[Exchange] mail niet ontvangen

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 21:22
Ik heb een prachtig werkende internet verbinding, ik kan prachtig mail versturen, exchange is keurig aanwezig als service, met Pop2Exchange wordt ook keurig pop3 mail binnen gehaald. De portscan geeft geweldig aan dat poort 25 (=smtp) open staat...maar dat er geen exchange antwoord. (This port has responded to our probes. This means that you are not running any application on this port, but it is still possible for someone to crash your computer through known TCP/IP stack vulnerabilities.)

Ik ben hier al de hele nacht mee bezig geweest en mijn brein kan geen nieuwe oplossingen meer verzinnen :Z . Dus wie weet hoe je een exchange server kan testen of hij wel mail ontvangt op de smtp-poort?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48

pistole

Frutter

Krijg je een verbinding als je
code:
1
telnet jouw_host 25

doet? Zo niet: check je SMTP server :) (system manager, adm group, first group, server, protocols, smtp, bla)

En dan ben je er nog niet natuurlijk... Maar dat mag je zelf uitzoeken ;)

Ik frut, dus ik epibreer

• Night-Reveller
pistole schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 07:46:
Krijg je een verbinding als je
code:
1
telnet jouw_host 25

doet? Zo niet: check je SMTP server :) (system manager, adm group, first group, server, protocols, smtp, bla)

En dan ben je er nog niet natuurlijk... Maar dat mag je zelf uitzoeken ;)
De router niet, maar dat is logisch dat daar niets op antwoord. Maar wel de \\server.

Is dit de beoogde manier om te testen?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-08 14:04

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Night-Reveller schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:01:
[...]

De router niet, maar dat is logisch dat daar niets op antwoord. Maar wel de \\server.

Is dit de beoogde manier om te testen?
Je router logischerwijs juist wel, die moet 'm forwarden.. (Als je 't op de WAN kant probeert natuurlijk....)

B)

[ Voor 99% gewijzigd door Coach4All op 11-08-2005 08:05 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Night-Reveller
Coach4All schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:04:
[...]

Je router logischerwijs juist wel, die moet 'm forwarden.. (Als je 't op de WAN kant probeert natuurlijk....)

B)
Ik heb net nog gecontroleerd, alle protocollen schijnen te werken en bevatten een lege queue. (Ik zie alleen wel een icoontje met een rood kruisje met "enumerate messages from the queue node".) Das goed toch?

om poort 25 van buiten te testen, zou iemand "telnet 62.177.138.25 25 kunnen intoetsen?

Verwijderd

Nada noppes.
Lijkt er dus op dat je die poort in je router/firewall nog moet open gooien.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Je haalt mail op met pop2exchange en je zet poort 25 open?? Dat is niet nodig. Als je met een pop-programma een catch-all account leeghaalt dan is de mail al binnen je netwerk en dat programma zelf is dan verantwoordelijk voor het afleveren van mail in exchange. Ik denk dat je in de configuratie van pop2exchange moet zoeken.

edit:

Oh, en je poort 25 staat idd dicht. Dus toch ff je router checken als je echt poort 25 open wilt zetten. Wat is het voor één?

[ Voor 18% gewijzigd door Marlibica op 11-08-2005 08:32 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Welke provider heb je.
De meeste providers hebben poort 25 dicht staan hoor.
Is al aardig wat over geschreven binnen Tweakers.

• Night-Reveller
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:31:
Welke provider heb je.
Ik heb BBeyond. 2 dagen geleden, nog voordat onze router er mee uit schee werkte het prima (trouwens, Router is nieuw en van ander type, modem niet). Lijkt me sterk dat providers toevallig tijdens onze downtime besluiten om van policy te veranderen.

