Toon posts:

Coax signaal niet te verbeteren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Sinds anderhalve maand woon ik op een woonboot in Groningen, harstikke tof natuurlijk, alleen tv kijken is nogal irritant. Vrijwel alle kanalen hebben storing. In de eerste instantie dacht ik aan een te zwak coax signaal, ook omdat internet problemen opleverde. Het probleem is namelijk dat bij ons de meterkast, waar dus ook het OAP zit, op de kade staat. Daarnaast zit er ook geen stopcontact in de meterkast op de kade. Een modem of signaalversterker daar installeren wil dus niet.

Ik heb nu de signaalverdeler aangesloten op het OAP, vandaar uit gaat een directe lijn naar mijn modem en een directe lijn naar de wandcontactdoos in het huis. Internet werkt nu, na veel gedoe, perfect. Geen problemen meer mee...

Het is echter de tv ontvangst die nog steeds slecht is. Veel ruis en veel sneeuw. Gister is hier een monteur van Essent kabel geweest, hie heeft de boel doorgemeten en constateerde dat de kabel die vanuit de signaalverdeler naar de wandcontactdoos in mijn huis gaat, van slechte kwaliteit en oud is. Hij adviseerde op die te vervangen, volgens hem zou het dan opgelost moeten zijn.

Zo gezegd zo gedaan, kabeltje vervangen. Echter, het beeld is nog steeds ruk. Vooral de publieke zenders zijn nauwelijks tot niet te ontvangen. De commerciele zenders zijn weliswaar beter, maar hebben wel veel sneeuw. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit signaal alsnog beter kan krijgen?? Ik krijg namelijk volgende week een nieuwe breedbeeld televisie van 100Hz, die volgens mij nog slechter beeld gaat geven, aangezien ik nu een 50Hz televisie heb. Ik wil wel een beetje normaal televisie kunnen kijken.

Hopelijk kan iemand van jullie me helpen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:27

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je zou kunnen overwegen om over te stappen op TVHome. Als je gewoon het basis pakket neemt zitten daar geen extra abbo-kosten aan verbonden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 00:00

job

Je zegt dat je deze kabel hebt vervangen.
De vraag is waarvoor je deze hebt vervangen? heb je een kabeltje bij de gamma gehaald en die er tussen gehangen? of een degelijke kabel?

Ook heb je dus een kabel verdeler, wat is dit voor een?
met van die gewone connectoren? of van die schroef connectoren.
Een goed signaal kan je aardig verpesten met prut kabels/verdelers.

Over tvhome: een decoder kost altijd nog geld dus of dat een optie is.
En digitale televisie vereist eigenlijk ook wel een redelijk signaal.

[ Voor 53% gewijzigd door job op 10-08-2005 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De verdeler is de standaard verdeler die ik kreeg bij mijn @home installatiepakket, dus dat lijkt me geen slecht apparaat. De nieuwe kabel was de duurste en dikste die ik kon vinden. Weliswaar wel gekocht bij de mediamarkt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-11 00:00

job

verdeler van @home is inderdaad niet heel slecht, en normaal gesproken goed genoeg.
Als je kabel ook goed is, en heel super duur hoeft het niet, aangezien er tussen wal en boot nooit veel meters kunnen liggen neem ik aan.

Je zou nog kunnen kijken naar alle connectoren en contact punten. Zeker weten dat je de stekkers goed monteert?? Een coax kabel bestaat uit 2 belangrijke componenten.. de kern waar het signaal doorheen gaat, en het vlechtwerk. het vlechtwerk moet je namelijk ook aansluiten in de connectoren en wandcontact-dozen (aardig wat mensen vergeten dit).
Verder zou ik ook niet weten wat er nog meer mis kan zijn.

Ik zou zeggen ga alle aansluitingen nog eens bij langs.
Via internet is de situatie moeilijk te beoordelen :)
Wil best eens aan het einde van de maand eventjes langskomen.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 10-08-2005 14:34 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
En als je alleen de tv aansluit zonder splitter enz. er tussen hoe is het beeld dan..?

