Toon posts:

Originele Bios

Pagina: 1
Acties:
  • 535 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey peepz,

Ik heb hier een Compaq SR1239 NL die een Asus moederbord heeft alleen met een HP bios
Bij HP heet het mobo Kelut serie, maar ik heb het uitgezocht en ik ben erachter gekomen over welk Asus mobo het gaat namelijk de Asus A7V400-MX SE.

Weet iemand of ik zo'n bios erin kan doen en dan alsnog toegang hebben tot mijn fsb eventuele Multiplier?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

MvG,

Maniemans

Afbeeldingslocatie: http://www.ldd-clan.nl/filelinks/999_images_products_411_411_l.jpg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de mobos precies overeen komen dan kun je het gewoon doen ja.
Backup wel even de bestaande bios dat mocht het mislukken je altijd nog de oude bios er terug in kan (hot)flashen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Ik zou sowieso een voorraad bioschips inslaan, als je geen dual bios hebt is het lastig um terug te flashen als ie het niet doet(zoals wat ik heb met mijn nf7, wel netjes gebackupped, maar het beest boot niet eens dus kan ik um niet terug zetten 8)7 )

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anderzijds:
Idioten als Terw_Dan en ik zouden lustig aan het hot-flashen gaan in zo'n geval, maar als de gedachte van BIOS chips wisselen als je PC aanstaat je niet aanstaat, is het misschien verstandig te kijken naar alternatieven.

Een erg voor de hand liggend alternatief is dmv prog als CPUFSB de FSB softwarematig op te krikken. Daar heb je geen andere BIOS voor nodig ;)

Multiplier kun je op de CPU zelf instellen (bruggetjes verbinden of juist verbreken)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe weet ik of het een dual bios heeft? Zal wel niet, want dit mobo is namelijk nogal een budget board.

Want ik zou toch willen weten hoever ik zou kunnen gaan met mijn cputje :)

Dus als iemand mij kan vertellen hoe ik het beste en op z'n veiligst kan doen graag

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:59:
Anderzijds:
Idioten als Terw_Dan en ik zouden lustig aan het hot-flashen gaan in zo'n geval, maar als de gedachte van BIOS chips wisselen als je PC aanstaat je niet aanstaat, is het misschien verstandig te kijken naar alternatieven.

Een erg voor de hand liggend alternatief is dmv prog als CPUFSB de FSB softwarematig op te krikken. Daar heb je geen andere BIOS voor nodig ;)

Multiplier kun je op de CPU zelf instellen (bruggetjes verbinden of juist verbreken)
CPUFSB gaat niet, want als ik het al 3 mhz omhoog sodemieter, dan hangt m'n pc al

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 12:59:
Maar hoe weet ik of het een dual bios heeft? Zal wel niet, want dit mobo is namelijk nogal een budget board.

Want ik zou toch willen weten hoever ik zou kunnen gaan met mijn cputje :)

Dus als iemand mij kan vertellen hoe ik het beste en op z'n veiligst kan doen graag
Asus maakt bijna of nooit gebruik van een dual bios, de enigste die dat doet is Gigabyte.
Als je je bios verkloot hebt en je systeem doet dan helemaal niks meer kan je je bios altijd nog opsturen naar www.flashbios.org.
Maar het licht eraan of je het risico zelf wilt nemen of niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Robin4 op 10-08-2005 13:04 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:00:
[...]

CPUFSB gaat niet, want als ik het al 3 mhz omhoog sodemieter, dan hangt m'n pc al
Maar denk je niet dat als je dat via de bios doet hetzelfde probleem gaat geven? Want het komt verder op precies hetzelfde neer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel de bios file van HP op m'n pc staan alleen het nadeel is dat ik het via een cd moet doen, want deze pc heeft geen floppydrive ;) :P

Dus conclusie is?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ik zou de gok er gewoon op wagen. Alleen zou ik nog wat nummers en southbridge/northbridge controleren enzo of het idd overeenkomt. Als het niet werkt een goedkoop bordje kopen waar wel lekker oc-opties opzitten voor 30euro.

