Toon posts:

Saphire 9800pro, constant artifacts !

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een probleem met mn 3d kaart nadat ik er een nieuwe vga koeler en ramblokjes heb laten opsteken.
Ik heb dit laten doen door m'n lokale pcboer, een arctic ati silencer rev3 en heatsinks voor het geheugen
Nadat de kaart geplaats is kan is zonder probleem de pc opstarten, filmpje spelen, surfen enz. alles wordt goed weergegeven.
Bij het spelen van san andreas/ halflife 2 is er overal geflikker en beelden die totaal uiteen lopen.
Als ik met behulp van ati tray tools -->show render, scan for arifacts kijk staat er:
No artifacts found for 0.00sec, 3589 artifacts found! dit laatste varieerd constant met pieken boven de 4000.
Het rare is dat ik nergens een foutmelding krijg, spellen laden lukt, grafisch minder vereisende spellen worden beter weergegeven maar toch niet perfect.

Ik dacht eerst dat er misschien stroomtekort was, maar dat blijkt van niet.
De koeler, die vermoedelijk meer energie verbruikt dan de originele koeler wordt nu apart gevoed ipv rechtstreeks op de kaart. En ik heb ook de 2de hd en 2 dvdwriters losgekoppeld.
Alsook heb ik fastwrite eens aan en uitgeschakeld, (en ge-reboot) maar er was geen verschil
Alle spellen werden nog perfect weergegeven voordat de nieuwe koeler werd geplaatst.
Reden van nieuwe koeler, oude koeler werkte niet meer goed, de heatsink was véél te warm.
Mijn systeem:
Abit AV8 3rd eye
AMD athlon64 3200+
Sapphire ati 9800pro 128MB (zie foto)
400 Watt voeding

Heeft er iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen?
Met vriendelijke groeten,
Someday

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.ru/images/lab/2004/07/27/9800pro_front-b.jpg

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-07 10:18

Bejit

Svenska Faderland

Bekijk je eens hoe warm je kaart word.

Misschien heeft je lokale pcboer hem niet goed op de kaart gezet en word hij te warm.

Als hij een goede temperatuur(Niet te hoog :>) aanhoud, hebben ze waarschijnlijk de videokaart beschadigd bij het installeren van de koeler.

Maar het word sowieso terug naar de lokale pc boer met die kaart.

Systeempje

Verwijderd

Topicstarter
'k Heb de kaart binnengebracht, hij verstaat er niets van en heeft zoiets nog nooit meegemaakt.
Indien hij toch kapot is mag ik natuurlijk de gevolgen dragen.

Bedankt voor de reply

grtz

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 18:52:
'k Heb de kaart binnengebracht, hij verstaat er niets van en heeft zoiets nog nooit meegemaakt.

Bedankt voor de reply

grtz
Maar heeft de pc boer hem erop gezet tegen betaling?

Anders kan je het gewoon verhalen op hem.

(En heb je cpu temperatuur al gechecked?)

Systeempje

Verwijderd

Ja als je pc boer hem heeft gesloopt mag die het ook weer in
orde maken als je er voor betaald hebt uiteraard, Oh ja en het
zal niet de eerste 9800pro zijn die gemold wordt door het
vervangen van een koeler.

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 18:52:
Schot voor open doel? 8)7

Het kan wel lekker goedkoop zijn bij een computer"bazaar", maar verwacht dan ajb niet dat ze er verstand van zaken hebben. Zeker met reparaties.
Iig zou ik zorgen dat ik een nieuwe kaart kreeg, gratis!

Dit is niet racistisch bedoeld btw . . . Noem het maar ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door Afterburner79 op 12-08-2005 01:39 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Ik heb dit ook meegemaakt met mn aiw 9800.

Uiteindelijk lag het eraan dat de druk niet goed verdeeld van het koellichaam. Het koellichaam zat er recht op, en je zag totaal niet dat er iets mis was. Heb vele keren het er nieuw opgezet, en hoopte dat het dan wel goed zat.

