Toon posts:

Advies nodig voor studentenlaptop

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als toekomstige TU student Bouwkunde zal ik een laptop nodig gaan hebben. Ik heb een e-mail gestuurd naar de faculteit met de vraag of er nog bijzondere eisen zijn ivm software die ik straks zal gaan gebruiken.
Ik kreeg te horen dat het belangrijk was om een Pentium M te hebben met minimaal 512mb werkgeheugen intern. Aangezien ik dadelijk ook met het programma Maya, een soort ontwerpprogramma, ga werken, heb ik ook een goede grafische kaart nodig. Nvidia schijnt goed met maya samen te gaan. Ik kreeg het dure type 256 mb nVidia QuadroTM FX Go1400 aangeraden, welke erg duur is maar niet noodzakelijk.

"Je kan ook een andere kaart nemen van nVidia met 128 mb, je hebt hier meerdere types in. Geforce 6 is de laatste serie van Nvidia."

Toen ik vroeg of de HP Pavillion met 128 mb Radeon X600 voldoet, met zijn pentium 4 processor, kreeg ik te horen dat ati kaarten soms problemen gaven met maya. Daarnaast heb ik net ook een topic gelezen over deze pavillion en begin ook te twijfelen of dit wel zon goede keus zou zijn voor mij.

Ik heb een hoop gezocht op internet en kan niet echt de ideale laptop vinden. Pentium M in combinatie met de gewenste grafische kaart ben ik nog nergens tegen gekomen. Heeft er iemand suggesties ? Weet echt niet waar ik zoeken moet nu.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je dan niet via je uni dan een laptop aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daar weet ik dan niks van.. ik heb dat niet zien staan in alle post en kreeg er ook niks over te horen in die email. als dat zo is zou het vreemd zijn, maar bedankt ik zal er even over mailen/bellen in ieder geval! :) nog meer suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:38
Kijk zelf eerst eens rond voordat je hier een topic over opent. B) Er zijn zowiezo 2 grote topics over de Acer 169* en de Asus A6 serie....

Suc6 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een quadro wil is mischien een dell precision m70 een optie?
Die heeft een quadro fx 1400, wil hem zelf ook gaan bestellen (meer omdat er geen 15" laptops zijn met een goede nvidia kaart).
http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarvoor heb je als bouwko nou juist een snelle laptop nodig? Is een snelle desktop niet prima om te ontwerpen en een relatief lichte laptop om de presentatie te houden?
Presentaties voer je toch niet -live- in Maya, maar als filmpje in powerpoint of iets dergelijks?

Als je dat echt nodig vindt, kun je de M3438G van Fujitsu eens bekijken met een Pentium M en Go 6800 videokaart. vanaf1200 eur EX btw .

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan eens naar deze kijken, ik heb er ook 1 thuis staan

http://www.jewelnotebooks.nl/index.php?page=diamond-2500

maar waarschijnlijk zul je wel een "merk" notebook willen...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hartstikke bedankt allemaal! ik heb net die 2 topics over de asus en acer bekeken en de bijbehorende websites bezocht.

die dell precision m70 lijkt me erg goed! ik zal er eens wat mee gaan rekenen zometeen.

de reden dat ik graag alles in de laptop wil hebben is omdat ik nu in ede gelderland zit, voorlopig een tijdje met de trein moet reizen en daar uiteindelijk in delft op kamers zal gaan. de computer hier thuis is slecht en om nou een pc op die kamer aan te schaffen en een laptop die wat goedkoper is erbij te nemen en dan niet de mogelijkheid hebben om hier in ede te werken dat lijkt me niet zo handig. als ik nou niet het huis uit zou hoeven zou het wel een goed idee zijn denk ik.

die diamond pc ben ik vandaag al eerder tegen gekomen, maar ik ben er verder niet bekend mee, misschien als ik iemand kende die er zo een had dat ik het wel zou overwegen. of heb jij er zo een en ben je er erg tevreden mee?