[ Voor 27% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:05:
Ik zou de gok er gewoon op wagen. Alleen zou ik nog wat nummers en southbridge/northbridge controleren enzo of het idd overeenkomt.
Kan ik dat met Sisoft Sandra uitvogelen of niet of weet iemand hoe ik dat het beste kan uitzoeken :)

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:06:
[...]
Kan ik dat met Sisoft Sandra uitvogelen of niet of weet iemand hoe ik dat het beste kan uitzoeken :)
Southbridge/Northbridge nummers staan op de chips zelf op je moederbord. 'grote' vierkante zwarte chips, de northbridge heeft vaak een heatsink(+ventilatortje soms).
En ja met sisoft sandra(de nieuwste) kan je het ook controleren, maar is niet altijf 100% goed.

Kijk via southbridges:VIA 686B/Vt 8237/VT6420 etc zijn heel veel.
Kijk nortbridges bijv: Kt133a/kt333/kt400/VT8601/VT8237 etc etc

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 13:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een docje van Sisoft gemaakt:

Alleen krijg ik niet de link werkend hiero hehe.

Doc staat dus op http://www.ldd-clan.nl/filelinks/MainboardInfo.doc

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 13:32 ]

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:15:
Ik heb ff een docje van Sisoft gemaakt:

Alleen krijg ik niet de link werkend hiero hehe.

Doc staat dus op www.ldd-clan.nl/PictureLinks/MotherboardInfo.doc
Kan em niet downloaden..

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Ik zit even al te kijken waarom hij het niet doet. Ik kom er niet uit. Volgens die url bestaat die link nie, maar ik zie hem toch staan op m'n ftp.

Want met dat plaatje bovenin doet hij het wel beetje errug vreemd. Sorry dat het zo'n zooitje wordt hiero, maar dit is weer ff wennen. Tijdjuh niet geforumed hehe

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok fout gevonden dit is de url:

www.ldd-clan.nl/filelinks/MainBoardInfo.doc

Sorry nogmaals voor het zooitje 8)7

Dit is de url waar de specs van het mobo die ik denk dat het is: http://www.asus.nl/produc.../a7v8x-mx-se/overview.htm

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 13:45 ]

• ToFast
Ok is het inderdaad een km400 mobotje. met southbridge VT8237.

Je moet wel ff zeker weten of het een A7V400-MX SE is (of geen SE enzo)

Meestal is de mx versie een afgeslankte versie, en is die het meest compatible. Als je dit bios zou flashen heb je een kleinere kans op problemen dan als je de niet mx/se versie zou flashen, omdat deze mobos meer deluxe dingen hebben als serial ata (noem maar wat).

Ok als jij serial ata op je mobo hebt, is het de de mx SE. Heb je geen serial ata dan zou het de mx moeten zijn

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:45:
Ok is het inderdaad een km400 mobotje. met southbridge VT8237.

Je moet wel ff zeker weten of het een A7V400-MX SE is (of geen mx /se enzo)

Meestal is de mx versie een afgeslankte versie, en is die het meest compatible. Als je dit bios zou flashen heb je een kleinere kans op problemen dan als je de niet mx/se versie zou flashen, omdat deze mobos meer deluxe dingen hebben als serial ata2 (noem maar wat).
er zit wel S-ATA op de mijne en verder ziet het er precies hetzelfde eruit, alleen de NorthBridge cooler is Zilver ipv zwart, maar verders ziet het er echt PRECIES hetzelfde eruit

Ik kan wel ff een foto maken ervan en dan eventueel hierop zetten als jij misschien kan zien of het dezelfde is

• ToFast
Maar je hebt het nu over 2 verschillende mobo's:
A7V8X-MX SE (VIA KM400)
A7V400-MX SE (VIA KM400A)

Maak sowieso maar ff een foto ja.
* En wil je het zeker weten, zal je de northbridge heatsink eraf moeten halen. (mobo eruit> pinnetjes achterkant inknijpen en door mobo omhoogduwen..) Kost een uurtje tijd ofzo. Als je voorzichtig doet is er niks aan de hand.

