Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluidskwaliteit MP3-spelers (iAudio vs. Creative)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg een mp3-speler aan te schaffen. Ik hecht veel waarde aan de geluidskwaliteit van de speler. Ik hoor nu veel goede verhalen over zowel iAudio als Creative. Welke van deze spelers produceert volgens jullie nu de beste geluidskwaliteit? En zijn er spelers die hier nog boven gaan?

Ik kan maar weinig verschillen vinden in de specificaties en ik weet dat het ook iets persoonlijks blijft, maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening.

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Vaak kun je het in de technische specificaties al controleren middels de SNR (Signal-to-Noise Ratio). Hoe hoger dit getal, hoe beter de geluidskwaliteit (om precies te zijn, minder achtergrondruis omdat de DAC van betere kwaliteit is).
Maar of geluid "mooi" is, blijft inderdaad een subjectieve vraag :)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 13:42
t ligt er ook aan wat voor dopjes je hebt,wat voor muziek je houd en de bitrate van je mp3.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Verwijderd

Topicstarter
95 om 96 bij SNR, is dat een verwaarloosbaar verschil?

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik zou er rekening mee houden dat dB (deci-Bell) een logaritmische schaal is. Een verschil van 3dB is een verdubbeling in volume. 1 dB kan al een hoorbaar verschil zijn.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 21:33
Het gehoor werkt zelf ook logaritmisch, niet zo drastisch als bij de decibell schaal, maar toch. Elk waarde boven de 93 zou moeten volstaan. Om echt absolute zekerheid te hebben, zou je ze moeten kunnen beluisteren, voordat je ze koopt. Ook is het belangrijjk dat je goede oordoppen koopt, die doen vaak meer aan de geluidskwaliteit dan de speler zelf.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou me er niet teveel op fixeren. Een apparaat kan een fantastische SNR hebben, en toch storende geluidjes. Daarnaast moet je ook goed rekening houden met het feit waar je het ding gebruikt. In de trein/tram/bus of op de fiets? Dan is de achtergrond'ruis' van je omgeving luider dan van je speler. ;) Succes met je keuze in ieder geval. Over iRiver en iAudio modellen hoor ik voornamelijk goede zaken m.b.t. geluidskwaliteit.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
De creative spelers die ik in actie heb gehoord is echt niks mis mee maar ik persoonlijk vind iRivers gewoon een beter geluid geven.iAudio ken ik niet.

't is natuurlijk ook subjectief, probeer ze alletwee 's te luisteren zou ik zeggen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Hillie schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:26:
Ik zou me er niet teveel op fixeren. Een apparaat kan een fantastische SNR hebben, en toch storende geluidjes.
Ik heb een storende achtergrondruis gehad op een iRiver H320, die is dan ook de deur uit. Volgens mij was de SNR van die speler op papier dan ook wat slechter. Ik had daar de equalizer op nodig om het geluid acceptabel te krijgen voor m'n EX71 dopjes.

Zen Micro is gewoon stil als het stil moet zijn. Equalizer niet nodig gehad. Smart Volume wel, ik heb nog steeds geen progje om .wma te normalizen. Zonde eigenlijk, batterij gaat langer mee als smart volume uitstaat.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 07:53
Hoe goed een speler klinkt kan je niet uitdrukken in getallen, en is in de meeste gevallen erg persoonlijk.

Ikzelf vind de kwaliteit van iAudio het beste. (en daar zijn het met mij eens)
Mijn oude mp3 speler is een iAudio CW300, daar heb ik anderhalf jaar goed gebruik van gemaakt en heb sinds kort een hdd speler aangeschaft. Eerst was dit een iPod (die nieuwe met kleurenscherm) maar omdat ik zo verwend was met die CW300 vond ik de iPod maar saai en pitloos klinken, dus heb ik die teruggebracht en een iAudio X5 gehaald welke in mijn oren nog beter klinkt dan mijn CW300.

Dus om het verhaal kort te maken: probeer ze eens uit. Bij de mediamarkt kan je ze gewoon beluisteren (mits er muziek op staat natuurlijk, en je moet je eigen oordopjes even mee nemen)

Verwijderd

Tony Vroon schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:26:
[...]

