[KAV5] Na installatie weigert Windows XP nog op te starten

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vreemd probleempje hierzo... Ik ben al sinds jaar en dag gebruiker van Kaspersky Anti-Virus Personal Pro 4.5. Steeds bijzonder tevreden van geweest, maar m'n licentie was een tijdje geleden vervallen en ik was te lui om ze te renewen. Last van virussen heb ik eigenlijk nooit - de scanner staat volledig op non-actief, behalve dat m'n inkomende mail gescand wordt (zodat ik niet steeds die vele tientallen virusmailtjes met de hand moet verwijderen).

Hoe dan ook, ik wou upgraden naar versie 5 en zo gezegd zo gedaan. Nieuwe licentie gekocht bij Kaspersky Labs, versie 5 gedownload. Eerst versie 4.5 maar uninstalled voor alle zekerheid, en dan versie 5 installeren. Alles gaat goed, programma werkt fijn na de installatie. Alles lijkt normaal... Tot ik reboot. Vlak voor het moment dat normaal gezien het Windows XP login scherm verschijnt krijg ik een blauw scherm met volgende melding:
STOP: c000021a {Fatal System Error}
The Windows Logon Process system process terminated unexpectedly with a status of 0xc0000005 (0x00000000 0x00000000)
The system has been shut down.
Natuurlijk vrij verbaasd... Ik had al eens eerder een demo van Kaspersky AV Personal (niet de Pro) getest en dat ging goed.

In veilige mode start het systeem nog op, maar de logboeken brengen niets duidelijkheid. Geen enkele abnormale melding. Wat ik ook probeer, normaal opstarten lukt niet meer. Telkens dat blauwe scherm.

Mjah, misschien stond er nog wat rommel op het systeem waar KAV niet zo tegen kan. Dus ik plaats een Ghost backup terug en herhaal de KAV installatie... Wederom, zelfde resultaat. Alles lijkt goed te gaan tot aan de eerste reboot.

Helemaal in de war installeer ik KAV op m'n andere desktop (ietwat verschillende hardware) en ongelooflijk maar waar... Ook hier dezelfde blauwe scherm-perikelen.

Systeem 1 info:

- Windows XP SP2 (up-to-date)
- AMD Athlon64 3200+
- nForce 4 SLI chipset (recente drivers geïnstalleerd)
- 1GB RAM

Systeem 2 info:

- Windows XP SP2 (up-to-date)
- AMD Athlon64 3000+
- nForce 3 chipset (laatste drivers geïnstalleerd)
- 1GB RAM

Allemaal relatief mainstream hardware met recente driver- en softwareversies geïnstalleerd.

- Kaspersky Anti-Virus Personal Pro 5 (vandaag gedownload van de Benelux pagina)

Natuurlijk neem ik nog contact op met Kaspersky, ik heb tenslotte recht op support, maar aangezien hier ook wel wat KAV gebruikers zitten (en met name "Schouw") stel ik het probleem hier ook maar even voor. Heeft iemand een idee waar het boeltje fout kan lopen?

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
ik heb even gezocht en het is een vaker voorkomend probleem...

heeft er ooit norton antivirus op de pc's gestaan?
je moet deze volledig verwijderen (uninstall van de norton Av haalt niet alles weg)

http://service1.symantec....sf/docid/1999111609485148
hier vind je wat instructies maar ik raad om nog even verder te zoeken voor jouw vorige versie moest je dit hebben gehad

hier heb ik ook een aantal tips gevonden -->
http://www.broadbandrepor...4977354~mode=flat#5000489

veel succes alvast! een mens koopt dan eens iets legaals >:)

• satcp
  • Niet online
Bedankt alvast voor de reply!

Er heeft nooit NAV op de systemen gestaan. Het gaat om vrijwel cleane systemen waar enkel KAV 4.5 op stond. Anyway, ik ga de links die je gaf eens doornemen en hopelijk kom ik daar verder mee.

• satcp
  • Niet online
Ondertussen alles eens doorgenomen, maar niets daarvan is van toepassing op mijn situatie. De foutmelding die ik krijg is duidelijk wel een erg algemene melding die tal van oorzaken kan hebben.

Ik heb inmiddels al antwoord gehad van Kaspersky met een resem mogelijke oplossingen, maar helaas heeft geen van die oplossingen enig positief effect gehad op beide testsystemen :(

Verwijderd

Ik neem aan dat je de IDS al eens compleet uitgeschakeld hebt?
Wat handiger is, is dat je de geprobeerde dingen hier meldt, dat spaart tijd. :)

Er is vandaag een nieuwe build uitgekomen, installeer die eens. klik

offtopic:
Niet zo snel kicken, nergens voor nodig. ;)

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 23:53:
Ik neem aan dat je de IDS al eens compleet uitgeschakeld hebt?
Wat handiger is, is dat je de geprobeerde dingen hier meldt, dat spaart tijd. :)
Er is vandaag een nieuwe build uitgekomen, installeer die eens. klik
Ik had versie 5.0.20 gedownload bij aankoop, maar ondertussen heb ik build 383 ook al getest. Helaas met exact hetzelfde resultaat.