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Ik had ook slecht tv-beeld en heb toevallig gister de oude kabel vervangen door precies de zelfde kabel van de Mediamarkt (12m Ohrnbach coax dubbel afgeschermd met een erg dikke kern) en het beeld is hier perfect. Ik had waarschijnlijk last van een kabel breuk. Wat voor stekkers heb je gebruikt, weet je zeker dat de beide aders elkaar niet raken (okey, ik neem aan dat je dit wel goedgedaan zult hebben, maar toch...)

[ Voor 3% gewijzigd door quazar op 10-08-2005 14:40 ]

Verwijderd

wat is OAP? Heb je dus tv en internet via de kabel?
Ik had hetzelfde probleem op mijn pc waar ik dacht het signaal dacht te kunnen splitten vlak voor de tv-kaart.

Het kan natuurlijk zijn dat die kabel oud was. Ik neem aan dat de boot constant wat beweegt. Coax kabels zijn meestal nogal stug en van dat constante bewegen veroudert de kabel snel (haarscheurtjes).

Probeer eens of je een klein tv-tje kunt lenen en sluit die dan zo kort mogelijk bij het aansluitpunt aan zonder iets ertussen. Dan kun je zien of je voldoende signaal hebt.
Ik denk dat je te weinig signaal hebt om je modem en tv van voldoende signaal te voorzien. Als je je modem eruit trekt heb je dan wel goed tv? Dan zou je een weerstandje moeten zetten tussen de kabel en je modem zodat je modem het net blijft doen.

Mijn echte advies: koop een schotel en neem adsl. Ook al haal je het maximale uit de kabel: de kwaliteit blijft bagger vergeleken met satelliet. Dat is echt superstrak, net of je een veel betere tv hebt. Het is een kleine investering, maar je hebt het er in 2 of 3 jaar uit want je hebt verder geen vaste lasten meer.

Moet je alleen je schotel wel op de wal neerzetten :P

Oh ja: probeer de mantel van de coax slechts aan 1 kant vast te maken, anders kun je een aardlus krijgen. Kan ook wel een een probleem gven.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 14:45 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:41:
wat is OAP? Heb je dus tv en internet via de kabel?
AOP = Abonnee overname punt. En ja dat zei ik sluit de tv direct aan op het AOP

[ Voor 12% gewijzigd door MasterMike op 10-08-2005 14:44 ]

Verwijderd

eh, nee dat zei je niet. Maar maakt niet uit.
dat over dat weerstandje moet je ook eens proberen. Het kan zijn dat je modem laagohmiger aansluit en dus al het signaal naar zich toetrekt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 14:51 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
het idee van een coax kabel is dus dat de mantel alle storing van buitenaf tegenhoud en de kern (het eigenlijke signaal) dus in een soort kooi van faraday zit. Echter, heel veel mensen gebruiken de huis-tuin-keuken pluggen aan het einde van hun kabels, deze zijn te koop bij hema, gamma etc, en die voldoen dus absoluut niet!

De standaard connectoren die iedereen gebruik bestaan uit een metalen plaatje met een plastic kapje erover. Dit plastic kapje bied dus totaal geen bescherming tegen storing van buitenaf! Ook veel kabels met ingegoten connectoren zijn niet voldoende afgeschermt.

Thuis heb ik hetzelfde probleem als de TS gehad, en dat was voor 70% opgelost door zware connectoren te gebruiken die volledig zijn gemaakt van metaal. Deze kosten wel iets meer dan de standaard dingetjes (geloof een euro of 9 per stuk) maar ze werken wel 10x beter, en ze zijn ook een stuk robuster.

