Toon posts:

[Ervaring, Meningen?] VR: Z800 3DVisor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch even het bestaan meegeven van dit: emagin, 3dvisor.

Stond onlangs ook op de frontpage van tweakers.net: klik
What is the Z800 3DVisor?
The Z800 3DVisor is the world's first personal display system to combine two OLED microdisplays with stereovision 3D capabilities, stereo audio, a noise-canceling microphone, and an integrated head tracker. The eMagin Z800 3DVisor uniquely provides a view equivalent to a 105-inch screen at twelve feet with 3D capability. Its high-speed head tracker enables full 360-degree virtual-surround viewing. Completing this experience is an integrated, stereo audio system with high fidelity ear buds and a built-in noise-canceling microphone. The Z800 3DVisor delivers this experience while drawing its power from any standard USB port with no additional power sources.

Ideal for computer gaming, the Z800 3DVisor also supports PC-based simulation, graphics, design, and personal entertainment programs. It can be used as the primary display or as an extended dual-monitor with a laptop. In addition to providing a compelling gaming experience, the Z800 3DVisor is ideal for high-resolution private viewing of DVDs from your computer and viewing proprietary work while traveling or in tight spaces.
Denk niet dat het hier al frequent gebruikt wordt, maar je weet nooit...

Het lijkt mij simpelweg subliem om dit te gebruiken icm met FS of GTR bvb. Dus als iemand ooit zoiets aanschaft, gelieve dan zeker je ervaringen mee te delen. Zoek trouwens niet verder indien je op zoek bent naar een 3d bril, dit is zonder twijfel de beste 3d bril beschikbaar. (denk ik te mogen concluderen na wat ik erover bijgeleerd heb door wat rond te zoeken op internet)
zeker met de oled scherpjes, die gegarandeerd flikkervrij zijn
Alle info staat op de site.

Hier nog hands-on experience van dat ding: klik Met een korte beschrijving van de impressie in een paar populaire games.
Hier ook nog wat info en reader comments: klik

Aangezien dit iets is wat zich bij voorbaat goed leent voor games, post ik hier in het gamers topic.

De vraag is eigenlijk of er mensen zijn die opmerkingen kunnen maken gebaseerd op de specs of wat er van beschikbaar is. Zijn er bvb ook personen die al ervaring gehad hebben in het verleden met VR technologie (VR goggles) en zoiets kunnen aanraden of afraden, of misschien zelf van plan zijn dit te proberen. Misschien inschattingen in hoeverre dit kan zorgen voor een geheel andere spelervaring? Aangezien dit iets is wat zich bij voorbaat goed leent voor games en dat gamers hier waarschijnlijk al vaker aan gedacht hebben of misschien zelf al mee ge-experimenteerd hebben, post ik hier in het gamers topic.

• Takahashi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-08-2011
Zelf heb ik deze:
2326M CybermanTM
http://www.oriscape.com.cn/EN/e1_2326M.htm

De resolutie van deze HMD (Head Mounted Display) is zeer laag.
Maar een DVD video bekijken ziet er zeer goed uit.
Ook gebruik ik het in combinatie met een PlayStation 2 daar merkte ik pas dat text slecht leesbaar is. Ik heb het ook op de PC aangesloten en ingesteld op 640*480 en text lezen was niet te doen erop.

Ik draag een bril en het is niet heel fijn met een bril op, je kunt het natuurlijk wel verstellen maar het voelt nog steeds niet geweldig.

Het wekt de illusie op naar een heel groot scherm te kijken, dat vind ik wel wat hebben.
En liggend gamen.

De hogere resolutie van de Z800 zal ik zeker kunnen waarderen
Ik kijk uit naar de de headtracker het zal denk ik wel een extra dimensie toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor de ervaring.

deze resolutie op de jouwe is wel heel erg klein:
Pixels: 320H*240V*RGB(230K), en dat per scherm.

Dus ik kan mij wel inbeelden dat het verre van ideale kwaliteit is.

Het model dat ik aanhaal heeft daarentegen 800*600 pixels per scherm, dus dat ligt al meer in de buurt van de standaard pc schermen (wat nog steeds overwegend 1024*768 is, of met de komst van lcd schermen 1280*1024) Maar denk wel dat er nog redelijk wat mensen zijn die gamen op 800*600 (op een mindere videokaart bvb)
Dus op die afstand lijkt 800*600 mij scherp zat, en zeker voldoende voor wat gamen of dvd kijken.
(is trouwens 6 keer meer dan dat van jou, en het feit dat de viewing angles ook groter zijn.)

Viewing angles op de Z800 zijn de grootste die momenteel beschikbaar zijn op de VR markt.

