Van het news berichtke van
DPReview geleend:
Summary of changes (compared to the *ist DS)
* Auto ISO
* 3-point wide AF (*ist DS was 11 area)
* Wide / spot AF
* Three level 'soft' digital filter
* Continuous shooting buffer reduced to 5 / 3 images (JPEG / RAW)
* Penta-mirror viewfinder instead of Penta-prism, 0.85x magnification
* Natural-Bright-Matte II focusing screen
* Larger 2.5" LCD monitor
* Removal of high speed sync flash
* Two new languages: Swedish, Dutch
* Slightly lighter (565g v 605g)
Het vervangen van de pentaprisma zoeker door een pentamirror exemplaar verklaart waarschijnlijk het verschil in gewicht (zo'n pentaprisma is een flink stukje glas...), maar gaat denk ik ook wel iets ten koste van de helderheid van de zoeker. Teveel overgangen tussen lucht - spiegel - lucht - spiegel, etc, terwijl bij een goed pentaprisma vrijwel alle licht binnen het stuk glas 'gevangen' blijft.
Maar misschien maakt dat "Natural-Bright-Matte II focusing screen" dat wel weer goed. (geen idee, 't is voor mij nu alleen nog maar een marketing term)
Zo op 't oog kan ik maar 2 voordelen vinden t.o.v. de *ist DS:
- Het schermpje is 25% groter (maar nog wel met eenzelfde 210.000 pixel resolutie), en
- Je kunt nu ook kiezen voor Nederlands als taal (al red ik me prima in 't Engels).
Grootste nadeel is m.i. de beperking van de AF tot 3 punten. Die 11 punten bij de DS zijn ontzettend handig. Stel je een zoeker voor die er ongeveer zo uitziet:
... en je kunt elk van die 11 punten selecteren om de AF op te laten werken. Of (nog interessanter) de AE, door AF-punt en AE-punt (spotmeting) aan elkaar te koppelen. Dat laatste vergt nog wel wat ervaring, want meestal is de helderheid van het object waar je op scherp wilt stellen niet precies die van 19% grijs, en moet je dus over- of onderbelichten, maar dat is een kwestie van ervaring en een goed oog voor helderheden.
Bij de *ist DL kun je bovenstaand verhaal doodgewoon vergeten, want 3 punten zijn dan niet genoeg. Maar Pentax richt zich met de DL dan ook niet op de gebruikers die zoiets zouden willen.
Deden ze bij de DS ook al niet, getuige het aantal voorkeur-instellingen ('sport', 'portrait', etc.), allemaal voorzien van een happy icoontje, maar die kun je altijd negeren (ik heb ze nog nooit gebruikt).
Maar van 11 te kiezen meetpunten teruggaan naar 3 zou voor mij echt een gemis zijn.
95% van de markt waar Pentax zich nu op wil richten zal dat een zorg zijn, want ze proberen nu vooral de instap-markt te benaderen (gelukkig met behoud van alle handmatige instelmogelijkheden), en voordat ik de DS had had ik die mogelijkheid ook niet. Maar ik zou 'm nu wel missen...