Heb onderhand vierkante ogen gekregen, ga eerst maar is wat eten hehe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh, sorry, je hebt dus zon diamond pc daar had ik overheen gelezen. heb je er ook negatieve ervaringen aan ondervonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:41:
Als je een quadro wil is mischien een dell precision m70 een optie?
Die heeft een quadro fx 1400, wil hem zelf ook gaan bestellen (meer omdat er geen 15" laptops zijn met een goede nvidia kaart).
http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs
Hey, dat is vreemd... op de website staat:

Precision M70

Vanaf
€ 1.549
Inclusief BTW, Exclusief Transport

Vervolgens klik je en kom je erachter dat de prijs vanaf 1.783 euro is? Weet jij hoe dit zit, aangezien je je er al in hebt verdiept? Misschien ligt het aan mij hoor, maar geloof toch echt dat ik niks over het hoofd zie. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Als je je garantie en care-packs downgrade t.o.v. wat ze standaard invoeren kun je inderdaad op 1549 komen. Maar standaard hebben ze gewoon een aantal "upgrades" t.o.v. de kale basis al ingevuld.

Edit:
Als je eventueel toch Jewel overweegt, kun je qua kwaliteit en degelijkheid beter voor de Jewel Jade 8110 kiezen. De behuizing van die 2500 komt bij uniwill vandaan, de 8110 bij Quanta. En die laatste is net wat degelijker dan de eerste.
De verwisselbare videokaart is ook zeker wel een aanradertje waard, nu nog uitgerust met de 128MB 6600Go, maar in de toekomst wel te upgraden naar bijv. een 6800 of nog zwaarder (misschien ook wel Quadro's).

[ Voor 55% gewijzigd door Brede P op 10-08-2005 18:41 ]

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 07:23
je kunt ook bij de mediamarkt de asus v9200 nemen. een vriend van me heeft die ook genomen.

Intel Pentium M 740 (1,73 Ghz)
15,4 inch breedbeeld
1024 mb ddr2 geheugen
ati x700 128 MB videokaart
100 GB 5400 rpm harde schijf
Ingebouwde Wifi A/B/G (2915 van intel zelf)
ingebouwde webcam 1,3 MP en MIC

al met al een super laptop voor 1400 euro. als het je neit bevalt kun je binnen 2 weken het terugbrengen en je geld terugkrijgen (mits in goede staat nog natuurlijk).

als je bij ati's gewoon de nieuwste omega drivers gebruikt zullen heus niet veel problemen optreden hoor met Maya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die m70 klopt als echter verder gaat dan kan je later de verzekering downgraden (je krijgt standaard 3 jaar acidental care), dat scheelt weer ruim 200 euro.

En er is een groot verschil tussen de x700 en de quadro van de m70. De m70 is eigenlijk een 6800, en heeft dus ook een veel grotere performance. Het hangt er vanaf welk programma je gaat gebruiken, maar de drivers voor een quadro zijn vaak ook net wat beter en stabieler in cad/cam, maya, etc.

Op de quadro kan je ook prima gamen, 3dmark05 van rond de 3300, ter vergelijking de x700 haalt ongeveer 2500. Alleen is de m70 natuurlijk niet supergoed koop, maar het is wel een laptop waar je van mag verwachten dat ie even meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De verzekering en garantie upgrades moet je we ff goed bekijken voor je ze downgrade. De meeste mensen die van stufi moeten leven hebben niet even 1500 euro in de kontzak voor als je laptop gejat, geplet, gekreukeld, overreden of nat wordt. Met name als je een beetje gaat forenzen met het ding en hem meesleept naar allerlij gelegenheden (je zal als je nog geen kamer hebt best af en toe blijven tukken bij een andere student(e), naar de kroeg willen en meer van dat moois) is de kans op schade groot en een beetje indekken kan dan geen kwaad. Hij moet tenslotte wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal gelijk in, wat dat betreft heeft de dell wel weer een mooie verzekering. Sommige dekken niet schade aan het scherm of andere "ongelukjes" (bv die van acer moet je alsnog 100 euro lappen). Van wat ik gelezen heb is die accidental care een goede verzekering, neem het niet zomaar van mij aan, want ik heb het natuurlijk ook alleen maar gelezen/horen zeggen. Maar het is natuurlijk wel wat om over na te denken, als je toch van plan was een verzekering af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-09 20:30
Als student kun je dan veel beter kiezen voor de ABN Amro PC verzekering, dat is +/- 30 euro per jaar. Dan heb je accidental damage en diefstal verzekering (alleen uit afgesloten ruimte btw). Dus dat is voor 3 jaar 100 euo. Dat is iets minder dan 233 euro...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties, ik heb namelijk zelf weinig verstand van dit soort zaken! over de dell service heb ik trouwens zojuist een heel negatief artikel gelezen..

http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=225

Maar goed, nog even over dat downgraden. Hoe doe ik dat? Want ik heb het niet als optie zien staan op de site namelijk. Die service zeg maar schrappen en daardoor de laptop in prijs doen verlagen. Ik weet nog niet of ik dat wil hoor, maar dan verdiep ik me namelijk eerst even in die abn amro dekking, die klinkt goed. Bv. in de trein zal ik echt niet mijn laptop naast me neer zetten en in slaap gaan vallen, zo slordig ben ik absoluut niet.

