volgens mij is de vraag niet of de wg zomaar de ts minder mag inroosteren. Duidelijk is dat de topicstarten recht heeft op 38 uur (of 32, in ieder geval meer dan 25) werk in de week. Ik denk dat de vraag veel interessanter is, en dat de topicstarter daar meer over moet nadenken, of het gemis aan inkomen wat je hebt opweegt tegen de winst die een flexibele opstelling met zich mee kan brengen (of het verlies van een starre houding, daz hetzelfde).
Voorbeeld:
mijn vriendin werkt in een callcenter, hele dag telefoontjes beantwoorden, erg saai. Ze heeft als werknemer uiteraard allerlei rechten en zo. Het komt regelmatig voor dat het erg rustig is en ze eigenlijk mensen te veel hebben en vragen of er mensen naar huis willen. Mijn vriendin doet daar (doorgaans) niet moeilijk over en pikt een paar adv uurtjes mee om lekker vroeg thuis te zijn. Andersom blijft al de papierhandel (order intake) nog wel eens liggen waardoor er in het weekend meer gewerkt moet worden. Ook weer geen probleem, zaterdag wordt extra uitbetaald en dan doe ik de boodschappen wel in m'n eentje. Allemaal kleine dingen, puntjes waar je het "recht hebben" even vergeet, wat er uiteindelijk wel tot geleidt heeft dat zij een van de weinigen (als in, 4 op de 100) was die van een uitzendkracht overgegaan is naar een direct contract bij de werkgever (iets meer salaris, betere voorwaarden, meer vaste uren, jadieda). Ergo: flexibel zijn gaat je op de termijn voordeel opleveren.
Uiteraard hoef je niet zomaar alles te pikken, maar het is niet verstandig om je al te bot op te stellen, zoals bijvoorbeeld door Bart-Man ("je kan ze gewoon eisen"), Roenie ("Ik zou niet proberen meer te gaan werken") of maniacshouse ("Tsja das het probleem van de wg <knip> hij moet gewoon dokken").
Ga gewoon het gesprek aan met je baas (heel belangrijk, bespreek dingen!!!) geef aan dat je 25 uur wat weinig vind en vraag hem "of daar niet iets voor te bedenken is". Probeer duidelijk te maken dat je open staat voor sugesties en gebruik de woorden "recht", "eisen" en "wetgeving" pas te gebruiken als je er met je werkgever echt niet uit komt (en eigenlijk niet meer met deze werkgever verder wilt).
doet niet aan icons, usertitels of signatures