Uiteindelijk andere klem plugjes gebruikt die het wat steviger vastzette, en nu werkt het zonder problemen.

De artifacts en vaslopen kreeg ik ook alleen tijdens het spelen van games en vaak pas na een tijdje en niet direct. Het was duidelijk een warmte probleem dus. Nu doet ie het perfect.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Het klinkt echt duidelijk als een warmte probleem, vooral omdat in de problemen pas ontstaan bij zwaardere belasting zoals 3D spellen. Ik zou me dus nog niet teveel zorgen maken dat je kaart stuk is.

Gewoon die koeler opnieuw erop schroeven met nieuwe koelpasta (let vooral op dat je niet te veel koelpasta gebruikt), schroef hem goed vast, maar zonder al teveel kracht te zetten. Als je het zelf niet wil doen kan je dit natuurlijk ook weer door die pcboer laten doen...

Verwijderd

Topicstarter
De kaart is nu opnieuw bij de pcboer, hij zegt ook dat het een eigenaardig fenomeen is.
Ik zal hem nu een belletje geven met deze info. Het zou prachtig zijn moest hij nog werken !

Maar als het een warmteprobleem is, dan loopt de pc toch vast of herstart de pc zichzelf toch ?

In ieder geval bedankt voor de nieuwe hoop :d
Ik hou jullie op de hoogte!

ps: indien er toch een nieuwe kaart moet worden aangeschaft, wederom een 9800pro of beter 50€ meer uitgeven voor een nvidia, zoja welk model ? Ik bekijk ook wat reviews enzo, maar een echte tweaker heeft er volgens mij een beter oordeel voor.
ps2: De koeler is er gratis op geïnstalleerd, ik kreeg de koeler er niet van (met zo'n duwpinnetjes), en hij zei ook vooraf dat hij geen verantwoordelijkheid neemt, maar wel meer ervaring heeft ermee, en zo ook meer slaagkansen zijn. Ik gaf hem gelijk dus ik kan er niet tegenop. Geloof me, ik heb mijn mond alang opengezet, maar het is een redelijke man die net als ik achter de beste oplossing zoekt.
mvg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2005 16:28 ]

• Bejit

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 16:24:
De kaart is nu opnieuw bij de pcboer, hij zegt ook dat het een eigenaardig fenomeen is.
Ik zal hem nu een belletje geven met deze info. Het zou prachtig zijn moest hij nog werken !

Maar als het een warmteprobleem is, dan loopt de pc toch vast of herstart de pc zichzelf toch ?

In ieder geval bedankt voor de nieuwe hoop :d
Ik hou jullie op de hoogte!

ps: indien er toch een nieuwe kaart moet worden aangeschaft, wederom een 9800pro of beter 50€ meer uitgeven voor een nvidia, zoja welk model ? Ik bekijk ook wat reviews enzo, maar een echte tweaker heeft er volgens mij een beter oordeel voor.
ps2: De koeler is er gratis op geïnstalleerd, ik kreeg de koeler er niet van (met zo'n duwpinnetjes), en hij zei ook vooraf dat hij geen verantwoordelijkheid neemt, maar wel meer ervaring heeft ermee, en zo ook meer slaagkansen zijn. Ik gaf hem gelijk dus ik kan er niet tegenop. Geloof me, ik heb mijn mond alang opengezet, maar het is een redelijke man die net als ik achter de beste oplossing zoekt.
mvg
KIJK EERST NAAR DE TEMPERATUREN.

Sorry voor caps, maar hallo, kijk eerst wel of temperaturen in order zijn voordat je zo maar iets concludeert.

Systeempje

Verwijderd

Topicstarter
Bejit schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 23:49:
[...]

KIJK EERST NAAR DE TEMPERATUREN.

Sorry voor caps, maar hallo, kijk eerst wel of temperaturen in order zijn voordat je zo maar iets concludeert.
temperatuursensor zit er niet op, voelt koeler aan dan met de originele koeler.

