Hillie schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:43:
BlackMage: Kun je iets meer zeggen over hoe de Apple en iAudio zich qua geluid verhouden? Ik speel met de gedachten een van deze twee spelers te kopen. Heb je ze vergeleken met dezelfde koptelefoon?
Ja ik heb ze beiden vergeleken met de zelfde nummers en zelfde koptelefoon.
Ik persoonlijk vind de X5 een stuk beter klinken, dit is denk ik vanwege de veel betere equaliser en het bijna 2x zo krachtige output power. Als ik met de ipod de EQ setting "R&B" gebruik (welke de volste bass en trebble geven van alle settings) dan klinkt de ipod opzich niet verkeerd, alleen zodra de bass in het nummer wat toeneemt begint hij te kraken (dit had ik met de orignele apple oordopjes, mijn sennheiser mx400 en een grote philips HP985, dus aan de koptelefoon ligt het niet) dus dat was out of the question. Alle andere EQ settings hadden dit niet of minder, maar die vond ik maar dof en saai klinken.
Een ander nadeel van de ipod vind ik de output power, op 80% van de power vond ik persoonlijk de volume niet hoog genoeg om goed naar te luisteren in een luide omgeving en zodra je hoger gaat word het geluid heel scherp en begint het zeer te doen aan je oren. Die X5 kan tot volume setting 40 en als ik hem gebruik in een stille omgeving staat ie op 15 of 16, in een luide omgeving 19. Meer dan genoeg kracht over dus. En de EQ van de X5 kan je helemaal instellen naar je wensen door 5 frequentiebereiken met slidertjes aan te passen, daar komt nog bij dat je BBE kan instellen (wat het exact doet kan ik moeilijk verwoorden) Je hebt nog Mach3Bass (bass verhoging) en nog de mogelijkheid voor virtual 3d surround. Meer dan genoeg om het geluid helemaal naar je eigen wensen in te stellen in tegenstelling tot de ipod.
Verdere voordelen van de X5 zijn:
- ingebouwde usb host
- file manager
- geen itunes nodig of welk ander programma dan ook
- mogelijkheid tot afstandsbediening met lcd scherm eraan (zoals die van de M3)
- betere besturing (vind ik, die clickwheen was het nooit echt eens met mij)
- opname functie (als je dit gebruikt is dit een groot voordeel)
Nadelen:
- geen muziek database (dit kan een nadeel zijn, maar als je je muziek collectie een beetje netjes geordend heb dan merk je het niet eens)
- niet op te laden zonder dat onderste blokje te gebruiken, op die manier neem je wel iets mee wat je kwijt kan raken
- scherm, het scherm vind ik wel stukken minder. De resolutie is lager, als het backlight uit is zie je niets meer. Wel 1 voordeel van het scherm: je kan de backlight niveau instellen wat met een ipod niet gaat.
Dat de X5 filmpjes kan afspelen is leuk maar compleet waardeloos, kwaliteit is slecht en scherm is klein. Die functie heb ik dus ook niet meegenomen in mijn keuze tot de X5
[
Voor 5% gewijzigd door
BlackMage op 12-08-2005 13:02
]