• Night-Reveller
Marlibica schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:31:
Je haalt mail op met pop2exchange en je zet poort 25 open?? Dat is niet nodig. Als je met een pop-programma een catch-all account leeghaalt dan is de mail al binnen je netwerk en dat programma zelf is dan verantwoordelijk voor het afleveren van mail in exchange. Ik denk dat je in de configuratie van pop2exchange moet zoeken.

edit:

Oh, en je poort 25 staat idd dicht. Dus toch ff je router checken als je echt poort 25 open wilt zetten. Wat is het voor één?
Pop2Exchange haalt gewoon de pop3-mailboxes leeg en geeft het door aan de Exchange server, daar heb je gelijk in. Maar we hebben zelf ook een mx-record waar alle mail naar toe gaat.

Ik heb net de hele firewall eraf gehaald, op aanraden van de leverancier 8)7 Maar goed, dan zouden we tenminste mail kunnen ontvangen....dus niet.

• Night-Reveller
Nog een leuke: we hebben de rekening niet betaald van de ISP 8)7 ...maar over een half uurtje is dat ook weer gefixed.

Maar desalniettemin, kan iemand ff checken of nu bij mij wel poort 25 open staat en er iets reageert?

• Marlibica

Marlibica

Dan blijft dus het router-issue over. Je hebt een nieuwe router, dus het probleem is nog steeds om port 25 op de juiste manier te mappen naar je exchange server. Ik denk dus dat je je in je router verder moet verdiepen.

edit:

nope, geen reactie @ 10:30

[ Voor 11% gewijzigd door Marlibica op 11-08-2005 10:30 ]

Sign here against sigs

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Idd, poort 25 doet nog steeds niks bij je, Night-Reveller.
Check je router.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Night-Reveller
top jongens! Ik zal ze weer ff bellen :Y)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-08 14:04

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Night-Reveller schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:37:
top jongens! Ik zal ze weer ff bellen :Y)
Om je router op de juiste manier te configgen?? :?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Night-Reveller
Coach4All schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:44:
[...]

Om je router op de juiste manier te configgen?? :?
jup, na 27 uur werken doen mijn hersenen het niet meer. Die van hun hoop ik wel :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:31:
Welke provider heb je.
Elk zichzelf respecterende provider heeft poort 25 gewoon open of biedt de mogelijkheid deze open te zetten.
jup, na 27 uur werken doen mijn hersenen het niet meer. Die van hun hoop ik wel :)
Welke router heb je (dan slepen "wij" je er wel even door heen !). Doe dan wel gelijk een relay test (http://www.abuse.net/relay.html).

[ Voor 26% gewijzigd door lier op 11-08-2005 10:51 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Marlibica

Marlibica

Ik heb stiekem ff een portscan gedaan bij je, je hebt het wel voor elkaar om poort 21 en 80 open te zetten. Dus zou het kunnen zijn dat je exchange niet goed reageert. Maar ik neem aan dat dat voor de routerwissel ook goed heeft gewerkt. Wat is trouwens de uitkomst van hetgeen eerder is gevraagd, telnet <ip-adres exchange server> 25 ??

Sign here against sigs

• Night-Reveller
lier schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:49:
[...]

Elk zichzelf respecterende provider heeft poort 25 gewoon open of biedt de mogelijkheid deze open te zetten.

[...]

Welke router heb je (dan slepen "wij" je er wel even door heen !). Doe dan wel gelijk een relay test (http://www.abuse.net/relay.html).
Het modem is een Zyxel Prestige 650R-13
Onze oude router was een Zyxel ZyWall10
Onze nieuwe router is een Zyxel ZyWall2WE
(Onze switch is een Zyxel nogwattes)

De site van Zyxel geeft trouwens veel mogelijkheden om de router en het modem correct in te stellen, met lekkere idiot-proof manuals.