Ook de kabel zelf moet aan de eisen voldoen, als ik kijk naar kabels bij de gamma of hema vandaan heb ik vaak moeite met mijn lach inhouden :P De afscherming bestaan dan uit enkele flinterdunne kopervezeltjes en bieden dus totaal geen afscherming tegen storing van buitenaf. Zorg dat je een goede stevige kabel heb met een massieve kern en een dikke kopere mantel. Voor tv heb je een kabel nodig met een karakteristieke impedantie van 75 ohm.

edit Dat verhaal van die connectoren gaat dus ook op voor de wand conact dozen die je gebruikt. Standaard doosjes die je vaak ziet zien er misschien van buitenaf netjes uit, maar hebben van binnen totaal geen afscherming! Conclusie van het hele verhaal, zorg dat over het hele traject de kern van de kabel nergens onafgeschermt is, dan is een goed beeld bijna verzekerd. En ja, dat kost iets meer...

[ Voor 15% gewijzigd door LeonM op 10-08-2005 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
De monteur heeft gisteren alles doorgemeten, vlak na het OAP is het signaal perfect. Ook zonder modem is het signaal crappy.

Job:
het vlechtwerk moet je namelijk ook aansluiten in de connectoren en wandcontact-dozen (aardig wat mensen vergeten dit).
Verder zou ik ook niet weten wat er nog meer mis kan zijn.

Hoe sluit ik het vlechtwerk aan op de stekkers? Heb je hier een voorbeeldje van o.i.d.? Ik was uberhaupt op zoek naar een voorbeeld of foto van de perfecte manier om stekkers en wandcontactdozen aan te sluiten, gewoon om zeker te weten dat ik het op de beste manier doe.

Verwijderd

Ik ben ook erg benieuwd welke kabel je gebruikt heb.
Het best zou zijn coax 12. ongeveer 7,8mm dikte
En de f-connectoren zou je moeten gebruiken.
Als je het echt goed wilt afwerken ook de metalen tv stekkers bijv van hischmann.
Vooral bij 100hz tv's is dit een pre.

Grt leon elektromonteur.

Verwijderd

Topicstarter
LeonM schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:52:
Voor tv heb je een kabel nodig met een karakteristieke impedantie van 75 ohm.
de kabel is gewoon prima, 75 ohm en lekker dik. Moet perfect zijn dacht ik zo. Wat is trouwens het verschil tussen gewone en "F" connectoren? Maakt dit verschil?? en kan ik die betere, metalen connectoren gewoon overal kopen? Ik heb namelijk inderdaad gewoon die metalen plaatjes met plastic kap erop.

Verwijderd

ik heb hier een link voor je gevonden voor de f-con
http://www.satellietdisco...ucts/f-con%20gebruiks.jpg

hoop dat je er wat aan heb
grt leon

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 19:08
Je had de omringende kabel dus niet verbonden met de plug? Koop van die metalen plugjes zoals Joop voorstelt. De kern verbindt je met het midden van de plug, de rest met de metalen-buitenkant. Als deze kabels contact met elkaar maken, is je signaal verneukt.

Ik heb gister ook met de F-connectors lopen klotn, maar bij mij gaven de gewone plugjes toch een beter signaal. Geen idee waarom.

[ Voor 21% gewijzigd door quazar op 10-08-2005 15:01 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://products.hirschmann.com//data/img/prod/KOSWI_3.jpg

dit zijn 1 van de betere stekkers, zijn er ook met f-con aansluiting te verkrijgen.
en de betere zaken verkopen deze wel.
grt leon

Verwijderd

Topicstarter
[quote]quazar schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:00:
Je had de omringende kabel dus niet verbonden met de plug? Koop van die metalen plugjes zoals Joop voorstelt. De kern verbindt je met het midden van de plug, de rest met de metalen-buitenkant. Als deze kabels contact met elkaar maken, is je signaal verneukt.
quote]
Hmmm beetje ingewikkeld hoe je het uitlegd, ik ben geen expert namelijk. Het ging me ook meer om het vlechtwerk wat ook aangesloten moet worden op de stekker. Ik ga toch eens op zoek naar die betere metalen pluggen om de tv aan te sluiten. Ik wil toch ook nog wel even weten hoe je zo'n wandcontactdoos het beste kunt aansluiten. Heeft iemand daar een voorbeeldje van?

