Toon posts:

Delen van bestanden via draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik Versatel 20 Mb heb, heb ik thuis ook een draadloos netwerk, bestaande uit 1 desktop pc met XP Home en 1 laptop met XP Professional. Desktop (staat op zolder) zit met kabel achter de router/multimedia modem en de laptop heeft draadloze netwerkkaart. Laptop kan natuurlijk overal in huis gebruik ik vooral beneden in huiskamer.

Delen van de 20 Mb internetverbinding gaat prima. Ik wil echter ook graag bestanden die op desktop PC staan kunnen benaderen vanaf laptop, zodat ik beneden bijv foto's en films kan kijken (omgekeerd is niet perse nodig). Als ik op laptop IP-adres van desktop PC intoets bij run kom ik in mijn browser bij de pagina van mijn multimediamodem. Het lukt echter niet om de bestanden op de desktop PC te "zien" terwijl ik wel heb aangegeven (via rechtermuisknop: delen en beveiliging etc.) dat ze gedeeld mogen worden met andere computers op het netwerk.

Kan iemand aangeven wat ik moet doen zodat het wel werkt? welke instellingen ik nog moet veranderen? Volgens mij houdt de beveiliging van de modem de laptop nu nog tegen.

Versatel wil deze vraag niet beantwoorden omdat het een intern draadloss netwerk vraag is, en geen vraag over de internetverbinding zelf

(NB het is niet de bedoeling om voetbal vanaf laptop te willen bekijken etc.!, volgens mij kan dat ook niet)

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geef in Configuratiescherm -> Systeem -> Computernaam de computers een naam (bv pc1). Geef ook voor beide pc's (of laptop) dezelfde naam als werkgroep (bv thuis).

Open nu deze computer en typ als adres \\ plus de naam van de computer die je wilt benaderen. Bijvoorbeeld \\pc1. En je ziet een lijst van onderdelen die gedeeld worden op die pc. Bijvoorbeeld een hardeschijf, printer, enz...

Lukt het hierna nog niet?? Ik neem aan dat je XP hebt. Ga dan eens naar Netwerkverbindingen. Daarna Bestand -> Wizard netwerk instellen.

[ Voor 38% gewijzigd door Edmund op 10-08-2005 13:22 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 23:33

FaceDown

Storende factor.

wat is een multimediamodem? :?

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
Edmund, dank je wel voor je hulp. Het blijkt echter toch niet makkelijk als het lijkt ... Ik heb beide pc's naam gegeven, wizard netwerk doorlopen, de ene pc ziet de andere wel bij "Mijn netwerklocaties" (onder Microsoft windows netwerk) maar ik kan niet bij de bestanden: ik krijg als ik de betreffende pc wil openklikken de melding

"(naam pc) is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Kan het netwerkpad niet vinden."

Blijkbaar moet ik ergens nog een instelling veranderen?

Verwijderd

heb je al wel bestanden delen ingesteld op de computers want anders krijg je geen toegang of heb je het wel gedeeld maar beveiligd ?

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dat instellen? Ik weet dat dat per map kan dmv rechtermuisknop/delen en beveiligen etc en ik heb dat voor 1 partitie waar ik foto en fimbestanden heb staan gedaan, maar ik krijg nu dus vooralsnog geen toegang tot de pc zelf ....

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is het al opgelost?? Staat anders bij de eigenschappen van de LAN-verbinding staat 'Bestands- en printerdeling......' aangevinkt? Heb je op beide pc's gebruikers met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord?

[ Voor 5% gewijzigd door Edmund op 13-08-2005 22:00 ]

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 19:37
Hey,

ik had exact hetzelfde probleem. Ik heb ook dezelfde oplossingen doorlopen dan diegene die hier nu ook geadviseerd worden. Uiteindelijk is het me gelukt door de laptop aan te sluiten op een bedraad netwerk, daar alle netwerkinstelling aan te passen, en daarna weer draadloos te gaan.

Dit klinkt misschien loos, maar zo is het mij gelukt...

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:30

Korakal

Up up up!

Internet & Telefonie > Network Troubleshooting (daar lijkt 'ie me beter op z'n plaats)
Pagina: 1