[Apache] Domein met en zonder 'www' laten werken

Pagina: 1
Acties:

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:52
Ik heb een virtual server opgezet in Apache op de volgende manier:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<VirtualHost *:80>
        ServerName www.phantasia-mb.net
        ServerAdmin root@localhost

DocumentRoot "/var/www/virtual/phantasi_phantas"

CustomLog /var/log/httpd/phantasi_phantas_access_log combined
      ErrorLog /var/log/httpd/phantasi_phantas_error_log

<Directory "/">
                AllowOverride All
                Options FollowSymLinks
                Order deny,allow
                Allow from all
        </Directory>

</VirtualHost>

De DNS servers moeten nog worden omgezet dus ik heb in notepad %SYSTEMRoot%\system32\drivers\etc\hosts even de volgende vermelding gezet:
130.89.170.251 www.phantasia-mb.net

Echter, als ik via mijn browser naar http://phantasia-mb.net ga werkt het niet, ik kom dus niet op mijn normale server, maar op de oude site en dat gaat straks dus niet meer werken zodra alle DNS servers de boel veranders heb. Doe ik het echter andersom, dus verander ik de servernaam in de virtual server container naar phantasia-mb.net en hetzelfde in het hosts bestandje van windows, dan kom ik als ik www.phantasia-mb.net intyp op de normale server van Apache, dus niet de virtuele.

Dus 2 vraagjes: hoe verander ik de virtual server zo, dat het domein straks bereikbaar is met en zonder www ervoor? Of moet ik dat bij de DNS instellen? Daar moest je namelijk dit instellen:

*Klik*
Bij 1) hebben we gewoon het IP van mijn server ingevuld. Nou zaten we alleen te twijfelen of dat wel goed zal gaan, al helemaal in combinatie met het al dan niet werken van het bovenstaande www verhaal. Dus moet hier misschien ook wat veranderd worden straks?

-edit-
Ik was vergeten te zeggen, ik had bij ServerName ook al dit geprobeerd: *.phantasia-mb.net, maar dat werkte ook niet echt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pimmeh op 10-08-2005 22:26 ]

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Te makkelijk :)
Gewoon nog een keer aanmaken in je conf maar dan zo www.phantasia-mb.net

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<VirtualHost *:80>
        ServerName phantasia-mb.net
        ServerAdmin root@localhost

DocumentRoot "/var/www/virtual/phantasi_phantas"

CustomLog /var/log/httpd/phantasi_phantas_access_log combined
      ErrorLog /var/log/httpd/phantasi_phantas_error_log

<Directory "/">
                AllowOverride All
                Options FollowSymLinks
                Order deny,allow
                Allow from all
        </Directory>

</VirtualHost>

Edit:
Serveralias kan ook jah ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Pim. op 10-08-2005 22:32 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46
ServerAlias :)

• Pimmeh
Ah, perfect! Dat was best wel simpel eigenlijk. Zal wel komen doordat ik 8 uur lang bezig ben geweest om die virtual hosts goed te krijgen. Anyway, nou heb ik mijn mijn Windows hosts file deze 2 regels staan:

130.89.170.251 phantasia-mb.net

Als straks de DNS servers alleen de bovenste regel naar mijn server directen, komt het ook goed dan als mensen er www voor zetten? En is het goed dat ik alleen mijn IP adres maar moest invullen op die pagina uit de TS? Daar heb ik echt 0,1 verstand van, ik heb nog nooit domeinen hoeven veranderen namelijk.

Verwijderd

allereerst: op het plaatje uit je TS kan ik alleen opmaken dat je de DNS servers hebt verandert.
Deze resolven dus een domeinnaam naar een ip. Zoiets als je met je hosts file doet eigenlijk.

Dus als je daar het ip van je server hebt ingevult (je webserver dus volgens mij) zul je ook nog een DNS server moeten gaan installeren op deze server. Deze zal dan de namen naar ip adressen moeten gaan omzetten. Ik zou zeggen lees en google eens op BIND. Dit is een veel gebruikte DNS server en in mijn ogen niet al te moeilijk, hoewel de meningen hierover uiteen zullen lopen.

Zonder DNS server en bijbehorende record zal je www. domeinnaam niet bekend zijn op internet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 08:49 . Reden: Iets verduidelijkt wat DNS doet ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Cmdr Chakotay schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 01:17:
[...]

Ah, perfect! Dat was best wel simpel eigenlijk. Zal wel komen doordat ik 8 uur lang bezig ben geweest om die virtual hosts goed te krijgen. Anyway, nou heb ik mijn mijn Windows hosts file deze 2 regels staan:

130.89.170.251 phantasia-mb.net

Als straks de DNS servers alleen de bovenste regel naar mijn server directen, komt het ook goed dan als mensen er www voor zetten? En is het goed dat ik alleen mijn IP adres maar moest invullen op die pagina uit de TS? Daar heb ik echt 0,1 verstand van, ik heb nog nooit domeinen hoeven veranderen namelijk.
Ik weet niet wie je hoster is, of iig wie jouw domeinnaam verzorgt maar je moet eens kijken of je daar subdomeinen (ik kan dat gratis bij argeweb) kan aanmaken!
Dan is het een kwesite van: Subdomein aanmaken, virtualhost ervoor aanmaken en een paar uur wachten (dns servers op internet beginnen je adres te herkennen) en het werkt :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Pimmeh
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 08:47:
allereerst: op het plaatje uit je TS kan ik alleen opmaken dat je de DNS servers hebt verandert.
Deze resolven dus een domeinnaam naar een ip. Zoiets als je met je hosts file doet eigenlijk.