Verwijderd

Dikke eik, bij de compu shop van de TU zijn 2 asus laptops in de aanbieding. Heb geen idee of het een goede deal is, maar je kan er altijd even naar kijken

http://cem.dto.tudelft.nl

succes

Verwijderd

Als je de dell neemt, krijg je in ieder geval 3yr garantie, het beste kan je bellen als er eentje wilt bestellen, soms kan je nog onderhandelen. Al heb ik gehoort dat onderhandelen over de latitude en precision wel moeizaam gaat, dan bv de inspiron lijn.

De verzekering kan je pas downgraden als je op doorgaan drukt, helemaal onderaan de pagina, dan kom je op een volgend scherm uit.

Zelf zit te twijvelen tussen de m70 en een inspiron 9300. Een 17" is ook niet alles als je veel colleges hebt, maar de kaart is wel krachtig en het systeem is net wat goedkoper. Anyway je kan het beste bellen, noem dan ook meteen je budget, en als het kan andere merken die je in gedachten had, zo merken ze dat je nog twijvelt en heb je meer kans dat je wat korting kan krijgen of bv een gratis upgrade.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Aangezien ik dadelijk ook met het programma Maya, een soort ontwerpprogramma, ga werken, heb ik ook een goede grafische kaart nodig.
Zie 15" laptop voor grafisch programmeren
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:30:
Als je de dell neemt, krijg je in ieder geval 3yr garantie, het beste kan je bellen als er eentje wilt bestellen, soms kan je nog onderhandelen. Al heb ik gehoort dat onderhandelen over de latitude en precision wel moeizaam gaat, dan bv de inspiron lijn.
Op zo ongeveer elke laptop kun je 3 of meer jaar garantie krijgen. Hoeveel wil je (extra) betalen en de fabrieksgarantie is vaak afhankelijk van het model.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 11-08-2005 12:38 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

3 jaar next business day ;) Dat is toch wat anders als 4 weken je pc kwijt zijn. NBD geld alleen voor de zakelijke laptops (latitude en precision geloof ik), bij de andere is het binnen 2 a 3 dagen. Mocht je een goedkoper alternatief willen dan kan je kijken naar de m30 of bv de asus die bij de mediamarkt in de aanbieding is.

Zelf heb ik het niet zo op ati (slechte linux drivers, niet geweldige opengl ondersteuning en geen shader model 3.0) maar dat is dus mijn mening.

Btw dat was mijn topic, over die 15" laptop ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 15:18:
3 jaar next business day ;) Dat is toch wat anders als 4 weken je pc kwijt zijn. NBD geld alleen voor de zakelijke laptops (latitude en precision geloof ik), bij de andere is het binnen 2 a 3 dagen.[...]
Bij HP is Pickup & Return 1 jaar vrij standaard, Dan heb je hem met een week ongerveer terug.
Zelf heb ik het niet zo op ati (slechte linux drivers, [...]
TS geeft niet aan of hij Linux of Windows gebruikt. Maya ook geschikt voor Linux?

Verwijderd

Ik bedoelde dat het dus on-site is, of te wel, er komt een mannetje langs om je laptop te fixen, ipv dat ie weg moet. Mischien niet helemaal duidelijk.

Ik denk dat de ts windows wel zal moeten gebruiken, ik denk niet dat er veel bouwkundige software is onder linux, maya en softimage draaien overigens wel onder linux (maya draaide origineel op IRIX). Mocht je wel voor linux gaan, dan zal ik altijd voor nvidia gaan, de ati drivers zijn niet geweldig te noemen.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben eruit denk ik. de Dell Precision M70 lijkt me er goed. Ik was van plan om voor 200 euro van dit:
Intel® Pentium® M Processor 730 (1.60Ghz, 533Mhz FSB, 2MB Cache), 15.4" WSXGA+ (1680x1050)

naar dit up te graden:
Intel® Pentium® M Processor 750 (1.86GHz, 533Mhz FSB, 2MB Cache), 15.4" WXGA (1280x800)

wat houdt dat 1280x80 trouwens in? is dat misschien onverstandig ofzo? heb er weer absoluut geen verstand van hehe.. maar ben al stukken wijzer geworden sinds gisteren.

en dan voor 107 euro extra ook nog een 80 gb harde schijf te nemen in plaats van 40 gb. de totaalprijs wordt dan 2092 euro dacht ik.

