Toon posts:

Pentax *ist DL

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er al mensen die deze camera hebben? Op dpreview.com(en anderen) hebben ze nog geen review van het apparaat, dus vandaar dat ik er naar vraag.

http://www.dpreview.com/r...s/Pentax/pentax_istdl.asp

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 20:58

airliner

Swell

verschilt volgens mij nauwelijks van de ds, halve inch groter lcd (2.5") maar met dezelfde resolutie als de ds, de dl heeft een 3 punts af ipv 11 op de ds en de camera is 40 gram lichter geworden...
met de huidige prijzen van de d70 en de 350d, is dit niet echt een interessante camera imo

maarja, tot er een fatsoenlijke review komt kan niemand er veel over zeggen

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Dpreview compare side-by-side

DL heeft iets minder frames-per-second, ondersteunt RAW, 2.5 " LCD vs 2.0"LCD en is iets lichter.
Sensor is hetzelfde, dus zal wel zelfde kwaliteit fotos zijn.

Verwijderd

Dat de *ist DS geen RAW zou ondersteunen, is een fout in het lijstje. Ik schiet vrijwel uitsluitend in RAW...

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 17:16:
Dat de *ist DS geen RAW zou ondersteunen, is een fout in het lijstje. Ik schiet vrijwel uitsluitend in RAW...
aha, ik vond het ook nogal opvallend dat een dSLR camera geen RAW zou ondersteunen. Het verschil is dus nog kleiner!

Verwijderd

Van het news berichtke van DPReview geleend:
Summary of changes (compared to the *ist DS)

* Auto ISO
* 3-point wide AF (*ist DS was 11 area)
* Wide / spot AF
* Three level 'soft' digital filter
* Continuous shooting buffer reduced to 5 / 3 images (JPEG / RAW)
* Penta-mirror viewfinder instead of Penta-prism, 0.85x magnification
* Natural-Bright-Matte II focusing screen
* Larger 2.5" LCD monitor
* Removal of high speed sync flash
* Two new languages: Swedish, Dutch
* Slightly lighter (565g v 605g)
Het vervangen van de pentaprisma zoeker door een pentamirror exemplaar verklaart waarschijnlijk het verschil in gewicht (zo'n pentaprisma is een flink stukje glas...), maar gaat denk ik ook wel iets ten koste van de helderheid van de zoeker. Teveel overgangen tussen lucht - spiegel - lucht - spiegel, etc, terwijl bij een goed pentaprisma vrijwel alle licht binnen het stuk glas 'gevangen' blijft.
Maar misschien maakt dat "Natural-Bright-Matte II focusing screen" dat wel weer goed. (geen idee, 't is voor mij nu alleen nog maar een marketing term)

Zo op 't oog kan ik maar 2 voordelen vinden t.o.v. de *ist DS:
- Het schermpje is 25% groter (maar nog wel met eenzelfde 210.000 pixel resolutie), en
- Je kunt nu ook kiezen voor Nederlands als taal (al red ik me prima in 't Engels).

Grootste nadeel is m.i. de beperking van de AF tot 3 punten. Die 11 punten bij de DS zijn ontzettend handig. Stel je een zoeker voor die er ongeveer zo uitziet:
code:
1
2
3
    x x x
  x x x x x  
    x x x

... en je kunt elk van die 11 punten selecteren om de AF op te laten werken. Of (nog interessanter) de AE, door AF-punt en AE-punt (spotmeting) aan elkaar te koppelen. Dat laatste vergt nog wel wat ervaring, want meestal is de helderheid van het object waar je op scherp wilt stellen niet precies die van 19% grijs, en moet je dus over- of onderbelichten, maar dat is een kwestie van ervaring en een goed oog voor helderheden.

Bij de *ist DL kun je bovenstaand verhaal doodgewoon vergeten, want 3 punten zijn dan niet genoeg. Maar Pentax richt zich met de DL dan ook niet op de gebruikers die zoiets zouden willen.
Deden ze bij de DS ook al niet, getuige het aantal voorkeur-instellingen ('sport', 'portrait', etc.), allemaal voorzien van een happy icoontje, maar die kun je altijd negeren (ik heb ze nog nooit gebruikt).
Maar van 11 te kiezen meetpunten teruggaan naar 3 zou voor mij echt een gemis zijn.

95% van de markt waar Pentax zich nu op wil richten zal dat een zorg zijn, want ze proberen nu vooral de instap-markt te benaderen (gelukkig met behoud van alle handmatige instelmogelijkheden), en voordat ik de DS had had ik die mogelijkheid ook niet. Maar ik zou 'm nu wel missen... :)

Verwijderd

Blijf ik benieuwd naar gebruikerservaringen met de ist *DL. Of ben ik beter af met een 2ehands Canon 300D?

Verwijderd

Zit te twijfelen welke digitale camera ik ga kopen. Nu neem ik in overweging dat mijn vader een Pentax van 30 jaar oud heeft met daarbij behorende lenzen.

Iemand ervaring met oude lenzen van een analoge Pentax?

