Toon posts:

Welke laptop, welke CPU Turion of Centrino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu al een tijdje te zoeken naar een laptop voor school. Hhier een aantal eisen/richtlijnen

- Iig geen promedion, medion of iets dergelijks. (ik ou der gewoon niet van)
dus iets in de tend van acer, asus, fujitsu siemens,
- Batterij moet het toch wel 2 uur kunnen uithouden minmaal
- Wireles lan onboard
- Een redelijke video kaart/chip (dus niet shared memory)
- Dvd lezen moet die zeker kunnen, dvd branden hebben de meeste ook al..
- Mobile CPU, dus een Intel Centrino of een AMD turion.
- 512 MB geheugen
- 60 gig liefst 5400 rmp maar hoeft niet

En de belangrijkse niet meer als 1000 euro
Ik heb zelf al zitten zoeken (op GOT en google) maar kon niet echt iets vinden over waarom nou Turion of Centrino

Nu heb is zelf gevonden :
Acer Aspire 5024 WLMi (Turion ML 34) €1099
Fujitsu Siemens Amilo M 1425 (Pentium M 735) € 999

De Fujitsu siemens is een centrino met een 7900 pro
De Acer is een Turion met een x700

Welke van de 2 en waarom, welke is zijn geld het meest waard (of heb je een beter voor dit geld)

Alvst bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-09 20:30
Dan zoek je toch echt niet goed hoor!

Het is heel simpel. De Turion heeft 64 bit ondersteuning, op zich handing, maar niet noodzakelijk. Vista is gewoon beschikbaar in 32/64 bit uitvoering. De meeste progs voorlopig alleen nog 32 bit. Maar ok. De prestaties zijn ongeveer gelijk aan de prijs. Dat wil zeggen dat een 1,6 ghz turion langszamer is dan een 1,6 ghz pentium M. Maar de turion is dan ook wel een heel stuk goedkoper. Het grootste verschil zit em in dat de Turion, meer stroom verbruikt en warmer wordt. Een turion notebook zal ongeveer 3 uur mee gaan op de batterij, een centrino haalt de 4+ uur.

Belangrijk voor jou is, wat wil je ermee gaan doen?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .nick
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07-2023

.nick

Where words fail, Music speaks

Hoedje schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 19:42:

Maar ok. De prestaties zijn ongeveer gelijk aan de prijs. Dat wil zeggen dat een 1,6 ghz turion langszamer is dan een 1,6 ghz pentium M.
dit ben ik niet helemaal met je eens, de cpu's hebben zo hun kwaliteiten in verschillende dingen.
vb: in games is de AMD weer goed en in decoding ed. is de centrino weer goed, het is dus afhankelijk wat je met je notboekie gaat doen.

mvg

.nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-09 20:30
.nick schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 19:48:
[...]

dit ben ik niet helemaal met je eens, de cpu's hebben zo hun kwaliteiten in verschillende dingen.
vb: in games is de AMD weer goed en in decoding ed. is de centrino weer goed, het is dus afhankelijk wat je met je notboekie gaat doen.
Je zal het vast niet met me eens zijn :> . Maar lees deze review maar: http://www.gamepc.com/lab...=turion64&cookie%5Ftest=1. Hier is duidelijk te zien dat de Pentium M gewoon beter scoort dan de Turion in games etc.

P.S. Hoi! Welkom op GoT, het is logisch dat je wil groeten. Maar daar doen we niet aan op GoT. We groeten elkaar namelijk automatisch bij elke post. Het scheelt vooral een hoop loze ruimte, zie voor meer info de faq's

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je een pentium M neemt die 1.6 ghz is en een turion die 1.6 ghz is zou ik toch gaan voor de pentium M. Op gelijke clocksnelheden presteerd de pentium M architectuur beter dan de AMD's.
Ik zou deze vragen beantwoorden.
Als je wil programeren op 64 bit dan zou ik turion nemen. Deze zijn ook goedkoper meestal.
Maar ik kan je zeggen dat ik al veel gehoord heb dat turion warmer wordt+ dat de baterij duur korter is.
centrino is marketingnaam daar betaal je dan ook voor. Maar slecht is centrino niet en de pentium M zeker niet, ik zie de pentium M zelfs als een soort comeback van intel.

Persoonlijk zou ik voor Pentium M gaan.
onderbouwing: koeler, zuininger, op zelfde kloksnelheid sneller dan turion ook in games. Wel geen 64 bits ondersteuning. Ook niet nodig tenzij je hiervoor wil programeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook zeer tevreden met de Pentium M serie (Dothan). In test heeft de Turion nog niet bewezen dat het beter presteerd dan een P M processor. Daarnaast zit de Turion toch in de wat meer budget laptops, dus veelal is de andere onderdelen dan ook 'minder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het meest voor huiswerk en leren, een een beetje vermaakt voor onderweg in de trein. Af een toen een spelletje maar niet HL2 ofzow.