[ Voor 84% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:52:
Maar je hebt het nu over 2 verschillende mobo's:
A7V8X-MX SE (VIA KM400)
A7V400-MX SE (VIA KM400A)

Maak sowieso maar ff een foto ja.
Ok gemaakt en ik zie toch wel een paar kleine verschillen, maar goed dit is de foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.ldd-clan.nl/filelinks/100_0121.jpg

• ToFast
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:02:
[...]

Ok gemaakt en ik zie toch wel een paar kleine verschillen, maar goed dit is de foto:

[afbeelding]
Lol wat staat er tussen je pci sloten?? Ff googlen>>> Motherboard:, Asus Tek kelut A7VBX-LA (KT400a 8237). >?

OMFG ik zie 2 grote via chips op je mobo(op de standaard plek: southbridge en boven je pci sloten), die ik op de asus plaatjes niet tegenkom

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:04:
[...]

Lol wat staat er tussen je pci sloten?? Ff googlen>>>
A7V8X-LA Staat er

Dit is de link ernaar: http://h10025.www1.hp.com...&dlc=en&docname=c00069442

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2005 14:11 ]

• ToFast
Ik gok op de A7V8X-MX SE, alleen deze heeft die extra via chips nog niet bij de pcisloten.

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:10:
Ik gok op de A7V8X-MX SE, alleen deze heeft die extra via chips nog niet bij de pcisloten.
En de V8X-MX SE heeft ook geen SATA Sloten

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 13:03:
[...]

Maar denk je niet dat als je dat via de bios doet hetzelfde probleem gaat geven? Want het komt verder op precies hetzelfde neer.
Waarom beantwoord je deze vraag niet :?

TS, aangezien hoe onnauwkeurig je bent met specs in het posten is het zeer waarschijnlijk dat je zo je BIOS doodflasht. Dat zou sneu zijn, vooral als je er toch geen ene steek aan gaat hebben...

FSB in BIOS aanpassen is niet opeens magisch iets anders dan de PLL chips softwarematig aansturen, als het niet met CPUFSB werkt, gaat het ook niet vanuit BIOS werken :o

Oslik blyat! Oslik!

• ToFast
je hebt de : A7V8X-LA
Alleen dit mobo is niet te vinden op de asus site...???

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:13:
[...]

Waarom beantwoord je deze vraag niet :?

TS, aangezien hoe onnauwkeurig je bent met specs in het posten is het zeer waarschijnlijk dat je zo je BIOS doodflasht. Dat zou sneu zijn, vooral als je er toch geen ene steek aan gaat hebben...

FSB in BIOS aanpassen is niet opeens magisch iets anders dan de PLL chips softwarematig aansturen, als het niet met CPUFSB werkt, gaat het ook niet vanuit BIOS werken :o
De bios is hier het probleem heb ik ondervonden omdat die hele FSB aanpassing niet in de bios staat. Ik snap best dat HP dat probeert te voorkomen natuurlijk zodat je later nog een duurdere pc bij hun koopt om snel te zijn

• ToFast
I think it is a hybrid... Asus board with VIA KM 400 chipset, but newer VIA Southbridge than the A7V8X-MX. The A7V8X-MX has the old Southbridge (VT8235CE) while the A7V8X-LA has the new Southbridge (VT8237). This motherboard gains 2 more USB ports, 2 "firewire" ports, and 2 SATA connections.

On my HP system, pressing F11 at the logo boot screen will get me into any advanced BIOS settings that exist. !!!!!!!!!!!!!!!

[ Voor 21% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:14:
je hebt de : A7V8X-LA
Alleen dit mobo is niet te vinden op de asus site...???
Nee dat klopt, maar de layout is gewoon van Asus. Misschien een onlogische beredenering, maar de lettertype van A7V8X-LA is precies dezelfde als bij asus en het heet ook AsusTek Kelut. Kijk maar hierzo: http://h10025.www1.hp.com...&dlc=en&docname=c00069442

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:16:
[...]

De bios is hier het probleem heb ik ondervonden omdat die hele FSB aanpassing niet in de bios staat. Ik snap best dat HP dat probeert te voorkomen natuurlijk zodat je later nog een duurdere pc bij hun koopt om snel te zijn
Volgens mij snap je nog steeds niet wat Terw_Dan en ik proberen te zeggen:

Jij zegt dat bij een verhoging van 3MHz in CPUFSB de boel gaat hangen.

