Toon posts:

Het gevaar van Microsoft

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er is geen enkel bedrijf dat zó'n enorme impact heeft als Microsoft (MS). Er zijn wel bedrijven die meer geld verdienen (hoewel niet veel) zoals oliemaatschappijen, Ikea enzo, maar hun impact is veel kleiner. Microsoft dringt door tot in alle uithoeken van de wereld, in alle lagen van de bevolking. MS wordt gebruikt door Jan met de pet, maar ook door elke manager, iedere directeur, alle bewindslieden, de presidenten, doctoren, fysici, ja door elke beroepsgroep. Hun software zit verstrengelt in elk mogelijk en onmogelijk onderdeel van de samenleving. Van tekstverwerker tot megadatabase die het bestaansrecht reguleert van miljoenen mensen. Ik ga niet alle pakketten opnoemen die op windows draaien, want dat is onbegonnen werk.

Bedenk eens wat het inhoud dat 90% van de gehele mensheid MS gebruikt. Ik was laatst in de Oekraïne en wierp een blik in zo'n douane-hok (nou ja, eigenlijk meer: douane-kot) en wat zag ik daar: een pc met daarop windows. In the middle of nowhere! Er wordt MS gebruikt in miljoenen kantoorgebouwen, miljoenen scholen, bedrijven, fabrieken. Dat is bekend, maar ook bij justitie, het politieapparaat, energiecentrale's, defencie!!, kerncentrale's, etc. etc. Overal gebruiken ze MS, zoek het maar na. Het zou me niet verbazen wanneer ze bij de AIVD en andere geheime diensten eveneens MS gebruiken. Naast dat het een oersááie wereld wordt (vergelijk het maar eens met wanneer 90% van alle supermarkten wereldwijd van Albert Heijn zouden zijn geweest), is het ook heel gevaarlijk.

Stel je eens voor wanneer een criminele organisatie de beschikking krijgt over alle pc's ter wereld!? Je denkt: dat kan niet! Er zijn ontzettend veel manieren om computers te beveiligen, daar komen ze nooit in alle gevallen doorheen. Maar stel je voor de criminelen hebben Bill Gates zó in hun macht dat hij onder dwang toestaat dat er een afschuwelijke achterdeur wordt gemaakt in windows en dat wordt verspreid via automatische update. Zelfs de meest beveiligde computers halen vroeg of laat de update en daarmee het stukje smerige code binnen. De code is niet inzichtelijk (closed source) en zelfs de bedrijven die onder strenge condities inzicht hebben in de MS-code kunnen gemakkelijk om de tuin geleid worden door ze de verkeerde source toe te sturen (dus zonder het stukje smerige code). Je kunt je voorstellen dat er software gemaakt kan worden die door alle beveiligingen doordringt mits het zich óp de server bevind, is geactiveerd en slim genoeg is om elke firewall te omzeilen of te mollen. Ik noem maar een scenario. Automatische update vindt zijn weg in élke pc op deze planeet. Maar er zijn natuurlijk andere scenario's denkbaar.

Ik wil maar zeggen: wanneer een grote oliebaron dwars gaat liggen en geen olie meer levert, hebben we een crises. Wanneer álle MS-computers er mee kappen hebben we een ramp. Zonder Microsoft stroomt er in het geheel geen olie! Niet omdat de pompen het niet doen, maar de olie kan niet worden afgerekend, er is geen software om het af te rekenen. De toeleveranciers zijn blind geworden aangezien ze geen programma's meer hebben die de zaken kunnen monitoren. Begin je 'em te voelen? Als alle windows computers dienst weigeren hebben we een catastrove.
Wanneer je energiecentrale's neerhaalt heeft hooguit een land of een deel van een land geen stroom. Bij software is dat allemaal heen anders, dat trekt zich niets aan van grenzen of infrastructuur (wél van operating systems!).

Het verbaasd mij dat de AIVD en andere geheime diensten hier geen aandacht aan besteden. (Misschien doen ze dat wel en weet ik het niet) :-)
Ik zou het daarom niet vreemd vinden wanneer er een verbod komt op software dat zich op zó 'n schaal verspreid. Dat er minimaal drie of misschien nog meer verschillende operating systems móeten bestaan, puur vanwege de veiligheid en de kwetsbaarheid van een gehele mensheid.

PS MS begint ook een opmars in auto's, telefoons, pda's, gadgets, ja in alles dat maar een processor heeft. Iemand zei laatst:"Microsoft owns you". Ik vond dat toen belachelijk. Nu twijfel ik aan mezelf...

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Nik

Dit is allemaal "what if...". En daarnaast, hoeveel mensen gebruiken een bepaald type router? Die kunnen ook keihard lek zijn hoor. Veilig zijn we toch nooit. Krijg je geen virus op je PC, dan wordt je wel aangereden door een auto :z

[ Voor 4% gewijzigd door Nik op 10-08-2005 20:43 ]

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Gelukkig draaien veel critische systemen op een variant van unix. Die blijven dan wel draaien.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:42:
Dat er minimaal drie of misschien nog meer verschillende operating systems móeten bestaan, puur vanwege de veiligheid en de kwetsbaarheid van een gehele mensheid.
Alternatieven zijn er dan ook: Linux, Unix, Solaris... (niet dat die echt veel gebruikt worden...)

