Probleem met Mandrake en HD...ehhm help?

Pagina: 1
Acties:

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 21:37
Ik (newbie op het gebied van Linux) wilde Mandrake 7.2 installen, maar dan gaat het verkeerd bij het detecten van de HD.
Ik heb een Maxtor ATA 100 en die staat in het bios A7V als SCSI/IDE. Maar Linux vraagt dan of ik SCSI dingen heb. Dan zeg ik nee, maar blijft ie erom vragen.
Wordt die Maxtor als SCSI gezien en zo ja welke drivers moet ik er dan voor selecteren. Want nu schiet het niet op.

Ik heb de drivers die erbij staan al geprobeerd, wie kan mij helpen??????

(Maxtor ATA 100 op A7V)

Handtekening

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Je moet op zoek naar een driver voor die HPT-366 of 370 controller waarop je schijf zit!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Balboa
Ja maar die staat niet in de lijst waar ik bij de installatie uit kan kiezen:( Hoe moet ik dan t ewerk gaan? Heb geen zin om mn HD aan een gewone IDE ingang te zetten.
Maar ik zou wel graag die MAndrake erop krijgen. Of moet ik dan een andere Linux proberen?

Zijn er misschien mensen die hetzelfde probleem als ik hebben...en zo ja hoe hebben die het opgelost. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige zou zijn:)

Wie???

Handtekening

• Pc123
  • Laatst online: 09:24
ik ga ff zoeken voor je

• Pc123
kijk eens hier:

http://www.mandrakeuser.org/hardware/hbits5.html#udma

volledige instructies voor een ATA100 drive op een A7V :)

• Pc123
veel suc6 ermee!!!

• Balboa
ok dank je..ik ga het nodig hebben:)
Is wel een aardig karwei zo lijkt het me:( Maar we zullen zien hoever ik kom!

Handtekening

• Balboa
HMMM...dit wil dus niet lukken:(
Ik heb het gedaan aan de hand van de instructies die ik heg gedownload en uitgeprint.
Je kunt onder Windows je i/o adressen aanpassen en dat dan bij het installen van linux intypen bij de root. Dit werkt bij mij niet. Ook als ik intyp root@rescue dan boot ie niet opnieuw, dus niet in de veilige modus. Hij zegt dan: could not find kernel image
Wie kan me hier verder mee helpen.
Ik heb dus de waarden van het tweede adres van de 2e en 4e i/o verhoogd met 2.

dit ziet er dan als volgt uit

9400-9407
9000-9003
8800-8807
8400-8403

dit was voor de aanpassing, het onderstaande is erna

9400-9407
9004-9007
8800-8807
8404-8407

Het rare was dat ik wel 5 had ingevuld, maar dat ie aangaf de het eerst volgende adres dat beschikbaar was die 7 was.
???????

vervolgens gaf ik bij de root(na het intikken van F1

linux ide2=0x9407,0x9007

Wie kan me helpen?????

Handtekening

• Pc123
root@rescue moet je niet intypen dat staat er altijd dat hoort gewoon bij de shell

je hebt windows er al opstaan dus je kan de gegevens zoals aangegeven in de instructies gewoon in windows opvragen, dan hoef je voor dat ja aan de installtie begint alleen even dit aan te geven nadat je op F1 hebt gedrukt: (iets soortgelijks dan voor jouw configuratie)
linux ide2=0xa000,0x9802

en dan moet je tijdens de installatie van de bootloader ook nog wat aanpassen 9zie instructies.

• Balboa
Op zondag 14 januari 2001 23:27 schreef Pc123 het volgende:
en dan moet je tijdens de installatie van de bootloader ook nog wat aanpassen 9zie instructies.
Ja maar dat is het nou juist, als ik de line linux ide2........ heb ingetypt gaat ie verder met het instaleren. De volgende vraag die dan gesteld wordt is dan gewoon of ik SCSI dingen heb. Ergens gaat het dus niet helemaal goed:(
Nou ik zal het nog maar eens proberen:)

Handtekening

• Balboa
Heb het nog een paar keer geprobeerd maar het lukt me maar niet, shit! Ik had me er erg veel van voorgesteld!
Maar goed, hoe kan ik het beste dit aanpakken en is er anders een andere distributie die dit probleem niet heeft??????