• Night-Reveller
Marlibica schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 11:38:
Ik heb stiekem ff een portscan gedaan bij je, je hebt het wel voor elkaar om poort 21 en 80 open te zetten. Dus zou het kunnen zijn dat je exchange niet goed reageert. Maar ik neem aan dat dat voor de routerwissel ook goed heeft gewerkt. Wat is trouwens de uitkomst van hetgeen eerder is gevraagd, telnet <ip-adres exchange server> 25 ??
telnet 192.168.1.36 25 (ip-adres + poort van de exchange server):
screenshot is overbodig: Stel je een command window voor dat helemaal zwart is, met linksbovenin een knipperende cursor. Na 15 seconden springt hij weer terug naar de command prompt. <-- dit is op een client pc. Op de server springt hij in 0,01 sec weer terug naar de prompt.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Night-Reveller schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:04:
[...]

telnet 192.168.1.36 25 (ip-adres + poort van de exchange server):
screenshot is overbodig: Stel je een command window voor dat helemaal zwart is, met linksbovenin een knipperende cursor. Na 15 seconden springt hij weer terug naar de command prompt. <-- dit is op een client pc. Op de server springt hij in 0,01 sec weer terug naar de prompt.
Intern lijkt het dus te werken dus het ligt aan de router.
Aangezien de poster boven je een portscan heeft gedaan en 25 niet zag ligt het overduidelijk aan je router.

Btw, als je een portscan doet, en je ziet poort 25 niet open staan (stealth) is er geen router rule voor en draait de service op de pc zelf niet.
Als je een portscan doet en er is wel een router rule en de service op de PC biedt zichzelf niet goed aan op de betreffende poort krijg je als reactie: port closed.
Aangezien het eerste van toepassing is, is het eerste wat je dus goed moet zetten je router!

Doe dat nou eens ff, is zwaar simpel. Je zegt zelf dat de handleiding 'idiot-proof' is.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Marlibica

Marlibica

DeMoN schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:18:
[...]

Intern lijkt het dus te werken dus het ligt aan de router.
Waar baseer jij dat op? Als je genoemd commando geeft dan krijg je een antwoord van de SMTP server. Iets als:
220 <naam van SMTP server> Microsoft ESMTP MAIL Service, Version: 6.0.3790.211 ready
at Thu, 11 Aug 2005 12:45:42 +0200
En hij dan springt hij niet naar de command prompt terug.

Ik heb trouwens hier een poortscannertje gebruikt die niet aangeeft of de poort closed of stealth is. Alle opties staan dus nog open, incluus het portmapverhaal. Het zou zelfs kunnen zijn dat de Zyxel poorten mapt naar de zywall en dat de zywall antwoord.'

edit:

Even getest, de antwoorden komen INDERDAAD van de Zywall! Ip adres invullen in je browser levert een login op van de Zywall (gelukkig heb je het default password veranderd :Y) )

[ Voor 16% gewijzigd door Marlibica op 11-08-2005 12:54 ]

Sign here against sigs

• Night-Reveller
Marlibica schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:49:
[...]

Waar baseer jij dat op? Als je genoemd commando geeft dan krijg je een antwoord van de SMTP server. Iets als:

[...]

En hij dan springt hij niet naar de command prompt terug.

Ik heb trouwens hier een poortscannertje gebruikt die niet aangeeft of de poort closed of stealth is. Alle opties staan dus nog open, incluus het portmapverhaal. Het zou zelfs kunnen zijn dat de Zyxel poorten mapt naar de zywall en dat de zywall antwoord.'

edit:

Even getest, de antwoorden komen INDERDAAD van de Zywall! Ip adres invullen in je browser levert een login op van de Zywall (gelukkig heb je het default password veranderd :Y) )
Nou, dat was gisteravond wel anders, pas vanmorgen om een uurtje of 06.00 had ik het password pas veranderd :o

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Op mijn eigen ervaringen.
Ik heb wel eens gehad dat ie gewoon weer wegsprong maar wel gewoon werkte. Dat had misschien wel te maken met de brakke telnet client in NT5.x

Eigenlijk zou je het ff met putty of zo moeten checken.
Overigens heb je wel deels gelijk en ik denk ik ook.
Als de poort niet open zou staan zou telnet namelijk blijven proberen totdat hij een timeout zou ontvangen.
Nu gebeurd er dus wel iets, alleen niet het goede.
Je hebt gelijk dat je een of andere serverstring te zien krijg als je succesful connect op een smtp server. Vervolgens moet je ook via telnet een mailtje kunnen sturen.