Aan de jongere generatie trouwens om het te veranderen... schakel gewoon zelf over naar Linux (eventueel met een 2de pc), en mijd het gebruik van windows...

mijn grootouders surfen op Suse 9.3, wat eigelijk een even moeilijke stap is als ze laten surfen met Windows (als je toch nog nooit een gehad hebt, kan je direct een linux pakken, tis alletwee aanleren...)

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Gelukkig is er niet één enkele man die Windows schrijft en beheert, deze verantwoordelijkheid is verspreid over duizenden mensen. Het scenario dat iemand hierover controle krijgt is daarom gelukkig zeer onwaarschijnlijk.

Bovendien draaien de meest cruciale computers binnen de keten (servers) veel minder vaak op Windows.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik denk dat de TS het gebruik van MS systemen op de back-end's behoorlijk overschat.

Ook vorige poster met 'net dat die echt veel gebruikt worden'. De meeste grote backend systemen (overheid bijvoorbeeld) zijn zeker geen MS producten.

Het doom scenario wat TS schetst is zeer onwaarschijnlijk, zeker bij mission critical systemen (die hangen uberhaupt al niet rechtstreeks aan het internet).

Stel dat Bill zwaar wordt bedreigd, dan nog, Bill zelf schrijft echt geen code meer. Dus moeten er andere mensen bij betrokken worden, en hoe meer mensen er bij betrokken worden, hoe groter de kans is dat een schandaal als dit uitlekt.
Daarnaast onderschat je de functionaliteiten van de professionele firewalls enigzins.

Ik vind het allemaal nogal doemdenken. Je kan ook naar de positieve kant kijken, dankzij MS kan je nu sneller door de douane in de Oekraine :)

If you choose to criticise you choose your enemies

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:34
Ach je hebt altijd nog rekenmachine, apple computers en linux. Nee microsoft going evil... daar maak ik me echt geen zorgen over.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Er is geen enkel bedrijf dat zó'n enorme impact heeft als Microsoft (MS). Er zijn wel bedrijven die meer geld verdienen (hoewel niet veel) zoals oliemaatschappijen, Ikea enzo, maar hun impact is veel kleiner. Microsoft dringt door tot in alle uithoeken van de wereld, in alle lagen van de bevolking. MS wordt gebruikt door Jan met de pet, maar ook door elke manager, iedere directeur, alle bewindslieden, de presidenten, doctoren, fysici, ja door elke beroepsgroep. Hun software zit verstrengelt in elk mogelijk en onmogelijk onderdeel van de samenleving. Van tekstverwerker tot megadatabase die het bestaansrecht reguleert van miljoenen mensen. Ik ga niet alle pakketten opnoemen die op windows draaien, want dat is onbegonnen werk.
Je hebt gelijk dat de meeste programma's op windows draaien, wat ik eigenlijk wel een soort van jammer vind. Maar je vergeet andere besturingssystemen zoals macintosh en linux, ook die worden redelijk veel gebruikt. En de opensource-wereld begint steeds sneller te groeien waarmee dus ook het gebruik van linux groeit.
Bedenk eens wat het inhoud dat 90% van de gehele mensheid MS gebruikt. Ik was laatst in de Oekraïne en wierp een blik in zo'n douane-hok (nou ja, eigenlijk meer: douane-kot) en wat zag ik daar: een pc met daarop windows. In the middle of nowhere! Er wordt MS gebruikt in miljoenen kantoorgebouwen, miljoenen scholen, bedrijven, fabrieken. Dat is bekend, maar ook bij justitie, het politieapparaat, energiecentrale's, defencie!!, kerncentrale's, etc. etc. Overal gebruiken ze MS, zoek het maar na. Het zou me niet verbazen wanneer ze bij de AIVD en andere geheime diensten eveneens MS gebruiken. Naast dat het een oersááie wereld wordt (vergelijk het maar eens met wanneer 90% van alle supermarkten wereldwijd van Albert Heijn zouden zijn geweest), is het ook heel gevaarlijk.
Vergeet Unix niet!
Stel je eens voor wanneer een criminele organisatie de beschikking krijgt over alle pc's ter wereld!? Je denkt: dat kan niet! Er zijn ontzettend veel manieren om computers te beveiligen, daar komen ze nooit in alle gevallen doorheen. Maar stel je voor de criminelen hebben Bill Gates zó in hun macht dat hij onder dwang toestaat dat er een afschuwelijke achterdeur wordt gemaakt in windows en dat wordt verspreid via automatische update. Zelfs de meest beveiligde computers halen vroeg of laat de update en daarmee het stukje smerige code binnen. De code is niet inzichtelijk (closed source) en zelfs de bedrijven die onder strenge condities inzicht hebben in de MS-code kunnen gemakkelijk om de tuin geleid worden door ze de verkeerde source toe te sturen (dus zonder het stukje smerige code). Je kunt je voorstellen dat er software gemaakt kan worden die door alle beveiligingen doordringt mits het zich óp de server bevind, is geactiveerd en slim genoeg is om elke firewall te omzeilen of te mollen. Ik noem maar een scenario. Automatische update vindt zijn weg in élke pc op deze planeet. Maar er zijn natuurlijk andere scenario's denkbaar.
Automatische update is niet verplicht hoor. En wat zou dat virus dan doen? er zijn ook antivirussoftware (en aangezien de meeste huis/tuin/keuken gebruikers update's alsmaar weg klikken :+ , zullen die er dan ook optijd bij zijn)
Ik wil maar zeggen: wanneer een grote oliebaron dwars gaat liggen en geen olie meer levert, hebben we een crises. Wanneer álle MS-computers er mee kappen hebben we een ramp. Zonder Microsoft stroomt er in het geheel geen olie! Niet omdat de pompen het niet doen, maar de olie kan niet worden afgerekend, er is geen software om het af te rekenen. De toeleveranciers zijn blind geworden aangezien ze geen programma's meer hebben die de zaken kunnen monitoren. Begin je 'em te voelen? Als alle windows computers dienst weigeren hebben we een catastrove.
Wanneer je energiecentrale's neerhaalt heeft hooguit een land of een deel van een land geen stroom. Bij software is dat allemaal heen anders, dat trekt zich niets aan van grenzen of infrastructuur (wél van operating systems!).
Nou nou, overdrijven bestaat ook, in dat geval word de keuze voor linux voor veel mensen gewoon wat makelijker }:O
Het verbaasd mij dat de AIVD en andere geheime diensten hier geen aandacht aan besteden. (Misschien doen ze dat wel en weet ik het niet) :-)
Ik zou het daarom niet vreemd vinden wanneer er een verbod komt op software dat zich op zó 'n schaal verspreid. Dat er minimaal drie of misschien nog meer verschillende operating systems móeten bestaan, puur vanwege de veiligheid en de kwetsbaarheid van een gehele mensheid.