Ik heb max 1000 euro te besteden, welke denken jullie aan. Er zijn zoveel mgelijk heden ik ben de weg een beetje kwijt

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-09 15:27
een turion

bijvoorbeeld acer aspire 5024 LMI

I've GoT a solution

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

roelke schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:40:
een turion

bijvoorbeeld acer aspire 5024 LMI
Humpfm, het is dus wel de Acer Aspire 5024WLMi maargoed... (check et GoT topic maar).

Het ligt er gewoon aan wat je wilt.
Ik heb zelf de 5024 omdat ik een Turion wou, omdat het een 64bit processor heeft. Je merkt niet echt een verschil als je gewoon 32bit software draait maar vanaf eht moment dat je overgaat op 64bit merk je echt wel een performance boost. Linux x86-64 was overduidelijk sneller dan de x86 en er zijn ook meerde reviews waaruit blijkt dat de Turion juist wel beter scoort in gamen, vanaf het moment dat gebruik wordt gemaakt van een 64bits OS.
Nu is het waar dat er nog weinig 64bit software beschikbaar is maar vanaf het moment dat Vista uitkomt gaat 64bits mainstream en dan zul je wel een behoorlijk verschil merken als het op performance aankomt.
En eht spijt me zeer maar om te beweren dat je met het Centrino platform makkelijk 4h+ aan batterijduur haalt, oke, als je alleen wat zwak wordprocessing doet maar ik ken meer dan genoeg laptops mket het Centrino platform die qua batterijduur wel onderdoen voor de Turion.

Als je die Fujitsu-Siemens met die Acer vergelijkt dan wint die Acer hard...
De Pentium M-735 draait op 1,7Ghz (32bit), de Turion op 1,8Ghz(64bit)
Ook grafisch verlsaat de Acer die Fujitsu-Siemens, de 9700Pro (ik hoop voor je dat dat degene is die in de Fujitsu zit want heb nog nooit van een 7900Pro gehoord) doet flink onder voor de X700.
Bijkomend voordeel is dat de Aspire PCI-Express ondersteunt, de Fujitsu niet
Volgens de specs die ik heb gevonden zit er trouwens een Pentium M-725 in die Amilo M 1425, verder heeft de Amilo maar 3USB poorten, geen Gigabit Lan maar dan weer net wel een Parallelpoort (wie gebruikt die nog?!)

Dus als ik het zop bekijk is de keuze snel gemaakt

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Zijn veel topics over centrino processoren... Heb zelf centrino, is voor mij persoonlijk perfect, lekker zuinig mbt de duur van de accu en de snelheid is gewoon goed.. Maar zoals bijvoorbeeld Daenney_s zegt is dat voor iedereen anders.. Heb zelf een Dell Inspirion, heb nog geen problemen gehad met Dell..

Verwijderd

Hoedje schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 19:54:
[...]

Je zal het vast niet met me eens zijn :> . Maar lees deze review maar: http://www.gamepc.com/lab...=turion64&cookie%5Ftest=1. Hier is duidelijk te zien dat de Pentium M gewoon beter scoort dan de Turion in games etc.

P.S. Hoi! Welkom op GoT, het is logisch dat je wil groeten. Maar daar doen we niet aan op GoT. We groeten elkaar namelijk automatisch bij elke post. Het scheelt vooral een hoop loze ruimte, zie voor meer info de faq's
Gamepc is een hardwareboer.
Erg leuk dat ze in andere reviews weer met andere conclusies komen.

Ikzelf heb overigens een ACER Aspire met een Turion 64 ML-34.
De batterijduur die ik hiermee haal is ongeveer 5 uur.
4,54 minuten +/- met gewoon internetten en msnnen en wordbwerken en phpen

De Acer Aspire 5024 is heerlijk stil, superrap erg stabiel en het scherm is superscherp en helder.

De keuze voor een notebook was voor mij op dit moment de Turion.
Naar mijn mening is de Turion op dit moment het beste bang for buck.
Waarom?, omdat deze in mijn ervaring erg lang met de batterij mee gaat : 5 uur is toch erg netjes.

Het cpu'tje blijft gewoon snel + snel aanvoelen ook al klokt hij terug tot 700MHz.
Is super stil.

Loopt nooit vast. (* neem aan dat de Pentium M dit ook niet doet *)
Word niet heet.

Naar mijn mening is de AMD Turion ML-34 net zo snel als een Athlon 64 3200+.

Ik weet dat hier erg veel Pentium M fans op dit bord rondlopen maar toch wilde ik het bovenstaande even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iig bedankt voor jullie hulp.

Ik denk dat ik toch voor een Acer 5024 WLMi ga, het is voor mijn denk ik de beste keuze
Pagina: 1