Dus sja... maar als het intern werkt..
Blijft een vaag verhaal.

TopicStarter, geef eens een screenshot van alle doorgestuurde poorten op die router vanuit je browser.

• Marlibica

Marlibica

Ben je inmiddels uitgeslapen en heb je het licht gezien? :)

Sign here against sigs

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-08 19:05
Mischien een rare opmerking , ik loop ook maar wat te denken.
Kan het niet zo zijn dat een andere applicatie poort 25 bezet houd?
dat kan je wel even nachecken :P

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08
Doe eens een netstat op exchange doos, en evt. met een util van sysinternals kijken of de smtp service van ms wel aan het luisteren is op die poort.

Verder moet je intern goed testen of je een reactie krijgt van je exchange server (hierboven ook al aangegeven), dit is even het belangrijkste stukje. Download putty even http://putty.roc-on.nl en kies een telnet connect naar je interne host op port 25, als je een connectie krijgt moet er een versie nummer verschijnen van exchange.

Als deze niet verschijnt heb je een probleem in je exchange config, als er wel iets verschijnt dan moet je even een test mail versturen dit doe je met een paar simpele commando's:

code:
1
2
3
4
helo mail <enter>
mail from: "test@test.nl" <enter>
rcpt to: "test@test2.nl" <enter>
data "blalalal" <enter> <enter>

Dit moet zo ongeveer het resultaat zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
220 smtp10.hccnet.nl ESMTP sendmail 8.13.2/2.05 ready at Fri, 12 Aug 2005 09:25:
10 +0200 (MET DST)
helo mail
250 smtp10.hccnet.nl Hello *****.mxposure.nl [*****], plea
sed to meet you
mail from: "test@test.nl"
250 2.1.0 "test@test.nl"... Sender ok
rcpt to: "test@test2.nl"
250 2.1.5 "test@test2.nl"... Recipient ok
data
354 Enter mail, end with "." on a line by itself
Test..
.

Werkt dit allemaal wel, dan kun je er vanuit gaan dat het in de portforwarding zit.

• Night-Reveller
Marlibica schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 08:36:
Ben je inmiddels uitgeslapen en heb je het licht gezien? :)
uitslapen zit er niet in...

Gisteren heeft een vriend van me nog geholpen met het oplossen van de nodige problemen. Dankzij deze link
hebben we veel problemen kunnen oplossen (Services die niet meer wilde opstarten, properties van network connections weigerde dienst etc). Paul, als je dit leest; bedankt!

...daarna nog even een uurtje in de kroeg gestaan en vervolgens door mijn wekker heen te slapen :z

• leon1e
Night-Reveller schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:46:
[...]

uitslapen zit er niet in...

Gisteren heeft een vriend van me nog geholpen met het oplossen van de nodige problemen. Dankzij deze link
hebben we veel problemen kunnen oplossen (Services die niet meer wilde opstarten, properties van network connections weigerde dienst etc). Paul, als je dit leest; bedankt!

...daarna nog even een uurtje in de kroeg gestaan en vervolgens door mijn wekker heen te slapen :z
Dus er was/is wel meer mis met de server? Waarom laat je ons dan eerst alleen maar weten dat je alleen de router vervangen hebt, en verder niks veranderd?

• Night-Reveller
leon1e schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 09:28:
Doe eens een netstat op exchange doos, en evt. met een util van sysinternals kijken of de smtp service van ms wel aan het luisteren is op die poort.

Verder moet je intern goed testen of je een reactie krijgt van je exchange server (hierboven ook al aangegeven), dit is even het belangrijkste stukje. Download putty even http://putty.roc-on.nl en kies een telnet connect naar je interne host op port 25, als je een connectie krijgt moet er een versie nummer verschijnen van exchange.
Daar heb je een leuk punt, Putty geeft veel meer informatie dan een telnet sessie in een dosbox dat resulteert in een knipperende cursor. Putty zegt op telnet <exchangeserver> 25 : "Connection Closed by remote host" ter controle andere poorten geprobeerd en op telnet <Exchange server> 110 : "+OK Microsoft Exchange 2000 POP3 server version 6.0.6487.0 (server.Twente.local) ready."

