Athlon 64 X2 en mobo ervaringen? en upgrade advies

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
ik heb eigenlijk nog geen reviews gevonden waarin vergeleken wordt op welk mobo de Athlon 64 X2 het beste presteerd... en dat terwijl er al best veel socket 939 mobo's met dus X2 ondersteuning zijn. Ik gebruik mijn pc voor games en internet/desktop gebeuren het gaat mij dus vooral om de voordelen in games van een X2... en de prijs van een 3800 X2 is bijna gelijk aan de prijs van een gewone 3800 dus zijn er redennen om het niet te doen?

Verder heb ik al 1GB 400mhz geheugen op mijn huidige mobo (ook al heb ik maar een 333mhz fsb) dus met een beetje geluk is dat compatible met de huidige X2 mobo's.

met het oog op de toekomst lijkt het me handig om maar een mobo met PCIe en sli te nemen, kosten niet veel extra ten opzichte van de AGP borden. betekend wel dat ik een nieuwe videokaart nodig heb en dus van Ati moet overstappen op Nvidia (ivm sli, ik heb nu een 9600XT) welke videokaart is aan te raden? als ik naar de Asus kaarten kijk dan zit er tussen de 6600GT/256 en de 6800GT/256 ongeveer 50 euro prijsverschil dan zou ik zeker voor de 6800gt gaan en er misschien over een jaar een 2'de kaart bij steken, verstandig id?

samengevat:, hebben jullie al ervaringen / reviews met de athlon X2 en bepaalde mobo's en wat zou de beste vga oplossing zijn?

offtopic: wat zou een Asus 9600XT TVD waard zijn? en een Asus A7N8X Deluxe met Athlon xp 2600?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Verwijderd

Ik denk dat je gerust kan stellen dat mainboards die goed presteren bij een single core CPU, ook goed presteren bij een dual core (indien ondersteund).
Beide typen processor zijn op exact dezelfde wijze verbonden met het mainboard: een HyperTransport link waarvan al gebleken is dat die bij lange na geen bottleneck oplevert.

Het nut van Dual Core in games is al redelijk uitgebreid besproken in reviews, en ook hier op GoT.

De rest van je topic is eigenlijk gewoon een koopadvies; iets waarbij je het best benchmarks en prijzen naast een lijstje met jouw wensen houdt. Die afweging is door ons simpelweg niet te maken.

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 20:37
let wel op .. de prijs is dan wel gelijk maar de mhz en niet

AMD Athlon 64 3800+ Venice (S939, 2,4GHz, 512KB) € 344,80
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) € 348,- 10-08

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:55
Als je alleen maar games speelt, zal die X2 weinig toegevoegde waarde hebben, aangezien maar weinig games profijt hebben van multi-processing

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
nienix schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:09:
let wel op .. de prijs is dan wel gelijk maar de mhz en niet

AMD Athlon 64 3800+ Venice (S939, 2,4GHz, 512KB) € 344,80
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed) € 348,- 10-08
misschien had ik in mijn startpost wat duidelijker moeten zijn, maar dat bedoelde ik ook, de rating is hetzelfde dus overall zijn de prestatie's ook hetzelfde. wat mijn pc in desktop apss doet zal mn een worst zijn ik lig er niet echt wakker van hoe snel mijn word of firefox opstart :P

ik vraag me dus af waar games het beste op draaien een gewone met 2,4Ghz of een X2 met 2,0Ghz. inderdaad er heeft op tweakers.net iets gestaan over een test met de X2 deze is met een antal procs vergeleken maar niet met een gewone 3800+ !

in de discussie bij dat nieuwsbericht waren er een aantal die het nut van een X2 in games ook neit zagen... anderen weer wel. Uiteindelijk hebje altijd wel wat progjes op de achtergrond draaien, virusscanner, firewall, msn, deamon tools, asus tooltjes, logitech tooltje en nog een aantal deze zullen niet veel cpu cycles gebruiken maar toch. Ook is de vraag of games in de nabije toekomst een uitgebreidere dual core ondersteuning krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Chaoss op 10-08-2005 14:40 ]