Verwijderd

Topicstarter
en nog even; die f-connector stekkers kan ik toch niet aansluiten op mijn televisie? of wel?

Verwijderd

Als ik het mag zeggen dan zou ik gaan voor Hischmann kabel die hebben ook Coax die speciaal afgeschermd is voor buiten, hier trekt geen vocht in door de mantel en is dus niet porreus. normale kabel kan dus vanbinnen oxideren. Daarbij heb je ook speciale F connectoren met een rubbertje erin tegen het vocht. Omdat de middenkern van een coax vaak veel koper bevat kan deze dan niet door het vocht oxideren.
Deze kabels zijn vaak voor satteliet installaties maar omdat je op een het water woont kan ik me voorstellen dat vocht in de kabels een probleem kan zijn.
als het dan nog slecht is zou je een degelijke versterker kunnen plaatsen en die aarden dan zou het goed moeten komen. Let wel de betere Hirschmann en Astro versterkers kosten best wel wat, vanaf de 60 euro ongeveer.

Verwijderd

als je wilt weten wat er aan de hand is moet je eerst ook niet met allerlei stekkers en doen ertussen werken. Die kooi van faraday verhaal klopt wel, maar het effect daarvan is meestal relatief klein, of je moet onder een zender zitten. En je kunt ook gewoon even je stekker in alufolie wikkelen en aarden. Edit@quazar: als je je signaaldraad kortsluit met je aardedraad is je signaal verkloot. Duh. Een foutje kan altijd gebeuren, maar ik neem toch niet aan dat je zó dom bent. :P

Maar zoals ik al zei, als het signaal zo slecht is als je omschrijft ligt het niet aan slechte stekkers imho. En je kunt dat testen door met 1 kabel direct van het oap naar je tv aan te sluiten.

Je moet eerst een degelijke foutopsporing doen (probeer zoveel mogelijk oorzaken uit te sluiten en pak de mogelijke oorzaken 1 voor 1 aan) voor je allerlei dure poespas gaat kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 15:20 ]

Verwijderd

Dit is denk ik heeeel erg verduidelijkend en kan je meteen zien hoe het werkt

http://www.hirschmann.nl/...89_handboek_nederland.pdf

Verwijderd

Topicstarter
dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker... ik ga met die metalen connectoren aan de slag... misschien dat dat wat uit haalt...

Nog even over de wandcontactdoor... de kabel gaat daar in met de kern in een gaatje die je vastdraait met een schroef. Het vlechtwerk, moet dat helemaal doorlopen of achteruitgevouwen worden zoals in de Hirschmann handleiding staat? De folie moet intact blijven?

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets raars: als ik de kabel (oude kabel, dun met vooropgezette stekkers) die nu van de wandcontactdoor vervang door een nieuwe kabel, die dikker is met zelfopgezette stekkers, dan is het signaal slechter. Raar toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:27:
dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker... ik ga met die metalen connectoren aan de slag... misschien dat dat wat uit haalt...

Nog even over de wandcontactdoor... de kabel gaat daar in met de kern in een gaatje die je vastdraait met een schroef. Het vlechtwerk, moet dat helemaal doorlopen of achteruitgevouwen worden zoals in de Hirschmann handleiding staat? De folie moet intact blijven?
Dat ligt er een beetje aan welke F connectoren je gebruikt, de folie is de dubbele afscherming en hoe langer je die in takt laat in de connector hoe beter. Maar de buiteste mantel en de folie mogen niet in kontakt komen met de middenader.
En een goede aanbeveling voor binnen is de coax 12 Lekker dik, anders koka799 maar voor buiten zou ik de buiten varianten pakken. 6 bijvoorbeeld dat zijn al versies die standaard in een huis moet liggen en door kabelmaatschappijen ook gebruikt word.