PS MS begint ook een opmars in auto's, telefoons, pda's, gadgets, ja in alles dat maar een processor heeft. Iemand zei laatst:"Microsoft owns you". Ik vond dat toen belachelijk. Nu twijfel ik aan mezelf...
Maar ik ben het wel met je eens, Microsoft heeft te veel macht, ze kunnen alles.
Maar jouw doemscenarios zie ik nog niet zo snel gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzle op 10-08-2005 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
@proller
Het heeft met routers niet zoveel te maken, het gaat om de grote lijnen. Stel een ander scenario: de Automatische Update met vieze code zorgt op een bepaald tijdstip, op een bepaalde datum dat wereldwijd alle computers vastlopen, dan heb je niets aan je firewalls, virusscanners, welk detectiesysteem dan ook. Daar is niets tegen bestand.

@railgunner en @felisio
Dat lost niks op. Ik weet dat de kritische systemen niet onderuit gaan, maar het gaat juist om de software van toeleveranciers, de financiële markt die ineens uiterst mank geworden is (draait ook deels op linux, vandaar niet geheel mank), alle vrachtwagenbedrijven bijvoorbeeld hebben tracking pakketten (die bepalen waar de vrachtauto's zijn) die op windows draaien, denk aan verkeersregelcentra, etc. Gebruik je fantasie, als 90% van de computers uitvallen is 10% gewoon te weinig om de wereld draaiende te houden.

• neh
  • Registratie: Juni 2001

neh

Zelfs de meest beveiligde computers halen vroeg of laat de update en daarmee het stukje smerige code binnen.
Ten eerste, als elke PC (al dan niet automatisch) altijd alle updates binnen zou krijgen dan zouden wormen niet meer bestaan. Ten tweede, in het bedrijfsleven worden niet zomaar alle patches blind toegepast. Het kan weken tot maanden duren tot een patch wordt toegepast, ALS die al wordt toegepast, gewoon omdat elke patch een werkend systeem plat kan helpen. Het patchen van een systeem wordt bij belangrijke systemen grondig voorbereid.
Je kunt je voorstellen dat er software gemaakt kan worden die door alle beveiligingen doordringt mits het zich óp de server bevind, is geactiveerd en slim genoeg is om elke firewall te omzeilen of te mollen.
Dat lijkt me sterk, dat ALLE beveiliging omzeild kan worden door 1 patch.
Automatische update vindt zijn weg in élke pc op deze planeet.
Haha, ja was dat maar zo :D
Ik zou het WEL vreemd vinden. Daarnaast is windows in de servermarkt echt nog lang niet zo ver doorgedrongen als in de desktopmarkt. Hoewel in het UITERST onwaarschijnlijke scenario wat je beschrijft (vrijwel) alle desktop pc's de geest zullen geven durf ik met een gerust hart te stellen dat de kern van de gemiddelde bank of het gemiddelde telefoonnetwerk (ik noem maar wat) gewoon blijft draaien.
Nu twijfel ik aan mezelf...
Als je dat meent dan twijfel ik ook aan jou :P

Nee leuk gebracht allemaal, maar pure onzin :D

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En waarom zou MS dat doen? MS is ook een bedrijf en die werknemers moeten ook gewoon eten, die hebben echt geen belang erbij om te kijken in hoeverre de wereld doordraait zonder MS. Indien MS de stekker eruit trekt en de wereld draait bv wel gewoon door (OSX) krijgen toch aardig wat mensen een forse douw.