En de problemen komen al direct bij het opstarten, hij geeft constant artifacts met ati tray tools, ook wanneer er geen spel draait of direct na het opstarten van de pc wanneer de kaart nog koel is, ik denk niet echt dat het een warmteprobleem zal zijn :s

• XthinkZ

XthinkZ

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 02:32:
[...]

temperatuursensor zit er niet op, voelt koeler aan dan met de originele koeler.

En de problemen komen al direct bij het opstarten, hij geeft constant artifacts met ati tray tools, ook wanneer er geen spel draait of direct na het opstarten van de pc wanneer de kaart nog koel is, ik denk niet echt dat het een warmteprobleem zal zijn :s
Dat is wat anders dat je in de TS zei. Misschien is die nu wel stuk.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 00:10:...Nadat de kaart geplaats is kan is zonder probleem de pc opstarten, filmpje spelen, surfen enz. alles wordt goed weergegeven.
Bij het spelen van san andreas/ halflife 2 is er overal geflikker en beelden die totaal uiteen lopen.
Als ik met behulp van ati tray tools -->show render, scan for arifacts kijk staat er:
No artifacts found for 0.00sec, 3589 artifacts found! dit laatste varieerd constant met pieken boven de 4000....
Tja, gezien bovenstaande quote dacht ik ook dat het probleem alleen tijdens 3D applicaties speelde.

Someday: Wat is er nu precies aan t handje? Als ie ook artifacts geeft als je kaart even flink is afgekoeld en evt met een open kast / ventilator erop, dan zou inderdaad je kaartje wel eens gaar kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door lammert op 13-08-2005 10:07 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:02
De 9800 serie heeft een spacer om de core te beschermen. Als je kijkt naar de onderkant vh originele koelblokje dan zie je dat er ten grootte vd core een verhoging zit. Als je een andere hs monteerd moet je daarmee rekening houden en die afstand overbruggen met koelpasta (verre van ideaal) of de spacer verwijderen (ideaal).
Mogelijk maakt jouw heatsink slecht contact met de core waardoor je dus artifacts krijgt, echter werkt je kaart (voorlopig) nog waardoor er nog hoop is dat ze gered kan worden.
Haal de cooler eraf en verwijder dan de spacer met een breekmesje, doe dit uiterst voorzichtig want je kan met het mesje de package beschadigen waardoor er koperbaantjes bloot kunnen komen.
Duurt het een uur then so be it, denk voordat je doet ;) (heb ik ook moeten leren).
Nu de spacer eraf is hoef je enkel de core schoon te maken mbv dissolvent ofzo (nagellakverwijderaar).
Eens alles droog is (enkele uurtjes in een warme omgeving, desnoods buiten in de zon) en je zeker bent dat er geen restjes koelpasta meer aanwezig zijn op de kaart moet je de koeler opnieuw monteren.
Dat doe je door eerst hs (enkel waar de core komt te zitten) en core in te smeren met een beetje pasta, gebruik magnetronfolie om je vinger en koelpasta niet vuil te maken.
Daarna monteer je de heatsink en je bent klaar.
Voor max veiligheid kan je eerst met ati tool een 2d profiel maken waarmee je de core op een zo laag mogelijke kloksnelheid laat lopen (bij mij 50MHz echter krijg ik dan een bsod bij het afsluiten van xp, nu is het 120MHz zonder probs). Op die manier wordt de core ietsje trager warm waardoor je extra reactietijd krijgt om evt de stroom af je pc te halen mocht je plots arties in windows beginnen zien (en je hs dus slecht gemonteerd is).
Veel succes ermee en heb geduld :) .