Ik hoor het graag!

Handtekening

• Pc123
Als je eerst die regel hebt ingetypt kan je gewoon verder gaamn mer de installatie. Dan vraagt ie dus of je een scsi controller hebt en dan zeg je nee. Vevolgens maak je de installatie af en tijdens het instellen van de bootloader moet er nog een regeltje bij. Maar wat is nou precies het probleem? Wat doet ie niet?

• Pc123
Die vraag of je een scsi controller hebt is heel gewoon, dan zeg je toch nee. Je moet trouwens wel de aangepaste instalklatie doen anders kan je veel te weinig zelf instellen. In de normale installaie modus kan je misschien je bootloader zelfs niet instellen.

• Balboa
HMM.. nou in ieder geval ben ik nu zo ver dat ik dingen kon gaan instellen, ik had gekozen voor een niet volledige automatische install (aanbevolen).

Maar nu krijg ik de melding na het eerste scherm (waar je interne geheugen staat en supermount en mate van beveiliging enzo) dat er geen geldige apparaten gevonden werden waarop nieuwe bestandssytemen konden worden gecreerd:( Gelieve uw hardware te controleren etc......

Hmm das niet zo mooi. Ik heb met Fdisk mn harde schijf gedaan...al een hele tijd geleden. Toen heb ik een c en een d partitie gemaakt. Nu wil ik linus dus op de d hebben. Dat zou het probleem toch niet kunnen zijn? OP c staat nu Windows ME.

Wat zal het nu zijn??? Begin er wel een beetje van te balen:?

Handtekening

• Pc123
Tja, dat betekend dat ie je harde schijf niet kan vinden :( je hebt dus eerst die regel ingetypt uit de instruties, bent toen verder gegaan met de installatie, bij de vraag of je een scsi controller hebt heb je no gezegd, toen kwam nog 1 schermpje en toen de mededeling. ATA100 is altijd een beetje lastig onder linux, er klopt dus blijkbaar iets niet aan de instellingen die je hebt meegegeven aan de install. Probeer eens de methode om achter die gegevens te komen voor als je geen windows hebt op je pc zoals beschreven in de instructies. Dus met behulp van dee bootable cd.

• Balboa
Heeft trouwens alleen Mandrake dit of alle Linux distributies? Anders kan ik net zo goed ff een andere halen:?

Ga nu wel ff die andere command proberen:(

Bedankt iig!!!

Handtekening

• Pc123
Je zei net al dat je eerst 5 had geprobeerd maar dat ie zei dat dee erste die vrij was zeven is. Dat wijst er dus al op dat er iets niet goed is, je moet de I/O values dus echt met de linux bootable cd vinden. Ga zo te werk:

-Start van bootble cd
-druk op F1, je krijgt nu de prompt
-typ op rescue en druk op ENTER, het systeem start nu op in rescue mode
-als ie klaar is typ je dit in: lspci -vv | less
-er komen nu een hoop gegevens maar je moet zoeken naar iets wat hierop lijkt:
00:11.0 Class 0180: 105a:0d30 (rev 02)
Subsystem: 105a:4d33
Flags: bus master, (...), latency 32, IRQ 10
I/O ports at a000
I/O ports at 9800
I/O ports at 9400
I/O ports at 9000
I/O ports at 8800
Memory at df800000 (32-bit, non-prefetchable)
Capabilities: [58] Power Management version 1

-Er staat eerst wel dat je de de values van de eerste 4 I/O poorten moet opschrijven maar als je verder leest zie je dat je alleen de eerste 2 nodig hebt, bij de tweede tel je 2 op.
-Dus in dit voorbeeld krijg je: a000 en 9802
-Start opnieuw op en ga naar de prompt met F1, typ nu in: linux ide2=Ox????, 0x????, bij die vraagtekens moeten dus de twee I/O ports die je hebt opgeschreven, in dit voorbeel dus a000 en 9802.
-Ga nu verder met de installatie
-pas nu de linux entry in de GRUB bootloader aan, maak er zoiets van:

title linux
kernel (hd0,1)/boot/vmlinuz root=/dev/hde2 ide2=0x????,0x???? ide2=autotune ide0=autotune

Zet op de plaats van de vraagteken dus weer de eerste en de tweede I/O port. Let erop dat alles achter kenrel op dezelfde regel staat.