MS is een bedrijf dat gewoon winst wil maken, zit niets raars achter. Ik maak me meer zorgen dat 90% van de wereld genoegen neemt met zo'n brak product (Milleniumbug anyone?).

• neh

neh

Niet beperkt tot windows systemen. Unix systemen hadden er zelfs nog een extra eigen variant bij die te maken had met de unix timestamp.

• Jazzle
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:06:
[...]
Ik maak me meer zorgen dat 90% van de wereld genoegen neemt met zo'n brak product (Milleniumbug anyone?).
Je hebt helemaal gelijk, maar de meeste programma's werken alleen op Windows (belasting?).

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 11-08-2005 01:14 . Reden: Naamsverbasteringen zijn op GoT ongewenst ]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44

bonzz.netninja

Niente baffi

milleniumbug zat toch niet alleen in MS producten :?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:06:
Ik maak me meer zorgen dat 90% van de wereld genoegen neemt met zo'n brak product (Milleniumbug anyone?).
Ik denk niet dat je je om zoiets druk hoeft te maken. Microsoft heeft er geen baat bij, en zoals al eerder was aangegeven is de kans dat daarwerkelijk iedereen direct die update installeert vrijwel nihil, aangezien er gelukkig nog domme gebruikers bestaan die niet aan updates doen. Eigenlijk is het wel mooi dat wat dat betreft iedereen op deze aardbol toch iets gemeen heeft. Jong en oud, rijk of arm, iedereen gebruikt wel een Microsoft product. Misschien moeten we Bill Gates maar ambassadeur van aarde maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Confusion op 11-08-2005 01:15 . Reden: Die verwijzing was nergens voor nodig ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42

Cyphax

Moderator LNX
bonzz.netninja schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:09:
Ook in veel hardware. Maar ecteinascidin maakt als punt dat Windows kwalitatief onder maat is en mensen betalen er toch veel geld voor. :P
Hoewel het niet al te duur is als je een PC koopt, daar zit het dan bij. :)

Ik ga een beetje skeptisch doen en stellen dat het wel meevalt met de macht van Microsoft. Ik denk dat ze tot een hoop gedwongen kunnen worden door een macht als de EU bijvoorbeeld. Zo hebben ze een speciale uitvoering van XP moeten maken omdat de EU dat wilde. En stel nou dat het echt menens wordt; ik denk dat Microsoft niet zo gauw aan het langste eind trekt, dus scenario's als in films waarin een groot bedrijf alles in z'n macht heeft zie ik zo gauw nog niet gebeuren. :)
Het zou al helpen als mensen zich ervan bewust werden. Microsoft moet het gewoon hebben van de consument. Die kopen X-boxen met spellen, PC's met Windows en straks misschien wel auto's met Microsoft's software aan boord. En telefoons. Etcetera. Mensen staan er toch niet bij stil. Die zien de PC en Windows als 1 geheel en als je ze uitlegt dat hun PC helemaal niet hoeft te draaien op Windows snappen ze het niet meer. Microsoft heeft het op het juiste moment slim aangepakt. :)
Maar ik zie nu ook wel een beetje de groei van open software. Het is vaak gratis en het werkt goed. Daar komt bij dat Microsoft een beetje de neiging heeft lui te worden (kijk naar het verschil tussen Windows 95 en Windows 98, het verschil tussen IE 5 en IE 6... of IE 4 en IE 5, mediaplayer etc) en hun software loopt al gauw achter bij die van de concurrenten. Maar mensen weten niet beter.
King_Louie schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:16:
[...]
Misschien moeten we Bill Gates maar ambassadeur van aarde maken.
Wat moet de aarde met een ambassadeur? :P
Overigens lijkt me Bill Gates best een goed figuur. Ik ken 'm verder niet maar hij komt wel oprecht over. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Cyphax op 10-08-2005 21:28 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Jazzle
  • Niet online
King_Louie schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:16:
[...]
Misschien moeten we Bill Gates maar ambassadeur van aarde maken.
Dan verhuis ik naar mars

• neh

neh

Cyphax schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:20:
[...]

Ook in veel hardware. Maar ecteinascidin maakt als punt dat Windows kwalitatief onder maat is en mensen betalen er toch veel geld voor. :P
:)
Ach hou toch op met die stemmingmakerij, dat valt met de op NT gebaseerde producten heeeeeel erg mee.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
plork schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:28:
[...]

