Toon posts:

S-ATA en IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb al wat rondgezocht, maar ik heb niet kunnen vinden wat ik nou echt zocht.

Systeemspecs:
Pentium 4 2,8 GHz
ASUS P4S800D moederboard
Windows XP

Ik heb op dit moment 2 IDE schijven, een van 40 Gb en een van 120 Gb. Op die van 40 Gb staat Windows en ik wil een nieuwe schijf, een Maxtor DiamondMax 10, 250Gb, kopen. De schijf van 40 gaat er dan uit, en die van 250 erin. Ik heb al gelezen dat een S-ATA en een IDE schijf samen kunnen gaan, maar wat de kabels betreft kan ik niet veel info vinden. De schijf van 40 Gb zit helemaal onderin en zit dus aan het einde van de IDE-kabel. Als ik de S-ATA-schijf er dan in doe, kan ik dan de stroomkabel van de 40Gb-schijf gebruiken? En verder hoef ik alleen maar de S-ATA kabel op het moederboard in te pluggen en de 120Gb schijf op master te zetten en de 250Gb niet te 'jumperen'?

Voordat ik dit allemaal doe, moet ik Windows XP zeker op de 120Gb schijf installeren.
Als ik Windows XP en SP2 slipstream, dan hoef ik verder toch niets meer met S-ATA drivers te klooien?

Alvast bedankt,

Frank van Berkum

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:19

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:13:
Hallo, ik heb al wat rondgezocht, maar ik heb niet kunnen vinden wat ik nou echt zocht.

Systeemspecs:
Pentium 4 2,8 GHz
ASUS P4S800D moederboard
Windows XP

Ik heb op dit moment 2 IDE schijven, een van 40 Gb en een van 120 Gb. Op die van 40 Gb staat Windows en ik wil een nieuwe schijf, een Maxtor DiamondMax 10, 250Gb, kopen. De schijf van 40 gaat er dan uit, en die van 250 erin. Ik heb al gelezen dat een S-ATA en een IDE schijf samen kunnen gaan, maar wat de kabels betreft kan ik niet veel info vinden. De schijf van 40 Gb zit helemaal onderin en zit dus aan het einde van de IDE-kabel. Als ik de S-ATA-schijf er dan in doe, kan ik dan de stroomkabel van de 40Gb-schijf gebruiken?
ja, gaat allemaal via dezelfde power connector
En verder hoef ik alleen maar de S-ATA kabel op het moederboard in te pluggen en de 120Gb schijf op master te zetten en de 250Gb niet te 'jumperen'?
wat je met de 120GB doet maakt niets uit. Sata en Ide zijn van elkaar gescheiden. vanmij appart kaj de gewoon de 40Gb er in laten zittenen en gewoon de 250GB er bij zetten :)
Voordat ik dit allemaal doe, moet ik Windows XP zeker op de 120Gb schijf installeren.
nope, zie boven
Als ik Windows XP en SP2 slipstream, dan hoef ik verder toch niets meer met S-ATA drivers te klooien?
SP2 slipstream wil niet zeggen dat de driver is al in zitten. Dat is van type/merk afhankelijk.
klooien vanlt wel mee. drivers op een diskette zetten en op F6 drukken bij de installatie
Drivers kan je gewoon vinden op de mainboard-driver cd of downlaod ze van de site van <merk mianboard>
Alvast bedankt,

Frank van Berkum
• Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door ThaHandy op 10-08-2005 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er de volgende keer aan denken en nog bedankt.....

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
ThaHandy schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:23:
[...]
ja, gaat allemaal via dezelfde power connector
Uhm, een Molex connector (dat is de connector die je op een standaard IDE schijf aansluit) direct op een SATA schijf aansluiten gaat niet lukken. Je hebt er wel convertors voor (Molex -> SATA power connector), maar het is dus niet dezelfde power connector. Overigens heb je een grote kans dat zo'n converter bij je moederbord geleverd is. :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:19

ThaHandy

Discovery Channel

Joni schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:34:
[...]

Uhm, een Molex connector (dat is de connector die je op een standaard IDE schijf aansluit) direct op een SATA schijf aansluiten gaat niet lukken. Je hebt er wel convertors voor (Molex -> SATA power connector), maar het is dus niet dezelfde power connector. Overigens heb je een grote kans dat zo'n converter bij je moederbord geleverd is. :)
en ook vaak de Sata HD's ook de molex power connector er bij hebben, hangt van type/merk af

Afbeeldingslocatie: http://www.systemcooling.com/images/reviews/Storage/Maxtor_300GB/comparison_lg.jpg

• Joni
  • Niet online
Dat is natuurlijk waar, maar als je nu een (DiamondMax 10 250GB) SATA schijf koopt kan je er vanuit gaan dat die een SATA power connector heeft.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
maar de maxtor die hij wilt kopen heeft dat niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Via de site waar ik hem wil kopen, worden de schijven zonder kabels geleverd en die kan je ergens anders op de site wel bijbestellen, dus dat zal ik ook moeten doen.

• Joni
  • Niet online
De benodigde kabels worden vaak bij het moederbord geleverd, dus de kabels heb je waarschijnlijk al.
defusion schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 09:36:
maar de maxtor die hij wilt kopen heeft dat niet ;)
Op wie reageer je nou? :)
Pagina: 1