Zo moeten het lukken, succes :)

• Pc123
ATA100 is bij alle distro's een beetje lastig dat ligt niet aan Mandrake, Mandrake is een prima distro

• Balboa
Ok ik heb het kunnen installeren, maar nu kan ik dus niet in die bootloader die code aanpassen. Snap er geen zak van.
Hoe het op die lijst staat is vet anders als het in de bootmanagers bij mandrake zit. Daar staat vier regels onder elkaar:(

Maar ben in ieder geval een stuk verder....jajaja het komt nog wel een keer goed!

Maar is er misschien een manier waarop ik het kan aanpassen gewoon onder windows. Want Linux staat er nu wel op:)
Ik ga nu iig slapen(heb het hard nodig) :)

Zo ja hoe?
THnx

Handtekening

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Tfo van Pc123 dat-ei je zoveel geholpen heeft, zo te zien heeft-ie er zelf een paar keer voor gereboot. Zoveel directe en correcte hulp zul je allang niet altijd krijgen.
En niet om lullig te wezen ofzo, maar waarom zou je je ATA100 poort gebruiken? Jij hebt echt geen HD die 100Mb/s aan kan, met 33Mb/s mag je al heel blij wezen. Aan dat kan weer via je 'normale' ide-aansluiting zodat je al je werk van gisteren in mijn ogen toch wle een beetje voor neits hebt gedaan. Alleen de cache van je HD zou je met 100Mb/s kunnen oversturen, maar die 2Mb is zo weinig, dat zet in de praktijk geen zoden aan de dijk.

Maar goed, als je zometeen alles werkend hebt, dan moet je nog wel gaan zorgen dat Linux alle mooie features en snufjes van je controller gaat gebruiken. Als alles zo meteen werkt zordt je HD namelijk nog steeds als een HD uit het 386-tijdperk aangesproken. Om snelheid te winnen moet je dus straks nog met hdparm gaan spelen. (doe dit niet in grafische mode, maar tik eerst in een terminal schermpje 'init 1', dat scheelt een boel performance).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Pc123
Over die hd performance: Je moet aan het begin van de Mandrake installatie gewoon harde schijf optimalisaties aanzetten, dan gaat dat vanzelf. Ik begrijp dathet enige probleem is dat je de bootloader niet kan aanpassen. Je moet de aangepaste installatie doen en dan bij bootloader installeren krijg je een lijstje van alles wat erin staat, zoals linux, failsafe, windows enz. Je moet dus ff bij linux (bij failsafe dus eigenlijk ook maar dat is nu niet zo heel erg belangrijk) de instellingen aanpassen, ik denk dat je op linux moet dubbelklikken om die instellingen te krijgen. Als het er ander uit ziet maakt niet uit. Ik liet alleen het stukje onder title linux zien, de rest is niet van belang. Je hoeft alleen die regel zoals ik beschreven heb achter kernel aan te passen onder het stukje met title linux. De installatie kan de hd vinden dus dat wel zeggen dat je hd werkt onder linux, want de installatie gebruik ook een soort heel eenvoudige linux. Je hebt dus voor de installatie de instructies aan de installer meegegeven hoe die je harde schijf kan vinden. Dit moet dus ook gebeuren elke keer als je computer opstart aan de linux kernel. De bootloader regelt dat voor jou vandaar dat je die moet veranderen.

Succes ermee

• Pc123
Je moet dus echt de customized of aangepast installatie modus doen niks anders. (Expert is niet voor beginners). Anders kan je je bootloader niet configureren. Bij de lijst met OS'en en de verschillende opstart manieren van linux moet je dus de configuratie van linux aanpassen.

• Pc123
Die link had ik in het begin ook al gegeven das inderdaad een goeie instructie. Is het nu gelukt? Laat eens wat van je horen.
Pagina: 1