...I think we've got a winner. _/-\o_
offtopic:
Gisteren ook zo leuk, dat mensen meteen beginnen te roepen waar het aan ligt. De een meent dat het aan de ISP ligt, een ander aan de router, weer een dat het aan exchange ligt of het boekhoudpakket. Ondertussen melden gebruikers dat ze niet kunnen printen en dat het netwerk zo traag is. :>
Als deze niet verschijnt heb je een probleem in je exchange config, als er wel iets verschijnt dan moet je even een test mail versturen dit doe je met een paar simpele commando's:
code:
1
2
3
4
helo mail <enter>
mail from: "test@test.nl" <enter>
rcpt to: "test@test2.nl" <enter>
data "blalalal" <enter> <enter>

Dit moet zo ongeveer het resultaat zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
220 smtp10.hccnet.nl ESMTP sendmail 8.13.2/2.05 ready at Fri, 12 Aug 2005 09:25:
10 +0200 (MET DST)
helo mail
250 smtp10.hccnet.nl Hello *****.mxposure.nl [*****], plea
sed to meet you
mail from: "test@test.nl"
250 2.1.0 "test@test.nl"... Sender ok
rcpt to: "test@test2.nl"
250 2.1.5 "test@test2.nl"... Recipient ok
data
354 Enter mail, end with "." on a line by itself
Test..
.

Werkt dit allemaal wel, dan kun je er vanuit gaan dat het in de portforwarding zit.
Ik ga exchange dus doorspitten op instellingen, ik ben zo weer terug.

• Marlibica

Marlibica

Night-Reveller schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:06:
[...]
offtopic:
Gisteren ook zo leuk, dat mensen meteen beginnen te roepen waar het aan ligt. De een meent dat het aan de ISP ligt, een ander aan de router, weer een dat het aan exchange ligt of het boekhoudpakket. Ondertussen melden gebruikers dat ze niet kunnen printen en dat het netwerk zo traag is. :>
Als ik het hele draadje goed begrepen heb is dit probleem ontstaan na een routerwissel (correct me if I'm wrong). Dan is het natuurlijk niet zo gek dat je er vanuit gaat dat Exchange nog goed draait. Anyway, ik ben blij dat je een end in de richting bent.

Sign here against sigs

• Night-Reveller
Marlibica schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:13:
[...]

Als ik het hele draadje goed begrepen heb is dit probleem ontstaan na een routerwissel (correct me if I'm wrong). Dan is het natuurlijk niet zo gek dat je er vanuit gaat dat Exchange nog goed draait. Anyway, ik ben blij dat je een end in de richting bent.
Klopt, ik krijg alle problemen tegelijk en ik werk hier net anderhalve week :D Je had mijn baas ook moeten horen, die dacht, net als ik, dat een nieuw apparaat ertussen met settings zo gepiept was.

• Night-Reveller
nog even voor de duidelijkheid: We kunnen intern mail versturen & ontvangen, we kunnen extern mail versturen, we kunnen externe POP3 boxen leegtrekken, alleen kunnen we geen mail ontvangen.

Daarnaast zijn de problemen inderdaad begonnen na het installeren van de router. Weet iemand of er ergens in Exchange nog een foutief ip-adres staat?

• Night-Reveller
Night-Reveller schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:40:
nog even voor de duidelijkheid: We kunnen intern mail versturen & ontvangen, we kunnen extern mail versturen, we kunnen externe POP3 boxen leegtrekken, alleen kunnen we geen mail ontvangen.

Daarnaast zijn de problemen inderdaad begonnen na het installeren van de router. Weet iemand of er ergens in Exchange nog een foutief ip-adres staat?
The eagle has landed! _/-\o_ Exchange houdt apart bij op welk ip-adres hij staat, deze was fout.