Dus als je daar het ip van je server hebt ingevult (je webserver dus volgens mij) zul je ook nog een DNS server moeten gaan installeren op deze server. Deze zal dan de namen naar ip adressen moeten gaan omzetten. Ik zou zeggen lees en google eens op BIND. Dit is een veel gebruikte DNS server en in mijn ogen niet al te moeilijk, hoewel de meningen hierover uiteen zullen lopen.

Zonder DNS server en bijbehorende record zal je www. domeinnaam niet bekend zijn op internet.
Nou draai ik dus ClarkConnect en daar zit al een DNS server op. Ik heb in /etc/hosts wat aangepast en nu ziet het er zo uit:
*Klik*
Als beschrijving van CC: "Hosts (/etc/hosts) is a simple text file that associates IP addresses with hostnames.You have the caching DNS server installed. All all entries in the hosts file will be made available through this server."

Bij Alias staat phantasia-mb.net zonder www ervoor. Ik snap nu ook hoe een DNS server helemaal werkt. Nu pas... 8)7 Anyway, zoals het nu ingesteld staat, zou het moeten gaan werken dus? (En ik dacht dat het allemaal best simpel zou zijn).

Verwijderd

Zo op het eerste gezicht zou het dan moeten gaan werken ja afgaande van wat je nu vertelt. Hoewel ik zelf nooit met ClarkConnect gewerk hebt.

Hoewel ik zelf phantasia-mb.net als eerste zou invullen en de www als alias zou gebruiken. Dit is namelijk gebruikelijk bij DNS records. ZO kun je dan ook nog bijvoorbeeld mail.phantasia-mb.net enzo aanmaken als alias.

• Pimmeh
Ok, ik heb ze omgedraaid. Nou maar wachten totdat de name servers zijn omgezet naar mijn server en dan weten we of het gaat werken. :)

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
heb jij een 'domainname only' gekocht en doen ze de DNS niet voor je ofzo?

zoals ik het nu begrijp kan het wel eens heeel lang gaan duren voordat ook maar 1 nameserver dat van jou server gaat overnemen.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

gupje schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:17:

zoals ik het nu begrijp kan het wel eens heeel lang gaan duren voordat ook maar 1 nameserver dat van jou server gaat overnemen.
Ligt er aan, als zijn nameserver autoritive is zal het vast wel geen lukken. Ik heb dat ook geregeld met mijn registar

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Pimmeh
gupje schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:17:

phantasia-mb.net kwam met de domeinnaam en webhosting. Maar aangezien die host zo ongelofelijk traag is en vaak down is, heeft mijn vriendin gemaild (van wie dat domein is) of ze ook dat domein naar een andere server kon verplaatsen. Dat werd toegestaan, en we konden de nameservers zelf instellen zoals we nu dus gedaan hebben.
En hoezo kan dat lang gaan duren als ik vragen mag? Het is toch alleen maar een DNS wijziging?
Pim. schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:45:
[...]

Ligt er aan, als zijn nameserver autoritive is zal het vast wel geen lukken. Ik heb dat ook geregeld met mijn registar
Sorry, maar wat is autorative?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Pim. schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:45:
[...]

je hebt gelijk pim, dan kan het idd. :)
zelf de master zone hosten, en de registar de slave, die is dan soort van backup nameserver.
zo heb ik het hier ook geregelt.

maar, als dit niet zo is geregelt dan klopt mijn verhaaltje wel. ;)
Dat werd toegestaan, en we konden de nameservers zelf instellen zoals we nu dus gedaan hebben.
En hoezo kan dat lang gaan duren als ik vragen mag? Het is toch alleen maar een DNS wijziging?
kun je de nameservers bij hun instellen of hebben ze het nu helemaal aan jou overgelaten?

• Pimmeh
gupje schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 18:40:kun je de nameservers bij hun instellen of hebben ze het nu helemaal aan jou overgelaten?
Reactie van g/f:
[18:45:04] ++ Cari ++ z: ik kan dat doen
[18:45:08] ++ Cari ++ z: ik kan zo inloggen en veranderen wat i kwil
[18:45:12] ++ Cari ++ z: hoef niks door te mailen aan hun

• Pimmeh
Sorry voor de kick, maar de nameservers zijn gewoon weer teruggezet naar hun originele servers in plaats van wat we ingevuld hadden. We hadden het IP van mijn server ingevuld eerst, nu weer, alleen nu komt ie met de volgende fout:

****Errors modifying nameservers: Invalid Name Server: 130.89.170.251*****

Daarna rigel.student.utwente.nl ingevuld, wat gewoon de hostname van bovenstaande IP adres is en dat vind ie wel goed. Nou moeten we maar weer wachten. Maar als ie weer terug veranderd, zou dat komen doordat ik een poort in de firewall moet openen? Nu staan alleen de poorten voor HTTP en FTP en nog een poort van Teamspeak en webconfigs open. Zou ie daarom de server niet vinden en gewoon terug naar de eerdere servers springen?
Ja, heb het maar even opgezocht, en blijkbaar moet poort 53 openstaan voor de DNS server, dat staat ook ff lekker ergens als je de DNS server opstart. Aan de andere kant is het ook lekker slim van me dat ik dat niet wist. 8)7 UDP en TCP 53 maar opengezet, kan ik dat ook niet omdraaien iig.
Maar toch, voor de zekerheid, springt een DNS-config-pagina gewoon terug naar default instellingen als ie geen server erop kan vinden? Anders wacht ik dalijk weer 24 uur voor niks. :) En waarom kun je niet direct een IP adres invullen? Een hostname resolved naar een IP adres dus wat is het verschil? Hij geeft de foutmelding ook als poort 53 open staat overigens.

-edit-
Ok, het werkt nu! Thanks voor de hulp allemaal! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pimmeh op 12-08-2005 16:18 ]

Pagina: 1