Ik heb een storende achtergrondruis gehad op een iRiver H320, die is dan ook de deur uit. Volgens mij was de SNR van die speler op papier dan ook wat slechter. Ik had daar de equalizer op nodig om het geluid acceptabel te krijgen voor m'n EX71 dopjes.

Zen Micro is gewoon stil als het stil moet zijn. Equalizer niet nodig gehad. Smart Volume wel, ik heb nog steeds geen progje om .wma te normalizen. Zonde eigenlijk, batterij gaat langer mee als smart volume uitstaat.
Normalizen doe ik met Steinberg Wavelab maar ik weet niet of die met WMA werkt, ik doe nl. alles met mp3

off-topic: tony kijk nog even of je wat kunt doen aan mijn vraag in het zen hoofd draadje

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 22:20:
Normalizen doe ik met Steinberg Wavelab maar ik weet niet of die met WMA werkt, ik doe nl. alles met mp3
off-topic: tony kijk nog even of je wat kunt doen aan mijn vraag in het zen hoofd draadje
Is dat een Windows-programma? Thuis draai ik linux namelijk. Voor mp3's heb ik mp3gain, maar een wmagain bestaat helaas niet.
off-topic: Beantwoord. RMA noodzakelijk.

• Hillie

Hillie

BlackMage: Kun je iets meer zeggen over hoe de Apple en iAudio zich qua geluid verhouden? Ik speel met de gedachten een van deze twee spelers te kopen. Heb je ze vergeleken met dezelfde koptelefoon?

• BlackMage
Hillie schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:43:
BlackMage: Kun je iets meer zeggen over hoe de Apple en iAudio zich qua geluid verhouden? Ik speel met de gedachten een van deze twee spelers te kopen. Heb je ze vergeleken met dezelfde koptelefoon?
Ja ik heb ze beiden vergeleken met de zelfde nummers en zelfde koptelefoon.
Ik persoonlijk vind de X5 een stuk beter klinken, dit is denk ik vanwege de veel betere equaliser en het bijna 2x zo krachtige output power. Als ik met de ipod de EQ setting "R&B" gebruik (welke de volste bass en trebble geven van alle settings) dan klinkt de ipod opzich niet verkeerd, alleen zodra de bass in het nummer wat toeneemt begint hij te kraken (dit had ik met de orignele apple oordopjes, mijn sennheiser mx400 en een grote philips HP985, dus aan de koptelefoon ligt het niet) dus dat was out of the question. Alle andere EQ settings hadden dit niet of minder, maar die vond ik maar dof en saai klinken.
Een ander nadeel van de ipod vind ik de output power, op 80% van de power vond ik persoonlijk de volume niet hoog genoeg om goed naar te luisteren in een luide omgeving en zodra je hoger gaat word het geluid heel scherp en begint het zeer te doen aan je oren. Die X5 kan tot volume setting 40 en als ik hem gebruik in een stille omgeving staat ie op 15 of 16, in een luide omgeving 19. Meer dan genoeg kracht over dus. En de EQ van de X5 kan je helemaal instellen naar je wensen door 5 frequentiebereiken met slidertjes aan te passen, daar komt nog bij dat je BBE kan instellen (wat het exact doet kan ik moeilijk verwoorden) Je hebt nog Mach3Bass (bass verhoging) en nog de mogelijkheid voor virtual 3d surround. Meer dan genoeg om het geluid helemaal naar je eigen wensen in te stellen in tegenstelling tot de ipod.

Verdere voordelen van de X5 zijn:
- ingebouwde usb host
- file manager
- geen itunes nodig of welk ander programma dan ook
- mogelijkheid tot afstandsbediening met lcd scherm eraan (zoals die van de M3)
- betere besturing (vind ik, die clickwheen was het nooit echt eens met mij)
- opname functie (als je dit gebruikt is dit een groot voordeel)

Nadelen:
- geen muziek database (dit kan een nadeel zijn, maar als je je muziek collectie een beetje netjes geordend heb dan merk je het niet eens)
- niet op te laden zonder dat onderste blokje te gebruiken, op die manier neem je wel iets mee wat je kwijt kan raken
- scherm, het scherm vind ik wel stukken minder. De resolutie is lager, als het backlight uit is zie je niets meer. Wel 1 voordeel van het scherm: je kan de backlight niveau instellen wat met een ipod niet gaat.