Wat is dan nog het nut om te kloten met BIOS (met risico's van dien)?

Want als je in BIOS 3MHz verhoogt zal hij OOK gaan hangen |:(

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:16:
[...]

Even de basics van het verhogen van de FSB.

standaard is het 133 (kan ook wat anders zijn, maar even als voorbeeld). Jij gooit daar 3MHz bij op, resulteert in 136MHz bus.
Op dit moment doe je dat via Windows met een of ander prog, maar dan loopt je bak vast.

Stel het lukt je om er een andere bios in te flashen (kans lijkt me klein gezien hij niet overeen komt met een asus retail plank) en je verhoogt de FSB met 3MHz, komt weer neer op 136MHz.
maarre, denk je niet dat je bak dan ook gewoon vastloopt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het wel Ik las het verkeerd sorry. Kijk ik mocht een nieuwe pc kopen en deze was een aanbieding bij de postbank. Er zit bij mij een AMD Sempron 3000+ in.

Nog iets geks trouwens volgens de site kan ik wel de AMD Athlon XP 3200+ gebruiken, maar de Site zegt dit:

2 x 184-pin DDR DIMM sockets

Support up to maximum 2 GB memory (PC manufacturer's maximum memory may differ)

Supports unbuffered PC2700/2100 non-ECC DDR SDRAM memory.

Zitten nu wel 2* DDR400 in. Dus of zij hebben het fout of de fsb voor de memory blijft op 166 staan bij de AMD Athlon XP 3200+.

Dus kortom het kan niet ok, maar als ik hier antwoord op krijg, dan mag de post van mij apart gesloten worden :)

In ieder geval vriendelijk bedankt voor jullie hulp :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:22:
Ik snap het wel Ik las het verkeerd sorry. Kijk ik mocht een nieuwe pc kopen en deze was een aanbieding bij de postbank. Er zit bij mij een AMD Sempron 3000+ in.

Nog iets geks trouwens volgens de site kan ik wel de AMD Athlon XP 3200+ gebruiken, maar de Site zegt dit:

2 x 184-pin DDR DIMM sockets

Support up to maximum 2 GB memory (PC manufacturer's maximum memory may differ)

Supports unbuffered PC2700/2100 non-ECC DDR SDRAM memory.

Zitten nu wel 2* DDR400 in. Dus of zij hebben het fout of de fsb voor de memory blijft op 166 staan bij de AMD Athlon XP 3200+.

Dus kortom het kan niet ok, maar als ik hier antwoord op krijg, dan mag de post van mij apart gesloten worden :)

In ieder geval vriendelijk bedankt voor jullie hulp :)
In dit soort gevallen niet naar de cpu type kijken die er als max staat, maar naar de FSB die je chipset kan.
Je had een KM400 of iig iets in die richting, als je opzoekt wat die dingen aankunnen dan zie je staan dat je een max van 166FSB hebt (http://balusc.xs4all.nl/ned/har-chi-via.php). Dat betekent dus dat je cpus erin kunt vrotten met een FSB van 166.

De types die aangegeven worden hoeven niet altijd te kloppen, want het bord kan er wellicht veel eerder zijn dan dat een bepaalde cpu er is.

• ToFast
Ok heel duidelijk welke chipset enzo je nu dus hebt.

Je kunt gewoon de km400a chipset met serial ata erover flashen.
De km400a zoals jij hebt is dus een fsb200 board! en je hebt een nieuwere southbridge.

Het enige dat jouw bord anders is(extra heeft) is die zwarte chip de VT6307 :The VIA VT6306/VT6307 IEEE 1394 OHCI host controllers offer a high-speed serial
connectivity

Deze chip is dus alleen voor firewire, en het geeft niet dat dit niet in het bios is meegebakken.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 10-08-2005 14:31 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:29:
Ok heel duidelijk welke chipset enzo je nu dus hebt.

Je kunt gewoon de km400a chipset met serial ata erover flashen.
De km400a zoals jij hebt is dus een fsb200 board!

Het enige dat jouw bord anders is(extra heeft) is die zwarte chip de VT6307 :The VIA VT6306/VT6307 IEEE 1394 OHCI host controllers offer a high-speed serial
connectivity

Deze chip is dus alleen voor firewire, en het geeft niet dat dit niet in het bios is meegebakken.

