Temperatuursensoren gaar?

Pagina: 1
Acties:

• Arjenn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 14:24
Ik heb zo'n 1,5 jaar lang een Chaintech 7njs (non-ultra) moederbord. Daarnaast een AMD 3200xp processor en 2x 256mb crucial ddr266 geheugen. Als CPU-koeler een PAL8045 met papst fannetje erop, één van de topmodellen uit de steentijd :9.

Ik heb problemen met de temperaturen die mijn moederbord uit laat lezen. Bijvoorbeeld vanuit het BIOS; zowel de cpu- als de moederbordtemperatuur fluctueren tussen de 3 en 90 graden, iedere seconde staat er weer iets anders. Hetzelfde verhaal geldt voor legio programma's onder winXP; Motherboard Monitor 5, Speedfan en chaintech's eigen programma Digidoc monitor. Op het moment van schrijven staat speedfan getallen uit te spugen tussen de -110 en de 110 graden voor wat betreft de CPU 8)7 Zie plaatje.

Wat betreft BIOS-updates; ik heb de/het nieuwste BIOS, (welke ook al niet meer de jongste is) en heb ook geprobeerd weer een ouder BIOS terug te zetten, wat niet wou lukken, hij wou het proces niet voltooien.
Via Chaintech heb ik als enige oplossing gekregen het installeren van een nieuwe BIOS-chip, die heb ik over laten komen vanuit de VS, maar daarmee wil de pc niet booten.

Nog 1 ding, in het BIOS staat de beveiliging voor wat betreft de cpu-temp op 90 graden, waar regelmatig overheen gegaan wordt, melding? uitschakelen? nee dus, geen van beide... Raar ding :|

Op zich niet erg natuurlijk, ware het niet dat ik van plan ben iets meer uit m'n proc. te halen en dat durf ik niet zolang ik er totaal geen controle bij heb.

Mijn vraag; kan iemand me vertellen hoe ik wél fatsoenlijke CPU-temp readings krijg?

p.s. ik kan me niet herinneren of ik ooit goede readings heb gehad, heb eerst een AMD 1700xp erin gehad, maargoed geen idee dus.

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/9652/temperatuur8hk.th.jpg

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Draai de pc nog stabiel ???
Het koelblok op je cpu .....als die niet warm aan voeld ( stresed ) dan hoef je je nergens zorgen over temaken

maby nog garantie ?? ( tja bij asus heb je namelijk 3 jaar .....)

Vake bei te bange

• Arjenn
angerfist-yentl schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 20:36:
Draai de pc nog stabiel ???
Het koelblok op je cpu .....als die niet warm aan voeld ( stresed ) dan hoef je je nergens zorgen over temaken

maby nog garantie ?? ( tja bij asus heb je namelijk 3 jaar .....)
Pc is stabiel, geen enkel probleem en het koelblok kan ik ook zonder problemen aanraken, maar zoals gezegd wil ik graag m'n CPU 'n beetje overklokken en dat doe ik liever niet op gevoel met m'n vingers.

Wat betreft garantie, ff nagekeken; Chaintech 2 jaar, blijk het bord ook 2 jaar te hebben en heb 'm van iemand anders overgenomen, als het goed is max. 2,5 jaar oud nu.

• AeroTech2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11-2025

AeroTech2

The One doesn't excist

Misschien wat pinnetjes van je CPU die gebogen zijn en afgebroken zodat je de temp niet kan aflezen.
En overklokken is wel leuk wees er altijd wel voorzichtig mee en misschien kan je wel zo overclocken want aardig wat mobo's hebben automatische beveiliging.

\

• Arjenn
AeroTech2 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:01:
Misschien wat pinnetjes van je CPU die gebogen zijn en afgebroken zodat je de temp niet kan aflezen.
En overklokken is wel leuk wees er altijd wel voorzichtig mee en misschien kan je wel zo overclocken want aardig wat mobo's hebben automatische beveiliging.
Ik geloof dat dit mobo zijn temp-informatie uit eigen diodes haalt, zou bovendien niet verklaren waarom de temperatuur van het moederbord ook niet klopt... :?

Die automatische beveiliging werkt dus ook niet meer, hij staat op 90 graden, maar doet helemaal niets als de temperatuur >/=90 is. Verder doe ik natuurlijk voorzichtig aan, anders was ik natuurlijk al lang aan het overclocken geweest, toch? ;)

Thanx anyway!

• AeroTech2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11-2025

AeroTech2

The One doesn't excist

Wat ik wel een leuk programma voor overclocken vind is Clock Gen of gewoon in de BIOS hoger zetten maar je moet in de BIOS wel de Voltages bijstellen van je mem enz..

\

• Arjenn
AeroTech2 schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 21:25:
Wat ik wel een leuk programma voor overclocken vind is Clock Gen of gewoon in de BIOS hoger zetten maar je moet in de BIOS wel de Voltages bijstellen van je mem enz..
Ik werk liefst gewoon in het BIOS, helaas is 't overclocken nog niet aan de orde wat mij betreft...

• Arjenn
Iemand een idee?
Pagina: 1