Ik heb gemerkt dat cd's gebrand op hoge snelheid moeilijker zijn te lezen (gaat dus langzamer) dan cd's gebrand op "normale" snelheid. Maar op zeer lage snelheid worden ze ook weer niet goed gebrand. Omdat ik foto's jarenlang op cd wil bewaren zou ik dus een degelijk gebrande cd willen hebben waarin de putjes duidelijk te onderscheiden zijn. Ik vraag me af waarom je in een brand programma een brandsnelheid kan kiezen? Is dat omdat de brander niet op elke snelheid even goed brand? Is de laser minder intens bij lagere snelheid? Bij een cd gebrand op hoge snelheid kan ik aan de cd vaak niet ien dat er iets gebrand is, maar bij lagere snelheid zie je wel dat de cd gebrand is. Is het zo dat een brander gemaakt voor 40 speed nog maar net een cd goed brand maar dat de brandkwaliteit beter is op bijvoorbeeld 20 speed of 2 speed? Ik wil eigenlijk geen evaringen horen maar precies weten hoe het zit.
Verwijderd
Wil je belangrijke informatie echt lang op een beschrijfbaar medium bewaren, maak dan gewoon om de twee à drie jaar een nieuwe kopie van die data (dus inlezen en terugbranden op een nieuw schijfje). Dan weet je zeker dat het goed blijft. Er is geen medium dat eeuwig meegaat, en voor die 15 cent per schijfje hoef je het niet te laten.