Ik heb een Asus P5P800 moederbord en pas geleden een 2e Sata harde schijf aangesloten (allebei Western Digital, WD2000JD). Het aansluiten ging prima en verder het in gebruik nemen ook, alleen nu merk ik dat hij toch niet lekker loop. Als je bestanden kopieert van de ene naar de andere harde schijf duurt dat heel lang en de pc wordt traag.
Toen heb ik met Everest Home Edition gekeken en nu staat bij de eerste orginele schijf (die altijd goed werk) de volgende instellingen (bij ATA eigenschappen):
Maximale UDMA overdrachtsmodus UDMA 5 (ATA 100)
Actieve UDMA overdrachtsmodus UDMA 5 (ATA 100)
Bij de nieuwe hd staat echter:
Maximale UDMA overdrachtsmodus UDMA 6 (ATA 133)
Actieve UDMA overdrachtsmodus UDMA 0
Ik heb hier tweakers en het internet op nagezocht maar nergens gevonden hoe je nu die UDMA kunt veranderen, kheb al in het Bios gekeken maar niks gevonden. Ook heb ik geen tooltje voor mijn ATA controller (Intel 82801EB Ultra ATA Storage Controllers). Misschien bestaat hier al een topic over dan hoor ik dat graag. Mijn vraag is dus hoe verander ik de UDMA van die 2e harde schijf?
Toen heb ik met Everest Home Edition gekeken en nu staat bij de eerste orginele schijf (die altijd goed werk) de volgende instellingen (bij ATA eigenschappen):
Maximale UDMA overdrachtsmodus UDMA 5 (ATA 100)
Actieve UDMA overdrachtsmodus UDMA 5 (ATA 100)
Bij de nieuwe hd staat echter:
Maximale UDMA overdrachtsmodus UDMA 6 (ATA 133)
Actieve UDMA overdrachtsmodus UDMA 0
Ik heb hier tweakers en het internet op nagezocht maar nergens gevonden hoe je nu die UDMA kunt veranderen, kheb al in het Bios gekeken maar niks gevonden. Ook heb ik geen tooltje voor mijn ATA controller (Intel 82801EB Ultra ATA Storage Controllers). Misschien bestaat hier al een topic over dan hoor ik dat graag. Mijn vraag is dus hoe verander ik de UDMA van die 2e harde schijf?