Mysterieuze hoge temp

Pagina: 1
Acties:

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 19:47
Hey,

Ik heb zojuist een 64 bit systeem aangeschaft, Athlon 64 3000+ op gigabyte K8N-Pro SLI (met passive koeling) en een Asus 6600 GT. Het systeem loopt als een trein en is stabiel. Volgens de software van Gigabyte en de bios wordt de cpu slechts 30 graden (zalman 7000 AlCu keoler met LED) . Maar nu heb ik het volgende probleem, als ik speedfan opstart verteld die mij dat er een sensor (LM75) ruim 70 graden wordt, zowel idle als onder full load. Nou weet ik niet hoe ik dit moet interpreteren, zeker omdat er een andere sensor bij staat die -1 wordt.... Verder zit alles mooi rond de 30 graden.

Moet ik me nu zorgen gaan maken? En wat kan er zo warm worden als het niet de cpu is....

http://www.gjpvanwesten.nl

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Als een sensor zowel onder idle als onder full load hetzelfde aangeeft..
Gewoon negeren :)

Wil je toch nog wat zekerheid, pak je koelblok eens vast. Als je cpu 70 graden is merk je dat duidelijk aan je koelblok. dan is die gewoon heet.

Verwijderd

Waarschijnlijk kan Speedfan niet overweg met jouw sensors. Als het BIOS en de software van Gigabyte een nette 30 graden aangeven, en Speedfan ook ergens -1 graden aangeeft, weet ik wel waar het aan ligt. ;)

Kortom, maak je geen zorgen.

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 19:47
Inderdaad al geprobeerd, voelde allemaal net boven kamertemp (30 dus)

Maar bedankt :)

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Ach, die temps verschillen per programma. Houd je vinger eens op je koeler. Is ie echt heet dan zou je er van uit kunnen gaan dat ie geen 30 graden is. Bij mij geeft Speedfan 130 graden CPU aan. Al een jaar lang! :-)

Vergeet de Fahrenheit/Celcius veschillen niet!

Verwijderd

Voel anders eens aan je koelblok ofdat hij ook erg heet is.
En heb je je koeler er goed opgedaan en niet te veel/weinig koelpasta?
Als dat allemaal goed is licht het waarschijnlijk aan die sensor. En als alles goed en stabiel loopt hoef jeje verder geen zorgen te maken.

( en zins waneer bestaat er een Athlon 64 300+ 8)7 )

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Inderdaad sommige sensors werken niet goed, of worden niet goed herkent etc...

Bij mij(op elk mobo tot nu toe) zat wel een temp die echt niet klopte. Zelfs acpi-temp van 128graden. Mobo vet ondergeclockt of overgeclockt(cpu+mem+fsb) helpt niks temp bleef 128 onder load en idle.
Pagina: 1