Update dus je bios met bios van de A7V400-MX (se)
sorry dat ik het zeg, maar dat is een nogal waardeloos advies.

Hij heeft een HP OEM plank, die zijn gewoon anders dan Asus retail borden en omdat ze dus niet hetzelfde zijn kun je er niet zomaar een andere bios inflashen.
TS kan het best proberen, maar ik durf te wedden dat het plankje dan zijn verdere leven als behang kan slijten.

• ToFast
Als zijn southbrige wél hetzelfde ZOU zijn, zal het geen problemen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ergens op een forum gelezen dat er nog een board is die erop lijkt en dat is de A7N8X-MX SE

Maaruh ik denk idd dat het onbegonnen werk is. Alleen denk ik dat als je zelf een bios zou kunnen schrijven dan zou het misschien wel kunnen, maar dat kan ik niet en daar ga ik ook niet aan beginnen.

het kan dus helaas niet en daar zou ik me maar bij moeten leggen. In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie hulp en tijd.

Keep up the Good work

• ToFast
Ik weet het niet zeker hoor, maar als je nou een andere fabrikant hebt, met dezelfde layout van het moederbord, dezelfde chips(northbridge+southridge etc)

Kan je dan niet gewoon dat bios erop zetten???

Bij epox hebben ze dezelfde bordjes, met de nieuwe southbridge

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:32:
Als zijn southbrige wél hetzelfde ZOU zijn, zal het geen problemen geven.
Jawel, dat kan zeker problemen geven. Als 2 planken toevallig dezelfde NB hebben dan betekent dat niet dat je zomaar de bios kan uitwisselen.
praktijk voorbeeld.
Ik kreeg een Chaintech 6BTML in mijn handen gedrukt, intel 440BX chipset (redelijk bekent) met de melding dat hij het niet meer deed na een biosflash.

er zat een bios in van het uATX broertje van de 6BTML, die verder identiek was. Maar denk maar niet dat die plank nog door wilde booten.

dus jouw redenatie loopt een beetje scheef :P
ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:41:
Ik weet het niet zeker hoor, maar als je nou een andere fabrikant hebt, met dezelfde layout van het moederbord, dezelfde chips(northbridge+southridge etc)

dit zou in een heel uitzonderlijke situatie kunnen gaan werken, MAAR dan moet het ding echt helemaal identiek zijn. Dus dan heb ik het niet alleen over de NB en SB die erop zitten, maar werkelijk alles.
De uitzonderlijke situatie waarin je dit tegenkomt is als het een relabeld bord is (bijv club3d borden terwijl dat albatrons zijn) of retail planken met een OEM bios (een hele serie PB moederborden bijvoorbeeld die 100% identiek waren aan de retail planken).

[ Voor 39% gewijzigd door TERW_DAN op 10-08-2005 14:49 ]

• ToFast
Terw_Dan schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:46:
[...]

Jawel, dat kan zeker problemen geven. Als 2 planken toevallig dezelfde NB hebben dan betekent dat niet dat je zomaar de bios kan uitwisselen.
praktijk voorbeeld.
Ik kreeg een Chaintech 6BTML in mijn handen gedrukt, intel 440BX chipset (redelijk bekent) met de melding dat hij het niet meer deed na een biosflash.

er zat een bios in van het uATX broertje van de 6BTML, die verder identiek was. Maar denk maar niet dat die plank nog door wilde booten.

Nee kijk ik bedoel, als de layout hetzelfde is, dezelfde northbrige+southbridge!+dezelfde soundchip Volgens mij moet het dan wel kunnen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ToFast schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:41:

Ik zou zeggen, probeer het zelf, als het lukt, mag je het aan Maniemans aanraden :+

Terw_Dan en ik hebben vaak genoeg met BIOSsen zitten prutsen (waarbij we -willens en wetens- vrijwel iedere 'regel' overtreden hebben - als je dmv een hotswap terug kunt gaan is de risico minimaal) en onze ervaring is dat het soms wel werkt en soms niet.