Lees net in die andere topic over al die foute prijzen op de site, maar ik heb t idee dat daar nu niks meer aan mankeert. http://configure2.euro.de...08M71&s=dhs&sbc=precn_m70

thx iedereen, ik ga denk ik morgen maar is naar dell bellen dan.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:48

Piggen

Lekker bakkie

Ik zou die processorupgrade zeker niet doen. Het lijkt me dat je het niet enorm merkt qua prestaties en verder ga je dan achteruit qua schermresolutie.

Verwijderd

Topicstarter
oh, ok dan doe ik dat niet.. wordt ie alleen maar goedkoper op! thx

Verwijderd

die getallen

WSXGA+ (1680x1050)
WXGA (1280x800)

is de resolutie van je scherm. (duh)
(W staat voor widescreen, XGA is bvb 1024*768 dacht ik)

En aangezien je er nog niet zoveel van kent blijkbaar: tft, vast pixelrooster, dus je kan geen andere resoluties kiezen dan deze. Andere zijn wel mogelijk maar worden upscaled of gedownscaled naar de native resolutie van je scherm: een van beide getallen hierboven dus. Nu, een resolutie draaien anders dan de native geeft geen mooie en scherpe resultaten wegens het schalen. Met name op tft's wordt echt niet deftig gescaled dus je ziet steeds of je vanuit native resolutie werkt of niet

Bijkomend probleem: de GUI van windows (en van andere OS'en ook niet) is niet schaalbaar. Je kan de font grootte wel veranderen, maar dat geeft dan lelijke resultaten met bvb de (taak)balken en menus waar die fonts inhoren, ook icoontjes zijn niet schaalbaar (dus daarop wordt het wachten op windows vista) Dus, lettergrootte afhankelijk van de resolutie.

Zodus... Tot dan betekent grote resolutie op een klein scherm: kleinere lettertjes dan iets grotere resolutie op hetzelfde scherm. Achteraf beseffen dat 1680 toch te klein is, dan moet je daarbij blijven, want zoals gezegd, je moet native res draaien op je scherm.

Maar, aangezien je wel autocad, maple, matlab, ea zult nodig hebben (programmeren, cad design, is een hoge resolutie natuurlijk wel positief, want dan kan je meer kwijt op dezelfde oppervlakte. Autocad (maya en consoorten) zijn er met hogere resolutie ook veel scherpen uit.

Dus meer kwijt op dezelfde grootte tegenover misschien te kleine fonts, aan jouw om te kiezen.

Het prachtige bij dell is dat je voor heel weinig meerprijs (relatief dan) hogere resoluties kan verkrijgen op je laptop. Dat is dus iets wat ik zeker zou doen. 1450*.... lijkt me ideaal. 1680*... zou ik ook nog overwegen en waarschijnlijk nemen. Ook voor video met hogere definitie
1920*.... is denk ik wel overkill. (alhoewel kenissen die zo hebben, en die zeggen dat het gewoon effe wennen is. Voordeel, hoge res: heel scherp scherm, grote fotos en afbeeldingen displayen, veel werkoppervlak voor design en programmeren.)

In jouw geval, voorzie ook een extern scherm in de toekomst, want tekenen, ontwerpen, excell sheets, programmeren, werkt toch net iets lekkerder op een groter extern scherm op een redelijk resolutie dan continu op je laptop scherm staren. (of een laptop stand zoals de iCurve, google es)

anyway, veel succes met de aankoop, denk dat je bij dell geen slechte koop kan doen. Goede levering, doen niet moeilijk met omruilen of garantie, goede prijs, en deftige laptops

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 16:33:
Ik bedoelde dat het dus on-site is, [...].
[...]
Vertel mij ff wat NBD is zeg ;)