Verwijderd

Dat lijkt me geen goed idee, want als de Silencer gemonteerd is door een winkel en die heeft de boel verneukt, dan haal je daar natuurlijk eerst verhaal. En nu maar hopen dat het geen uitzonderlijk shady computerzaakje is met overal bordjes: 'hier uitgevoerde reparaties zijn voor eigen risico' ;)

Alle gekheid op een stokje, ik heb zelf ook meerdere Silencers op 9700s en 9800s gemonteerd en dat werkte prima met de stud/spacer nog op zijn plek. Daarvoor hoefde ik niet eens veel koelpasta te gebruiken (de onderkant van de stock cooler is ook gewoon plat, dus veel verschil moet het niet maken). Die spacer zit er juist om ervoor te zorgen dat de eventuele heatsink niet kan gaan kantelen bovenop de core. Bovendien, als de hs gewoon geen contact maakt met de core, dan zou je verwachten dat hij niet eens opstart of in elk geval binnen zeer korte tijd ook in 2D mode crasht, want de 9800 Pro wordt ook in gewoon Windows binnen korte tijd goed warm.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2005 12:30 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 12:02
Als je te weinig koelpasta gebruikt hebt kan het zijn dat slecht een klein stukje core geen contact maakt met de hs, daardoor werkt de kaart wel maar wordt een deel vd core zo heet dat het beeld in games vol met arties zit maar in windows net niet.
De kloksnelheid verlagen in 2d is weldegelijk belangrijk, de gpu wordt idd nog steeds binnen een seconde gloeiend heet zonder hs maar het scheelt erg veel.
Bij mij scheelt het ~40 graden tss idle 120MHz en full load 324MHz met een Zalman dual heatpipe koeler met fan.

Verwijderd

Topicstarter
De kaart geeft constant artifacts, ook nadat de pc een nacht stilstond en direct na het opstarten erop controleer. Sry dat ik niet duidelijk genoeg was, kd8 van wel.

'k Heb de kaart al undergeclocked, agp voltage verhoogt maar geen baat.
Moest het een warmteprobleem zijn, dan zou de pc toch spontaan vastlopen of herstarten?
Het rare is dat ik nix van foutmeldingen krijg.

Dinsdagmorgen bel ik naar de pcboer voor het goede/slechte nieuws te verkrijgen.

Bedankt voor de reacties!

ps: indien er toch een nieuwe 3dkaart moet worden aangeschaft, wat neem ik het best, naar schijnt beter een nvidia omdat de 9800pro al 2 generaties oud is, maar wel model moet ik dan nemen van nvidia (max 250€, agp)

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 09:16

Proximus

100% OC

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 05:22:
De kaart geeft constant artifacts, ook nadat de pc een nacht stilstond en direct na het opstarten erop controleer. Sry dat ik niet duidelijk genoeg was, kd8 van wel.

'k Heb de kaart al undergeclocked, agp voltage verhoogt maar geen baat.
Moest het een warmteprobleem zijn, dan zou de pc toch spontaan vastlopen of herstarten?
Het rare is dat ik nix van foutmeldingen krijg.

Dinsdagmorgen bel ik naar de pcboer voor het goede/slechte nieuws te verkrijgen.

Bedankt voor de reacties!

ps: indien er toch een nieuwe 3dkaart moet worden aangeschaft, wat neem ik het best, naar schijnt beter een nvidia omdat de 9800pro al 2 generaties oud is, maar wel model moet ik dan nemen van nvidia (max 250€, agp)
Neem een 6600GT, die is net ietsjes beter dan de R9800...maar wel veel nieuwer! (en je houdt nog geld over voor wat extra geheugen)

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

Verwijderd

Neem een Geforce 6800GT, voor 179,- euro in de pricewatch... Presteert een stuk beter dan de al niet slechte 6600gt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 11:06:
Neem een Geforce 6800GT, voor 179,- euro in de pricewatch... Presteert een stuk beter dan de al niet slechte 6600gt
Wat is de negatieve eigenschap van de 6600GT dan? ik zie dat je ook een hebt.
(mooi zwaar overgeclocked btw)

grtz

• XthinkZ

XthinkZ

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 20:23:
[...]

Wat is de negatieve eigenschap van de 6600GT dan? ik zie dat je ook een hebt.
(mooi zwaar overgeclocked btw)

grtz
Hij zegt dat de 6600GT al niet slecht is, maar dat de 6800GT stukken beter presteert.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag om de kaart geweest, er is een ram beschadigd.
Morgen gaat ie terug naar de winkel van aankoop voor de garantie eens te benuttigen.