De mensen van Kaspersky hebben me een aantal zaken aangeraden om te testen.

Het eerste wat ze aanraden was de 'Protect my computer against network attacks' uitschakelen (de IDS die jij vermeldt naar ik veronderstel). Eerlijk gezegd begon ik zelf al wat in de richting van het netwerk te kijken omdat ik - als KAV5 geïnstalleerd is - boot in safe mode mét netwerkondersteuning, er helemaal geen netwerk is terwijl dat er zonder KAV5 of met KAV4.5 wel is. Echter, de optie uitschakelen na installatie of via safe mode had geen effect. Identiek hetzelfde blauwe scherm blijft zich tonen bij elke normale herstart...

De volgende tips handelden over het handmatig instellen van de "KLIF" en "KLMC" drivers bij de Non-Plug and Play drivers, maar die zaken staan niet eens vermeldt in mijn Device Manager. Er staan een dertigtal zaken onder Non-Plug and Play drivers, maar niets dat ook maar inde verte te maken kan hebben met KAV.

Een andere tip spreekt over het op handmatig instellen van de "KAVMM" service. Weermaals eentje die ik niet heb. Wel zie ik de "KAVSVC" service (voor build 383, niet voor 20), maar deze stond reeds op Manual en was niet lopende.

Dan kreeg ik nog een tip over het aanpassen van registry-instellingen. Meer bepaald de "Run" key waar mogelijk een verkeerd path ingesteld stond. Maar ook dat was inorde en kon niet de oorzaak zijn...

Momenteel heeft Kaspersky Lab Benelux me gevraagd een memory dump te sturen... Maar dat stelt me voor een nieuw probleempje. Het blauwe scherm genereert gewoonweg geen memory dump. Ik heb ene complete dump geprobeerd, een kernel dump en een kleine dump. Geen van allen schrijft iets weg naar de harddisk.

[ Voor 8% gewijzigd door satcp op 11-08-2005 00:50 ]

Verwijderd

SatCP schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 00:28:
[...]
Een andere tip spreekt over het op handmatig instellen van de "KAVMM" service. Weermaals eentje die ik niet heb. Wel zie ik de "KAVSVC" service (voor build 383, niet voor 20), maar deze stond reeds op Manual en was niet lopende.
5.0.20 is een aanduiding voor KAV WorkStation, die gebruikt andere filenames.
Momenteel heeft Kaspersky Lab Benelux me gevraagd een memory dump te sturen, en ik wacht daarvan de resultaten af.
Aangezien ik geen support ben, laat ik het aan hen over.
Zij weten meer van dit soort dingen af dan ik. :)

• satcp
  • Niet online
Het heeft wat tijd gekost, maar Kaspersky Anti-Virus Personal Pro 5 (KAVPP5) werkt eindelijk op mijn systeem! Het probleem is geïdentificeerd, er is een work-around voor, maar nog geen echte oplossing. Op dit moment buigen de Kaspersky Labs zich over mijn systeeminformatie om verschillen te vinden.

Wat was er nu gaande?
Ik had speciaal 6 testsystemen geprepareerd om KAVPP5 op te testen (zie gedetailleerde post op het Kaspersky forum). Dit alles met verschillende software-installaties (Windows XP SP2 met drivers en software, WinXP SP2 zonder drivers en software, Windows XP, Windows 2000). Hieruit kwam een verrassende conclusie naar voren: Onder de 6 testsystemen bevonden zich 3 AMD Athlon64 + nForce 3/4 combinaties. Telkens in combinatie met Windows XP SP2 liep het enkel op deze systemen mis op de eerste reboot na installatie van KAVPP5. De overige 3 Intel systemen werkten feilloos.

Dankzij een goede tip van Kaspersky forum member "SSK" heb ik geëxperimenteerd met het uitschakelen van de Data Execution Prevention (DEP) in XP SP2. En als bij wonder werkte KAVPP5 nu ook foutloos op de AMD systemen. De oorzaak en een work-around was dus gevonden.

Helemaal tevreden ben ik natuurlijk nog niet. KAVPP5 hoort normaal te werken met DEP - dit is tenslotte de standaardinstelling van Windows.
Het gekke is dat op het Kaspersky forum iemand met nagenoeg dezelfde setup als ik geen problemen ondervindt. De Russische Kaspersky Labs onderzoeken daarom nu uitgebreide systeeminformatie van mijn systemen met - hopelijk - als uitkomst een nieuwe versie met een DEP-bugfix. Mogelijk zijn er kleine wijzigingen aangebracht in no-execute-gedeelte tussen verschillende CPU-steppings.
Pagina: 1