Ach hou toch op met die stemmingmakerij, dat valt met de op NT gebaseerde producten heeeeeel erg mee.
Wat nou stemmingmakerij (ben je ZO intolerant?)
Voor een product dat ZO VEEL marktaandeel heeft is het niet zoveel soeps hoor. Daar zou ik als fabrikant van een product echt wel wat meer voor uit de kast moeten halen als Microsoft moet. Ik wil overigens ook niet zeggen dat de Windowsen slecht zijn. :)
Stemmingmakerij zou zijn als ik roep dat Microsoft Ev1l is en Windows de grootste bagger is die de eerste de beste koe om de hoek uit z'n darmen krijgt. En het vol zit met backdoors waarmee we binnenkort allemaal gehackt worden en onze bankrekeningen leeggezogen worden door Bill Gates (AKA Satan).
Jij haalt realisme en stemmingmakerij door elkaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 10-08-2005 21:33 ]

• neh

neh

Cyphax schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:30:
[...]

Wat nou stemmingmakerij? Voor een product dat ZO VEEL marktaandeel heeft is het niet zoveel soeps hoor.
DAT nou stemmingmakerij.

Onderbouw je loze praat dan eens? En waar vergelijk je mee?
Stemmingmakerij zou zijn als ik roep dat Microsoft Ev1l is en Windows de grootste bagger is die de eerste de beste koe om de hoek uit z'n darmen krijgt.
Jij zegt precies hetzelfde, alleen dan in iets minder kinderachtige bewoordingen. Feit blijft dat er 0 argumenten op tafel komen.

Maargoed, laten we niet teveel offtopic gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door neh op 10-08-2005 21:36 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
plork schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:33:
[...]

DAT nou stemmingmakerij.

Onderbouw je loze praat dan eens? En waar vergelijk je mee?
Loze praat? Zie m'n edit. Ik hoef Windows niet te vergelijken ergens anders mee, ik ken zo gauw geen product met een vergelijkbaar marktaandeel. Maar ik ken zat producten die kwalitatief superieur zijn aan Windows.
Maar als jij stelt dat Windows het beste OS is dat er bestaat moet je dat vooral doen. Ik ga hier verder geen discussie over aan, ik heb gestelt dat Windows' kwaliteit niet zo bijzonder is, en dat mijn post niet zoveel met stemmingmakerij te maken had (en heeft). En daar is de kous mee af en kunnen we weer on-topic.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Milleniumbug, weet je nog, dat PC's en niet MS alleen een probleem 'zouden' hebben en de industrie dus moord en brand scheeuwt en er miljarden tegenaan gooide. Landen die het niet konden betalen of wilden (Italie bv) hebben met niets doen ook het jaar 2000 overleefd. Vreemd vind je niet, kan je naar MS kijken voor werelddominantie en dan blijkt dat de hele ICT-sector geld probeert te vangen door (vermeende) problemen te creeeren.
Dat is mijn grootste bewijs dat MS niet evil is dus, indien het bedrijf te dom is om een waterdicht OS te maken a la Unix, zal het ook wel geen werelddominantie kunnen nastreven.

[ Voor 35% gewijzigd door Confusion op 11-08-2005 01:17 ]

• neh

neh

Ecteinascidin schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:39:
[...]
indien het bedrijf te dom is om een waterdicht OS te maken a la Unix
Waterdicht is een utopie. UNIX lekken zorgden al voor problemen voordat er nog maar over windows werd nagedacht.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:39:
Milleniumbug, weet je nog, dat PC's en niet MS alleen een probleem 'zouden' hebben en de industrie dus moord en brand scheeuwt en er miljarden tegenaan gooide. Landen die het niet konden betalen of wilden (Italie bv) hebben met niets doen ook het jaar 2000 overleefd. Vreemd vind je niet, kan je naar MS kijken voor werelddominantie en dan blijkt dat de hele ICT-sector geld probeert te vangen door (vermeende) problemen te creeeren.
Wat heel die milleniumbug ermee te maken heeft ongaat me nog steeds, en ik snap dan ook niet dat je het blijft aanhalen.
Dat is mijn grootste bewijs dat MS niet evil is dus, indien het bedrijf te dom is om een waterdicht OS te maken a la Unix, zal het ook wel geen werelddominantie kunnen nastreven.
Ik kan enkel hopen dat je dit soort uitspraken met een lach op je gezicht doet, want ze zijn niet juist, omdat Unix ook niet waterdicht is.

[ Voor 33% gewijzigd door Confusion op 11-08-2005 01:21 . Reden: Vriendelijker en constructiever verwoord ]

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Een probleem met microsoft-software vind ik dat het van amerikaanse bodem is. Gezien het feit dat microsoft uit de VS komt bestaat de kans dat amerikaanse geheime diensten (NSA bijv.) achterdeurtjes in microsoft-software zoals windows hebben ingebakken om te kunnen spioneren. Het gevolg daarvan is dat bijv. overheidssytemen die op windows draaien en belangrijke informatie bevatten wellicht doelbewust toegankelijk zijn gemaakt voor die amerikaanse geheime diensten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Modbreak:Zo, ik heb wat dingen ge-edit en verwijderd. Laat het met rust hier.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• DeMoN
  • Laatst online: 28-11-2025

DeMoN

Pastafari

Ik vind het onzin wat er in de TS staat. Beeld je eens gezond in hoeveel werknemers MS in dienst heeft, hoeveel code een OS wel niet bevat en in hoeveel lagen zo'n bedrijf wel niet in elkaar moet steken om goed te blijven functioneren. Dat is een heel doel op zich. Het kan gewoon bijna niet dat als er een team onder druk gezet wordt er vuile code in Windows komt wat vervolgens weer via Windows Update verspreid kan worden. Dat gaat gewoon opvallen.