Dat de X5 filmpjes kan afspelen is leuk maar compleet waardeloos, kwaliteit is slecht en scherm is klein. Die functie heb ik dus ook niet meegenomen in mijn keuze tot de X5

[ Voor 5% gewijzigd door BlackMage op 12-08-2005 13:02 ]

• Ewald !
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ikeven vanuit frankrijk op en azerty toetsenbord

ik heb x5 en simpsons episodes zijn prima te bekijken harry potter net iets minder
geluidskwaliteit is top en het is wachten op firlmware for id3tag searching moet weer gaan succes

• Hillie

Hillie

BM: Bedankt voor de info! Dat maakt de keuze alweer richting de X5 gaan. Op zich is de geluidskwaliteit het enige item wat bij mij speelt (van wat je noemt), dat de Apple gaat kraken etc lijkt me niet echt een warme aanbeveling. Nu weet ik natuurlijk ook niet wat jij een normaal volume noemt, maar goed. Bedankt in ieder geval!

Wat vind je trouwens van de M3 t.o.v. de X5? Zitten daar nog schokkende verschillen tussen m.b.t. geluidskwaliteit? Ik ga toch geen filmpjes kijken op het ding, dus dat maakt me niks uit.

• BlackMage
Ik heb nooit een M3 gehad, gehoord of zelfs gezien, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
De kwaliteit van cowon is gewoon goed en zal me niets verbazen als die M3 ook goede geluidskwaliteit heeft.
Echter de M5 komt ook, dat is in prencipe de zelfde als de X5, maar dan zonder kleurenscherm, zonder usb host en zonder radio. Wanneer deze hier verkrijgbaar zal zijn weet ik niet.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Voor nadere details over Iaudio kan je het beste kijken op www.iaudiophile.net.

Om verder on topic te blijven is met beide merken absoluut niks mis, Creative staat al lange tijd bekend om de goede geluidskwaliteit van hun geluidskaarten en ook hun mp3spelers presteren voor de prijs zeer behoorlijk. De laatste tijd zijn er echter nogal wat kleine probleempjes, zo is uitgekomen dan Creative wel erg zonnige SNR-getallen vermeld. Verder werd in de nieuwste flashspelers een hoorbaar click-geluid gevonden (V200).

Iaudio heeft sinds de succesvolle CW300 en Iaudio4 een reputatie hoog te houden. Door de hoge kwaliteit van de uitgangen en de uitgebreide EQ-instellingen + sterke Sigmatel-chip is dit tot nu toe gelukt. Zo worden de Iaudio5 (flash) en de M3 en X5 (HD-spelers) vaak als beste getest op geluidskwaliteit.

Al met al denk ik dat voor iedereen die beide merken aan grondige tests heeft onderworpen, Iaudio, wat geluidskwaliteit betreft, gewoon het beste merk van de twee is.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35

Emiel1984

Made in NL

Weet iemand toevallig wat de SNR van de volgende spelers is want ik kan er echt niks over vinden via google. Misschien hebben/hadden jullie meer geluk bij de zoektocht :9 .

- Sony NW-HD5 hdd speler
- Sony NW-HD3 hdd speler

- Sony NZ-RH10 HI-MD speler

Edit:

Wat me opvalt is dat de SNR meer aan de speakers/oordopjes ligt dan aan de speler zelf of heb ik dit mis ?

[ Voor 19% gewijzigd door Emiel1984 op 12-08-2005 21:07 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

emiel1984 schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:02:

Edit:

Wat me opvalt is dat de SNR meer aan de speakers/oordopjes ligt dan aan de speler zelf of heb ik dit mis ?
SNR zegt gewoon erg weinig. Het is namelijk het getal aangeeft bij welke geluidssterkte je 1 dB aan ruis hebt (leg ik dat goed uit? kenners...). Het heeft verder niks te maken met je speakers/oordopjes aangezien het getal het ruisgehalte van de bron aangeeft, dit is dus je mp3-speler. Het kan wel zo zijn dat je meer ruis hebt met bepaalde dopjes, maar dit heeft weer te maken met de kwaliteit van je dopjes/speakers.

SNR word bepaald in beschermde omstandigheden, dit wil zeggen met professionele apparatuur in geluidsdichte ruimtes. In werkelijkheid is er altijd zoveel omgevingsgeluid of geluid van jezelf dat dit bijna altijd overstemd wordt.

