
Openmaken is geen optie (garantie enzo..) inspectie van buitenaf levert niets op aan info en de specs op de website van antec zeggen niets over de fan en hoe hard hij koelt bij bepaalde temperaturen. Voltages blijven ook prima zelfs als het warm wordt.

1200 toeren bij 40 graden van de uitgeblazen lucht is echt erg weinig.
Hopelijk is er iemand met zo'n SL350 voeding die even kan kijken wat de PSUfan rotatie snelheid is in zijn kast.

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:56
Ik heb ook een temperatuur gestuurde voeding, de thermaltake Silent Pure Power 460 Watt, gister binnengekregen.
De nieuwe voeding is veel stiller maar wat ik ook merkte was dat hij minder uitblaast, de vorige was een 350 watt merkloos dingetje met een fan aan de achterkant. Die blies meer uit. De vorige voeding was veel te slap en werd dus ook warm, de nieuwe ook en de kast word nu nog warmer, ook omdat ik een fan eruit heb gehaald omdat er morgen 2 nieuwe aankomen. Ik kan niet echt zeggen dat de fanspeed omhoog gaat. Maar ik denk dat de voeding zelf niet te warm wordt en de voltages blijven ook gelijk.

Ik denk dat de fan sneller gaat draaien als de voeding binnenin (te) warm(er) wordt, ookal blaast de voeding weinig, zal dit toch genoeg zijn om de voeding te koelen maar natuurlijk niet om de kast te ventileren.

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
No doubt you noticed the word “SmartPower”, both in the review title and emblazoned on the box - Antec describes this feature as “intelligent fan control”. The premise is simple enough, the idea being that fan speed (and therefore cooling power) is increased with temperature, with the advantage that the PSU is quieter in low draw setups.

In practice, I found the fans span at 1376rpm from a cold start, and slowly increased over 90 minutes as the PSU and my other components warmed up, reaching a fairly steady 1500 rpm with normal cooling & normal processor load (100% for me, as I fold for PimpRig & humanity :thumbsup: ).

My efforts to increase the fan speed by cranking up the heating & turning off the case fans proved to be to very little avail: the maximum fan speed I saw was 1706rpm. Either that’s the maximum rate of spin, or, more likely, I simply couldn’t get it hot enough.

At the maximum fan speed I saw, any increase in sound level from the PSU was simply too small to notice.
Blijkbaar werkt je temperatuur sensor niet goed ofzo. Want hij hoort dus gewoon sneller te gaan draaien (sneller als 1376rpm).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die Antec voeding van mijn SLK2650 draait ook rond de 1100 rpm. nooit problemen ermee. Ik heb zelf een Athlon 2800+ eronder met 512 mb geheugen met 3 harde schijven. Die kast wordt nooit te warm. Er is een ATI Radeon 7000 videokaart eronder dus die geeft echt geen warmte af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Is de voedingfan temperatuurgestuurd of belastinggestuurd zoals ik op de site van Antec heb gelezen?

LinkedIn WoT Cash Converter

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij mij draait hij volgens EVEREST 2.0 op ruim 1300 toeren bij een kasttemperatuur van 25 graden.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 17:37
Je zou met een open kast eens kunnen proberen de ingaande lucht bij de voeding met een fohn of zo te verwarmen...

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:56
off-topic.
@edgnoi, ik kan de speed van me psufan niet zien bij everest 2.0. Ligt dat aan de psu of aan everest?

[ Voor 6% gewijzigd door OsiriS.nl op 12-08-2005 21:38 ]

Pagina: 1