En dan nog, veel bedrijven zullen vastlopen (desktop gebruik) de server blijven draaien en als die op Windows draaien zet je de backup van gister terug.
Op de desktops maak je gebruik van een restore point. Klaar.

Dan komt er nog eens bij dat veel mensen niet eens automatische updates gebruiken, patches veel gechecked worden en de worm niet veel meer kan aanrichten dan een mbr die het sloopt of wat bestandjes wist. Een format gaat sowieso niet lukken omdat alle belangrijke bestanden in use zijn en als de worm een vastloper genereert is het een kwestie van rebooten.

Het is leuk om over te dagdromen en aangezien dromen meestal onder fictie vallen plaats ik dit er ook onder :)

btw, just for the record, veel mensen hebben het hier over Mac en Linux en dat "linux nu ook in opmars is"... Linux wordt wereldwijd meer op de desktop gebruikt dan Mac.

[ Voor 28% gewijzigd door Confusion op 11-08-2005 01:21 . Reden: Die subdiscussie had ik verwijderd... ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DeMoN
  • Laatst online: 28-11-2025

DeMoN

Pastafari

^^ bericht hierboven kan ik nu dus niet meer editten ;) ik mag nog van geluk spreken dat bij het submitten van mijn edit mijn edittekst niet verloren ging (goed van Konqueror :P )

edit:
bacterie schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:01:
Een probleem met microsoft-software vind ik dat het van amerikaanse bodem is. Gezien het feit dat microsoft uit de VS komt bestaat de kans dat amerikaanse geheime diensten (NSA bijv.) achterdeurtjes in microsoft-software zoals windows hebben ingebakken om te kunnen spioneren. Het gevolg daarvan is dat bijv. overheidssytemen die op windows draaien en belangrijke informatie bevatten wellicht doelbewust toegankelijk zijn gemaakt voor die amerikaanse geheime diensten.
Zou ook nog kunnen. Het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat elke Windows niet volledige tooltjes bevatten als een nep-netstat. Zodat je alle actieve verbindingen ziet, behalve het backdoortje van MS en ze kunnen het natuurlijk zo proggen dat je taskmgr ook niks laat zien.

Helaas gaat de eerstvolgende filter op het internet waar die pakketjes voorbij komen al wel opvallen dat het e.e.a. niet klopt. Die dingen draaien namelijk niet op Windows maar evt. op een embedded linux (vaak bij routers) en die "backdoor" van MS zal dus snel zichtbaar worden.
M.a.w. de eerste hop waar die pakketjes langskomen en waar een log van die pakketjes zichtbaar wordt is die backdoor dus al gespot.

[ Voor 6% gewijzigd door DeMoN op 11-08-2005 01:28 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik niet hoor :P
Naast dat het een oersááie wereld wordt (vergelijk het maar eens met wanneer 90% van alle supermarkten wereldwijd van Albert Heijn zouden zijn geweest), is het ook heel gevaarlijk.
Ach, wat is oersaai? Ik gebruik dan zelf geen windows, maar ik ben blij dat de meeste mensen om mij heen die weinig kaas hebben gegeten wél windows gebruiken. Windows is een redelijk makkelijk te gebruiken, redelijk gestructureerd en vrij veilig systeem, wat bij iedereen hetzelfde is. Het is gewoon hardstikke handig dat er één systeem is, in tegenstelling tot bij recordable DVD's, de opvolger van DVD's en allerlei andere dingen. Het is vast niet ideaal, maar "oersáái" is overdreven. Een computer is een gebruiksvoorwerp. Als Microsoft alle kunst in de wereld zou fabriceren, dat zou saai worden. 90% supermarkten mogen wmb ook best Albert Heijns worden, zolang je daar maar bijna alles kan kopen wat je wilt (vergelijk met Windows, je kan er bijna alles mee dat je wilt), en je 10% exotische winkeltjes hebt waar je de rest kan kopen.
Stel je eens voor wanneer een criminele organisatie de beschikking krijgt over alle pc's ter wereld!? Je denkt: dat kan niet! Er zijn ontzettend veel manieren om computers te beveiligen, daar komen ze nooit in alle gevallen doorheen.
Dat klopt, dat denk ik inderdaad :)
Maar stel je voor de criminelen hebben Bill Gates zó in hun macht dat hij onder dwang toestaat dat er een afschuwelijke achterdeur wordt gemaakt in windows en dat wordt verspreid via automatische update.
Ja, want Bill Himself staat er om bekend regelmatig een paar lapjes code eigenhandig aan windows toe te voegen.....