Verwijderd

Je kan ook altijd de review die onlangs op ZDNet verscheen eens lezen. Daar vinden ze bij de flash-spelers vooral de Samsung YP-T7 erg goed (qua geluidskwaliteit en in het algemeen, maar wel wat duur).

Ikzelf heb een mp3-speler van Xen, de EZ-AV EMP-200. Een schitterend ding (erg helder geluid, goede bas, leuke EQ-presets), nog geen seconde spijt van gehad dat ik 'm gekocht heb.

Verwijderd

Mijn persoonlijke ervaring van Creative is dat de Zen Touch, prijs kwaliteit, erg goed voldoet. Prettig menu, 20 gig, kan tegen een stootje, goeie software en lange batterij duur. Heb er meerdere geprobeerd en uit eindelijk zijn, vind ik, alle meegeleverde oordopjes, welk merk dan ook, aardig brak. Zelf eentje aanschaffen is vaak dan een betere optie, zodat je zelf iets kan aanschaffen wat bij jouw past qua geluidservaring, after all, smaak verschilt, wat de 1 mooi vind vind de ander weer spuug lelijk. De prijs, per gigabyte, is ook wel aantrekkelijk, 199 euro. Had hem voor mijn dochter aangeschaft met SennHeisser dopjes erop a 25 euro.

Ze draagt hem dagelijks en sluit hem ook zo op haar audio toren aan, dus muziek altijd bij hand ;) Ook het geluid is via een equalizer naar smaak in te richten, manual 5 traps en een paar pre settings. Het display valt ook naar smaak in te stellen. Laatste + vind ik dat je er niet alleen mp'3s op kwijt kan maar ook normale bestanden, dus je heb gelijk een mobile harddisk, wat wel eens pretig uitkomt.

http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=72101&productType=1

Het nieuwe model ken ik nog niet, de Zen Sleek, maar hier heb je als meer optie dat ie meer formaten aan kan, een voicerecorder heeft en radio. Mijns inziens die 100 euro meer niet waard, mits je het wil gebruiken.

Succes met je keuze :)

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

Tony Vroon schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:50:
Vaak kun je het in de technische specificaties al controleren middels de SNR (Signal-to-Noise Ratio). Hoe hoger dit getal, hoe beter de geluidskwaliteit (om precies te zijn, minder achtergrondruis omdat de DAC van betere kwaliteit is).
Maar of geluid "mooi" is, blijft inderdaad een subjectieve vraag :)
Je hebt gelijk... maar het dynamisch bereik, kanaal scheiding e.d. hebben
waarschijnlijk meer invloed dan de s/n verhouding.

Alles wat boven de 90db s/n zit is acceptabel voor de meeste mensen.
Dynamisch bereik wil je zo hoog mogelijk, maar bij 44.1Khz en 16bit (cd)
kun je maximaal 96db halen.(tijdens de muziek, in "stop stand" kan hoger, maar
daar heb je niets aan :)

Kanaalscheiding is belangrijk voor het stereobeeld, hoe hoger die waarde hoe
beter het "stereo" zal zijn. Diverse instrumenten zullen ook beter "op hun plaats staan"

@TS:

Alleen... nu ga je mp3's spelen... die halen meestal deze waarden al helemaal niet.
Blijft dus maar 1 ding over, luisteren en die nemen die JIJ het lekkerste vind
klinken/bedienen/prijs/etc/etc

Let ook op levensduur met accu's/batterijen, gewicht e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door RedVox op 13-08-2005 02:06 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Persoonlijk vind ik Creative en iAudio beide goed geluid produceren.
Maar ik ga toch liever voor iAudio, ik kan niet precies uitleggen waarom, ik vind het net wat lekkerder luisteren :)

Verwijderd

Ik zou zeker ook de Sony (HD) spelers in je keus meenemen. Veel betere batterijduur en perfect geluid ! Enig minpunt wat je hoort is SonicStage (waar ik het zelf overigens niet mee eens ben, aangezien ik SS op 2 PC's (XP en ME) probleemloos heb draaien)

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-11 22:14
Kan wel zijn maar wanneer een programma de enige manier is om muziek op je speler te zetten, dan noem ik dat een _groot_ nadeel...
Pagina: 1