Verwijderd

wel effe een bedenking vanm ijn kant

tis niet omdat je een sli mobo neemt dat je nvidea kaart moet nemen (laat staan ze sli draaien ook)

ati gaat even goed op die mobo's

gewoon met oog op sli off crossfire moet je een mobo kiezen, en dat alleen nog als je van plan bent om ooit op 2 grafische kaarten te draaien

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 20:37
als je naar de toekomst kijkt zou ik zeker voor een X2 gaan want de spellen die dual core ondersteunen komen echt wel.

wat ik nu merk is dat sommige spellen gewoon niks doen met die andere core
maar b.v battlefield 1942 draait gewoon helemaal niet en loopt na 1 minuut vast.
gelukkig kan je voor elk procces instellen welke en hoeveel cores je gebruikt en is het probleem zo verholpen.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 18:04:
wel effe een bedenking vanm ijn kant

tis niet omdat je een sli mobo neemt dat je nvidea kaart moet nemen (laat staan ze sli draaien ook)

ati gaat even goed op die mobo's

gewoon met oog op sli off crossfire moet je een mobo kiezen, en dat alleen nog als je van plan bent om ooit op 2 grafische kaarten te draaien
hmmm daar ga ik nog ff wat over uitzoeken/lezen want ik snap nu het sli/crossfire verhaal niet helemaal meer.

Of ik in de toekomst 2 videokaarten ga kopen: lijkt me een handoge zet, door nu een 3800 X2 te kopen kan de processor aardig lang mee, the bottleneck van games verschuift toch steeds meer naar de videokaart en het systeem geheugen. als ik dan over 1,5 jaar wil upgraden kan ik er tegen die tijd een 2'de videokaart in prikken een 6800GT(bijvoorbeeld) kost dan lang zoveel niet meer.
nienix schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:43:
als je naar de toekomst kijkt zou ik zeker voor een X2 gaan want de spellen die dual core ondersteunen komen echt wel.

wat ik nu merk is dat sommige spellen gewoon niks doen met die andere core
maar b.v battlefield 1942 draait gewoon helemaal niet en loopt na 1 minuut vast.
gelukkig kan je voor elk procces instellen welke en hoeveel cores je gebruikt en is het probleem zo verholpen.
hmm dat zet mij toch weer aan het denken... draaid BF2 wel? (want die draait op mijn huidige systeem echt ruk)

als een spel maar op 1 core draaid, verschuift win xp (en in de teokomst vista) dan de andere processes automatisch naar de andere core?

en als een spel maar op 1 core draait van 2000mhz (ipv de 2400mhz van de gewone 3800+) dan heb ik eigenlijk maar een 3200+ in combinatie met bovenstaande vraag lijkt me dit interessant om te weten.

Verwijderd

hmm dat zet mij toch weer aan het denken... draaid BF2 wel? (want die draait op mijn huidige systeem echt ruk)

Met een X2 (3800+) is de Windows ervaring iig super. Als een mes door de spreekwoordelijk hete boter. BF2 loopt gewoon net wat beter als m'n vorige A64 3000+ winchester en stabiel voor reeds enkele uren. Net als UT2004. Kan me niet voorstellen dat een spel nu met een X2 ineens niet zou draaien. Zal met iets anders te maken hebben. 'k zal de demo wel een downloaden om te zien of 't zo is.

Ben iig erg blij dat 't gewoon inprikken (A8N SLI DLX) was tijdens de upgrade van 3000+ naar X2 3800+. Wie aan video en/decoding doet zoals AVI MPG naar DVD zal onder de indruk zijn. Net met hoge snelheid m'n trouwvideo met SantaDVD omgezet naar DVD. I'm impressed!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2005 11:54 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:50
Ik zie allemaal vragen, ook over grafische kaarten en dat terwijl er toch duidelijk Processoren, Moederborden en Geheugen boven dit subforum staat? Anyway, de borden die het beste presteren met een klassieke single-core Athlon zullen ook het beste presteren met een X2, dit omdat de geheugencontroller van geen invloed is (zit in de cpu) en de overige I/O stuff qua performance los staat van de cpu an sich. Scoor jezelf dus een leuk nForce4 bord met X2 ondersteuning, reviews en searchmateriaal te over :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.