Waar zit de 3de temp sensor op een Asus P2B-LS?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik weet het, het is al een oudje, maar als servertje werkt dit plankje perfect.

Omdat ik hem toch een beetje in de gaten kan houden, heb ik onder linux LM-sensors geïnstalleerd. Dit werkt allemaal mooi, de waarden die ik krijg liggen mooi in lijn van verwachting. Echter krijg ik info uit 3 temperatuur sensors, terwijl ik in alle documentatie maar 2 sensors kan vinden, namelijk een sensors op het bord zelf, en een sensors voor de CPU.

De CPU sensor is een losse sensor, die op het koelblok geplakt zit. Deze geeft waarden tussen de 20 en 50 graden, wat netjes correleerd met de processor belasting.
De kast sensor geeft waarden van 20 tot 40 graden, ook weer afhankelijk van de processor belasting en de temperatuur bij mij thuis.

Nu wordt er nog een 3de sensor gedetecteerd, die varieert van 20 tot zo'n 45 graden. De temperatuur daarvan loopt ook op met het warmer worden van het systeem, alleen heb ik dus geen flauw idee welke temperatuur dat nou is.

Kan iemand mij daarmee helpen?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
snif... het is nu bijna 24 na een topic report met het verzoek deze te verplaatsen en nog steeds niets :'(

Is er hier ook echt niemand die mij verder kan helpen???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

Move DOC > PMG: dit is niet per se DOC ;) Check ook je handleiding danwel de site van de fabrikant: de tech docs bevatten vaak een schema van je mobo met alle aansluitingen en sensors :)

LinkedIn
Instagram

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Daar kan ik hem dus niet in vinden. Ik heb al jaren een Asus P2B in gebruik, en daar had ik (voor zover ik me kan herinneren) geen 3 tempsensor.
De P2B-LS heb ik recent op de kop getikt voor mijn linux servertje, en nu blijkt hij een 3 tempsensor te hebben. Ik vraag me dus af wat die meet (misschien chipset en een andere plek van het bord ofzo?)

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Pin mij d'r absoluut niet op vast, maar had de P3 niet zelf nog een temperatuur sensor op de chip zitten?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ja, maar het gaat in dit geval om een P2 celeron (slot 1)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

VGA, HD?

Waarom? Omdat het kan!!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Lijkt mij idd de hd, vrijwel alle hd's van de wat oudere 20GB tot de nieuwste hebben hun eigen tempsensor. Aan de waarden te zien zal dat ook wel het geval zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door J0J0 op 11-08-2005 13:07 ]

specs

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb er 3 scsi schijven inzitten, en die hebben geen temperatuur sensor (die zou ook eerder op 40 tot 60 graden moeten zitten).

VGA is misschien een hele kleine optie. Er zit een Matrox Mystique in, en die werd door LM_sensors wel herkent...

ter info, dit is de output van sensors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
eeprom-i2c-0-52
Adapter: SMBus PIIX4 adapter at e800
Memory type:            SDR SDRAM DIMM
Memory size (MB):       32

eeprom-i2c-0-51
Memory size (MB):       64

eeprom-i2c-0-50
Memory size (MB):       64

w83781d-i2c-0-2d
VCore 1:   +2.00 V  (min =  +1.94 V, max =  +2.14 V)              
VCore 2:   +1.50 V  (min =  +1.42 V, max =  +1.57 V)              
+3.3V:     +3.44 V  (min =  +3.14 V, max =  +3.46 V)              
+5V:       +4.95 V  (min =  +4.73 V, max =  +5.24 V)              
+12V:     +11.98 V  (min = +11.37 V, max = +12.59 V)              
-12V:     -11.79 V  (min = -12.57 V, max = -11.35 V)              
-5V:       -5.20 V  (min =  -5.25 V, max =  -4.74 V)              
CPU:      3947 RPM  (min = 3000 RPM, div = 2)                     
Case:        +35 C  (high =   +45 C, hyst =   +40 C)          
CPU:       +33.5 C  (high =   +55 C, hyst =   +50 C)          
temp3:     +32.0 C  (high =   +50 C, hyst =   +47 C)          
vid:      +2.050 V  (VRM Version 8.2)

[ Voor 72% gewijzigd door deepbass909 op 11-08-2005 14:16 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
heeft er echt niemand een zinnig idee?