Denk je dat er geen interne controle is binnen Microsoft? Dat stukken code niet nagelezen worden? Dat er niet heel veel mensen aan windows werken?
Zelfs de meest beveiligde computers halen vroeg of laat de update en daarmee het stukje smerige code binnen.
Dat is mogelijk ja. Alhoewel standalone computer vaak niet geupdate worden, als het bijvoorbeeld om een nieuwe windows versie zou gaan heb je gelijk.
De code is niet inzichtelijk (closed source) en zelfs de bedrijven die onder strenge condities inzicht hebben in de MS-code kunnen gemakkelijk om de tuin geleid worden door ze de verkeerde source toe te sturen (dus zonder het stukje smerige code).
Klopt.

Maar hoe zou zo'n stukje software geactiveerd moeten worden? Via internet? De meeste cruciale systemen hangen niet aan internet. Weg catastrofe. Via de interne datum in windows? Er zijn vast wel securitybedrijven die juist om datumvirussen te vinden de datum van computer vooruit hebben staan. De patch is dan geschreven voordat die datum echt aanbreekt en het hele zootje computers gaat flippen. Een computer kan gewoon _niet_ betrouwbaar weten wat voor datum het is. Dus het is zeer onwaarschijnlijk dat alle computers ter wereld tegelijkertijd gaan flippen.

En mocht het wel gebeuren, dan gooi je er in een minuut of 20 een nieuwe ghost image van een niet geinfcteerde windows overheen, en is na een aantal dagen het meeste wel weer online, en het cruciale binnen enkele uren. Alle thuisgebruikers kunnen winXP ook opnieuw installeren natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Ach, wat is oersaai? Ik gebruik dan zelf geen windows, maar ik ben blij dat de meeste mensen om mij heen die weinig kaas hebben gegeten wél windows gebruiken. Windows is een redelijk makkelijk te gebruiken, redelijk gestructureerd en vrij veilig systeem, wat bij iedereen hetzelfde is. Het is gewoon hardstikke handig dat er één systeem is, in tegenstelling tot bij recordable DVD's, de opvolger van DVD's en allerlei andere dingen. Het is vast niet ideaal, maar "oersáái" is overdreven. Een computer is een gebruiksvoorwerp. Als Microsoft alle kunst in de wereld zou fabriceren, dat zou saai worden. 90% supermarkten mogen wmb ook best Albert Heijns worden, zolang je daar maar bijna alles kan kopen wat je wilt (vergelijk met Windows, je kan er bijna alles mee dat je wilt), en je 10% exotische winkeltjes hebt waar je de rest kan kopen.
Totdat AH je meedeelt dat product X niet meer te verkrijgen is. O, het is uw meest favourite product? Jammer, u kunt wel produkt Y kopen, het is fiks duurder en het smaakt ook anders, maar we kunnen niet alle verouderde produkten blíjven leveren. O dat vind u jammer? Wij ook.
Ja, want Bill Himself staat er om bekend regelmatig een paar lapjes code eigenhandig aan windows toe te voegen.....

Denk je dat er geen interne controle is binnen Microsoft? Dat stukken code niet nagelezen worden? Dat er niet heel veel mensen aan windows werken?
En denk jij dat misdadigers onozele halsen zijn? Ze pakken de invloedrijkste programmeur (dus niet Bill Gates) met een schandaal, afpersing, noem het maar (kijk rond in de wereld wat ze allemaal flikken). Deze programmeur schrijft een stuk vieze code en houdt de source zorgvuldig verborgen en compileert het om mijn part thuis om geen sporen na te laten en zorgt dat de gecompileerde code (die dus afwijkt van de originele source) in de startblokken van de automatische update komt te staan. De source is dus keurig netjes schoon, de gecompileerde code is besmet. Ik wil niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar als het ècht moet verzin je het wel.
Dat is mogelijk ja. Alhoewel standalone computer vaak niet geupdate worden, als het bijvoorbeeld om een nieuwe windows versie zou gaan heb je gelijk.
Inderdaad, maar juist de cruciale machines worden wel geupdate.
Maar hoe zou zo'n stukje software geactiveerd moeten worden? Via internet? De meeste cruciale systemen hangen niet aan internet. Weg catastrofe. Via de interne datum in windows? Er zijn vast wel securitybedrijven die juist om datumvirussen te vinden de datum van computer vooruit hebben staan. De patch is dan geschreven voordat die datum echt aanbreekt en het hele zootje computers gaat flippen. Een computer kan gewoon _niet_ betrouwbaar weten wat voor datum het is. Dus het is zeer onwaarschijnlijk dat alle computers ter wereld tegelijkertijd gaan flippen.
Dat is het em nou juist. Er ís helemaal geen virus. Er is alleen prachtige schone microsoft code. Hoe het geactiveerd moet worden? Zodra windows zelf is geactiveerd (computer aan) is het programma geactiveerd. Wat activatie betreft via de datum, elke windows machine in active directory gaat flippen als hij meer dan vijf minuten verkeerd loopt. Een computer doet niet anders dan programma's op het juiste tijdstip aansturen. Dus er is niets gemakkelijker dan een proces triggeren op een bepaalde dag en tijdstip, vooral als dat proces in de kern van het OS zelf zit.
En mocht het wel gebeuren, dan gooi je er in een minuut of 20 een nieuwe ghost image van een niet geinfcteerde windows overheen, en is na een aantal dagen het meeste wel weer online, en het cruciale binnen enkele uren. Alle thuisgebruikers kunnen winXP ook opnieuw installeren natuurlijk :)
20 minuten een heel bedrijf plat? realiseer je je wel wat je nu zegt? Trouwens de meeste bedrijven hebben nauwelijks images van hun pc's en dan vaak ook nog verouderde. En dan nog de data, die moet terug gezet worden, weet je hoeveel tijd daar in gaat zitten? Een uur is niks.