Grtz & bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 17:23:
Vandaag om de kaart geweest, er is een ram beschadigd.
Morgen gaat ie terug naar de winkel van aankoop voor de garantie eens te benuttigen.

Grtz & bedankt
fysiek beschadigd? Dan kan je naar de garantie fluiten, of die pc-boer op de hoek moet de leverancier zijn.

de groeten doen we elkaar allemaal, dus dat hoef je niet onder elke reply te zetten

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2005 20:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik de 6600GT 256MB kopen (omdat ik daarop - 50€ krijg) of zou ik dan beter gaan voor een 6800,
maar welk model dan?

Verwijderd

mmm ik dacht dat je testjes ging lezen!!! Als je 200 euro uitgeeft wees dan is verstandig en lees reviews!!

Verwijderd

Wat ik nou nog steeds niet begrijp aan dit topic: Als je de lokale pc-boer betaald om je koeler te vervangen kan deze toch ook opdraaien voor de kosten als hij hem kapot maakt? :?
Dat er artefact optreden na het vervangen van de koeler is gewoon een teken dat deze te hardhandig / verkeerd gemonteerd is hoor... (core beschadigd) En dat de lokale pc-boer nog nooit hiervan gehoord heeft is op zijn minst vreemd :X

Als de lokale pc boer niet wil meewerken: haal de koeler eens van de kaart en monteer hem overnieuw, even schoonmaken, nieuwe pasta erop en zorgen dat de druk van de koeler gelijkmatig over de core verdeeld word.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:38:
mmm ik dacht dat je testjes ging lezen!!! Als je 200 euro uitgeeft wees dan is verstandig en lees reviews!!
Daarom vraag ik raad van anderen. (sry als dit grof overkomt)
Die reviews vind ik niet en ik moet het morgen laten weten aan de pcboer en ik weet niet al zijn prijzen ivm de 3d kaarten.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2005 00:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:43:
Wat ik nou nog steeds niet begrijp aan dit topic: Als je de lokale pc-boer betaald om je koeler te vervangen kan deze toch ook opdraaien voor de kosten als hij hem kapot maakt? :?
Dat er artefact optreden na het vervangen van de koeler is gewoon een teken dat deze te hardhandig / verkeerd gemonteerd is hoor... (core beschadigd) En dat de lokale pc-boer nog nooit hiervan gehoord heeft is op zijn minst vreemd :X

Als de lokale pc boer niet wil meewerken: haal de koeler eens van de kaart en monteer hem overnieuw, even schoonmaken, nieuwe pasta erop en zorgen dat de druk van de koeler gelijkmatig over de core verdeeld word.
De kaart is kapot omdat er een ram is ingedeukt vanwege heatsinks te plaatsen op de rams en omdat de kaart eens mis lag en teveel kracht uitoefende op de heatsinks, Je kan het reliefverschil gemakkelijk voelen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 00:48:
[...]

De kaart is kapot omdat er een ram is ingedeukt vanwege heatsinks te plaatsen op de rams en omdat de kaart eens mis lag en teveel kracht uitoefende op de heatsinks, Je kan het reliefverschil gemakkelijk voelen.
Dan moet je serieus echt heel hard gedrukt hebben. :X Heeft de monteur het met een tang gedaan ofzo?

Ik zou geen overhaaste beslissingen maken en rustig bekijken welke kaarten ze hebben voor welke prijs. Bijvoorbeeld ipv dat hij het morgen al wil weten kan je ook zeggen dat je eerst een volledige prijslijst wil en er dan rustig naar gaat kijken. :)

Verwijderd

Ja sorry maar dit is geheel offtopic, en kan ook nergens een topic vinden die over deze n00bvraag gaat (want dat isset namelijk):

Wat is een artifact en hoe kun je em constateren? :D

bvd

Verwijderd

^^ Als je ze ziet weet je het wel

Het zijn dingen die niet horen: strepen door het scherm, foute pixels, gekleurde blokjes en zelfs hele vlakken verkeerd...
Pagina: 1