Even nog een vraag maar ik lees net je laatste post je hebt de kast op de kant zit daar nu een antenne doos van de CAI of niet want ik krijg het idee dat je kabel niet karakteristiek is afgesloten want in iedere cai wand doos zit een afsluitweerstand tenzij je een door rijg doos hebt.
Als je je Cai verbinding niet afsluit met 75 ohm dan krijg je de vreemdste storingen (diagonale strepen, ruis , dubbel beeld enz)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 15:40 ]

Verwijderd

De monteur heeft gisteren alles doorgemeten, vlak na het OAP is het signaal perfect. Ook zonder modem is het signaal crappy.
Dit mag je mij nog eens beter uitleggen. Je spreekt jezelf hier namelijk tegen. Je kunt nog zo lopen dimdammen over kabels en pluggen, als je signaal crappy is wordt het nooit beter. Je kunt een goed signaal alleen proberen te behouden. Garbage in, garbage out. Meestal is de kwaliteit van het aangeboden signaal nooit zo denderend en Essent heeft natuurlijk geen zin om speciaal voor 1 klagende klant een hele nieuwe kabel te gaan trekken.

Uit het oogpunt van duurzaamheid is hoe minder onderbrekingen, hoe beter.Dus liever helemaal geen stekkers en dozen gebruiken maar alleen 1 kabel zonder onderbrekingen direct van de splitter bij het AOP naar je TV. Alle contacten gaan op den duur toch oxideren (zeker in jouw vochtige omgeving).

Verwijderd

Of even tv kijken op de kade, :D dan weet je zelf ook of het goed is of niet.

Verwijderd

Dat zei ik 10 reacties eerder ook al :(

Verwijderd

Topicstarter

Daarmee bedoel ik dat het voor de tv niets utmaakt of het modem aanstaat of niet. vlak na het OAP is het signaal gewoon prima. Even tv kijken op de kade wil dus prima, geen storingen. Ergens binnen begint de storing pas. Het kan niet door de modem komen, omdat die een andere, directe kabel heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is ook dat het signaal de ene keer perfect is, en dan ineens weer niets. Zoals nu is het beeld helemaal perfect, enkel wat storing op nederland 1. Maar over een uurtje is het weer ruk

Verwijderd

Mijn mening is dat het de kabels zijn met de wanddozen. een kleine kans zou zijn als de tv bijvoorbeeld oud is dat de tuner ervan stuk is. En dan zou een nieuwe tv beter beeld moeten geven.

Edit
Het vreemde is ook dat het signaal de ene keer perfect is, en dan ineens weer niets. Zoals nu is het beeld helemaal perfect, enkel wat storing op nederland 1. Maar over een uurtje is het weer ruk

Heeft het niets met het open neer gaan van je boot te maken (kabelbreuk)? of is dat dom gedacht.
Of storing van een zwaar electrisch apparaat op de lijn (wasmaschine)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 15:52 ]

Verwijderd

Het gaat er niet over of je modem aan staat ja of nee maar oftie aan de kabel hangt. Het ging over afsluitweerstand.

Als ik het dus goed begrijp MOET het volgens jou dus puur de tv-kabel zijn. Wat is er dan op tegen om even direct de kabel door het raam te gooien en te kijken of de tv het op de kade net zo goed doet als binnen? Je hebt toch helemaal geen wandcontactdoos nodig, maak een klein gaatje in de wand, voer de kabel erdoor, stekker eraan en direct aan je tv. Zo heb ik het ook met de schotel gedaan en dat werkt perfect. Zo houd je het beste signaal als je een fatsoenlijke kabel gebruikt.

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-10 07:38
Het volgende (pdf)boekje vertelt je alles over huisaansluitingen. het is een uitgave van de vecai, de overkoepelende brancheorganisatie van kabelexploitanten.
Thuis extra aansluitingen op de kabel

Verwijderd

Topicstarter
Op de kade doet de televisie het perfect... geen storing, dus de storing ontstaat ergens in huis.