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
Onvoorstelbaar? Het is al eens gebeurd.

Lotus Notes (van IBM) had een backdoor. Daardoor heeft de CIA de mail gelezen van Zweedse parlementariers. (of Noorse, wil ik even vanaf wezen).

IBM is toch een maatje groter dan Microsoft, en toch kon het.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Miocrosoft ownt mij helemaal niet, als een stel criminele alle pc's in de wereld met windows overnemen heb ik hier altijd nog een red hat distributie liggen die ik er overheen kan gooien ;)
bonzz.netninja schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:09:
De millenium bug zat helemaal niet in ms producten, maar in de crappy BIOS'en waaruit windows zijn d/t info haalt...beetje onzin dat mensen dit op MS afschuiven.
plork schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:44:
Waterdicht is een utopie. UNIX lekken zorgden al voor problemen voordat er nog maar over windows werd nagedacht.
Duh, unix was er voor er mircosoft was....
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:26:
Totdat AH je meedeelt dat product X niet meer te verkrijgen is. O, het is uw meest favourite product? Jammer, u kunt wel produkt Y kopen, het is fiks duurder en het smaakt ook anders, maar we kunnen niet alle verouderde produkten blíjven leveren. O dat vind u jammer? Wij ook.
Mja, alleen in de digitale wereld is een kopie'tje zo te maken :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:26:
En denk jij dat misdadigers onozele halsen zijn? Ze pakken de invloedrijkste programmeur (dus niet Bill Gates) met een schandaal, afpersing, noem het maar (kijk rond in de wereld wat ze allemaal flikken). Deze programmeur schrijft een stuk vieze code en houdt de source zorgvuldig verborgen en compileert het om mijn part thuis om geen sporen na te laten en zorgt dat de gecompileerde code (die dus afwijkt van de originele source) in de startblokken van de automatische update komt te staan. De source is dus keurig netjes schoon, de gecompileerde code is besmet.
En jij denkt dat programmeurs handmatig dingen compilen en dingen in autoupdate kunnen stoppen?
Ik wil niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar als het ècht moet verzin je het wel.
Dat vraag ik me af...
Inderdaad, maar juist de cruciale machines worden wel geupdate.
De écht cruciale machines hoeven echt niet geupdate te worden. Die hangen toch niet aan internet.
Dat is het em nou juist. Er ís helemaal geen virus. Er is alleen prachtige schone microsoft code. Hoe het geactiveerd moet worden? Zodra windows zelf is geactiveerd (computer aan) is het programma geactiveerd. Wat activatie betreft via de datum, elke windows machine in active directory gaat flippen als hij meer dan vijf minuten verkeerd loopt. Een computer doet niet anders dan programma's op het juiste tijdstip aansturen. Dus er is niets gemakkelijker dan een proces triggeren op een bepaalde dag en tijdstip, vooral als dat proces in de kern van het OS zelf zit.
Natuurlijk, maar je weet niet of de tijd goed loopt. Net had je het over alle windows computers, nu alleen nog maar over Active Directory connected computers? Dat is wel een verschilletje.
20 minuten een heel bedrijf plat? realiseer je je wel wat je nu zegt?
Desnoods een dag?
Trouwens de meeste bedrijven hebben nauwelijks images van hun pc's en dan vaak ook nog verouderde.
Ach, dat filtert alleen maar de kutbedrijven van de serieuze bedrijven :)

[quote]MSalters schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 13:23:
Onvoorstelbaar? Het is al eens gebeurd.

Er zitten wat mij betreft veel te veel 'als' en 'stel' in om het een geloofwaardig en waarschijnlijk scenario te maken...

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
eamelink schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:02:
...
Er zitten wat mij betreft veel te veel 'als' en 'stel' in om het een geloofwaardig en waarschijnlijk scenario te maken...
Overheid moet je wantrouwen werd me als klein kind bijgeleerd. Bedrijven die mondiaal opereren, en een omzet hebben waar menig land jaloers op kan zijn, schaar ik daar ook bij. Daar zijn belangen bij gemoeid die een normaal mens te boven gaan.

Oud artikel van het NRC, http://www.nrc.nl/W2/Lab/Echelon/echelon08091999.html , waarbij NSAkey wordt aangehaald, key is overigens nog steeds aanwezig in Windows.
Het voorval met Lotus is eerder gebeurd. Veiligheid op een pc is niets meer dan een glazen huis, of je moet de internetkabel eruittrekken.
Pagina: 1