Als je een goede hotswap setup hebt, is het het uittesten waard. Maar als je het in dit geval hebt over iemand die niet met zekerheid kan vaststellen of hij een dual BIOS heeft of niet (ondanks een pic gepost te hebben van een moederbord met overduidelijk maar een enkele EEPROM erop), is dat een ronduit onaanvaardbaar risisco te noemen.

Bovendien hebben we het hier over een Asus plank. Aflash zit barstensvol irritante beveiligingen die allicht sowieso het flashen zouden verhinderen met een non-Compaq OEM BIOS en Asus planken willen (meestal) niet met Uniflash werken. Dus grote kans dat het niet eens mogelijk zou zijn zonder een andere plank om mee te hotswappen...

Oslik blyat! Oslik!

• ToFast
Ok het is Mannie dus niet aan te bevelen, echt teveel risico en ik heb al bij meerdere fabrikanten gekeken. Geen 1 bord komt exact 100% overeen. Dwz, de een heeft alles hetzelfde behalve een km400northbridge ipv km400a(dfi). De andere heeft alles hetzelfde alleen de southbridge versie lager(asus) en epox heeft de geluidschip 655 ipv 658. Bovendien heeft dit bord nog een aparte IEEE firewire chip, deze lijkt mij niet noodzakelijk voor het bios...

Al met al gaat het dus net niet lukken....

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16
Terw_Dan schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:46:
[...]

praktijk voorbeeld.

[...]

dit zou in een heel uitzonderlijke situatie kunnen gaan werken, MAAR dan moet het ding echt helemaal identiek zijn. Dus dan heb ik het niet alleen over de NB en SB die erop zitten, maar werkelijk alles.
De uitzonderlijke situatie waarin je dit tegenkomt is als het een relabeld bord is (bijv club3d borden terwijl dat albatrons zijn) of retail planken met een OEM bios (een hele serie PB moederborden bijvoorbeeld die 100% identiek waren aan de retail planken).
Ligt aan de grootte van de bios rom, als deze gelijk zijn en hetzelfde chippie is gebruikt kun je hem vaak wel laten booten, alleen krijg je foutmeldingen over van alles en nog wat, heb ik eens gedaan voor de gein met twee Abit bordjes.

Maar als deze gelijk zijn kun je ze toch hotswappen en de goeie bios in de foute stoppen, terug en draaien.

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid wat is hotswappen? |:( En Pearl het is een 4 Mbit EEPROM

• Pearl
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 14:57:
Even voor de duidelijkheid wat is hotswappen? |:( En Pearl het is een 4 Mbit EEPROM
Bij draaiende comp, bios chippie eruit wurmen en de andere erin drukken, wel in een dos omgeving, b.v. met een flop waar een flasher en rom opstaat voor die ander comp, bios flashen met de juiste parameters ( niet in je autexec.bat zetten, haha. ) als deze klaar is uitzetten, biossen terugzetten en draaien maar.

Kan alleen met dezelfde rom grootte en chip.

Moet je comp waarop geflasht was uiteraard de bios weer opnieuw instellen.

Een specialist weet alles van niks en een generalist weet niks van alles.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz cker moeilijk om aan hetzelfde blokkie rom te komen of nie?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 15:30:
hmmz cker moeilijk om aan hetzelfde blokkie rom te komen of nie?
nee, dat niet, hoewel 4Mbitters wat lastiger te krijgen zijn dan 1 of 2 Mbit gevallen.
Echter, ben er zeker van dat je geen opgesoldeerde bios hebt, dan kun je het niet eens gaan hotflashen.

Daarnaast moet je je afvragen of je wel in staat bent het te doen en ook de spullen ervoor hebt. Hotflashen vereist een plank die niet kieskeurig is kwa flashprogs, daarnaast is het losmaken van zo'n bioschip niet altijd even makkelijk.

Verwijderd

Tis een grote klus.. Maar blijf ook bij de statement van als het met cpufsb niet wil werken, dat het ook niet in de bios gaat lukken. De pll ondersteunt het gewoon niet. Je kan wel een extra turbo ppl mischien erop kwakken, en daarmee kloten , maar verder ermee kom je niet.

Topic bookmarked.
Pagina: 1