Ook andere fabrikanten hebben dat standaard op een aantal modellen. Dat zal bij een consumentenmodel minder zijn dan diegene die voor zakelijke toepassingen bedoelt zijn.
Jammer dat je alleen bij een merk hebt gekeken, voor zover ik kan zien. Zal eens een mooie HP voor je uitzoeken, kan jij nog even bij IBM en Fujitsu-Siemens shoppen :)

Dell Precision M70 ESSENTIAL W08M71:
- Intel® Pentium® M Processor 730
- 15.4" WSXGA+ (1680x1050)
- nVidia® Quadro™ FX Go1400 256MB
- 512MB 533MHz DDR2 SDRAM Memory (1x512MB)
- 40GB ATA-100 IDE (5,400 rpm) Hard Drive
- 24X CD-RW/DVD Combo Drive
- Intel ProWireless 2200 802.11b/g Mini-PCI card
- Microsoft® Windows® XP Professional, NL (SP2)
- 3 jaar NBD (Accidental Damage Cover from London General Insurance)
EUR 1.783,00 + EUR 89,25 (levering) = EUR 1.871,87

HP Compaq Business Notebook nc8230 (PG805EA)
- Intel® Pentium® M Processor 740
- 15.4" WXGA WVA (1200 x 800)
- ATI Mobility Radeon X600, 64 MB
- 512MB 533MHz DDR2 SDRAM Memory (1x512MB)
- 40GB ATA-100 IDE (5,400 rpm) Hard Drive
- 24X CD-RW/DVD Combo Drive
- Intel® Wireless LAN 802.11b/g Mini PCI card, geïntegreerd Bluetooth
- Microsoft® Windows® XP Professional
- 3 jaar 5BD Pickup & Return
EUR 1.499,00

code:
1
2
3
4
5
6
3 jaar NBD onsite                                      U4415E 119,00
3 jaar Accidental Damage Protection ppr notebook only   U4428E  99,00
3 jaar Travel Pack notebook only                         U4418E 149,00
4 jaar NBD onsite                                       U7859E 199,00
4 jaar Travel Pack notebook only                         U7863E 209,00
5 jaar Travel Pack notebook only                         U7864E 249,00

Combinatie van extra garantie en de notebook zal vast goedkoper kunnen gezien het allemaal adviesverkoop zijn exclusief 19% BTW.

Zoek eens naar de PG803ET#ABH:
HP Compaq nx8220 P-M 750 (1.86) CENTRINO 60GB (5.4K) DVD+/-RW WLAN b/g BT 512MB1 XPP 15.4-inch WSXGA+ WVA

[ Voor 102% gewijzigd door PcDealer op 12-08-2005 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel even op, een X600 is geen geweldige kaart. De performance is bijna het zelfde als de X300. Dus totaal niet te vergelijken met de quadro, die dus overeen komt met een 6800 go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 11:47:
Let wel even op, een X600 is geen geweldige kaart. De performance is bijna het zelfde als de X300. Dus totaal niet te vergelijken met de quadro, die dus overeen komt met een 6800 go.
Voor de Quadro FX Go is alleen Dell een optie zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Groovy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2021

Mr_Groovy

Designlapp

Toevallig studeer ik aan de tudelft boukunde, en een quadro zal je niet zo snel nodig hebben.
Wat wel echt hoofdzakelijk is, is een hoge resolutie. Voornamelijk voor photoshop, maya, en autocad.
Groot intern geheugen 1gb of meer, voor photoshop en maya renderen zo ook handig zijn.

Ik heb zelf net een paar weekjes een Dell Inspiron 9300, zie sig.

Macbook Pro 15" Late 2013, iPhone 7+ 128gb, iPad Pro, Canon M3, Tamron 18-200, Canon 22 @2.0, Canon 11 -22, Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_Groovy schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:06:
.
Wat wel echt hoofdzakelijk is, is een hoge resolutie. Voornamelijk voor photoshop, maya, en autocad.
cosign (zie boven)
Groot intern geheugen 1gb of meer, voor photoshop en maya renderen zo ook handig zijn.
cosign, GPU maakt niet zo veel uit voor render werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 15:09:
[...]
cosign, GPU maakt niet zo veel uit voor render werk.
Maar wel voor Photoshop, dus een valide spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Photoshop GPU afhankelijk?
Dan zou ik eerder maya als GPU afhankelijk bestempelen als je veel hardware rendering gaat doen, maar CPU en mem zullen toch het meeste invloed hebben m.i.
Pagina: 1