Verwijderd

Die oude lenzen (Pentax K en M lenzen) werken nog steeds prima op een *ist, maar met een flink aantal beperkingen:
- geen autofocus (duh!)
- de camera heeft geen idee welk diafragma je hebt ingesteld (gaat bij de K en M lenzen mechanisch, pas vanaf de KA lenzen wordt dat electronisch aan de camera doorgegeven). Je kunt dus geen gebruik maken van automatische lichtmeting, en moet alles handmatig instellen. Niks mis mee, maar 't is wat omslachtiger en 't moet je "ding" zijn.

Ik heb een *ist DS gekocht omdat ik al 5 analoge Pentaxen heb, met bijbehorend glaswerk, maar eerlijk gezegd zou ik 't voor die oude lenzen niet doen. 't Werkt allemaal wel, maar de beperkingen zijn gewoon te groot.
Afgezien daarvan is de *ist DS (geen ervaring met de DL) een fantastische camera voor mensen die van kleine SLR's houden. Pentax en Olympus hebben dat kleine formaat altijd in 't vaandel gehad (zo dicht mogelijk in de buurt komen van het formaat van een Leica meetzoeker camera), terwijl Nikon en Canon daar minder om maalden.

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 00:14:
Die oude lenzen (Pentax K en M lenzen) werken nog steeds prima op een *ist, maar met een flink aantal beperkingen:
- geen autofocus (duh!)
- de camera heeft geen idee welk diafragma je hebt ingesteld (gaat bij de K en M lenzen mechanisch, pas vanaf de KA lenzen wordt dat electronisch aan de camera doorgegeven). Je kunt dus geen gebruik maken van automatische lichtmeting, en moet alles handmatig instellen. Niks mis mee, maar 't is wat omslachtiger en 't moet je "ding" zijn.
Je hoeft niet alles handmatig in te stellen voor de lichtmeting. Zet het toestel in 'M', zet de diafragmaring op de waarde die je hebben wilt. Druk op de AE-L knop en de camera zal een automatische stop-down metering doen. Dat wil zeggen dat de camera het diafragma sluit tot de waarde die nu op de diafragmaring staat, het licht meet en de sluitertijd er op aan past.

De optie 'Using aperture ring' moet dat wel op permitted staan in het Custom functions menu. Anders weigert de camera een foto te nemen als de diafragmaring niet op automatisch staat.

Verwijderd

Da's dus wat ik bedoelde met "alles handmatig instellen". :)

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:42:
Da's dus wat ik bedoelde met "alles handmatig instellen". :)
Ach, in principe is het gewoon schieten in AV-stand met één extra handeling, da's toch best automatisch. Probeer dat maar eens met een Nikon non-AF objectief op een model onder de D200, dan moet je niet vergeten je lichtmeter mee te nemen ;-).

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2006 @ 02:08:
Blijf ik benieuwd naar gebruikerservaringen met de ist *DL. Of ben ik beter af met een 2ehands Canon 300D?
Ik zou toch zelf voor de Canon 300d gaan, omwille van het feit dat er geen third party objectieven voor de Pentax te krijgen zijn. Fabrikanten als Sigma etc richten zich alleen op Canon, Nikon en KM mount objectieven.

Dit is voor mij al reden genoeg om merken als Pentax links te laten liggen.

Verwijderd

Die ene extra handeling maakt 't weer meer handmatig, alleen hoef je nu niet zelf aan 't sluitertijd-wieltje te draaien. ;)
Voor mij geen probleem, de meeste foto's heb ik gemaakt met een Pentax MX (pure handinsteller), en m'n K2 gebruik ik ook meestal in manual mode, maar voor Mr.Black zou 't best een showstopper kunnen zijn wanneer 'ie verwacht dat 'ie die 30 jaar oude lenzen zonder beperkingen in kan zetten.

Dat de Nikon D200 nu ook goed met AI-lenzen overweg kan wist ik nog niet, maar is leuk om te weten. M'n broer heeft nog een hoop AI-glas liggen (o.a. een F2.5 100mm) die 'ie niet meer gebruikt omdat 't niet of nauwelijks werkt op z'n D100. Ik zal 'm 's bellen... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 13:48:
Ik zou toch zelf voor de Canon 300d gaan, omwille van het feit dat er geen third party objectieven voor de Pentax te krijgen zijn. Fabrikanten als Sigma etc richten zich alleen op Canon, Nikon en KM mount objectieven.
Zowel Sigma als Tamron bieden een hoop lenzen met Pentax vatting. Niet allemaal, zo is de Tamron 11-18 niet voor Pentax te krijgen, maar de Sigma 10-20 weer wel. Maar er is dus wel degelijk 3rd party ondersteuning.

Verwijderd

Je hebt gelijk, was mij niet opgevallen omdat ze niet geleverd worden door de online shops waar ik mijn spullen bestel. Vreemd.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik stel voor verder te gaan in dit topic: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*[/rml]

Dat gaat speciaal over instap DSLR's, waaronder ook deze Pentax :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.