Verwijderd

Helemaal juist, je hebt die wanddoos niet nodig.
Als je een doos op de kade hebt zitten dan zit daar de ohmse weerstand.
Je doos in huis is waarschijnlijk ook ohms afgesloten zodat je 37 ohm op het eind hebt.
Ik las nog iets het gedoe met weerstandje, dat werkt echt niet op langere afstanden.
De beste oplossing die ik heb gehoord is neem een schotel, als je al die kabels, versterkers en pluggen bij elkaar op telt heb je al bijna een satsetje bij elkaar. En verzekerd van het meest perfecte beeld dat je op je nieuwe 100HZ kunt wensen. DVB is MPG2 stream.

Verwijderd

Even nog een vraag maar ik lees net je laatste post je hebt de kast op de kant zit daar nu een antenne doos van de CAI of niet want ik krijg het idee dat je kabel niet karakteristiek is afgesloten want in iedere cai wand doos zit een afsluitweerstand tenzij je een door rijg doos hebt.
Als je je Cai verbinding niet afsluit met 75 ohm dan krijg je de vreemdste storingen (diagonale strepen, ruis , dubbel beeld enz)

dit is zeker iets om in de gaten te houden. vooral bijv upc digitale tc gebruikers, dubbel beeld is niet prettig om naar te kijken.
grt leon

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:05:
[afbeelding]

dit zijn 1 van de betere stekkers, zijn er ook met f-con aansluiting te verkrijgen.
en de betere zaken verkopen deze wel.
grt leon
Dit is inderdaad ook het type stekker wat ik nu gebruik (lees mijn post hierboven). Deze stekkers scheelde zo'n 75% in signaal sterke voor mij. De rest van de storingen heb ik weg gekregen met een signaalversterker, maar dat zal in het geval van de TS niet nodig zijn omdat hij maar 1 tv gebruikt (wij hebben er hier 5 staan ;))

Verwijderd

Topicstarter
Heb gister en vandaag nog eens goed alles nagelopen. Uiteindelijk bleken volgens mij de wasmachine en het kabelmodem de oorzaak van het probleem te zijn. Die zitten namelijk volgens mij op dezelfde groep als de televisie. Wanneer deze op een andere groep zitten is het signaal in elk geval al met veel minder storing. Vaag is alleen nog dat het signaal en zichtbaar moeite heeft om scherp te zijn, af en toe is het ineens sneeuwig en dan zie je het beeld scherpstellen. Uiteindelijk krijgt de televisie dan toch weer een scherp beeld. Misschien dat ik dit met mooie metalen stekkertjes nog kan verhelpen. Het is in elk geval al een stuk beter.

Heel erg bedankt voor jullie visies. Het beeld is in el geval beter en hopelijk zorgen de duurdere metalen stekkers voor de rest.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-10 20:00
als ik het zo lees heb je een probleem met de aarding van elektriciteit op je boot (komt helaas nogal eens voor op boten) en werkt je coax nu als aarde. In theorie geldt in dat geval hoe beter je coax hoe beter de aarding en hoe slechter je beeld ;)

Verwijderd

Topicstarter
Daar zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben. hoe kan ik er voor zorgen dat de coax niet meer als aarde fungeert? Het beeld is nu trouwens wel erg goed. Maar krijg inderdaad ook de indruk dat het met de hoeveelheid aanstaande electrische apparaten te maken heeft.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-10 20:00
zie http://www.synthforum.nl/...thread.php?threadid=32110 paragraaf 3.3. Kan een beetje electronica winkel je zo mee helpen. Leg je probleem daar uit en zu zullen je iets verkopen. Probeer dat maar vraag wel een niet goed geld terug aangezien het soms lastig op te lossen is. De goedkopere oplossingen werken soms perfect maar soms ook helemaal niet.
Verder moet de elektrische installatie op je boot goed geaard zijn ik weet bijvoorbeeld niet of je gwoon stroom van de wal hebt. Zo ja dan krijg daarbij ook een aarde draad. De apparaten die nu storing veroorzaken moeten allemaal op die aarde aangesloten worden. Veel TV en audio apparatuur heeft geen aarde vandaar dat coax aansluitingen ook nog wel eens een probleem willen zijn.
Pagina: 1