-Verder is OLED nog veel rustiger voor de ogen (de bril heeft een buffer die het beeld laat staan tot de volgende refresh eraan komt dus absoluut knippervrij, 30 Hz is dus meer dan voldoende)
-Die van jou draagt waarschijnlijk ook redelijk zwaar op de neus? De Z800 heeft een 'head strap' zodat die meer door het hoofd gedragen wordt dan door oren en neus als een bril.
-Ik zie wel dat die van jou het licht van buiten blijkbaar afschermt, dat heeft de Z800 niet, dus die is alleen bruikbaar in donkere ruimtes zou ik denken.

Nog een paar vraagjes dan:

-Heb je al stereo 3D geprobeerd? Dus twee verschilende beelden links en rechts, zodat je effectief een indruk krijgt van diepte. (of misschien kan jouw model dat niet, geen idee) Maar dat zou dus de grootste reden zijn waarom ik dit zelf eventueel zou aanschaffen.
-Hoever bevinden de scherpjes zich van je ogen, want voor je ogen, zoals een bril gaat niet bedacht ik mij net. Er is een minimum afstand vereist voor je ogen om zich te kunnen focussen op een scherm dat zo dichtbij staat, lijkt me toch een vijftal centimeter te zijn.
-Als je dvd kijkt, is dat dan twee maal hetzelfde beeld links en rechts? Kijkt dat aangenaam? Ik heb er totaal geen idee van wat dat zou geven als je ogen twe dezelfde beelden zien links en rechts? Dat wordt dus ervaren als één (groot) beeld dan.

Het is in ieder geval zeer tempting om zoiets te kopen. Dollar staat ook redelijk laag voorlopig. Het bied de voordelen die je zelf aangeeft (bvb op je bed kunnen gamen ;), dvd kijken op groot scherm, en stereo 3D, nog effe over nadenken dus)

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-10 15:37

Wiebbe

<none />

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:22:
Ik wil toch even het bestaan meegeven van dit: emagin, 3dvisor.

Stond onlangs ook op de frontpage van tweakers.net: klik

[...]

Denk niet dat het hier al frequent gebruikt wordt, maar je weet nooit...

Het lijkt mij simpelweg subliem om dit te gebruiken icm met FS of GTR bvb. Dus als iemand ooit zoiets aanschaft, gelieve dan zeker je ervaringen mee te delen. Zoek trouwens niet verder indien je op zoek bent naar een 3d bril, dit is zonder twijfel de beste 3d bril beschikbaar. (denk ik te mogen concluderen na wat ik erover bijgeleerd heb door wat rond te zoeken op internet)
zeker met de oled scherpjes, die gegarandeerd flikkervrij zijn
Alle info staat op de site.

Hier nog hands-on experience van dat ding: klik Met een korte beschrijving van de impressie in een paar populaire games.
Hier ook nog wat info en reader comments: klik

Aangezien dit iets is wat zich bij voorbaat goed leent voor games, post ik hier in het gamers topic.

De vraag is eigenlijk of er mensen zijn die opmerkingen kunnen maken gebaseerd op de specs of wat er van beschikbaar is. Zijn er bvb ook personen die al ervaring gehad hebben in het verleden met VR technologie (VR goggles) en zoiets kunnen aanraden of afraden, of misschien zelf van plan zijn dit te proberen. Misschien inschattingen in hoeverre dit kan zorgen voor een geheel andere spelervaring? Aangezien dit iets is wat zich bij voorbaat goed leent voor games en dat gamers hier waarschijnlijk al vaker aan gedacht hebben of misschien zelf al mee ge-experimenteerd hebben, post ik hier in het gamers topic.
alhoewel het niet helemaal hetzelfde is had ik vroeger bij mijn videokaart (een Elsa savage4 volgens mij) ook een bril zitten waarbij het beeld in stereo werd. Dit werd dan op je beeldscherm zelf gedaan en de bril die je op zette verandere het beeld in het stereobeeld.

Het werkte op zich erg goed en ook in counterstrike gaf het een erg cool effect. Zonder bril kreeg je wel dikke hoofdpijn om er naar te kijken ;)

Het apparaat zelf ziet er wel erg cool uit, maar de prijs die erbij hoort is wel erg hoog voor iets wat vooral een gadget gehalte heeft (bij mij dan). Zou hij rond de 500 euro liggen dan zou ik het wel overwegen want gamen met zo'n ding op geeft natuurlijk een verschrikkelijk coole ervaring.

ik denk dat ik het eerst zelf zou willen proberen voordat ik er eentje zou willen aanschaffen.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Verwijderd

Topicstarter
Dit werkt inderdaad op dezelfde manier voor het weergeven van het stereobeeld.

Blijkbaar heb je dan aangepaste nvidia drivers nodig (zo meen ik toch te mogen opmaken uit de FAQ). Die nemen dan alternerend een beeld met zekere afstand tussen uit je spel. Bij jou werd dat op één en dezelfde monitor doorgestuurd, en kreeg je afwisselend het beeld voor je linkeroog en rechteroog, waarbij de bril dan dient om het juiste beeld te filteren voor het juiste oog. Als je dan gewoon naar je scherm kijkt krijg je inderdaad koppijn omdat je die alternerende beelden ziet.