Nadat de nieuwe router in het netwerk werd gezet, waren ook de DHCP instellingen van de router anders. De server heeft daardoor een ander ip-adres gekregen, exchange wist dat nog niet en exchange moet daarvan apart op de hoogte gehouden worden 8)7 . In Exchange System Manager > Administrative Group>first administrative group>servers>server>Protocols>SMTP>Default SMTP Virtual Server>eigenschappen stond een ip-adres dat vergeven was door de oude router en niet de nieuwe.

Door het ip-adres in Exchange te vernieuwen en van buiten een port-scan te doen, zagen we dat op poort 25 nu een programma reageerde. Putty kreeg op telnet <exchangeserver> 25 ook netjes antwoord: "220 mail.tpvt.nl Microsoft ESMTP MAIL Service, Version: 5.0.2195.6713 ready at Fri, 12 Aug 2005 14:27:32 +0200"

Sjoerd, als je dit leest: Bedankt!

Great! nu de rest van de problemen nog oplossen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Night-Reveller op 12-08-2005 14:37 ]

• leon1e
Night-Reveller schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:31:
[...]

The eagle has landed! _/-\o_ Exchange houdt apart bij op welk ip-adres hij staat, deze was fout.

Nadat de nieuwe router in het netwerk werd gezet, waren ook de DHCP instellingen van de router anders. De server heeft daardoor een ander ip-adres gekregen, exchange wist dat nog niet en exchange moet daarvan apart op de hoogte gehouden worden 8)7 . In Exchange System Manager > Administrative Group>first administrative group>servers>server>Protocols>SMTP>Default SMTP Virtual Server>eigenschappen stond een ip-adres dat vergeven was door de oude router en niet de nieuwe.

Door het ip-adres in Exchange te vernieuwen en van buiten een port-scan te doen, zagen we dat op poort 25 nu een programma reageerde. Putty kreeg op telnet <exchangeserver> 25 ook netjes antwoord: "220 mail.tpvt.nl Microsoft ESMTP MAIL Service, Version: 5.0.2195.6713 ready at Fri, 12 Aug 2005 14:27:32 +0200"

Great! nu de rest van de problemen nog oplossen :P
Feli :p, gewoon die exchange doos een vast ip geven net zoals elke server. Een dynamic ip is *not done* bij zulke services als exchange/dns/ad/enz.

• Night-Reveller
leon1e schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:34:
[...]

Feli :p, gewoon die exchange doos een vast ip geven net zoals elke server. Een dynamic ip is *not done* bij zulke services als exchange/dns/ad/enz.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar vanwege de grote problemen was het een tijdelijke maatregel. Als iedereen om 18.00 uur naar huis is, geef ik de server een fixed-ip.

• Marlibica

Marlibica

Mooi man.. :) Wat voor probs heb je verder nog?

edit:

Euhmm.. ik denk je port forwarding.. :) poort 25 staat nog steeds dicht

[ Voor 50% gewijzigd door Marlibica op 12-08-2005 15:03 ]

Sign here against sigs

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Night-Reveller schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 14:36:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar vanwege de grote problemen was het een tijdelijke maatregel. Als iedereen om 18.00 uur naar huis is, geef ik de server een fixed-ip.
Of gewoon IP dmv een reserved DHCP uitdelen zodat je altijd hetzelfde IP krijgt aangezien het dan MAC adres gebonden is :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
DeMoN schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:46:
[...]

Of gewoon IP dmv een reserved DHCP uitdelen zodat je altijd hetzelfde IP krijgt aangezien het dan MAC adres gebonden is :)
Alleen loopt íe dan in de soep als de dhcp-server voor een langere tijd uitvalt :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Marlibica

Marlibica

sanfranjake schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:53:
[...]

Alleen loopt íe dan in de soep als de dhcp-server voor een langere tijd uitvalt :P
Dan loopt er wel meer in de soep :P

Sign here against sigs

• Night-Reveller
DeMoN schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:46:
[...]

Ja dat kan, maar in verband met kennisoverdracht zet ik het gewoon op een vast ip-adres. Mijn opvolgers zullen daar vermoedelijk als eerste aan denken, als er problemen zijn.
Pagina: 1