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

op mijn P3B-F zat er nog een aansluiting voor een losse temperatuursensor (zondoende dus de processor, moederbord en een evt. derde temperatuursensor die je overal kunt plaatsen). Op mijn P4P800 is het trouwens hetzelfde geval met MBM (3 meters), maar in BIOS kan ik nergens iets vinden over een derde temperatuursensor :?

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 15-08-2005 16:37 ]

Logius | Somda | Twitter

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:16
Je zou eens met een warmtebron (kaars, aansteker, soldeerbout) over je bord kunnen bewegen en kijken waar er gereageerd wordt natuurlijk. Of omgekeerd, iets veiliger, een ijsspray.

[ Voor 15% gewijzigd door Pino op 15-08-2005 16:39 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@SleutelMan, die losse sensor zit aangesloten, maar volgens alle info die ik kan vinden is dat 1 van de 2 sensors, niet 3.

@Pino, een warmte bron ga ik liever niet in mijn geliefde servertje stoppen, hij heeft het al zo zwaar, maar koude spray zou idd misschien wel wat verheldering geven.

Ik kan me alleen niet indenken waar die 3de sensors zou kunnen zitten. Voor zover ik weet ondersteund SCSI dergelijke dingen niet (al is scsi natuurlijk een erg open standaard), en op mijn P2B had ik altijd maar 2 sensors.

Het moet wel een actieve sensors zijn, aangezien zijn meting gelijk veranderd met de meting van de andere, geïdentificeerde sensors.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:37:
@SleutelMan, die losse sensor zit aangesloten, maar volgens alle info die ik kan vinden is dat 1 van de 2 sensors, niet 3.

@Pino, een warmte bron ga ik liever niet in mijn geliefde servertje stoppen, hij heeft het al zo zwaar, maar koude spray zou idd misschien wel wat verheldering geven.

Ik kan me alleen niet indenken waar die 3de sensors zou kunnen zitten. Voor zover ik weet ondersteund SCSI dergelijke dingen niet (al is scsi natuurlijk een erg open standaard), en op mijn P2B had ik altijd maar 2 sensors.

Het moet wel een actieve sensors zijn, aangezien zijn meting gelijk veranderd met de meting van de andere, geïdentificeerde sensors.
mijn P3B-f presteert het ook om een 3de sensor te vinden?!

die gaat kwa temperatuur vrijwel gelijk mee aan de cpu
mischien wel een bugje in het uitlezen van de sensors? dat sensor 3 een echo van 1 is oid ?

of had een PIII 550mhz katmai nou wel een eigen sensor? :+

404 Signature not found

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

ja die hebben wel een eigen temp sensor :). De derde temp sensor in mijn P3B-F geeft niets aan :P. Een HD-sensor is ook nog mogelijk, hoewel onwaarschijnlijk...

de PII had sowieso al een temperatuursensor, deze is echter pas geenabled bij de 400 Mhz versies en hoger :)

[ Voor 51% gewijzigd door SleutelMan op 17-08-2005 11:32 ]

Logius | Somda | Twitter

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De PIII heeft idd een temp sensors, net als de laatste generatie PII's, echter weet ik voor 99% zeker dat een Celeron 333 nog geen sensor had.
Ik zal morgen even de temp sensor van mijn multi meter tegen het koelblok houden en kijken welke temperatuur het blok heeft. Ik heb die externe sensor er ooit zelf opgezet en weet niet of die nauwkeurig is. Als de echte temperatuur die sensor 1 zou moeten meten lager is dan de waarde die sensor 3 geeft, dan ga ik er vanuit dat sensor 3 een interne sensor is en anders gaat de zoektocht door.

Pagina: 1