Hier filtert de headset gewoon de juiste beelden en geeft die door aan het gepaste display.

Dus wat je eigenlijk nodig hebt is een grafische kaart die met de gepaste stereoscopische drivers (blijkbaar vooralsnog alleen nvidia) 800*600 kan draaien op 60Hz (FPS) 30 links, 30 rechts. Daar heb je niet eens een killer GPU voor nodig.

Het werkt ook niet met een mechanische shutter of zo, maar zoals ik al aangaf met volledig flikkervrije beelden op 30 Hz. Volgens mij echt voldoende.

Uiteraard zou ik het ook eerst even in het werk willen zien, het is inderdaad een dure aankoop (en kzal nog wel effe mogen sparen, maar het is gewoon heel aanlokkelijk, van die VR headsets droom ik al van, sinds ik voor het eerst een game speelde, en nu is er iets dat min of meer in de buurt komt van wat ik voor ogen had, aan een dure maar niet helemaal onbetaalbare prijs)

Helaas zal je dit ding hier in de lage landen waarschijnlijk nergens terugvinden op een demo stand, het is zowieso al een klein bedrijf dat de sets produceert. Dat is dus inderdaad wel spijtig. Vandaar ook deze post, mensen met ervaring in deze zaak kunnen een inschatting geven van wat te verwachten kan worden met de specs zoals die er nu zijn.

Headsets van andere merken kosten beduidend veel meer, en hebben vaak dan ook nog beduidend mindere specs. Deze hier heeft echt de beste specs, voor de goedkoopste prijs in dit segment. Dus daarom is het aanlokkelijk, om het eindelijk eens te proberen.

Nog een teaser uit de link in mijn SP: ;) :p
World of Warcraft
Got the stereo 3d effect to work by switching off all shader effects inside the game. The result is absolutely insane. Walking though the gates of Stormwind and looking up at the huge statues in stereo3d with headtracking is just mindblowing.

Live for Speed
This game is simply breathtaking in stereo 3d. I think one of the reasons it looks great is because you are sitting down in a car, so it feels more real as you are sitting down in real life. Head tracking works great, as does the stereo 3d. Add a steering wheel and you really feel part of the action.

• Takahashi
De 2326M heeft geen Stereo3D of iets wat er op lijkt.
Het heeft ook een headstrap.
Hoever je precies van het echte scherm zit met je ogen weet ik niet want je komt eerst nog een
doorzichige plaat tegen (geen speciale lens). Er zitten ook nog rubbertjes voor die het licht afschermt. en daar komt je hoofd dan tegen aan, dat creeert wat afstand. Het ziet eruit dat het minder is dan vijf centimeter.

Je ziet twee dezelfde beelden, ik moest er eerst aan wennen.
Nu zie ik een groot scherm.
Anderen die het hebben opgezet zagen tegelijk al een enkel scherm.

Sommige merken niks van een groot scherm todat ze van link naar rechts moeten kijken.
Ik denk dat de illusie van groot zijn bij iedereen anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Takahashi schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 23:51:
De 2326M heeft geen Stereo3D of iets wat er op lijkt.
Het heeft ook een headstrap.
Hoever je precies van het echte scherm zit met je ogen weet ik niet want je komt eerst nog een
doorzichige plaat tegen (geen speciale lens). Er zitten ook nog rubbertjes voor die het licht afschermt. en daar komt je hoofd dan tegen aan, dat creeert wat afstand. Het ziet eruit dat het minder is dan vijf centimeter.

Je ziet twee dezelfde beelden, ik moest er eerst aan wennen.
Nu zie ik een groot scherm.
Anderen die het hebben opgezet zagen tegelijk al een enkel scherm.

Sommige merken niks van een groot scherm todat ze van link naar rechts moeten kijken.
Ik denk dat de illusie van groot zijn bij iedereen anders is.
Er zit dus voor elk ook een apart schermpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takahashi
Ja, voor elk oog een apart scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk een eerste professionele review.

eMagin Z800 3DVisor Stereoscopic Headset
bron: frontpage tweakers.net

Veel moeite met afstellen (hardwarematig, softwarematig) maar eens dat gedaan is er normaal mee te gamen, als je er wat aan went.

Niet dat ik zelf nog heel erg geïnteresseerd ben in het ding (vooral vanwege de prijs, als gadget en om het te proberen zou ik het zeker en vast nog wel eens willen, maar nu is het duurder dan wat ik bereid zou zijn eraan te geven. Ik zou zeggen dat ik voor een 500-600 dollar wel nog zou twijfelen over een aanschaf)
Maar ik plaats het toch nog even in deze post voor de volledigheid en indien er interesse zou zijn

Volgens mij is dat voor jullie WoW 'ers een prachtig ding om met openvallende mond in 'full immersive 3D' te kunnen genieten van de wijdse en prachtige landschappen (speel zelf het spel niet, dus dit is een veronderstelling.)
Pagina: 1